Media interaktywne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 20-MI-31WDL |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Media interaktywne |
Jednostka: | Katedra Teatru i Sztuki Mediów |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Humanistycznych |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | wiedza o teatrze |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Cele modułu kształcenia: - omówienie problematyki mediów interaktywnych opartych na zasadzie aktywnego dialogu pomiędzy użytkownikami, - wielokontekstowa analiza interaktywnych projektów medialnych w oparciu o współczesne teksty teoretyczne i filozoficzne. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | III rok |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Materiały dostępne są w Bibliotece Uniwersyteckiej, będą też przekazywane osobom studiującym za pośrednictwem platformy Teams. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Dyskusja, praca z tekstem, metoda analizy przypadków, metoda warsztatowa, pokaz i obserwacja, demonstracje dźwiękowe i/lub video, praca w grupach. |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 2 |
Pełny opis: |
Treści programowe dla przedmiotu: - media interaktywne – podstawowe definicje, - ewolucja pojęcia immersji – od pierwszych eksperymentów po projekty metaverse, - pierwsze eksperymenty interaktywne: negocjowanie nowego typu relacji pomiędzy wykonawcą i odbiorcą, - teatr multimedialny w XX wieku, - literatura interaktywna i hipertekst, - innowacyjne systemy ekspozycyjne, - projekty sztuki poszerzonej (expanded art), - światy syntetyczne i ich środowiska, - interaktywne fabuły (gry wideo, film, widowiska), - narratologia transmedialna i inne strategie badawcze w kontekście mediów interaktywnych, - strategie projektowania doświadczenia użytkownika, - sztuka nowych mediów, - digital performance i widowiska interaktywne, - komercyjne projekty interaktywne i technologiczne, - technologia mediów interaktywnych, omówienie podstawowych platform (software i hardware). |
Literatura: |
Zalecana literatura: Ryszard Kluszczyński, Sztuka interaktywna. Od dzieła-instrumentu do interaktywnego spektaklu, Warszawa 2010. Lev Manovich, Język nowych mediów, Warszawa 2006. Henry Jenkins, Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów, Warszawa 2007. Jan-Noel Thon, Transmedial Narratology and Contemporary Media Culture, Nebraska 2016. Światy z pikseli. Antologia studiów nad grami komputerowymi, red. Mirosław Filiciak, Warszawa 2010. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się osoba studiująca: - zna w zaawansowanym stopniu wybrane zagadnienia związane ze sposobami współczesnego i historycznego funkcjonowania mediów interaktywnych oraz strategiami ich wykorzystywania w nauce, sztuce oraz projektowaniu doświadczeń użytkowników, - zna i rozumie problematykę roli odgrywanej przez media interaktywne w kontekście różnorodnych dylematów związanych z postępującymi procesami technologizowania się życia, - potrafi zanalizować i zinterpretować wybrane zagadnienia w rozwoju mediów interaktywnych oraz dokonać analizy wpływu mediów interaktywnych na współczesną kulturę i sztukę, - potrafi stosować zdobytą wiedzę i umiejętności z obszaru mediów interaktywnych (np. posługiwanie się najważniejszymi kontrolerami do ich obsługi) w różnego, rodzaju aktywnościach profesjonalnych, mając na uwadze konieczność zachowania przy tym zasad etyki i odpowiedzialności. |
Metody i kryteria oceniania: |
Skala ocen: bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra znajomość głównych kierunków w badaniach nad mediami interaktywnymi, umiejętność wskazania najważniejszych szkół metodologicznych, bardzo dobre opanowanie materiału prezentowanego na zajęciach z zakresu historii i teorii mediów interaktywnych i ich relacji z innymi im współczesnymi zjawiskami kulturowymi, społecznymi, technologicznymi, naukowymi, itd.; bardzo dobra znajomość współczesnych komercyjnych zjawisk kultury interaktywnej i wykorzystywanej technologii, biegła umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w samodzielnie przeprowadzonych badaniach, zwieńczona spójną i kompletną formą przygotowanego pisemnego raportu. dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami w umiejętności wykorzystania zdobytej wiedzy w samodzielnie przygotowywanym raporcie z badań. dobry (db; 4,0): możliwy szerszy zakres niedociągnięć: słabsze umiejętności we wskazywaniu pełnego zakresu kontekstów dla danych zjawisk, niższa zdolność krytycznego porównania poszczególnych koncepcji metodologicznych. dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca znajomość głównych kierunków w badaniach nad mediami interaktywnymi, umiejętność wskazania najważniejszych szkół metodologicznych, zadowalające opanowanie materiału prezentowanego na zajęciach z zakresu historii i teorii mediów interaktywnych i ich relacji z innymi im współczesnymi zjawiskami kulturowymi, społecznymi, technologicznymi, naukowymi, itd.; zadowalająca znajomość współczesnych komercyjnych zjawisk kultury interaktywnej i wykorzystywanej technologii, zadowalająca umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w samodzielnie przeprowadzonych badaniach, zwieńczona poprawną formą przygotowanego pisemnego raportu. dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca znajomość głównych kierunków w badaniach nad mediami interaktywnymi, umiejętność wskazania najważniejszych szkół metodologicznych, zadowalające opanowanie materiału prezentowanego na zajęciach z zakresu historii i teorii mediów interaktywnych i ich relacji z innymi im współczesnymi zjawiskami kulturowymi, społecznymi, technologicznymi, naukowymi, itd.; słaba znajomość współczesnych komercyjnych zjawisk kultury interaktywnej i wykorzystywanej technologii, słaba umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w samodzielnie przeprowadzonych badaniach, zakończona niekompletnym lub wymagającym znaczących poprawek pisemnym raportem. niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca znajomość głównych kierunków w badaniach nad mediami interaktywnymi, nieumiejętność wskazania najważniejszych szkół metodologicznych, niezadowalające opanowanie materiału prezentowanego na zajęciach z zakresu historii i teorii mediów interaktywnych i ich relacji z innymi im współczesnymi zjawiskami kulturowymi, społecznymi, technologicznymi, naukowymi itd. oraz wynikające z tego dalsze braki w zakresie efektów kształcenia zdefiniowanych dla przedmiotu. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT LAB
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Zajęcia laboratoryjne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Patryk Lichota | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Zajęcia laboratoryjne - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ LAB
PT |
Typ zajęć: |
Zajęcia laboratoryjne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Jakub Alejski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Zajęcia laboratoryjne - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ LAB
PT |
Typ zajęć: |
Zajęcia laboratoryjne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Jakub Alejski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Zajęcia laboratoryjne - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT LAB
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Zajęcia laboratoryjne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Jakub Alejski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Zajęcia laboratoryjne - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.