Analizy dramatu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 20-ADR-21WDL-E |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Analizy dramatu |
Jednostka: | Katedra Teatru i Sztuki Mediów |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Humanistycznych |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | Wiedza o teatrze |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Cele modułu kształcenia: - zapoznanie studentów ze sposobami analizy dzieła dramatycznego (filologiczną, reżyserską, ale także krytyczną/recenzencką i ekspercką/ewaluacyjną), - kształcenie umiejętności posługiwania się różnymi strategiami analitycznymi, - poszerzenie wiedzy na temat dramatu, - doskonalenie umiejętności porozumiewania się z ekspertami z dziedziny współczesnej krytyki artystycznej. |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Literatura przedmiotowa dostępna jest w Bibliotece Uniwersyteckiej oraz w bibliotekach wydziałowych. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Dyskusja, praca z tekstem, metoda analizy przypadków. |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 2 |
Skrócony opis: |
Przedmiot Analizy dramatu służy przede wszystkim zdobywaniu narzędzi z zakresu analizy i interpretacji utworu dramatycznego. Wprowadzane zostaną wybrane elementy zagadnień z poetyki (wersyfikacji, stylistyki, genologii), omówione zostaną także klasyczne teorie dotyczące budowy i struktury dzieła dramatycznego (od Arystotelesa, przez Stefanię Skwarczyńską, po współczesne diagnozy). Za każdym razem istotna będzie praca na konkretnym dramacie, który będzie korespondował z poruszanymi zagadnieniami. Na zajęciach rozważane będą istotne elementy składowe dzieła dramatycznego takie jak: milczenie, monolog, dialog, postać, akcja, przestrzeń, czas. Wśród analizowanych dramatów będzie można znaleźć dzieła takich twórców jak: Stanisław Wyspiański, Juliusz Słowacki, Henrik Ibsen, William Shakespeare, Marius von Mayenburg, Aleksander hr. Fredro. |
Pełny opis: |
Treści programowe dla przedmiotu - przedmiot analizy dramatu: cechy gatunkowe, kompozycyjne i językowe tekstu, kontekst kulturowo-społeczny, użytkowy (sceniczny) charakter dzieła, - charakterystyka narzędzi związanych z analizą dramatów (narzędzia: strukturalna, semiotyczne, hermeneutyczne, fenomenologiczne, postmodernistyczne, performatywne), - analizy dramatów: strategie, funkcje, odmiany (analiza filologiczna, reżyserska, krytyczna/recenzencka, ekspercka/ewaluacyjna), - uniwersalny schemat analizy dramatu, - analiza wybranych dramatów współczesnych (prezentacje), - współczesna dramaturgia w perspektywie analizy dramatycznej. |
Literatura: |
Do każdego tematu przyporządkowany jest jeden tekst literacki i jeden tekst o charakterze naukowym. Dodatkowo, nieobowiązkowo, dla chętnych, podane są teksty kontekstowe, które naświetlają inne aspekty tekstu lub pogłębiają wiedzę o danym dramatopisarzu lub problemach, które porusza w swojej twórczości. Temat 1. Analiza wiersza: Taco Hemingway, Trójkąt warszawski, 2014. Temat 2. Analiza stylistyczna: Juliusz Słowacki, Ksiądz Marek, oprac. M. Piwińska, wyd. III zmienione, Wrocław 1991. Juliusz Kleiner, Słowacki, Wrocław 1972 [fragmenty] oraz Marta Piwińska, Wstęp, [w:] Juliusz Słowacki, Ksiądz Marek, oprac. M. Piwińska, wyd. III zmienione, Wrocław 1991 [fragmenty]. Kontekst: Monika Rudaś-Grodzka, Judyta, [w:] …czterdzieści i cztery. Figury literackie. Nowy kanon, red. Zespół, Warszawa 2015. Temat 3. Poetyka i kategoria tragedii: Stanisław Wyspiański, Sędziowie, [w:] Tegoż, Dramaty, t. 2, wstęp Jan Zygmunt Jakubowski, Kraków 1970. Arystoteles, Poetyka, przeł. i oprac. Henryk Podbielski, Wrocław 1983 [fragmenty]. Kontekst: Konstanty Puzyna, Archangieły, a wszystkie z pałaszami, [w:] Tegoż, Czasem coś żywego. Teksty najważniejsze, wyb. Tadeusz Nyczek, Małgorzata Szpakowska, Warszawa 2015. Temat 3. Sytuacja dramatyczna: Iwan Wyrypajew, Taniec Delhi, przeł. Karolina Gruszka, 2010. Irena Sławińska, Główne problemy struktury dramatu, [w:] Problemy teorii dramatu i teatru, wyb. i oprac. Janusz Degler, Wrocław 1988. Kontekstowo: Dagmara Łuba, Anna Matras, Iwan Wyrypajew. Showman jako nowy model artysty teatru, [w:] Performans, performatywność, performer. Próby definicji i analizy krytyczne, red. Ewa Bal, Wanda Świątkowska, Kraków 2013. Temat 4. Teatralna teoria dramatu: Stefania Skwarczyńska, Niektóre praktyczne konsekwencje teatralnej teorii dramatu, [w:] Problemy teorii dramatu i teatru, wyb. i oprac. Janusz Degler, Wrocław 1988. Stanisław Wyspiański, Noc listopadowa, [w:] Tegoż, Warszawianka, Lelewel, Noc listopadowa, oprac. Jan Nowakowski, Wrocław 2003. Kontekst: Ewa Miodońska-Brookes, Wyspiański o istocie dramatu, [w:] Tejże, Studia o kompozycji dramatów Stanisława Wyspiańskiego, Wrocław 1972. Temat 5. Milczenie w dramacie: Bertolt Brecht, Matka Courage i jej dzieci. Kronika z wojny trzydziestoletniej, przeł. Stanisław Jerzy Lec, Warszawa 1973. Ewa Wąchocka, Milczenie w dramacie – dramat milczenia, [w:] Tejże, Milczenie w dwudziestowiecznym dramacie, Kraków 2005. Kontekst: Izolda Kiec, Mikrohistorie Bertolta Brechta (Casus: „Matka Courage i jej dzieci”), [w:] Na schodach Klio. Jedenaście ćwiczeń z myśli o dramacie historycznym, red. Dobrochna Ratajczakowa, Izolda Kiec, Poznań 1999. Temat 6. Monologi i narracje: Heiner Müller, Szosa wołokołamska, przeł. Mateusz Borowski, Małgorzata Sugiera, [w:] Tegoż, Cement. Szosa wołokołamska, przeł. Mateusz Borowski, Małgorzata Sugiera, Kraków 2009. Mateusz Borowski, Historia, czyli przyszłość, [w:] Heiner Müller, Cement. Szosa wołokołamska, przeł. Mateusz Borowski, Małgorzata Sugiera, Kraków 2009. Kontekst: Ewa Walerich-Szymani, Historiozoficzne podstawy dramaturgii Heinera Müllera, [w:] Tejże, Godzina aktora. Poszukiwanie utopii w dramaturgii Heinera Müllera, Kraków 2004 Temat 7. Dialog i ton: Aleksander Fredro, Mąż i żona, [w:] Tegoż, Komedie. Wybór, Warszawa 1978. Tadeusz Żeleński (Boy), Kamienna osoba oraz Nie fałszujcie nam Fredry!, [w:] Obrachunki fredrowskie, oprac. i posł. Henryk Markiewicz, Warszawa 1989. Kontekst: Dobrochna Ratajczakowa, Rozczarowanie jako kategoria egzystencjalna i filozoficzna oraz jej konsekwencje artystyczne w komediach Aleksandra Fredry, [w:] Nikt mnie nie zna, czyli Fredro niekanoniczny, red. Agata Adamiecka-Sitek, Warszawa 2015. Temat 8. Postać i ciało: William Shakespeare, Koriolan, przeł. Stanisław Barańczak, Kraków 2003. Małgorzata Sugiera, Świadectwo ran, [w:] Tejże, Upiory i inne powroty. Pamięć – historia – dramat, Kraków 2006. Kontekst: Wystan Hugh Auden, Koriolan, [w:] Tegoż, Wykłady o Shakespearze, przeł., wstęp i posł. Piotr Nowak, Warszawa 2015. Temat 9. Dramat i ideologia: Marius von Mayenburg, Męczennicy, przeł. Elżbieta Ogrodowska-Jesionek, „Dialog”, nr 1/2014. Anna Róża Burzyńska, Życie w kropli brudnej wody, „Dialog” nr 1/2014. Kontekst: Peter Sloterdijk, Gniew i czas. Esej polityczno-psychologiczny, przeł. Arkadiusz Żychliński, Warszawa 2011. [fragmenty: Król gniewu, Przerwanie zemsty, Naczynia gniewu, depozyty piekielne: o metafizyce składowania finalnego oraz Teatr świata gróźb). Temat 10. Przestrzeń w dramacie: Henrik Ibsen, Rosmersholm, [w:] Tegoż, Dramaty wybrane, t. 1., przeł Anna Marciniakówna, Warszawa 2014. Jan Błoński, Dramat i przestrzeń, [w:] Problemy teorii dramatu i teatru, wyb. i oprac. Janusz Degler, Wrocław 1988. Kontekst: Tori Moi, Ibsen i ideologia modernizmu, przeł. Mateusz Borowski, Małgorzata Sugiera, [w:] Ibsen. Odejścia i powroty, red. Mateusz Borowski, Małgorzata Sugiera, Kraków 2009. Temat 12. Gatunki i konwencje: Antoni Czechow, Wujaszek Wania. Sceny z życia ziemian w czterech aktach, przeł. Jarosław Iwaszkiewicz, Izabelin 1994. Ewa Partyga, Ibsena i Czechowa gry genologiczne, [w:] Oblicza realizmu, red. Mateusz Borowski, Małgorzata Sugiera, Kraków 2007. Kontekst: Jerzy Koenig, Kto to był Anton Czechow?, [w:] Wielki Teatr Świata. Część pierwsza. Wykłady otwarte na scenie przy Wierzbowej, red. Małgorzata Dziewulska, Aneta Pawlak, Warszawa 2003. Temat 13. Dramat i czas: Sławomir Mrożek, Miłość na Krymie, [w:] Trans/formacja. Dramat polski po 1989 roku. Antologia, wyb. i wstęp Jacek Kopciński, Warszawa 2012. Temat 14. Dramat dla lalek: Maria Wojtyszko, Piekło-niebo, http://www.gnd.art.pl/wp-content/uploads/2017/04/PIEK%C5%81O-NIEBO_Maria-Wojtyszko.pdf , 2017. Halina Waszkiel, Lalkarz-performer, [w:] Performans, performatywność, performer. Próby definicji i analizy krytyczne, red. Ewa Bal, Wanda Świątkowska, Kraków 2013. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się osoba studiująca: - zna w zaawansowanym stopniu wybrane zagadnienia obejmujące wiedzę teoretyczną dotyczącą różnych form gatunkowych dramatu, dzieje ich rozwoju i specyfikę poszczególnych form, - zna wybrane metody analizy tekstów dramatycznych, zwłaszcza współczesnych, i potrafi je zastosować w praktyce, posługując się adekwatną terminologią i środkami wyrazu, - potrafi samodzielnie stworzyć mającą charakter naukowy wypowiedź analityczną na temat dramatu, wykorzystując w tym celu nabytą wiedzę teoretyczną i umiejętności badawcze, - jest gotowa do krytycznej oceny możliwości zastosowania wiedzy teoretycznej i metodologii analitycznych w rozwiązywaniu problemów poznawczych z zakresu analizy dramatu. |
Metody i kryteria oceniania: |
Skala ocen: bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra znajomość zasad dotyczących analizy dramatu i umiejętność ich praktycznego wykorzystania, wysoka świadomość narzędzi metodologicznych, za pomocą których dokonuje się czynności analitycznych, umiejętność formułowania samodzielnych i pogłębionych opinii. dobry plus (db+; 4,5): jak wyżej, ale z możliwymi drobnymi niedociągnięciami i usterkami. dobry (db; 4,0): możliwy szerszy zakres niedociągnięć: dobra znajomość zasad dotyczących analizy dramatu i umiejętność ich praktycznego wykorzystania oraz świadomość narzędzi metodologicznych, za pomocą których dokonuje się czynności analitycznych, mniejsza umiejętność formułowania samodzielnych i pogłębionych opinii. dostateczny plus (dst+; 3,5): zadowalający poziom znajomości zasad dotyczących analizy dramatu i umiejętności ich praktycznego wykorzystania, zadowalająca świadomość narzędzi metodologicznych, za pomocą których dokonuje się czynności analitycznych, ograniczona umiejętność formułowania samodzielnych i pogłębionych opinii; mogą pojawiać się sporadyczne, ale znaczące błędy merytoryczne. dostateczny (dst; 3,0): jak wyżej, przy czym w większej liczbie pojawiają się istotne błędy wynikające ze słabej znajomości zasad dotyczących analizy dramatu i umiejętności ich praktycznego wykorzystania lub świadomości narzędzi metodologicznych, za pomocą których dokonuje się czynności analitycznych; ograniczona umiejętność formułowania samodzielnych i pogłębionych opinii. niedostateczny (ndst; 2,0): niewystarczający poziom znajomości zasad dotyczących analizy dramatu i umiejętności ich praktycznego wykorzystania, niewystarczająca świadomość narzędzi metodologicznych, za pomocą których dokonuje się czynności analitycznych, niezadowalający poziom umiejętności formułowania samodzielnych i pogłębionych opinii; pojawiają się rażące błędy merytoryczne. Kryteria oceniania: Przedmiot będzie kończył się egzaminem ustnym, w trakcie którego odpowiadający - pojedynczo lub w parach - będą musieli zanalizować wylosowany fragment tekstu dramatycznego. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Magdalena Rewerenda | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Jacek Wachowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Jacek Wachowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.