Pojęcia estetyczne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 20-PE-11WDL-E |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Pojęcia estetyczne |
Jednostka: | Wydział Antropologii i Kulturoznawstwa |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Humanistycznych |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | wiedza o teatrze |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Cel modułu kształcenia: - zaznajomienie studentów z wybranymi pojęciami estetycznymi odnoszącymi się do różnorodnych zjawisk artystycznych i kulturowych; - ukazanie związków podstawowych kategorii i pojęć estetycznych z kontekstem kulturowym wybranych epok; - wykształcenie podstawowych umiejętności związanych z analizą i interpretacją tekstów naukowych z zakresu estetyki i filozofii kultury; - krytyczna analiza przekształceń statusu i znaczenia wybranych kategorii estetycznych. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Skrócony opis: |
Konwersatorium przybliża podstawowe terminy z zakresu estetyki, zasad wartościowania dzieła i jego historycznej zmienności. Zajęcia mają na celu uświadomienie zmian, jakie zachodziły w rozumieniu i postrzeganiu ważnych pojęć estetycznych w historii europejskiej kultury, w szczególności takich jak: sztuka, piękno, przeżycie estetyczne, a także innych wybranych zagadnień, ściśle z nimi powiązanych, m.in. mimesis, forma, smak, odmiany piękna, kategoria wzniosłości, melancholia itp. Wprowadzane konteksty kulturowe z zakresu poszczególnych sztuk (teatr, malarstwo, muzyka, literatura) służą ukazaniu złożoności zjawisk estetycznych oraz konieczności uwzględniania ich historycznego znaczenia, warunkującego określone postawy aksjologiczne i metodologiczne względem dzieł sztuki i ich twórców. |
Pełny opis: |
Opis treści kształcenia: 1.Przybliżenie podstawowych terminów z zakresu estetyki 2. Sztuka – historia pojęcia, wybrane definicje, estetyczne i kulturowe konteksty przemian znaczeniowych 3. Piękno – historia pojęcia, wybrane definicje, odmiany, estetyczne i kulturowe konteksty przemian znaczeniowych 4. Przeżycie estetyczne – historia pojęcia, wybrane definicje, estetyczne i kulturowe konteksty przemian znaczeniowych 5.Forma – historia pojęcia, wybrane definicje, estetyczne i kulturowe konteksty przemian znaczeniowych 6. „Poetyka” Arystotelesa jako źródło podstawowych pojęć estetycznych z zakresu dramatu i teatru Sposoby prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych efektów kształcenia: Wykład, dyskusja w grupie, indywidualna lektura, analiza wybranych fragmentów tekstów przeprowadzona przez grupę |
Literatura: |
Wybrana literatura: - Arystoteles, Poetyka, przeł. H. Podbielski, Wrocław 1989, BN II Nr 209; - Tatarkiewicz W., Dzieje sześciu pojęć, Warszawa 1988, (wybrane rozdziały); - Gadamer H-G, Aktualność piękna. Sztuka jako gra, symbol i święto, przeł. K. Krzemieniowa, Warszawa 1993 (fragmenty); - U. Eco, Sztuka i piękno w średniowieczu, przeł. M. Olszewski i M. Zabłocka, Kraków 1992 (fragmenty); - Abrams M. H., Zwierciadło i lampa. Romantyczna teoria poezji a tradycja krytycznoliteracka, przeł. B. Fedewicz, Gdańsk 2003 (fragmenty). - Stróżewski W., Dialektyka twórczości, Kraków 1983 (fragmenty). |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu przedmiotu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi: - scharakteryzować wybrane kategorie i pojęcia estetyczne odnoszące się do europejskiej kultury i sztuki. - opisać procesy przemian wybranych pojęć estetycznych wraz ze wskazaniem najważniejszych przewartościowań i modyfikacji zachodzących w ich znaczeniu - analizować i interpretować teksty z zakresu estetyki i filozofii wraz uwzględnieniem ich związków z kontekstem historyczno-kulturowym - odnaleźć źródła współczesnych strategii artystycznych w tradycji estetycznej europejskiej kultury - wykorzystać tekst naukowy do własnych analiz - na poziomie podstawowym poddać krytycznej analizie teksty źródłowe odnoszące się do wybranych kategorii estetycznych (m.in. piękno, sztuka, forma). |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania: - ocena aktywności w trakcie zajęć - kolokwium zaliczeniowe na zakończenie zajęć Kryteria oceniania: - aktywność w trakcie zajęć (udział w dyskusji i znajomość materiałów wskazanych przez prowadzącego) - umiejętność zaprezentowania w trakcie kolokwium zaliczeniowego wiedzy nabytej w ramach przedmiotu oraz poziom tej wiedzy; |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Juliusz Iwanicki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Miłosz Markiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.