Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Audiowizualne praktyki artystyczne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 20-KUDU-APA
Kod Erasmus / ISCED: 14.9 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0319) Nauki społeczne i psychologiczne (inne) Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Audiowizualne praktyki artystyczne
Jednostka: Wydział Antropologii i Kulturoznawstwa
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Humanistycznych
Przedmioty na 3 semestrze kulturoznawstwa II stopnia
Przedmioty w Instytucie Kulturoznawstwa
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

kulturoznawstwo

Poziom przedmiotu:

II stopień

Cele kształcenia:

C_1 Znajomość awangardowych i neoawangardowych intermedialnych praktyk artystycznych: historii pierwszej awangardy filmowej oraz powojennej awangardy filmowej.

C_2 Znajomość intermedialnych praktyk artystycznych od sztuki wideo po sztukę nowych mediów.

C_3 Sprawne poruszanie się po sztuce mediów drugiej połowy XX wieku i początku XXI wieku.


Rok studiów (jeśli obowiązuje):

II rok

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

Zainteresowanie mediami wizualnymi, audiowizualnymi praktykami artystycznymi, kulturą i sztuką współczesną.

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

Biblioteka i czytelnia UAM, materiały w lektorium Instytutu Kulturoznawstwa.

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

wykład

Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

4 punkty ECTS

Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem: 30

Praca własna studenta: przygotowanie do zajęć: 30

Praca własna studenta: przygotowanie do egzaminu końcowego: 30

Praca własna studenta: przygotowanie pracy końcowej: 30

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z historią i teorią audiowizualnych praktyk artystycznych, od czasów pierwszej awangardy filmowej, poprzez powojenną awangardę amerykańskiego filmu eksperymentalnego po sztukę wideo i sztukę interaktywną.Słuchacze wykładu zapoznają się z materiałami audiowizualnymi, tekstami źródłowymi oraz opracowaniami historycznymi dotyczącymi awangardy filmowej i sztuk audiowizualnych.

Pełny opis:

Pierwsza awangarda filmowa: film absolutny (Hans Richter, Viking Eggeling, Walter Ruttmann).

Pierwsza awangarda: surrealizm (J. Cocteau, G. Dulac, René Clair).

Pierwsza awangarda: dadaizm i eksperymenty z filmem i fotografią (Man Ray).

Dadaizm między sztuką a antysztuką: Cravan i Duchamp.

Film jako rytuał: Maya Deren.

Film jako dokument: Jonas Mekas.

Amerykański film undergroundowy: Jack Smith, Andy Warhol.

Intermedialność w praktykach artystycznych: audiowizualność w środowisku Fluxusu.

Film strukturalny, inspiracje post-Cage’owskie i post-minimalizm.

Sztuka video – nowa audiowizualność.

Video-performance: somaestetyka.

Sztuka nowych mediów.

Literatura:

Niemiecka myśl filmowa. Antologia 1, red. A. Gwóźdź, Wydawnictwo Szumacher, Kielce 1992.

H. Richter, Dadaizm: sztuka i antysztuka, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1983.

J. Clifford, "Surrealizm etnograficzny", w: J. Clifford, Kłopoty z kulturą: dwudziestowieczna etnografia, literatura i sztuka, Wydawnictwo KR, Warszawa 2000.

J. Dąbkowska-Zydroń, Surrealizm po surrealizmie, Instytut Kultury, Warszawa 1994.

R. W. Kluszczyński, Film, video, multimedia. Sztuka ruchomego obrazu w erze elektronicznej, Rabid, Kraków 2002.

M. Kosińska, Ciało filmu. Medium obecnego w amerykańskiej powojennej awangardzie filmowej, Wydawnictwo Galerii Miejskiej „Arsenał”, Poznań 2012.

P. Tyler, Underground film. A Critical History, De Capo Press, 1995.

Film Culture Reader, red. P. A. Sitney, Cooper Square Press, 2000.

Maya Deren and the American Avant-Garde, red. B. Nichols, University of California Press, Los Angeles 2001.

Ch. Meigh-Andrews, A history of video art, Berg 2006.

E. Wójtowicz, Sztuka w kulturze postmedialnej, Wydawnictwo Naukowe Katedra, Gdańsk 2016.

P. Piotrowski, Dekada: o syndromie lat siedemdziesiątych, kulturze artystycznej, krytyce – wybiórczo i subiektywnie, Obserwator 1991.

P. Piotrowski, Znaczenia modernizmu, Rebis 2011.

A. Markowska, Dwa przełomy. Sztuka polska po 1955 i 1989 roku, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2012.

Ł. Ronduda, Sztuka Polska lat 70. Awangarda, Polski Western, CSW Zamek Ujazdowski, Warszawa 2009.

Polska Sztuka Video, IF Museum Inner Spaces, Stowarzyszenie Kontekst Sztuki 2006.

Nam June Paik. Driving Media, Widok. WRO Media Art Reader, Wro Art Centrer, Wrocław.

M. Jankowska, Wideo, Wideo instalacja, wideo performance w Polsce w latach 1973-1994. Historia, Artyści, Dzieła, Wydawnictwo Neriton, Warszawa 2004.

Od Monumentu do Marketu. Sztuka video i przestrzeń publiczna, red. P. Krajewski, V. Kutlubasis-Krajewska, Wrocenter, Wrocław 2005.

Józef Robakowski. Obrazy energetyczne. Zapisy bio-mechaniczne 1970-2005, WROCENTER, Wrocław 2007.

Efekty uczenia się:

Student zna historię pierwszej awangardy filmowej, rozróżnia i wskazuje gatunki, rodzaje i przykłady filmu awangardowego.

Student zna historię powojennej amerykańskiej awangardy filmowej: rozumie pojęcia: film eksperymentalny, film undergroundowy, film eksperymentalny, film amatorski, film strukturalny.

Student potrafi rekonstruować historię intermedialnych praktyk artystycznych od pierwszych eksperymentów z dźwiękiem Johna Cage;a, poprzez działania grupy Fluxus, po film strukturalny i początki sztuki video.

Student zna historię i potrafi wskazać przykłady współczesnej sztuki nowych mediów.

Metody i kryteria oceniania:

5.0 Znakomite teoretyczne oraz praktyczne posługiwanie się treściami omawianymi podczas zajęć. Znakomita umiejętność zastosowania treści modułu w praktyce, sprawdzana zarówno w pisanej przez studentów pracy końcowej, jak i podczas egzaminu końcowego.

4.5 Więcej niż dobre teoretyczne oraz praktyczne posługiwanie się treściami omawianymi podczas zajęć. Więcej niż dobra umiejętność zastosowania treści modułu w praktyce, sprawdzana zarówno w pisanej przez studentów pracy końcowej, jak i podczas egzaminu końcowego.

4.0 Dobre teoretyczne oraz praktyczne posługiwanie się treściami omawianymi podczas zajęć. Dobra umiejętność zastosowania treści modułu w praktyce, sprawdzana zarówno w pisanej przez studentów pracy końcowej, jak i podczas egzaminu końcowego.

3.5 Więcej niż dostateczne teoretyczne oraz praktyczne posługiwanie się treściami omawianymi podczas zajęć. Więcej niż dostateczna umiejętność zastosowania treści modułu w praktyce, sprawdzana zarówno w pisanej przez studentów pracy końcowej, jak i podczas egzaminu końcowego.

3.0 Dostateczne teoretyczne oraz praktyczne posługiwanie się treściami omawianymi podczas zajęć. Dostateczna umiejętność zastosowania treści modułu w praktyce, sprawdzana zarówno w pisanej przez studentów pracy końcowej, jak i podczas egzaminu końcowego.

2.0 Niedostateczne teoretyczne oraz praktyczne posługiwanie się treściami omawianymi podczas zajęć. Niedostateczna umiejętność zastosowania treści modułu w praktyce, sprawdzana zarówno w pisanej przez studentów pracy końcowej, jak i podczas egzaminu końcowego. Nie przygotowanie pracy końcowej. Zasadnicze braki w wiedzy teoretycznej, uniemożliwiające rozmowę o treściach modułu.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marta Kosińska
Prowadzący grup: Marta Kosińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kod ECTS:

4 punkty

Liczba godzin przedmiotu:

30

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z historią i teorią audiowizualnych praktyk artystycznych, od czasów pierwszej awangardy filmowej, poprzez powojenną awangardę amerykańskiego filmu eksperymentalnego po sztukę wideo i sztukę interaktywną.Słuchacze wykładu zapoznają się z materiałami audiowizualnymi, tekstami źródłowymi oraz opracowaniami historycznymi dotyczącymi awangardy filmowej i sztuk audiowizualnych.

Pełny opis:

Pierwsza awangarda filmowa: film absolutny (Hans Richter, Viking Eggeling, Walter Ruttmann).

Pierwsza awangarda: surrealizm (J. Cocteau, G. Dulac, René Clair).

Pierwsza awangarda: dadaizm i eksperymenty z filmem i fotografią (Man Ray).

Dadaizm między sztuką a antysztuką: Cravan i Duchamp.

Film jako rytuał: Maya Deren.

Film jako dokument: Jonas Mekas.

Amerykański film undergroundowy: Jack Smith, Andy Warhol.

Intermedialność w praktykach artystycznych: audiowizualność w środowisku Fluxusu.

Film strukturalny, inspiracje post-Cage’owskie i post-minimalizm.

Sztuka video – nowa audiowizualność.

Video-performance: somaestetyka.

Sztuka nowych mediów.

Literatura:

Niemiecka myśl filmowa. Antologia 1, red. A. Gwóźdź, Wydawnictwo Szumacher, Kielce 1992.

H. Richter, Dadaizm: sztuka i antysztuka, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1983.

J. Clifford, "Surrealizm etnograficzny", w: J. Clifford, Kłopoty z kulturą: dwudziestowieczna etnografia, literatura i sztuka, Wydawnictwo KR, Warszawa 2000.

J. Dąbkowska-Zydroń, Surrealizm po surrealizmie, Instytut Kultury, Warszawa 1994.

R. W. Kluszczyński, Film, video, multimedia. Sztuka ruchomego obrazu w erze elektronicznej, Rabid, Kraków 2002.

M. Kosińska, Ciało filmu. Medium obecnego w amerykańskiej powojennej awangardzie filmowej, Wydawnictwo Galerii Miejskiej „Arsenał”, Poznań 2012.

P. Tyler, Underground film. A Critical History, De Capo Press, 1995.

Film Culture Reader, red. P. A. Sitney, Cooper Square Press, 2000.

Maya Deren and the American Avant-Garde, red. B. Nichols, University of California Press, Los Angeles 2001.

Ch. Meigh-Andrews, A history of video art, Berg 2006.

E. Wójtowicz, Sztuka w kulturze postmedialnej, Wydawnictwo Naukowe Katedra, Gdańsk 2016.

P. Piotrowski, Dekada: o syndromie lat siedemdziesiątych, kulturze artystycznej, krytyce – wybiórczo i subiektywnie, Obserwator 1991.

P. Piotrowski, Znaczenia modernizmu, Rebis 2011.

A. Markowska, Dwa przełomy. Sztuka polska po 1955 i 1989 roku, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2012.

Ł. Ronduda, Sztuka Polska lat 70. Awangarda, Polski Western, CSW Zamek Ujazdowski, Warszawa 2009.

Polska Sztuka Video, IF Museum Inner Spaces, Stowarzyszenie Kontekst Sztuki 2006.

Nam June Paik. Driving Media, Widok. WRO Media Art Reader, Wro Art Centrer, Wrocław.

M. Jankowska, Wideo, Wideo instalacja, wideo performance w Polsce w latach 1973-1994. Historia, Artyści, Dzieła, Wydawnictwo Neriton, Warszawa 2004.

Od Monumentu do Marketu. Sztuka video i przestrzeń publiczna, red. P. Krajewski, V. Kutlubasis-Krajewska, Wrocenter, Wrocław 2005.

Józef Robakowski. Obrazy energetyczne. Zapisy bio-mechaniczne 1970-2005, WROCENTER, Wrocław 2007.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marta Kosińska
Prowadzący grup: Marta Kosińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kod ECTS:

4 punkty

Liczba godzin przedmiotu:

30

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z historią i teorią audiowizualnych praktyk artystycznych, od czasów pierwszej awangardy filmowej, poprzez powojenną awangardę amerykańskiego filmu eksperymentalnego po sztukę wideo i sztukę interaktywną.Słuchacze wykładu zapoznają się z materiałami audiowizualnymi, tekstami źródłowymi oraz opracowaniami historycznymi dotyczącymi awangardy filmowej i sztuk audiowizualnych.

Pełny opis:

Pierwsza awangarda filmowa: film absolutny (Hans Richter, Viking Eggeling, Walter Ruttmann).

Pierwsza awangarda: surrealizm (J. Cocteau, G. Dulac, René Clair).

Pierwsza awangarda: dadaizm i eksperymenty z filmem i fotografią (Man Ray).

Dadaizm między sztuką a antysztuką: Cravan i Duchamp.

Film jako rytuał: Maya Deren.

Film jako dokument: Jonas Mekas.

Amerykański film undergroundowy: Jack Smith, Andy Warhol.

Intermedialność w praktykach artystycznych: audiowizualność w środowisku Fluxusu.

Film strukturalny, inspiracje post-Cage’owskie i post-minimalizm.

Sztuka video – nowa audiowizualność.

Video-performance: somaestetyka.

Sztuka nowych mediów.

Literatura:

Niemiecka myśl filmowa. Antologia 1, red. A. Gwóźdź, Wydawnictwo Szumacher, Kielce 1992.

H. Richter, Dadaizm: sztuka i antysztuka, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1983.

J. Clifford, "Surrealizm etnograficzny", w: J. Clifford, Kłopoty z kulturą: dwudziestowieczna etnografia, literatura i sztuka, Wydawnictwo KR, Warszawa 2000.

J. Dąbkowska-Zydroń, Surrealizm po surrealizmie, Instytut Kultury, Warszawa 1994.

R. W. Kluszczyński, Film, video, multimedia. Sztuka ruchomego obrazu w erze elektronicznej, Rabid, Kraków 2002.

M. Kosińska, Ciało filmu. Medium obecnego w amerykańskiej powojennej awangardzie filmowej, Wydawnictwo Galerii Miejskiej „Arsenał”, Poznań 2012.

P. Tyler, Underground film. A Critical History, De Capo Press, 1995.

Film Culture Reader, red. P. A. Sitney, Cooper Square Press, 2000.

Maya Deren and the American Avant-Garde, red. B. Nichols, University of California Press, Los Angeles 2001.

Ch. Meigh-Andrews, A history of video art, Berg 2006.

E. Wójtowicz, Sztuka w kulturze postmedialnej, Wydawnictwo Naukowe Katedra, Gdańsk 2016.

P. Piotrowski, Dekada: o syndromie lat siedemdziesiątych, kulturze artystycznej, krytyce – wybiórczo i subiektywnie, Obserwator 1991.

P. Piotrowski, Znaczenia modernizmu, Rebis 2011.

A. Markowska, Dwa przełomy. Sztuka polska po 1955 i 1989 roku, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2012.

Ł. Ronduda, Sztuka Polska lat 70. Awangarda, Polski Western, CSW Zamek Ujazdowski, Warszawa 2009.

Polska Sztuka Video, IF Museum Inner Spaces, Stowarzyszenie Kontekst Sztuki 2006.

Nam June Paik. Driving Media, Widok. WRO Media Art Reader, Wro Art Centrer, Wrocław.

M. Jankowska, Wideo, Wideo instalacja, wideo performance w Polsce w latach 1973-1994. Historia, Artyści, Dzieła, Wydawnictwo Neriton, Warszawa 2004.

Od Monumentu do Marketu. Sztuka video i przestrzeń publiczna, red. P. Krajewski, V. Kutlubasis-Krajewska, Wrocenter, Wrocław 2005.

Józef Robakowski. Obrazy energetyczne. Zapisy bio-mechaniczne 1970-2005, WROCENTER, Wrocław 2007.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marta Kosińska
Prowadzący grup: Marta Kosińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kod ECTS:

4 punkty

Liczba godzin przedmiotu:

30

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z historią i teorią audiowizualnych praktyk artystycznych, od czasów pierwszej awangardy filmowej, poprzez powojenną awangardę amerykańskiego filmu eksperymentalnego po sztukę wideo i sztukę interaktywną.Słuchacze wykładu zapoznają się z materiałami audiowizualnymi, tekstami źródłowymi oraz opracowaniami historycznymi dotyczącymi awangardy filmowej i sztuk audiowizualnych.

Pełny opis:

Pierwsza awangarda filmowa: film absolutny (Hans Richter, Viking Eggeling, Walter Ruttmann).

Pierwsza awangarda: surrealizm (J. Cocteau, G. Dulac, René Clair).

Pierwsza awangarda: dadaizm i eksperymenty z filmem i fotografią (Man Ray).

Dadaizm między sztuką a antysztuką: Cravan i Duchamp.

Film jako rytuał: Maya Deren.

Film jako dokument: Jonas Mekas.

Amerykański film undergroundowy: Jack Smith, Andy Warhol.

Intermedialność w praktykach artystycznych: audiowizualność w środowisku Fluxusu.

Film strukturalny, inspiracje post-Cage’owskie i post-minimalizm.

Sztuka video – nowa audiowizualność.

Video-performance: somaestetyka.

Sztuka nowych mediów.

Literatura:

Niemiecka myśl filmowa. Antologia 1, red. A. Gwóźdź, Wydawnictwo Szumacher, Kielce 1992.

H. Richter, Dadaizm: sztuka i antysztuka, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1983.

J. Clifford, "Surrealizm etnograficzny", w: J. Clifford, Kłopoty z kulturą: dwudziestowieczna etnografia, literatura i sztuka, Wydawnictwo KR, Warszawa 2000.

J. Dąbkowska-Zydroń, Surrealizm po surrealizmie, Instytut Kultury, Warszawa 1994.

R. W. Kluszczyński, Film, video, multimedia. Sztuka ruchomego obrazu w erze elektronicznej, Rabid, Kraków 2002.

M. Kosińska, Ciało filmu. Medium obecnego w amerykańskiej powojennej awangardzie filmowej, Wydawnictwo Galerii Miejskiej „Arsenał”, Poznań 2012.

P. Tyler, Underground film. A Critical History, De Capo Press, 1995.

Film Culture Reader, red. P. A. Sitney, Cooper Square Press, 2000.

Maya Deren and the American Avant-Garde, red. B. Nichols, University of California Press, Los Angeles 2001.

Ch. Meigh-Andrews, A history of video art, Berg 2006.

E. Wójtowicz, Sztuka w kulturze postmedialnej, Wydawnictwo Naukowe Katedra, Gdańsk 2016.

P. Piotrowski, Dekada: o syndromie lat siedemdziesiątych, kulturze artystycznej, krytyce – wybiórczo i subiektywnie, Obserwator 1991.

P. Piotrowski, Znaczenia modernizmu, Rebis 2011.

A. Markowska, Dwa przełomy. Sztuka polska po 1955 i 1989 roku, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2012.

Ł. Ronduda, Sztuka Polska lat 70. Awangarda, Polski Western, CSW Zamek Ujazdowski, Warszawa 2009.

Polska Sztuka Video, IF Museum Inner Spaces, Stowarzyszenie Kontekst Sztuki 2006.

Nam June Paik. Driving Media, Widok. WRO Media Art Reader, Wro Art Centrer, Wrocław.

M. Jankowska, Wideo, Wideo instalacja, wideo performance w Polsce w latach 1973-1994. Historia, Artyści, Dzieła, Wydawnictwo Neriton, Warszawa 2004.

Od Monumentu do Marketu. Sztuka video i przestrzeń publiczna, red. P. Krajewski, V. Kutlubasis-Krajewska, Wrocenter, Wrocław 2005.

Józef Robakowski. Obrazy energetyczne. Zapisy bio-mechaniczne 1970-2005, WROCENTER, Wrocław 2007.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Piotr Kędziora
Prowadzący grup: Piotr Kędziora
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)