Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia kultury I. Światopogląd

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 20-KUDU-HKS
Kod Erasmus / ISCED: 14.9 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0319) Nauki społeczne i psychologiczne (inne) Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Historia kultury I. Światopogląd
Jednostka: Wydział Antropologii i Kulturoznawstwa
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Humanistycznych
Przedmioty na 2 semestrze kulturoznawstwa II stopnia
Przedmioty w Instytucie Kulturoznawstwa
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Kierunek studiów:

Kulturoznawstwo

Poziom przedmiotu:

II stopień

Cele kształcenia:

Po zakończeniu cyklu wykładów:


1. Student/ka uzyska wiedzę na temat podstawowych założeń religii monoteistycznych i ich wzajemnych relacji, a także sposobów badania światopoglądów.


2. Student/ka uzyska wiedzę i umiejętności odnajdywania źródeł zjawisk obecnych we współczesnej kulturze w historii światopoglądu.


3. Student/ka będzie posługiwał/a się odpowiednimi pojęciami z zakresu historii światopoglądu, a także prowadziła prezentację swoich poglądów w ramach debaty naukowej w tej dziedzinie.

Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning):

Przedmiot prowadzony zdalnie

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

Podstawowa wiedza z zakresu kursu: Historia kultury oraz Religioznawstwo.

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

Biblioteka uniwersytecka, źródła online.

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Wykład, prezentacja, fragmenty filmów, heureza.

Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

4

Skrócony opis:

Zajęcia stanowią wprowadzenie do wybranych wątków historii światopoglądu w historii kultury (zasadniczo europejskiej).

Pełny opis:

1. Wstęp

2-3.Wprowadzenie do historii judaizmu (praźródła, święta żydowskie, kabała, Talmud i Tora, nurty judaizmu)

4. Wprowadzenie do historii islamu (sunnici i szyici, zmiany kulturowe wprowadzane przez Mahometa, rozwój interpretacji wersetów Koranu)

5. Od Mahajany do mindfulness – podstawowe elementy buddyzmu i ich współczesne odnośniki

6-7. Myśl mistyczna w chrześcijaństwie (Hildegarda z Bingen, Mechtylda z Magdeburga, mistrz Eckhart, święta Teresa Wielka, Jan od Krzyża, kulturowe znaczenie myśli mistycznej dawniej i dziś)

8. Zręby rozumienia świętości jako wzorca życia (wpływ na życie społeczne i ekonomiczne, narracja wokół świętości, instytucjonalizacja świętości)

9. Manicheizm i teologia negatywna (Pseudodionizy Aeropagita, Mikołaj z Kuzy, ruch albigensów i katarów, adamici i ich wpływ na Hieronima Boscha, kulturowe kontynuacji myśli manichejskiej).

10. Solidarność społeczna jako wyzwanie dla historii religii i etyki (teologia wyzwolenia, Jurgen Moltman, teologia polityczna (Johann, Baptist Metz)

11-12 Ciało i płeć w historiach światopoglądów (rola kobiet i mężczyzn w religiach, perspektywa władzy i ucisku, reguły dotyczące cielesności, seksualności obecne w religiach i ich wpływ na życie społeczne)

13. Perspektywy mniejszościowe na przykładzie teologii queer (Marcela Althus Reid)

14. O dialogu i wojnie… czyli o wspólnym człowieczeństwie w podzielonym świecie (analiza głównych konfliktów religijnych i kontekstu common humanity)

15 Podsumowanie, powtórzenie przed egzaminem.

Literatura:

Althaus-Reid, M. (2004). The queer god. Routledge.

Gyatso, J. (Ed.). (1992). In the mirror of memory: Reflections on mindfulness and remembrance in Indian and Tibetan Buddhism. SUNY Press.

Landolt, H., & Lawson, T. (2005). Reason and Inspiration in Islam: Theology, Philosophy and Mysticism in Muslim Thought: Essays in Honour of Hermann Landolt.

Le Goff, J. (1996). Człowiek średniowiecza, Marabut

Lindberg, C. (2008). Love: a brief history through Western Christianity. John Wiley & Sons.

Piotrowski, E. (2006) Preceptores, Teologia i teologowie języka niemieckiego, Wydawnictwo Poznańskie,

Sheldrake, P. (2009). A brief history of spirituality. John Wiley & Sons.

Hartelius, G., & Ferrer, J. N. (2013). The Participatory Turn. The Wiley-Blackwell handbook of transpersonal psychology, 187.

Bobako, M. (2013). Teologie oporu. Praktyka Teoretyczna, 8(2), 9-16.

Efekty uczenia się:

K_W04 Student zna i rozumie

specyfikę metodologiczną oraz aktualne kierunki w badaniach historyczno-kulturowych

K_U02 Student potrafi określać znaczenia, oddziaływanie społeczne i miejsce wytworów kultury w procesie historyczno-kulturowym, posługując się odpowiednimi metodami analizy i interpretacji

K_K11 Student jest gotów do trafnego interpretowania sensów symbolicznych ludzkiej myśli i działań w swojej i obcej grupie społecznej, pogłębiania swojego uczestnictwa w kulturze oraz rozwijania umiejętności komunikacji kulturowej i międzykulturowej

Metody i kryteria oceniania:

Warunki zaliczenia:

1. Prezentacja na wybranych zajęciach (zgodna z tematem zajęć, wybór szczegółowego tematu zależy od studenta, ma on mieścić się jedynie w szerokiej ramie tematycznej danych zajęć)

2. Egzamin ustny (3 pytania oceniane w skali punktowej 0-3 punkta każdy, maksymalna ilość punktów to 9, oceny z egzaminu wystawiane będą w skali: 0-4 ndst, 5 dst, 6 dst+, 7 db, 8 db+, 9 bdb.

Ocena będzie średnią artmetyczną ocen z prezentacji oraz z egzaminu.

Praktyki zawodowe:

-

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marcela Kościańczuk
Prowadzący grup: Marcela Kościańczuk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Rodzaj przedmiotu:

monograficzne

Liczba godzin przedmiotu:

30

Literatura:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)