Historia teatru polskiego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 20-HTP-21WDL |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Historia teatru polskiego |
Jednostka: | Katedra Teatru i Sztuki Mediów |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Humanistycznych |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
LUB
3.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | Wiedza o teatrze |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Cele modułu kształcenia: - przedstawienie dziejów teatru polskiego od średniowiecza do końca XIX wieku, - zapoznanie osób studiujących ze związkami zachodzącymi pomiędzy różnymi formami widowisk a życiem społeczno-politycznym, - analiza najważniejszych form dramatycznych charakterystycznych dla poszczególnych okresów dziejów sceny polskiej, - omówienie przemian sztuki aktorskiej oraz społecznej pozycji aktora w różnych epokach, - ukazanie rozwoju różnych form widowisk w powiązaniu z dziejami życia codziennego, - porównanie dziejów scen w wybranych ośrodkach miejskich, - omówienie przemian różnych modeli teatralnej przestrzeni, - scharakteryzowanie dokonań najwybitniejszych twórców teatralnych poszczególnych epok, - ukazanie związków zachodzących pomiędzy dziejami sceny polskiej a historią teatru europejskiego. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Wszystkie materiały do zajęć dostępne są w Bibliotece Uniwersyteckiej UAM oraz Bibliotece Wydziałowej im. J. T. Pokrzywniaka. Prowadzący zajęcia dysponuje skanami wszystkich wymienionych wyżej materiałów, które będzie na bieżąco przekazywał uczestniczącym w wykładzie Studentkom/Studentom. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień, wykład problemowy, demonstracje dźwiękowe i/lub video. |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 1 |
Pełny opis: |
Treści programowe dla przedmiotu: - formy średniowiecznych widowisk polskich w świetla zachowanych świadectw, - wokół poetyki misterium, - kronika jako nieznany gatunek dramatyczny (na przykładzie "Kroniki polskiej" Anonima zwanego Gallem), - teatr dworski okresu renesansu - przestrzeń i formy dramatyczne, - teatr jezuicki - formy widowisk i ich związki z życiem miast, - twórczość sowizdrzalska - konteksty społeczne i artystyczne, - wizyty zespołów angielskich w Gdańsku w XVI i XVII wieku, - dramma per musica na dworze Wazów, - widowiska czasów saskich, - początki działalności i rozwój Teatru Narodowego, - główne nurty dramaturgii polskiego oświecenia i ich związk z życiem społeczno-politycznym, - wokół biografii artystycznej Wojciecha Bogusławskiego, - źródła i konteksty myśli teatralnej polskiego romantyzmu, - polski dramat romantyczny wobec przemian teatru europejskiego, - najważniejsze ośrodki życia teatralnego na ziemiach polskich w XIX wieku – idee i twórcy, - dramat realistyczny oraz naturalistyczny II połowy XIX wieku (związki ze sceną; najwybitniejsi twórcy), - scena krakowska w II połowie XIX wieku, - epoka gwiazd w teatrze polskim, - przemiany sztuki aktorskiej w XVIII i XIX wieku. |
Literatura: |
Zalecana literatura (pozycje obowiązkowe): Z. Raszewski, Krótka historia teatru polskiego (wyd. dowolne; obowiązują wskazane przez prowadzącego fragmenty). D. Kosiński, Teatra polskie: historie, Warszawa 2010 (fragmenty). J. Lewański, Dramat i teatr średniowiecza i renesansu w Polsce, Warszawa 1981 (fragmenty). K. Targosz, Gesta principium recitata. „Teatr czynów polskich władców” Galla Anonima, „Pamiętnik Teatralny” 1980, z. 2, s. 141-178. W. Tomkiewicz, Widowiska dworskie w okresie renesansu, „Pamiętnik Teatralny” 1953, z. 3. J. Okoń, Dramat i teatr szkolny. Sceny jezuickie XVII wieku, Wrocław 1970 (fragmenty). J. Limon, Gdański teatr „elżbietański”, Wrocław 1989 (fragmenty). A. Szweykowska, Dramma per musica w teatrze Wazów 1635-1648, Kraków 1976 (fragmenty). P. Morawski, Oświecenie. Przedstawienia, Warszawa 2017 (fragmenty). Z. Raszewski, Bogusławski (wyd. dowolne; fragmenty). Teatr Narodowy w dobie Oświecenia. Księga pamiątkowa sesji poświęconej 200-leciu Teatru Narodowego, red. E. Heise, K. Wierzbicka-Michalska, Wrocław 1967 (tu teksty: T. Sivert, Nad tekstem „Mimiki” Wojciecha Bogusławskiego; J. Lipiński, O grze aktorów polskich w XVIII wieku). A. Kowalczykowa, Dramat i teatr romantyczny, Warszawa 1997 (fragmenty). J. Got, Gwiazdorstwo i aktoromania w teatrze polskim w XIX wieku, [w:] tegoż, Teatr i teatrologia, wybór tekstów E. Orzechowski, Kraków 1994, s. 253-269. Teatr polski od 1863 roku do schyłku XIX wieku, red. T. Sivert, E. Heise, Warszawa 1982 (fragmenty). E. Partyga, Wiek XIX. Przedstawienia, Warszawa 2016 (fragmenty). D. Jarząbek-Wasyl, Za kulisami. Narodziny przedstawienia w teatrze polskim XIX wieku, Kraków 2016 (fragmenty). |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się osoba studiująca: - zna i rozumie najważniejsze zjawiska w dziejach teatru polskiego od średniowiecza do lat 90. XIX wieku (tj. kluczowe dla omawianych epok formy dramatyczno-teatralne, modele teatralnej przestrzeni, dokonania najwybitniejszych twórców, przemiany sztuki aktorskiej, dzieje scen w wybranych ośrodkach miejskich oraz wydarzenia związane z rozwojem instytucjonalnego szkolnictwa teatralnego w Polsce) oraz specyfikę dotyczących ich badań, - potrafi rozpoznać najważniejsze zjawiska w dziejach teatru polskiego od średniowiecza do lat 90. XIX wieku, analizować je i interpretować oraz omawiać poszczególne zagadnienia z zastosowaniem adekwatnej terminologii i metod opisu, - potrafi zbudować wypowiedź pisemną na wybrany temat dotyczący historii teatru polskiego, syntetyzując w tym celu informacje z różnych źródeł, - jest gotowa do podejmowania działań na rzecz zachowania i popularyzowania lokalnego dziedzictwa dokonań teatralnych w poszczególnych ośrodkach miejskich w oparciu o zdobytą wiedzę. |
Metody i kryteria oceniania: |
Skala ocen: bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobry poziom merytoryczny wiedzy dotyczącej najważniejszych zjawisk w dziejach teatru polskiego od średniowiecza do lat 90. XIX wieku (popartej bardzo dobrą znajomością kontekstów, dramatów i literatury przedmiotowej) i umiejętności analitycznych prezentowanych w odpowiedziach udzielanych podczas kolokwium/egzaminu. dobry plus (db+; 4,5): jak wyżej, ale z możliwymi drobnymi niedociągnięciami i usterkami. dobry (db; 4,0): dobry poziom merytoryczny wiedzy dotyczącej najważniejszych zjawisk w dziejach teatru polskiego od średniowiecza do lat 90. XIX wieku (popartej dobrą znajomością kontekstów, dramatów i literatury przedmiotowej) i umiejętności analitycznych prezentowanych w odpowiedziach udzielanych podczas kolokwium/egzaminu (możliwy szerszy zakres niedociągnięć). dostateczny plus (dst+;3,5): zadowalający poziom merytoryczny wiedzy dotyczącej najważniejszych zjawisk w dziejach teatru polskiego od średniowiecza do lat 90. XIX wieku i umiejętności analitycznych prezentowanych podczas kolokwium/egzaminu; pojawiające się sporadyczne, ale istotne błędy wynikające ze słabszego opanowania wiedzy dotyczącej omawianych zagadnień i istotnych kontekstów, niepełnej znajomości dramatów i literatury przedmiotowej. dostateczny (dst; 3,0): jak wyżej, przy czym istotne błędy wynikające ze słabej wiedzy dotyczącej najważniejszych zjawisk w dziejach teatru polskiego od średniowiecza do lat 90. XIX wieku i częściowego opanowania umiejętności analitycznych pojawiają się podczas kolokwium/egzaminu w większej liczbie. niedostateczny (ndst; 2,0): niewystarczający poziom merytoryczny wiedzy dotyczącej najważniejszych zjawisk w dziejach teatru polskiego od średniowiecza do lat 90. XIX wieku i niezadowalająca jakość analizy prezentowanej podczas kolokwium/egzaminu; obecność rażących błędów, niewystarczająca znajomość literatury przedmiotowej i dramatów. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Kurek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Kurek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Kurek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Kurek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.