Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Media interaktywne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 20-MI-31WDL
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Media interaktywne
Jednostka: Katedra Teatru i Sztuki Mediów
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Humanistycznych
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

wiedza o teatrze

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

Cele modułu kształcenia:

- omówienie problematyki mediów interaktywnych opartych na zasadzie aktywnego dialogu pomiędzy użytkownikami,

- wielokontekstowa analiza interaktywnych projektów medialnych w oparciu o współczesne teksty teoretyczne i filozoficzne.

Rok studiów (jeśli obowiązuje):

III rok

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

Materiały dostępne są w Bibliotece Uniwersyteckiej, będą też przekazywane osobom studiującym za pośrednictwem platformy Teams.

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Dyskusja, praca z tekstem, metoda analizy przypadków, metoda warsztatowa, pokaz i obserwacja, demonstracje dźwiękowe i/lub video, praca w grupach.

Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

2

Pełny opis:

Treści programowe dla przedmiotu:

- media interaktywne – podstawowe definicje,

- ewolucja pojęcia immersji – od pierwszych eksperymentów po projekty metaverse,

- pierwsze eksperymenty interaktywne: negocjowanie nowego typu relacji pomiędzy wykonawcą i odbiorcą,

- teatr multimedialny w XX wieku,

- literatura interaktywna i hipertekst,

- innowacyjne systemy ekspozycyjne,

- projekty sztuki poszerzonej (expanded art),

- światy syntetyczne i ich środowiska,

- interaktywne fabuły (gry wideo, film, widowiska),

- narratologia transmedialna i inne strategie badawcze w kontekście mediów interaktywnych,

- strategie projektowania doświadczenia użytkownika,

- sztuka nowych mediów,

- digital performance i widowiska interaktywne,

- komercyjne projekty interaktywne i technologiczne,

- technologia mediów interaktywnych, omówienie podstawowych platform (software i hardware).

Literatura:

Zalecana literatura:

Ryszard Kluszczyński, Sztuka interaktywna. Od dzieła-instrumentu do interaktywnego spektaklu, Warszawa 2010.

Lev Manovich, Język nowych mediów, Warszawa 2006.

Henry Jenkins, Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów, Warszawa 2007.

Jan-Noel Thon, Transmedial Narratology and Contemporary Media Culture, Nebraska 2016.

Światy z pikseli. Antologia studiów nad grami komputerowymi, red. Mirosław Filiciak, Warszawa 2010.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się osoba studiująca:

- zna w zaawansowanym stopniu wybrane zagadnienia związane ze sposobami współczesnego i historycznego funkcjonowania mediów interaktywnych oraz strategiami ich wykorzystywania w nauce, sztuce oraz projektowaniu doświadczeń użytkowników,

- zna i rozumie problematykę roli odgrywanej przez media interaktywne w kontekście różnorodnych dylematów związanych z postępującymi procesami technologizowania się życia,

- potrafi zanalizować i zinterpretować wybrane zagadnienia w rozwoju mediów interaktywnych oraz dokonać analizy wpływu mediów interaktywnych na współczesną kulturę i sztukę,

- potrafi stosować zdobytą wiedzę i umiejętności z obszaru mediów interaktywnych (np. posługiwanie się najważniejszymi kontrolerami do ich obsługi) w różnego, rodzaju aktywnościach profesjonalnych, mając na uwadze konieczność zachowania przy tym zasad etyki i odpowiedzialności.

Metody i kryteria oceniania:

Skala ocen:

bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra znajomość głównych kierunków w badaniach nad mediami interaktywnymi, umiejętność wskazania najważniejszych szkół metodologicznych, bardzo dobre opanowanie materiału prezentowanego na zajęciach z zakresu historii i teorii mediów interaktywnych i ich relacji z innymi im współczesnymi zjawiskami kulturowymi, społecznymi, technologicznymi, naukowymi, itd.; bardzo dobra znajomość współczesnych komercyjnych zjawisk kultury interaktywnej i wykorzystywanej technologii, biegła umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w samodzielnie przeprowadzonych badaniach, zwieńczona spójną i kompletną formą przygotowanego pisemnego raportu.

dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami w umiejętności wykorzystania zdobytej wiedzy w samodzielnie przygotowywanym raporcie z badań.

dobry (db; 4,0): możliwy szerszy zakres niedociągnięć: słabsze umiejętności we wskazywaniu pełnego zakresu kontekstów dla danych zjawisk, niższa zdolność krytycznego porównania poszczególnych koncepcji metodologicznych.

dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca znajomość głównych kierunków w badaniach nad mediami interaktywnymi, umiejętność wskazania najważniejszych szkół metodologicznych, zadowalające opanowanie materiału prezentowanego na zajęciach z zakresu historii i teorii mediów interaktywnych i ich relacji z innymi im współczesnymi zjawiskami kulturowymi, społecznymi, technologicznymi, naukowymi, itd.; zadowalająca znajomość współczesnych komercyjnych zjawisk kultury interaktywnej i wykorzystywanej technologii, zadowalająca umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w samodzielnie przeprowadzonych badaniach, zwieńczona poprawną formą przygotowanego pisemnego raportu.

dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca znajomość głównych kierunków w badaniach nad mediami interaktywnymi, umiejętność wskazania najważniejszych szkół metodologicznych, zadowalające opanowanie materiału prezentowanego na zajęciach z zakresu historii i teorii mediów interaktywnych i ich relacji z innymi im współczesnymi zjawiskami kulturowymi, społecznymi, technologicznymi, naukowymi, itd.; słaba znajomość współczesnych komercyjnych zjawisk kultury interaktywnej i wykorzystywanej technologii, słaba umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w samodzielnie przeprowadzonych badaniach, zakończona niekompletnym lub wymagającym znaczących poprawek pisemnym raportem.

niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca znajomość głównych kierunków w badaniach nad mediami interaktywnymi, nieumiejętność wskazania najważniejszych szkół metodologicznych, niezadowalające opanowanie materiału prezentowanego na zajęciach z zakresu historii i teorii mediów interaktywnych i ich relacji z innymi im współczesnymi zjawiskami kulturowymi, społecznymi, technologicznymi, naukowymi itd. oraz wynikające z tego dalsze braki w zakresie efektów kształcenia zdefiniowanych dla przedmiotu.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Zajęcia laboratoryjne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Patryk Lichota
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Zajęcia laboratoryjne - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Zajęcia laboratoryjne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Jakub Alejski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Zajęcia laboratoryjne - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Zajęcia laboratoryjne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Jakub Alejski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Zajęcia laboratoryjne - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Zajęcia laboratoryjne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Jakub Alejski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Zajęcia laboratoryjne - Zaliczenie z notą
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)