Sztuka współczesna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 20-SW-11MDM |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0210) Sztuka
|
Nazwa przedmiotu: | Sztuka współczesna |
Jednostka: | Katedra Teatru i Sztuki Mediów |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Humanistycznych |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
6.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | Media Interaktywne i Widowiska |
Poziom przedmiotu: | II stopień |
Cele kształcenia: | - Omówienie historii sztuki w XX wieku, z uwzględnieniem różnych form teatru i form performatywnych w relacji do kultury wizualnej i kultury dźwięku. - Zanalizowanie i omówienie najważniejszych modeli filozoficznych i teoretycznych dotyczących sztuki w XX wieku. - Metodologia badań sztuki współczesnej - Omówienie najważniejszych modeli percepcyjnych sztuki współczesnej - Omówienie współczesnych form krytyki artystycznej |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | IV rok |
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning): | nie dotyczy |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | brak |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | materiały udostępniane są przez prowadzącego |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | wykład, lektura indywidualna, dyskusja w grupie, prezentacja na zadany temat, występienie w trakcie zajęć, |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 11 |
Skrócony opis: |
Kurs omawia najważniejsze kierunki, nurty, trendy sztuki XX wieku, jednocześnie analizując ważne kontekstowe teksty teoretyczne. |
Pełny opis: |
Szczegółowy opis tematyki kursu: sztuka modernistyczna (teatr, malarstwo, film, muzyka, fotografia, rzeźba) nowe formy gatunkowe sztuki modernistycznej i eksperymenty artystyczne performatywny i medialny paradygmat sztuki modernistycznej nowe kierunki w sztuce drugiej awangardy (minimalizm, performance art, wideo art, fotografia, konceptualizm, teatr uczestnictwa i inne) ciało w sztuce lat 60. i 70. relacja pomiędzy nauką i sztuką w drugiej połowie XX wieku ruch i taniec w XX wieku transgresje przestrzeni teatralnych w XX wieku sztuka postmodernistyczna Pokolenia media generation i przemiany w sztuce lat 80. sztuka lat 90. modele percepcji krytyczne modele sztuki XX wieku Filozoficzne modele sztuki XX wieku |
Literatura: |
• Christiane Paul, Digital Art, London 2005. • RoseLee Goldberg, Performance Art. From Futurism to the Present. New York 2001. • RoseLee Goldberg, Performance. Live Art Since 60s., New York 2004. • Nicolas Bourriaud, Sztuka relacyjna, tłum. Ł. Białkowski, Kraków 2012. • Clare Bishop, Installation Art. A Critical Introduction, New York 2005. • Łukasz Guzek, Sztuka instalacji, Warszawa 2008. • Gilles Deleuze, Félix Guattari, Co to jest filozofia, tłum. P. Pieniążek, Gdańsk 2000. • Maurice Merleau-Ponty, Fenomenologia percepcji, tłum. M. Kowalska, J. Migasiński, Warszawa 2001. • The Visual Culture Reader, pod red. N. Mirzoeff, New York 1998. • Walter Benjamin, Twórca jako wytwórca, przeł. H. Orłowski, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 1975. • Oliver Grau, ,Virtual Art: From Illusion to Immersion, MIT Press, Cambridge-Massachusetts 2003. • Kultura dźwięku. Teksty o muzyce nowoczesnej, pod red. Ch. Coxa, D. Warnera, Gdańsk 2010. • Perspektywy współczesnej historii sztuki, pod red. Mariusza Bryla, Piotra Juszkiewicza, Piotra Piotrowskiego, Wojciecha Suchockiego, Poznań 2009. • Wiek awangardy, pod. red. L. Bieszczad, Kraków 2006. • Hal Foster, Powrót realnego. Awangarda u schyłku XX wieku, tłum. M. Sugiera, Karów 2012. • Georges Didi-Humerman, Przed obrazem, tłum. B. Brzezicka, Gdańsk 2011. • Psychofizjologia widzenia, pod red. T. Maruszewskiego, Poznań 1991. • Michael Rush, Video Art, New York 2007. • Yvonne Spielmann, Video. The Reflexive Medium, Cambridge-Massachusetts 2008 • Estetyki filozoficzne XX wieku, pod red. M. Wilkoszewskiej, Kraków 2000. • Mark B. N. Hansen, New Philolosophy for New Media, Cambridge-Massachusetts 2006. • Agnieszka Jelewska, Sensorium. Eseje o sztuce i technologii, Poznań 2012. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi: posługiwać się wybranymi metodologiami badań sztuki współczesnej zanalizować i zinterpretować linie historycznego rozwoju sztuki współczesnej od awangardowych działań futurystów, dadaistów, surrealistów, przez eksperymenty drugiej awangardy, różne formy sztuki wizualnej, performatywnej, teatru, muzyki i kultury dźwięku. omówić wybrane koncepcje estetyczne, filozoficzne i percepcyjne dotyczące sztuki XX wieku rozróżnia podstawowe gatunki, formy i style w sztuce XX wieku przygotować i przedstawić prezentację o tematyce teoretycznej zainicjować i przygotować profesjonalny projekt na podstawie baz danych i źródeł naukowych wskazać i omówić aktualnie silnie rozwijające się zjawiska w przestrzeni współczesnej sztuki wskazać i omówić konteksty społeczne, polityczne i kulturowe wybranych form sztuki współczesnej omówić relacje zachodzące pomiędzy poszczególnymi zjawiskami artystycznymi w XX wieku omówić i wskazać najważniejsze światowe instytucje sztuki i kultury, orientuje się we współczesnym życiu kulturalnym wskazać relacje i nawiązania pomiędzy sztuką polską i światową w XX wieku |
Metody i kryteria oceniania: |
− aktywność w trakcie zajęć (udział w dyskusji i w pracy zespołowej); − wartość merytoryczna i projekt prezentacji oraz sposób jej przedstawienia; − znajomość problematyki (współczesnej i historycznej) sztuki oraz mediów interaktywnych − umiejętność wskazywania szerokich kontekstów (artystycznych, społecznych, naukowych, technologicznych, politycznych) zjawisk historycznych i współczesnych w obrębie kultury i sztuki medialnej − aktywność w czasie pracy zespołowej i umiejętność prezentowania wspólnie wypracowanych efektów − umiejętność zaprezentowania na egzaminie wiedzy nabytej w ramach przedmiotu oraz poziom tej wiedzy. Skala ocen: 5,0 – bardzo dobra znajomość głównych kierunków, form, stylów i gatunków w sztuce XX wieku. Biegła znajomość kontekstów historycznych, społecznych, estetycznych, filozoficznych dotyczący przekształceń i przemian w sztuce XX współczesnej. 4,5 – jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami w umiejętności wykorzystania zdobytej wiedzy w samodzielnie przygotowywanych projektach 4,0 – możliwy szerszy zakres niedociągnięć: słabsze umiejętności we wskazywaniu pełnego zakresu kontekstów dla danych zjawisk, niższa zdolność krytycznego porównania poszczególnych koncepcji metodologicznych 3,5 – zadowalająca znajomość głównych kierunków form, stylów i gatunków w sztuce XX wieku. Zadowalająca znajomość kontekstów historycznych, społecznych, estetycznych, filozoficznych dotyczący przekształceń i przemian w sztuce XX współczesnej. 3,0 – jak wyżej z nieznacznymi niedociągnięciami i dostateczną umiejętnością wykorzystania wiedzy historycznej i teoretycznej. 2,0 - niezadowalająca znajomość form, stylów i gatunków w sztuce XX wieku. Biegła znajomość kontekstów historycznych, społecznych, estetycznych, filozoficznych dotyczący przekształceń i przemian w sztuce XX współczesnej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
LAB
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
Zajęcia laboratoryjne, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Michał Krawczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą Zajęcia laboratoryjne - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
Zajęcia laboratoryjne, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Michał Krawczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą Zajęcia laboratoryjne - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
LAB
ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
Zajęcia laboratoryjne, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Jelewska, Michał Krawczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą Zajęcia laboratoryjne - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.