Narracje multimedialne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 20-NM-22MDM-E |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Narracje multimedialne |
Jednostka: | Katedra Teatru i Sztuki Mediów |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Humanistycznych |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Kierunek studiów: | Media Interaktywne i Widowiska |
Cele kształcenia: | - Omówienie dramaturgicznych źródeł procesów kulturowych, form sztuki i rozwoju mediów - Wskazanie najważniejszych obszarów przenikania się gatunków sztuk w ramach struktur multimedialnych - Analiza i interpretacja wybranych form multimedialnych - Omówienie relacji pomiędzy mediami w ramach wybranych dzieł sztuki. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | V rok |
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning): | nie dotyczy |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | brak |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | materiały do zajęć udostepniane są przez prowadzącego |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | lektura indywidualna, analiza i interpretacja tekstów w grupie, dyskusja w grupie, praca zespołowa w trakcie zajęć i poza godzinami kontaktowymi, wprowadzenie teoretyczne - wykład. |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 8 |
Skrócony opis: |
Celem kursu jest zapoznanie studentów z zagadnieniami teoretycznymi oraz praktycznymi strategiami projektanckimi różnych form narracji multimedialnych występujących we współczesnej kulturze: od sztuki mediów, po gry wideo. |
Pełny opis: |
W trakcie kursu omówione zostaną szczegółowo zagadnienia takie jak: - Narracje multimedialne – podstawowe definicje pojęcia, konteksty teoretyczne i kulturowe - Relacje pomiędzy strukturami dramaturgicznymi i mediami technologicznymi na wybranych przykładach - Analiza wybranych form medialnych takich jak na przykład gry wideo, narracje w internecie, narracje multimedialne w sztukach performatywnych - Montaż, kolaż i inne strategie łączenia mediów - Intermedialność - Transmedialność - Remediacja - Kultura remiksu - Dramaturgia relacji dźwięku i obrazu - Narracje multimedialne jako przestrzeń rozwoju strategii reklamowych i niekonwencjonalnych kampanii - Struktura dramatyczna i wizualna gier wideo |
Literatura: |
• Multimedia from Wagner to Virtual Reality, pod red. R. Packera, K. Jordana, New York 2002. (wybrane rozdziały) • Christiane Paul, Digital Art, London 2005. (wybrane rozdziały) • Światy z pikseli. Antologia studiów nad grami komputerowymi, red. Mirosław Filiciak, Warszawa 2010. • • Higgins, Dick, Intermedia, w: Nowoczesność od czasu postmodernizmu, tłum. P. Rybson, Gdańsk 2000 • Jay David Bolter, Richard Grusin, Remediations: Understanding New Media, Massachusetts 2000 • Henry Jenkins, Kultura konwengencji. Zderzenie starych i nowych mediów, tłum. M. Filiciak, Warszawa 2006 • Lawrence Lessig: Remiks. Aby sztuka i biznes rozkwitały w hybrydowej gospodarce, Warszawa 2009. • Remiks. Teorie i praktyki, red. M. Gulik, P. Kaucz, L. Onak, Kraków 2011 • Kultura dźwięku. Teksty o muzyce nowoczesnej, pod red. Ch. Coxa, Daniela Warnera, Gdańsk 2010 • Multi-media: Video - Installation - Performance, pod red. N. Kaye’a, New York 2007. • Chris Salter, Entangled, Technology and The Transformation of Performance, Massachusetts, 2010 (wybrane rozdziały) • Philip Auslander, Liveness: Perfomance in a Mediated Culture, New York 2008 • Alexander Galloway, Gaming: Essays on Algotithmic Culture, Minneapolis 2006(wybrane rozdziały) • Kate Mondloch, Screens. Viewing Media Installation Art, Minneapols 2010. (wybrane rozdziały) • Bruce Block, Opowiadanie obrazem. Tworzenie wizualnej struktury w filmie, telewizji i mediach cyfrowych, tłum. M. Kuczbajska, Warszawa 2010. • Piotr Kubiński, Gry wideo. Zarys poetyki, Kraków 2016 • Piotr Mańkowski, Cyfrowe marzenia. Historia gier komputerowych i wideo, Warszawa 2010 • Marie - Laurie Ryan, Avatars of story, Minneapolis 2006 • Gonzalo Frasca, Simulation versus Narrative. Introduction to Ludology, Routledge 2003 |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi: - omówić problematykę dramaturgicznych źródeł wybranych form kulturowych (na wybranych przykładach) - Zanalizować funkcje struktur dramatycznych w rozwoju różnych form medialnych w XX wieku (na wybranych przykładach) - Omówić najważniejsze teorie i poetyki łączenia sztuk wykonawczych i wizualno- audialnych w XX wieku z uwzględnieniem paradygmatów historycznych. - Dokonać analizy i interpretacji wybranych form medialnych z uwzględnieniem narzędzi dramatologicznych i kulturowych, m. in. film, instalacja, esej fotograficzny. - przygotować i przedstawić prezentację o tematyce teoretycznej - zainicjować i przygotować profesjonalny projekt na podstawie baz danych i źródeł naukowych - wskazać i omówić aktualnie silnie rozwijające się zjawiska w przestrzeni współczesnej sztuki i kultury medialnej - Wskazać i zanalizować współczesne medialne formy dramatyczne - dokonać analizy i interpretacji medialnych form hybrydowych |
Metody i kryteria oceniania: |
- aktywność w trakcie zajęć (udział w dyskusji i w pracy zespołowej); - wartość merytoryczna i projekt prezentacji oraz sposób jej przedstawienia; - znajomość problematyki (współczesnej i historycznej) dramatu i mediów technologicznych - umiejętność wskazywania analizy dzieł sztuki przy wykorzystaniu narzędzi dramatologicznych - aktywność w czasie pracy zespołowej i umiejętność prezentowania wspólnie wypracowanych efektów - umiejętność zaprezentowania na egzaminie wiedzy nabytej w ramach przedmiotu oraz poziom tej wiedzy. Skala ocen: 5,0 – bardzo dobra znajomość zagadnień związanych z dramaturgią mediów, teoriami, koncepcjami i ideami łączenia mediów w ramach dzieła sztuki. Biegłe orientowanie się we współczesnych osiągnieciach z zakresu kultury konwergencji, intermedialności, remediacji i transmedialności. Umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w samodzielnie przygotowywanych projektach 4,5 – jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami w umiejętności wykorzystania zdobytej wiedzy w samodzielnie przygotowywanych projektach 6 4,0 – możliwy szerszy zakres niedociągnięć: słabsze umiejętności we wskazywaniu pełnego zakresu kontekstów dla danych zjawisk, niższa zdolność krytycznego porównania poszczególnych koncepcji artystycznych łączenia mediów. 3,5 – zadowalająca znajomość zjawisk omawianych na zajęciach i zadowalająca umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w samodzielnie przygotowywanych projektach 3,0 – zadowalająca znajomość zjawisk omawianych na zajęciach, słaba znajomość współczesnych komercyjnych zjawisk kultury medialnej i narzędzi jej analizy, słaba umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w samodzielnie przygotowywanych projektach 2,0 - niezadowalająca znajomość zjawisk omawianych na zajęciach oraz wynikające z tego dalsze braki w zakresie efektów kształcenia zdefiniowanych dla przedmiotu |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT LAB
LAB
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Zajęcia laboratoryjne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Jakub Alejski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Zajęcia laboratoryjne - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Jakub Alejski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Jakub Alejski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Jakub Alejski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Jakub Alejski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.