Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Narracje multimedialne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 20-NM-22MDM-E
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Narracje multimedialne
Jednostka: Katedra Teatru i Sztuki Mediów
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Humanistycznych
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Kierunek studiów:

Media Interaktywne i Widowiska

Cele kształcenia:

- Omówienie dramaturgicznych źródeł procesów kulturowych, form sztuki i rozwoju mediów

- Wskazanie najważniejszych obszarów przenikania się gatunków sztuk w ramach struktur multimedialnych

- Analiza i interpretacja wybranych form multimedialnych

- Omówienie relacji pomiędzy mediami w ramach wybranych dzieł sztuki.

Rok studiów (jeśli obowiązuje):

V rok

Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning):

nie dotyczy

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

brak

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

materiały do zajęć udostepniane są przez prowadzącego

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

lektura indywidualna, analiza i interpretacja tekstów w grupie, dyskusja w grupie, praca zespołowa w trakcie zajęć i poza godzinami kontaktowymi, wprowadzenie teoretyczne - wykład.

Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

8

Skrócony opis:

Celem kursu jest zapoznanie studentów z zagadnieniami teoretycznymi oraz praktycznymi strategiami projektanckimi różnych form narracji multimedialnych występujących we współczesnej kulturze: od sztuki mediów, po gry wideo.

Pełny opis:

W trakcie kursu omówione zostaną szczegółowo zagadnienia takie jak:

- Narracje multimedialne – podstawowe definicje pojęcia, konteksty teoretyczne i kulturowe

- Relacje pomiędzy strukturami dramaturgicznymi i mediami technologicznymi na wybranych przykładach

- Analiza wybranych form medialnych takich jak na przykład gry wideo, narracje w internecie, narracje multimedialne w sztukach performatywnych

- Montaż, kolaż i inne strategie łączenia mediów

- Intermedialność

- Transmedialność

- Remediacja

- Kultura remiksu

- Dramaturgia relacji dźwięku i obrazu

- Narracje multimedialne jako przestrzeń rozwoju strategii reklamowych i niekonwencjonalnych kampanii

- Struktura dramatyczna i wizualna gier wideo

Literatura:

• Multimedia from Wagner to Virtual Reality, pod red. R. Packera, K. Jordana, New York 2002. (wybrane rozdziały)

• Christiane Paul, Digital Art, London 2005. (wybrane rozdziały)

• Światy z pikseli. Antologia studiów nad grami komputerowymi, red. Mirosław Filiciak, Warszawa

2010.

• Higgins, Dick, Intermedia, w: Nowoczesność od czasu postmodernizmu, tłum. P. Rybson,

Gdańsk 2000

• Jay David Bolter, Richard Grusin, Remediations: Understanding New Media, Massachusetts 2000

• Henry Jenkins, Kultura konwengencji. Zderzenie starych i nowych mediów, tłum. M. Filiciak, Warszawa 2006

• Lawrence Lessig: Remiks. Aby sztuka i biznes rozkwitały w hybrydowej gospodarce, Warszawa 2009.

• Remiks. Teorie i praktyki, red. M. Gulik, P. Kaucz, L. Onak, Kraków 2011

• Kultura dźwięku. Teksty o muzyce nowoczesnej, pod red. Ch. Coxa, Daniela Warnera, Gdańsk

2010

• Multi-media: Video - Installation - Performance, pod red. N. Kaye’a, New York 2007.

• Chris Salter, Entangled, Technology and The Transformation of Performance, Massachusetts, 2010 (wybrane rozdziały)

• Philip Auslander, Liveness: Perfomance in a Mediated Culture, New York 2008

• Alexander Galloway, Gaming: Essays on Algotithmic Culture, Minneapolis 2006(wybrane

rozdziały)

• Kate Mondloch, Screens. Viewing Media Installation Art, Minneapols 2010. (wybrane rozdziały)

• Bruce Block, Opowiadanie obrazem. Tworzenie wizualnej struktury w filmie, telewizji i mediach cyfrowych, tłum. M. Kuczbajska, Warszawa 2010.

• Piotr Kubiński, Gry wideo. Zarys poetyki, Kraków 2016

• Piotr Mańkowski, Cyfrowe marzenia. Historia gier komputerowych i wideo, Warszawa 2010

• Marie - Laurie Ryan, Avatars of story, Minneapolis 2006

• Gonzalo Frasca, Simulation versus Narrative. Introduction to Ludology, Routledge 2003

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:

- omówić problematykę dramaturgicznych źródeł wybranych form kulturowych (na wybranych przykładach)

- Zanalizować funkcje struktur dramatycznych w rozwoju różnych form medialnych w XX wieku (na wybranych przykładach)

- Omówić najważniejsze teorie i poetyki łączenia sztuk wykonawczych i wizualno- audialnych w XX wieku z uwzględnieniem paradygmatów historycznych.

- Dokonać analizy i interpretacji wybranych form medialnych z uwzględnieniem narzędzi dramatologicznych i kulturowych, m. in. film, instalacja, esej fotograficzny.

- przygotować i przedstawić prezentację o tematyce teoretycznej

- zainicjować i przygotować profesjonalny projekt na podstawie baz danych i źródeł naukowych

- wskazać i omówić aktualnie silnie rozwijające się zjawiska w przestrzeni współczesnej sztuki i kultury medialnej

- Wskazać i zanalizować współczesne medialne formy dramatyczne

- dokonać analizy i interpretacji medialnych form hybrydowych

Metody i kryteria oceniania:

- aktywność w trakcie zajęć (udział w dyskusji i w pracy zespołowej);

- wartość merytoryczna i projekt prezentacji oraz sposób jej przedstawienia;

- znajomość problematyki (współczesnej i historycznej) dramatu i mediów technologicznych

- umiejętność wskazywania analizy dzieł sztuki przy wykorzystaniu narzędzi dramatologicznych

- aktywność w czasie pracy zespołowej i umiejętność prezentowania wspólnie wypracowanych efektów

- umiejętność zaprezentowania na egzaminie wiedzy nabytej w ramach przedmiotu oraz poziom tej wiedzy.

Skala ocen:

5,0 – bardzo dobra znajomość zagadnień związanych z dramaturgią mediów, teoriami, koncepcjami i ideami łączenia mediów w ramach dzieła sztuki. Biegłe orientowanie się we współczesnych osiągnieciach z zakresu kultury konwergencji, intermedialności, remediacji i transmedialności. Umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w samodzielnie przygotowywanych projektach

4,5 – jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami w umiejętności wykorzystania zdobytej wiedzy w samodzielnie przygotowywanych projektach

6

4,0 – możliwy szerszy zakres niedociągnięć: słabsze umiejętności we wskazywaniu pełnego zakresu kontekstów dla danych zjawisk, niższa zdolność krytycznego porównania poszczególnych koncepcji artystycznych łączenia mediów.

3,5 – zadowalająca znajomość zjawisk omawianych na zajęciach i zadowalająca umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w samodzielnie przygotowywanych projektach

3,0 – zadowalająca znajomość zjawisk omawianych na zajęciach, słaba znajomość współczesnych komercyjnych zjawisk kultury medialnej i narzędzi jej analizy, słaba umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w samodzielnie przygotowywanych projektach

2,0 - niezadowalająca znajomość zjawisk omawianych na zajęciach oraz wynikające z tego dalsze braki w zakresie efektów kształcenia zdefiniowanych dla przedmiotu

Praktyki zawodowe:

brak

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Zajęcia laboratoryjne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Jakub Alejski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Zajęcia laboratoryjne - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-24 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Jakub Alejski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Jakub Alejski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-27 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Jakub Alejski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-26 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Jakub Alejski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)