Wybrane zagadnienia z literatury australijskiej/nowozelandzkiej w języku angielskim
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 15-WZZLAN-ANZ-11 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wybrane zagadnienia z literatury australijskiej/nowozelandzkiej w języku angielskim |
Jednostka: | Wydział Anglistyki |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | język angielski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | Filologia angielska Specjalizacja: Australia i Nowa Zelandia |
Poziom przedmiotu: | II stopień |
Cele kształcenia: | Przekazanie wiedzy z zakresu historii literatury australijskiej i nowozelandzkiej, rozwinięcie zdolności krytycznej analizy tekstów literackich, rozwinięcie umiejętności zastosowania metod badania literatury w analizie tekstów literackich, doskonalenie umiejętności czytania krytycznych opracowań oraz ich wykorzystania w analizie tekstów literackich, udoskonalenie umiejętności pisania krótkich esejów krytycznoliterackich i korzystania ze źródeł literaturowych, rozwinięcie umiejętności komunikacji i pracy w grupie. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Wiedza i umiejętności z zakresu historii literatury innej niż australijska i nowozelandzka (literatura angielska, amerykańska). |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Platforma Moodle |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład, dyskusja podczas zajęć, analiza wybranych tekstów literackich/krytycznych w formie ustnej i pisemnej |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 6 ECTS |
Skrócony opis: |
Kurs poświęcony jest literaturze australijskiej i nowozelandzkiej w języku angielskim w kontekście historycznym i kulturowym. |
Pełny opis: |
Kurs poświęcony jest literaturze australijskiej i nowozelandzkiej w języku angielskim w kontekście historycznym i kulturowym. Podczas zajęć analizowane są teksty literackie i kulturowe począwszy od okresu kolonialnego, poprzez okres Federacji aż do współczesności. Wśród omawianych utworów sa zarówno teksty Henry'ego Lawsona, Miles Franklin, jak i teksty Davida Maloufa, Patricka White'a, Keri Hulme, Patricji Grace i innych autorów. Treści kształcenia: 1. Problemy związane z badaniem literatury australijskiej i nowozelandzkiej, kanon literacki. 2. Literatura australijska/nowozelandzka okresu kolonialnego; analiza wybranych tekstów; 3. Późno dziewiętnastowieczna literatura australijska i nowozelandzka, budzące się poczucie tożsamości narodowej; analiza wybranych tekstów; 4. Literatura australijska w pierwszej połowie XX wieku, tematyka, główne problemy i motywy; analiza wybranych tekstów; 5. Współczesna literatura australijska i nowozelandzka; analiza wybranych tekstów. |
Literatura: |
Huggan, Graham. 2007. Australian Literature. Postcolonialism, Racism, Transnationalism. Oxford University Press. Pierce, Peter (ed.). 2009. The Cambridge History of Australian Literature. Cambridge University Press. teksty literackie omawiane na zajęciach |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi: 1. rozpoznać główne nurty w rozwoju literatury australijskiej i nowozelandzkiej od końca XVIII wieku oraz głównych przedstawicieli literatury australijskiej i nowozelandzkiej; 2. analizować i interpretować tekst literacki w kontekście historycznym i kulturowym; 3. czytać ze zrozumieniem teksty należące do różnych rodzajów i gatunków literackich; 4. czytać ze zrozumieniem naukowe teksty krytyczne i je oceniać; 5. wykorzystywać opracowania krytyczne w pisemnej i ustnej analizie tekstów literackich; 6. przedstawić własną interpretację tekstów i brać aktywny udział w dyskusji na zajęciach; 7. korzystać ze źródeł literaturowych, głównie w języku angielskim; 8. zdefiniować i prawidłowo posługiwać się pojęciami z zakresu literaturoznawstwa; 9. wyciągać wnioski i porządkować efekty dyskusji |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania (F - formujące, P - podsumowujące): F - ocena aktywności podczas zajęć, pracy w grupach, pisemne zadania domowe, P - sprawdzian zaliczeniowy, egzamin. Kryteria oceniania: bardzo dobry (bdb; 5,0): student bardzo dobrze zna i rozumie zagadnienia literaturoznawcze poruszone na zajęciach, zna omawiane teksty i potrafi je zanalizować odnosząc się do tekstów krytycznych i potrafi się odnieść do poruszanej problematyki w języku mówionym i pisanym dobry plus (+db; 4,5): student bardzo dobrze zna i rozumie zagadnienia literaturoznawcze poruszone na zajęciach, zna omawiane teksty i potrafi je zanalizować odnosząc się do tekstów krytycznych i potrafi się odnieść do poruszanej problematyki w języku mówionym i pisanym, lecz popełnia drobne błędy dobry (db; 4,0): zna i rozumie zagadnienia literaturoznawcze poruszone na zajęciach, zna omawiane teksty i potrafi je zanalizować odnosząc się do tekstów krytycznych i potrafi się odnieść do poruszanej problematyki w języku mówionym i pisanym w stopniu zadowalającym, lecz popełnia okazjonalne błędy dostateczny plus (+dst; 3,5): student zna i rozumie zagadnienia literaturoznawcze poruszone na zajęciach, zna omawiane teksty i potrafi je zanalizować odnosząc się do tekstów krytycznych i potrafi się odnieść do poruszanej problematyki w języku mówionym i pisanym, lecz popełnia błędy dostateczny (dst; 3,0): zna i rozumie zagadnienia literaturoznawcze poruszone na zajęciach, zna omawiane teksty i potrafi je zanalizować odnosząc się do tekstów krytycznych i potrafi się odnieść do poruszanej problematyki w języku mówionym i pisanym w stopniu podstawowym, lecz popełnia błędy niedostateczny (ndst; 2,0): student nie zna lub nie rozumie zagadnień literaturoznawczych poruszonych na zajęciach, nie zna omawianych tekstów i nie potrafi ich zanalizować odnosząc się do tekstów krytycznych i nie potrafi się odnieść do poruszanej problematyki w języku mówionym i pisanym bez rażących błędów. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie z notą Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie z notą Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą Wykład - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.