Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Moduł C - antropologiczno-muzyczny

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 21-MODC-12-MuzU
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Moduł C - antropologiczno-muzyczny
Jednostka: Wydział Nauk o Sztuce
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Humanistycznych
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 10.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Kierunek studiów:

Muzykologia

Poziom przedmiotu:

II stopień

Cele kształcenia:

- przekazanie wiedzy z zakresu szeroko pojętej muzyki popularnej i muzyki w żywej tradycji

- objaśnianie mechanizmów historycznego, społecznego i kulturowego funkcjonowania muzyki popularnej i muzyki w żywej tradycji

- rozróżnianie nurtów stylistycznych muzyki popularnej XX w. oraz cech charakterystycznych w muzyce tradycyjnej danego regionu geograficznego

- rozwinięcie umiejętności postrzegania muzyki popularnej oraz tradycyjnej w kontekście społecznych uwarunkowań kultury

- opisywanie metod i strategii badawczych w odniesieniu do muzyki popularnej oraz tradycyjnej

- nabywanie umiejętności analizowania i krytycznego opisu muzyki popularnej oraz muzyki w żywej tradycji

- przygotowanie do zastosowania zdobytej wiedzy w działalności w zawodzie krytyka muzycznego i etnomuzykologa

Skrócony opis:

Treści kształcenia obejmują podstawowe zagadnienia, pojęcia i terminologię z zakresu muzyki popularnej i tradycyjnej, przegląd stanowisk i szkół badawczych muzyki popularnej i tradycyjnej, a także narzędzia i metody badawcze oraz problemy z analizą muzyki popularnej i tradycyjnej.

Pełny opis:

Treści kształcenia:

- Podstawowe zagadnienia, pojęcia i terminologia z zakresu muzyki popularnej i tradycyjnej;

- Kultura popularna i muzyka w żywej tradycji jako przedmiot badań naukowych; przegląd stanowisk i szkół badawczych

- Muzykologia wobec muzyki popularnej i tradycyjnej; narzędzia i metody badawcze; problemy z analizą muzyki popularnej i tradycyjnej

- Muzyka popularna a muzyka tradycyjna; fenomen world music i muzyki folkowej; muzyka w epoce społeczeństwa informacyjnego

- Nurty muzyki rockowej: blues, rock and roll, rock, art-rock, grunge, heavy metal, reggae,

- Nurty muzyki pop: funk, soul, rap, pop, disco

- Nurty w muzyce w żywej tradycji

- Etnomuzykologia wobec współczesnych przeobrażeń muzyki ludowej i tradycyjnej

- Istota geograficznego różnicowania muzyki tradycyjnej

- Początki przenikania się muzyki tradycyjnej i ludowej z muzyką popularną

- Muzyka w żywej tradycji w Europie

- Muzyka w żywej tradycji w Azji

- Muzyka w żywej tradycji w Afryce

- Muzyka w żywej tradycji w Ameryce Płd. I Płn.

- Muzyka w żywej tradycji w Australii i Oceanii

- Muzyka w żywej tradycji w Polsce

- Współczesne mariaże muzyki tradycyjnej i ludowej z muzyką popularną

Literatura:

A: Muzyka popularna

Ch. Hamm, Putting Popular Music in its Place. Cambridge MA, 1995.

J. Fiske, Zrozumieć kulturę popularną. Kraków 2010.

S. Frith, Sceniczne rytuały. O wartości muzyki popularnej, Kraków 2011.

A. Idzikowska-Czubaj, Rock w PRL-u. O paradoksach współistnienia, Poznań 2011.

J. Kasperski, Muzyka popularna jako przedmiot badań muzykologii, praca doktorska pod kierunkiem prof. dra hab. R. D. Golianka, Poznań 2010.

A. Kłoskowska, Kultura masowa. Krytyka i obrona. Warszawa 2006.

M. Krajewski, Kultury kultury popularnej. Poznań 2005.

R. Middleton, Popular Music Analysis and Musicology: Bridging the Gap. „Popular Music” 12 (1993).

R. Middleton (red.), Reading Pop: Approaches to Textual Analysis in Popular Music. New York 2000.

R. Middleton, Studying Popular Music. Philadelphia 2000.

K. Negus, Popular Music in Theory: An Introduction. Connecticut 1996.

M. Rychlewski, Rewolucja rocka. Semiotyczne wymiary elektrycznej ekstazy, Gdańsk 2011.

R. Shuker, Popular Music. The Key Concepts. London and New York 2005.

J. Storey, Studia kulturowe i badania kultury popularnej. Teorie i metody. Kraków 2003.

D. Strinati, Wprowadzenie do kultury popularnej. Poznań 1998.

P. Tagg, Analysing Popular Music: Theory, Method and Practice, “Popular Music” 2 (1982).

P. Tagg, Kojak – 50 Seconds of Televison Music. Towards the Analysis of Affect in Popular Music. Göteborg 1979.

P. Tagg, Ten Little Title Tunes. Towards a Musicology of Mass Media, New York and Montreal, 2003.

R. Walser, Running With the Devil: Power, Gender, and Madness in Heavy Metal Music, Middletown 1993.

B: Muzyka w żywej tradycji:

Blacking, John, How Musical is Man? Seattle: 1973.

Czekanowska, Anna, Etnografia muzyczna Warszawa:1971.

Czekanowska, Anna, Kultury muzyczne Azji Kraków: 1981.

Kubik, Gerhard „Kognitive Grundlagen afrikanischer Musik“ w: Simon, A. (red.) Musik in Afrika. Berlin: 1983, s. 327 – 373

Żerańska-Kominek, Sławomira Muzyka w kulturze Warszawa: 1995

Żerańska-Kominek Sławomira, Antropologiczne ujęcie problemu analizy muzycznej, "Muzyka" 2000, nr 4;

Dadak-Kozicka Katarzyna, Pionowy wymiar antropologii. "Muzyka" 1992;

Kurkela Vesa, Muzyka ludowa a muzyka młodzieżowa. Wpływy wschodnie. Dwie debaty o współczesnej muzyce ludowej. "Muzyka" 2001, nr 3;

Alvarez-Pereyre Frank, Arom Simha, Ethnomusicology and the Emic/Etic Issue. "The World of Music" 1993, nr 1;

Hobsbawm Eric, Introduction: Inventing Traditions. W: The Invention of Tradition, red. E. Hobsbawm and T. Ranger. Cambridge 1983, 1-14;

Pressing Jeff, Psychological Constraints on Improvisational Expertise and Communication. W: In the Course of Performance. Studies in the World of Musical Improvisation, red. Bruno Nettl, Melinda Russel. Chicago and London 1998;

Rice Timothy, Time, Place, and Metaphor in Musical Experience and Ethnography. "Ethnomusicology" 47 (2003), no 2;

Malinowski Bronisław, Dziennik w ścisłym znaczeniu tego wyrazu. Warszawa 2002;

Qureshi Regula Burckhardt, Music Anthropologies and Music Histories: A Preface and an Agenda, "Journal of the American Musicological Society", Vol. 48, No. 3 (1995);

Shelemay Kay Kaufman, The Ethnomusicologist and the Transmission of Tradition, "The Journal of Musicology", Vol. 14, No. 1. (1996);

Cohen Sara, Ethnography and Popular Music Studies, "Popular Music", Vol. 12, No. 2. (1993);

Keil Charles, Applied Sociomusicology and Performance Studies, "Ethnomusicology", Vol. 42, No. 2. (1998)

Efekty uczenia się:

Student:

- zna podstawowe zagadnienia z zakresu kultury popularnej oraz etnomuzykologii

- orientuje się w różnych ujęciach i strategiach badawczych oraz w specyfice badań nad muzyką popularną i muzyką w żywej tradycji

- prawidłowo posługuje się pojęciami i terminami z zakresu wiedzy o muzyce popularnej i muzyki w żywej tradycji

- rozróżniania najważniejsze style i gatunki muzyki popularnej oraz cechy charakterystyczne dla muzyki tradycyjnej danego regionu geograficznego

- potrafi dokonać analizy oraz interpretacji utworu muzyki popularnej i muzyki w żywej tradycji

- rozumie potrzebę aplikacji wiedzy z zakresu różnych nauk humanistycznych i społecznych w badaniach nad muzyką popularną i muzyką w żywej tradycji

- korzysta z najnowszych opracowań naukowych z zakresu muzyki popularnej i etnomuzykologii

Metody i kryteria oceniania:

- obecność na zajęciach

- zaliczeniowa praca pisemna

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jakub Kasperski, Bożena Muszkalska
Prowadzący grup: Jakub Kasperski, Bożena Muszkalska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-24 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jakub Kasperski
Prowadzący grup: Jakub Kasperski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-27 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie z notą
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)