Warsztat teatrologa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 20-WAR-11WDL |
Kod Erasmus / ISCED: |
15.5
|
Nazwa przedmiotu: | Warsztat teatrologa |
Jednostka: | Wydział Antropologii i Kulturoznawstwa |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Humanistycznych |
Strona przedmiotu: | http://www.poledyt.amu.edu.pl |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | wiedza o teatrze |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | • przekazanie wiedzy z zakresu nowoczesnego warsztatu bibliograficznego historyka teatru i literatury • zdobycie umiejętności rozróżniania, klasyfikowania i opisywania dokumentów i źródeł do historii teatru i literatury • rozwinięcie podstawowych umiejętności z zakresu technologii informatycznych i korzystania z narzędzi elektronicznych w pracy humanisty (edytory tekstów, wyszukiwarki internetowe, programy do prezentacji multimedialnych, katalogi elektroniczne, bazy danych, biblioteki cyfrowe) • wypracowanie umiejętności wyszukiwania i selekcji informacji, materiałów, tekstów źródłowych i opracowań do badania i opisywania dawnego i współczesnego życia teatralnego w różnorodnych aspektach; umiejętność nowoczesnej kwerendy (tradycyjnej i elektronicznej) i krytycznego podejścia do źródeł informacji • wykształcenie umiejętności zastosowania wiedzy z zakresu zasad i norm opisu bibliograficznego różnego rodzaju dokumentów w poprawnej redakcji i edycji tekstu naukowego (umiejętność poprawnej redakcji przypisów, komentarzy, sporządzania bibliografii załącznikowej i indeksów) • rozwinięcie umiejętności uczenia się, zdolności krytycznych oraz zdolności samodzielnej pracy badawczej i pracy w zespole; umiejętność porozumiewania się z ekspertami z dziedziny dokumentacji w badaniach teatralnych i literackich |
Skrócony opis: |
Treścią ćwiczeń jest poznanie i opanowanie praktyczne nowoczesnego warsztatu bibliograficznego w zakresie wiedzy o teatrze i literaturoznawstwa. W trakcie kursu studenci poznają zasady korzystania z bibliotek naukowych, z katalogów tradycyjnych i elektronicznych; poznają rodzaje i typologię dokumentów wraz z analizą dokumentacji charakterystycznej dla badań teatrologicznych, zapoznają się z rodzajami drukowanych spisów bibliograficznych i teatrograficznych (repertuary) oraz sposobami ich użytkowania w formach tradycyjnych i/lub elektronicznych; Kurs kształci również podstawowe umiejętności z zakresie poprawnego przygotowania i redakcji tekstu naukowego poprzez zaznajomienie z metodami i rodzajami opisu bibliograficznego wszelkiego typu dokumentów oraz zasadami tworzenia przypisów, bibliografii załącznikowej, indeksów oraz spisów pomocniczych. Zajęcia obejmują także elementarne zagadnienia techniki pracy umysłowej (umiejętność sporządzania konspektów, abstraktów, notatek) |
Pełny opis: |
1. Biblioteki naukowe i archiwa teatralne – informacje praktyczne: katalogi elektroniczne i bazy danych, biblioteki i archiwa cyfrowe (katalogi zbiorcze NUKAT i KaRo). 2. Czasopisma fachowe: teatrologiczne i literaturoznawcze, pisma teatralne, literackie i kulturalne; media sieciowe i papierowe (rekonesans). 3. Bibliografia i dokument dawniej i dziś – rys historyczny, definicje, rodzaje. 4. Opis bibliograficzny: rodzaje, zasady, normy. Sporządzanie bibliografii załącznikowej. Ćwiczenia praktyczne z umiejętności tworzenia opisów różnego typu dokumentów: od wydawnictw zwartych po dokumenty dostępne online (zajęcia w pracowni komputerowej) 5. Elementarne zasady poprawnej edycji tekstu naukowego (kompozycja, technika sporządzania przypisów, zasady cytowania, podstawowe reguły dobrego składu); podstawy pracy w komputerowym edytorze tekstu (wprowadzanie, poprawianie i formatowanie tekstu, formatowanie tekstu jako całości, przygotowanie wydruku) 6. Dokumentacja w badaniach teatralnych: czy przedstawienie teatralne jest dokumentem, czyli pytanie o przedmiot badań; krytyka źródeł do historii teatru (rozpoznanie problemu); opis i zapis przedstawienia (zarys problematyki). 7. Repertuary, almanachy, afisze i programy teatralne – czyli pamięć teatru? 8. Od Bibliografii polskiej Estreichera przez „Nowy Korbut” do PBL – drogi poszukiwań tekstów i opracowań (zajęcia praktyczne w czytelni Biblioteki Wydziałowej); 9. Ars Quaerendi, czyli sztuka wyszukiwania informacji; teatrologiczne spacery po Internecie, czyli dokumentacja i bibliografia w sieci (zajęcia w pracowni komputerowej) |
Literatura: |
Podręczniki i informatory 1. Czachowska Jadwiga, Loth Roman, Bibliografia i biblioteka w pracy polonisty, Wrocław 1977. 2. Czachowska Jadwiga., Loth Roman, Przewodnik polonisty. Bibliografie, biblioteki, muzea literackie, wyd. 3 popr. i uzup., Wrocław 1989. 3. Encyklopedia wiedzy o książce, Wrocław 1971. 4. Encyklopedia książki, pod red. A. Żbikowskiej-Migoń i M. Skalskiej-Zlat, t. 1-2, Wrocław 2017 4. Informator bibliograficzny i biblioteczny dla studentów wiedzy o kulturze, pod red. L. Kolankiewicza, Warszawa 2003. 5. Kopertowska-Tomczak Mirosława, ECDL. Przetwarzanie tekstów, Warszawa 2009. 6. Starnawski Jerzy, Warsztat bibliograficzny historyka literatury polskiej, wyd. 3 zm., Warszawa 1982, wyd.4, Warszawa 2012. 7. Winek Teresa, Nauki pomocnicze literaturoznawstwa, Warszawa 2007. 8. Wolański Ewa, Wolański Adam, Poradnik redaktora, [w:] Polszczyzna na co dzień, pod red. M. Bańko, Warszawa 2006, s. 519–658. 9. Wolański Adam, Edycja tekstów. Praktyczny poradnik, Warszawa 2008. Książki i artykuły 1. Balme Christopher, Wprowadzenie do nauki o teatrze, przeł. i uzup. W. Dudzik i M. Leyko, Warszawa 2002, tu rozdział: Krytyka źródeł i zagadnienie rekonstrukcji, s. 39–44. 2. Got Jerzy, Repertuary, [w:] Dokumentacja w badaniach teatralnych i literackich. Wybrane problemy, pod red. J. Czachowskiej, Wrocław 1970. 3. Jak badać teatr? Materiały z konferencji metodologicznej poświęconej badaniom historycznoteatralnym Kraków, 28 września 2002, pod red. M. Dębowskiego, Kraków 2003. 4. Pamięć teatru. Wybrane materiały z konferencji zorganizowanej przez Towarzystwo Historyków Teatru i Instytut Filologii Polskiej Uniwersytetu Gdańskiego w 2000 roku [online] Gdańsk 2000. [Dostęp: 2010-09-10]. Dostępny w World Wide Web: http://www.e-teatr.pl/pl/artykuly/8,watek.html 5. Prokop-Kacprzak Aleksandra, Ars Quaerendi, czyli sztuka wyszukiwania informacji bez tajemnic, [w:] Zarządzanie informacją w nauce, pod red. D. Pietruch-Reizes, Katowice 2008, s. 187–195 [online]. [Dostęp: 2010-09-10]. Dostępny w Internecie: http://www.sbc.org.pl/dlibra/doccontent?id=16624&dirids=1 6. Puzyna Konstanty, Więc może by zacząć? „Dialog” 1972, nr 12, s. 135–152. 7. Raszewski Zbigniew, Dokumentacja przedstawienia teatralnego, [w:] Dokumentacja w badaniach teatralnych i literackich. Wybrane problemy, pod red. J. Czachowskiej, Wrocław 1970, przedr.: Wprowadzenie do nauki o teatrze, t. 3, Odbiorcy dzieła teatralnego. Widz – krytyk – badacz, wybór i oprac. J. Degler, Warszawa 1978. 8. Raszewski Zbigniew, Dokumentacja wczoraj i dziś, „Pamiętnik Teatralny” 1991, z. 1. 9. Raszewski Zbigniew, Partytura teatralna, „Pamiętnik Teatralny” 1968, z. 3–4; przedr.: Problemy teorii dramatu i teatru, t. 1: Dramat, wybór i oprac. J. Degler, Wrocław 2003. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu przedmiotu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi: - wskazać główne etapy dziejów książki, rozwoju księgozbiorów i archiwów oraz objaśnić ich funkcje pomocnicze w pracy historyka teatru - nazywać i definiować różne rodzaje dokumentów, klasyfikować je zgodnie z typologią bibliograficzną - wskazać i rozróżniać główne źródła pozyskiwania informacji i materiałów do samodzielnej nauki i pracy badawczej, rozróżniać i korzystać z różnego rodzaju spisów bibliograficznych i kompendiów źródłowych - analizować i interpretować krytycznie jakość i wiarygodność źródeł do historii teatru i literatury - wykorzystać i stosować metody nowoczesnej kwerendy bibliograficznej i bibliotecznej, używać spisów, katalogów i baz danych zarówno w wersji tradycyjnej (papierowej), jak i elektronicznej dostępnych online - przetwarzać i stosować poznane reguły i zasady bibliograficzne do samodzielnego sporządzania opisów i przypisów do prac pisemnych przygotować wszelkie prace pisemne (referaty, prace dyplomowe) zgodnie z zasadami poprawnej redakcji tekstu w wersji elektronicznej, stosować zasady komponowania i przetwarzania tekstów w podstawowych formatach - wyszukać, ocenić i uporządkować materiały źródłowe na zadany temat oraz sporządzać prezentacje podsumowujące - organizować samodzielnie swój warsztat pracy badawczej i wykazywać dbałość o jakość i rzetelność wykonywanych zadań - współpracować z grupą w zakresie wymiany i weryfikacji wykorzystywanych materiałów, stosować w praktyce elementarne zasady prawa autorskiego |
Metody i kryteria oceniania: |
– prezentacja ustna wybranego czasopisma teatralnego (notatka pisemna) (F) - oceny formujące (F) wliczane do oceny podsumowującej (P) - ocena pisemnej wypowiedzi (konspekt z zadanej lektury) (F) - ocena ćwiczeń z opisu i umiejętności sporządzania bibliografii załącznikowej do referatów i prac naukowych (F) – test z zasad poprawnej redakcji tekstu (F) – ocena ćwiczeń z wyszukiwania informacji w źródłach drukowanych oraz w Internecie (F) – ocena krótkich wypowiedzi pisemnych (1.Wartość dokumentacyjna programu teatralnego; 2. Krytyczne czytanie źródeł;) (F) – ocena przygotowania do dyskusji po lekturze wskazanych opracowań z zakresu dokumentacji teatralnej (F) – ocena aktywności na zajęciach i ocena poprawności wykonywanych w trakcie zajęć ćwiczeń i zadań (F) - ocena umiejętności pracy w zespole liczona do oceny końcowej (P) - obecność na ćwiczeniach (dopuszcza się 2 godziny nieusprawiedliwione bez konieczności uzupełnienia zajęć w ramach konsultacji z prowadzącym) Skala ocen: 5.0 – znakomita znajomość nowoczesnego warsztatu teatrologa; bardzo dobra orientacja w bibliografiach i źródłach elektronicznych niezbędnych każdemu teatrologowi; doskonała znajomość metodyki bibliograficznej oraz umiejętność praktycznego zastosowania tej wiedzy 4.5 – bardzo dobra znajomość nowoczesnego warsztatu teatrologa; dobra orientacja w bibliografiach i źródłach elektronicznych niezbędnych każdemu teatrologowi; doskonała znajomość metodyki bibliograficznej oraz umiejętność praktycznego zastosowania tej wiedzy 4.0 – dobra znajomość nowoczesnego warsztatu teatrologa; zadowalająca orientacja w bibliografiach i źródłach elektronicznych niezbędnych każdemu teatrologowi; dobra znajomość metodyki bibliograficznej oraz umiejętność praktycznego zastosowania tej wiedzy; dopuszczalne niewielkie pomyłki lub nieznaczne niedociągnięcia w zakresie posiadanej wiedzy i umiejętności praktycznego jej wykorzystania 3.5 – zadowalająca znajomość nowoczesnego warsztatu teatrologa; dobra orientacja w bibliografiach i źródłach elektronicznych niezbędnych każdemu teatrologowi; znajomość metodyki bibliograficznej oraz przeciętna umiejętność praktycznego zastosowania tej wiedzy, wymagająca poważnego uzupełnienia 3.0 – podstawowa znajomość nowoczesnego warsztatu teatrologa; dostateczna orientacja w bibliografiach i źródłach elektronicznych niezbędnych każdemu teatrologowi; mierna znajomość metodyki bibliograficznej oraz wyraźne braki w umiejętności praktycznego zastosowania tej wiedzy, wymagające pomocy prowadzącego w analizie oraz opracowaniu aparatu naukowego. 2.0 – niezadowalająca znajomość nowoczesnego warsztatu teatrologa; niewystarczająca orientacja w bibliografiach i źródłach elektronicznych niezbędnych każdemu teatrologowi; brak znajomości metodyki bibliograficznej oraz całkowity brak umiejętności praktycznego zastosowania tej wiedzy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Barbara Koncewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Barbara Koncewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.