Moduł C - antropologiczno-muzyczny
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 21-MODC-12-MuzU |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Moduł C - antropologiczno-muzyczny |
Jednostka: | Wydział Nauk o Sztuce |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Humanistycznych |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
10.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Kierunek studiów: | Muzykologia |
Poziom przedmiotu: | II stopień |
Cele kształcenia: | - przekazanie wiedzy z zakresu szeroko pojętej muzyki popularnej i muzyki w żywej tradycji - objaśnianie mechanizmów historycznego, społecznego i kulturowego funkcjonowania muzyki popularnej i muzyki w żywej tradycji - rozróżnianie nurtów stylistycznych muzyki popularnej XX w. oraz cech charakterystycznych w muzyce tradycyjnej danego regionu geograficznego - rozwinięcie umiejętności postrzegania muzyki popularnej oraz tradycyjnej w kontekście społecznych uwarunkowań kultury - opisywanie metod i strategii badawczych w odniesieniu do muzyki popularnej oraz tradycyjnej - nabywanie umiejętności analizowania i krytycznego opisu muzyki popularnej oraz muzyki w żywej tradycji - przygotowanie do zastosowania zdobytej wiedzy w działalności w zawodzie krytyka muzycznego i etnomuzykologa |
Skrócony opis: |
Treści kształcenia obejmują podstawowe zagadnienia, pojęcia i terminologię z zakresu muzyki popularnej i tradycyjnej, przegląd stanowisk i szkół badawczych muzyki popularnej i tradycyjnej, a także narzędzia i metody badawcze oraz problemy z analizą muzyki popularnej i tradycyjnej. |
Pełny opis: |
Treści kształcenia: - Podstawowe zagadnienia, pojęcia i terminologia z zakresu muzyki popularnej i tradycyjnej; - Kultura popularna i muzyka w żywej tradycji jako przedmiot badań naukowych; przegląd stanowisk i szkół badawczych - Muzykologia wobec muzyki popularnej i tradycyjnej; narzędzia i metody badawcze; problemy z analizą muzyki popularnej i tradycyjnej - Muzyka popularna a muzyka tradycyjna; fenomen world music i muzyki folkowej; muzyka w epoce społeczeństwa informacyjnego - Nurty muzyki rockowej: blues, rock and roll, rock, art-rock, grunge, heavy metal, reggae, - Nurty muzyki pop: funk, soul, rap, pop, disco - Nurty w muzyce w żywej tradycji - Etnomuzykologia wobec współczesnych przeobrażeń muzyki ludowej i tradycyjnej - Istota geograficznego różnicowania muzyki tradycyjnej - Początki przenikania się muzyki tradycyjnej i ludowej z muzyką popularną - Muzyka w żywej tradycji w Europie - Muzyka w żywej tradycji w Azji - Muzyka w żywej tradycji w Afryce - Muzyka w żywej tradycji w Ameryce Płd. I Płn. - Muzyka w żywej tradycji w Australii i Oceanii - Muzyka w żywej tradycji w Polsce - Współczesne mariaże muzyki tradycyjnej i ludowej z muzyką popularną |
Literatura: |
A: Muzyka popularna Ch. Hamm, Putting Popular Music in its Place. Cambridge MA, 1995. J. Fiske, Zrozumieć kulturę popularną. Kraków 2010. S. Frith, Sceniczne rytuały. O wartości muzyki popularnej, Kraków 2011. A. Idzikowska-Czubaj, Rock w PRL-u. O paradoksach współistnienia, Poznań 2011. J. Kasperski, Muzyka popularna jako przedmiot badań muzykologii, praca doktorska pod kierunkiem prof. dra hab. R. D. Golianka, Poznań 2010. A. Kłoskowska, Kultura masowa. Krytyka i obrona. Warszawa 2006. M. Krajewski, Kultury kultury popularnej. Poznań 2005. R. Middleton, Popular Music Analysis and Musicology: Bridging the Gap. „Popular Music” 12 (1993). R. Middleton (red.), Reading Pop: Approaches to Textual Analysis in Popular Music. New York 2000. R. Middleton, Studying Popular Music. Philadelphia 2000. K. Negus, Popular Music in Theory: An Introduction. Connecticut 1996. M. Rychlewski, Rewolucja rocka. Semiotyczne wymiary elektrycznej ekstazy, Gdańsk 2011. R. Shuker, Popular Music. The Key Concepts. London and New York 2005. J. Storey, Studia kulturowe i badania kultury popularnej. Teorie i metody. Kraków 2003. D. Strinati, Wprowadzenie do kultury popularnej. Poznań 1998. P. Tagg, Analysing Popular Music: Theory, Method and Practice, “Popular Music” 2 (1982). P. Tagg, Kojak – 50 Seconds of Televison Music. Towards the Analysis of Affect in Popular Music. Göteborg 1979. P. Tagg, Ten Little Title Tunes. Towards a Musicology of Mass Media, New York and Montreal, 2003. R. Walser, Running With the Devil: Power, Gender, and Madness in Heavy Metal Music, Middletown 1993. B: Muzyka w żywej tradycji: Blacking, John, How Musical is Man? Seattle: 1973. Czekanowska, Anna, Etnografia muzyczna Warszawa:1971. Czekanowska, Anna, Kultury muzyczne Azji Kraków: 1981. Kubik, Gerhard „Kognitive Grundlagen afrikanischer Musik“ w: Simon, A. (red.) Musik in Afrika. Berlin: 1983, s. 327 – 373 Żerańska-Kominek, Sławomira Muzyka w kulturze Warszawa: 1995 Żerańska-Kominek Sławomira, Antropologiczne ujęcie problemu analizy muzycznej, "Muzyka" 2000, nr 4; Dadak-Kozicka Katarzyna, Pionowy wymiar antropologii. "Muzyka" 1992; Kurkela Vesa, Muzyka ludowa a muzyka młodzieżowa. Wpływy wschodnie. Dwie debaty o współczesnej muzyce ludowej. "Muzyka" 2001, nr 3; Alvarez-Pereyre Frank, Arom Simha, Ethnomusicology and the Emic/Etic Issue. "The World of Music" 1993, nr 1; Hobsbawm Eric, Introduction: Inventing Traditions. W: The Invention of Tradition, red. E. Hobsbawm and T. Ranger. Cambridge 1983, 1-14; Pressing Jeff, Psychological Constraints on Improvisational Expertise and Communication. W: In the Course of Performance. Studies in the World of Musical Improvisation, red. Bruno Nettl, Melinda Russel. Chicago and London 1998; Rice Timothy, Time, Place, and Metaphor in Musical Experience and Ethnography. "Ethnomusicology" 47 (2003), no 2; Malinowski Bronisław, Dziennik w ścisłym znaczeniu tego wyrazu. Warszawa 2002; Qureshi Regula Burckhardt, Music Anthropologies and Music Histories: A Preface and an Agenda, "Journal of the American Musicological Society", Vol. 48, No. 3 (1995); Shelemay Kay Kaufman, The Ethnomusicologist and the Transmission of Tradition, "The Journal of Musicology", Vol. 14, No. 1. (1996); Cohen Sara, Ethnography and Popular Music Studies, "Popular Music", Vol. 12, No. 2. (1993); Keil Charles, Applied Sociomusicology and Performance Studies, "Ethnomusicology", Vol. 42, No. 2. (1998) |
Efekty uczenia się: |
Student: - zna podstawowe zagadnienia z zakresu kultury popularnej oraz etnomuzykologii - orientuje się w różnych ujęciach i strategiach badawczych oraz w specyfice badań nad muzyką popularną i muzyką w żywej tradycji - prawidłowo posługuje się pojęciami i terminami z zakresu wiedzy o muzyce popularnej i muzyki w żywej tradycji - rozróżniania najważniejsze style i gatunki muzyki popularnej oraz cechy charakterystyczne dla muzyki tradycyjnej danego regionu geograficznego - potrafi dokonać analizy oraz interpretacji utworu muzyki popularnej i muzyki w żywej tradycji - rozumie potrzebę aplikacji wiedzy z zakresu różnych nauk humanistycznych i społecznych w badaniach nad muzyką popularną i muzyką w żywej tradycji - korzysta z najnowszych opracowań naukowych z zakresu muzyki popularnej i etnomuzykologii |
Metody i kryteria oceniania: |
- obecność na zajęciach - zaliczeniowa praca pisemna |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jakub Kasperski, Bożena Muszkalska | |
Prowadzący grup: | Jakub Kasperski, Bożena Muszkalska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jakub Kasperski | |
Prowadzący grup: | Jakub Kasperski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.