Historia kultury I. Światopogląd
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 20-KUDU-HKS |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.9
|
Nazwa przedmiotu: | Historia kultury I. Światopogląd |
Jednostka: | Wydział Antropologii i Kulturoznawstwa |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Humanistycznych Przedmioty na 2 semestrze kulturoznawstwa II stopnia Przedmioty w Instytucie Kulturoznawstwa |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | język polski |
Kierunek studiów: | Kulturoznawstwo |
Poziom przedmiotu: | II stopień |
Cele kształcenia: | Po zakończeniu cyklu wykładów: 1. Student/ka uzyska wiedzę na temat podstawowych założeń religii monoteistycznych i ich wzajemnych relacji, a także sposobów badania światopoglądów. 2. Student/ka uzyska wiedzę i umiejętności odnajdywania źródeł zjawisk obecnych we współczesnej kulturze w historii światopoglądu. 3. Student/ka będzie posługiwał/a się odpowiednimi pojęciami z zakresu historii światopoglądu, a także prowadziła prezentację swoich poglądów w ramach debaty naukowej w tej dziedzinie. |
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning): | Przedmiot prowadzony zdalnie |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Podstawowa wiedza z zakresu kursu: Historia kultury oraz Religioznawstwo. |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Biblioteka uniwersytecka, źródła online. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład, prezentacja, fragmenty filmów, heureza. |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 4 |
Skrócony opis: |
Zajęcia stanowią wprowadzenie do wybranych wątków historii światopoglądu w historii kultury (zasadniczo europejskiej). |
Pełny opis: |
1. Wstęp 2-3.Wprowadzenie do historii judaizmu (praźródła, święta żydowskie, kabała, Talmud i Tora, nurty judaizmu) 4. Wprowadzenie do historii islamu (sunnici i szyici, zmiany kulturowe wprowadzane przez Mahometa, rozwój interpretacji wersetów Koranu) 5. Od Mahajany do mindfulness – podstawowe elementy buddyzmu i ich współczesne odnośniki 6-7. Myśl mistyczna w chrześcijaństwie (Hildegarda z Bingen, Mechtylda z Magdeburga, mistrz Eckhart, święta Teresa Wielka, Jan od Krzyża, kulturowe znaczenie myśli mistycznej dawniej i dziś) 8. Zręby rozumienia świętości jako wzorca życia (wpływ na życie społeczne i ekonomiczne, narracja wokół świętości, instytucjonalizacja świętości) 9. Manicheizm i teologia negatywna (Pseudodionizy Aeropagita, Mikołaj z Kuzy, ruch albigensów i katarów, adamici i ich wpływ na Hieronima Boscha, kulturowe kontynuacji myśli manichejskiej). 10. Solidarność społeczna jako wyzwanie dla historii religii i etyki (teologia wyzwolenia, Jurgen Moltman, teologia polityczna (Johann, Baptist Metz) 11-12 Ciało i płeć w historiach światopoglądów (rola kobiet i mężczyzn w religiach, perspektywa władzy i ucisku, reguły dotyczące cielesności, seksualności obecne w religiach i ich wpływ na życie społeczne) 13. Perspektywy mniejszościowe na przykładzie teologii queer (Marcela Althus Reid) 14. O dialogu i wojnie… czyli o wspólnym człowieczeństwie w podzielonym świecie (analiza głównych konfliktów religijnych i kontekstu common humanity) 15 Podsumowanie, powtórzenie przed egzaminem. |
Literatura: |
Althaus-Reid, M. (2004). The queer god. Routledge. Gyatso, J. (Ed.). (1992). In the mirror of memory: Reflections on mindfulness and remembrance in Indian and Tibetan Buddhism. SUNY Press. Landolt, H., & Lawson, T. (2005). Reason and Inspiration in Islam: Theology, Philosophy and Mysticism in Muslim Thought: Essays in Honour of Hermann Landolt. Le Goff, J. (1996). Człowiek średniowiecza, Marabut Lindberg, C. (2008). Love: a brief history through Western Christianity. John Wiley & Sons. Piotrowski, E. (2006) Preceptores, Teologia i teologowie języka niemieckiego, Wydawnictwo Poznańskie, Sheldrake, P. (2009). A brief history of spirituality. John Wiley & Sons. Hartelius, G., & Ferrer, J. N. (2013). The Participatory Turn. The Wiley-Blackwell handbook of transpersonal psychology, 187. Bobako, M. (2013). Teologie oporu. Praktyka Teoretyczna, 8(2), 9-16. |
Efekty uczenia się: |
K_W04 Student zna i rozumie specyfikę metodologiczną oraz aktualne kierunki w badaniach historyczno-kulturowych K_U02 Student potrafi określać znaczenia, oddziaływanie społeczne i miejsce wytworów kultury w procesie historyczno-kulturowym, posługując się odpowiednimi metodami analizy i interpretacji K_K11 Student jest gotów do trafnego interpretowania sensów symbolicznych ludzkiej myśli i działań w swojej i obcej grupie społecznej, pogłębiania swojego uczestnictwa w kulturze oraz rozwijania umiejętności komunikacji kulturowej i międzykulturowej |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunki zaliczenia: 1. Prezentacja na wybranych zajęciach (zgodna z tematem zajęć, wybór szczegółowego tematu zależy od studenta, ma on mieścić się jedynie w szerokiej ramie tematycznej danych zajęć) 2. Egzamin ustny (3 pytania oceniane w skali punktowej 0-3 punkta każdy, maksymalna ilość punktów to 9, oceny z egzaminu wystawiane będą w skali: 0-4 ndst, 5 dst, 6 dst+, 7 db, 8 db+, 9 bdb. Ocena będzie średnią artmetyczną ocen z prezentacji oraz z egzaminu. |
Praktyki zawodowe: |
- |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcela Kościańczuk | |
Prowadzący grup: | Marcela Kościańczuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
|
Rodzaj przedmiotu: | monograficzne |
|
Liczba godzin przedmiotu: | 30 |
|
Literatura: |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.