Wstęp do literaturoznawstwa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 15-WL-11 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wstęp do literaturoznawstwa |
Jednostka: | Wydział Anglistyki |
Grupy: |
E-learning - przedmioty Wydziału Anglistyki Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | język angielski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | filologia angielska |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | C1 Przekazanie wiedzy z zakresu analizy tekstu literackiego C2 Przekazanie wiedzy i terminologii dotyczących głównych gatunków literackich C3 Rozwinięcie zdolności krytycznej analizy tekstów literackich C4 Rozwinięcie umiejętności zastosowania metod badania literatury w analizie tekstów literackich C5 Wyrobienie umiejętności czytania i rozumienia dyskursu krytyczno-literackiego oraz jego wykorzystania w analizie tekstów literackich C6 Przygotowanie narzędzi do prowadzenia teoretycznie zorientowanej dyskusji o literaturze C7 Kształtowanie postaw otwartości, wrażliwości i ciekawości studenta wobec różnorodnych zjawisk literackich i kulturowych |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Znajomość języka angielskiego na poziomie zaawansowanym |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Materiały do zajęć przygotowane są w formie pliku elektronicznego na platformie Moodle (pytania, zagadnienia, sylabus, handouty), większość literatury pomocniczej dostępna jest w Bibliotece UAM lub Bibliotece Wydziału Neofilologii UAM |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład z wykorzystaniem multimediów |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 30 godzin wykładowych Praca własna studenta (czytanie tekstów i przygotowanie do zajęć) 20 h Praca własna studenta: przygotowanie do zaliczenia:10 h Praca własna studenta n# 30 h SUMA GODZIN 60 h LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA MODUŁU ZAJĘĆ/PRZEDMIOTU 3 |
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest zapoznanie studentów studiów pierwszego stopnia z problematyką analizy tekstu literackiego. Wykłady wprowadzają podstawowe pojęcia i zagadnienia dotyczące wiedzy o dziele literackim i przygotowują narzędzia do analizy utworu literackiego. Głównym przedmiotem namysłu w trakcie spotkań będzie swoistość dzieła literackiego, elementy kompozycyjne i stylistyczne gatunków literackich, a także specyfika metodologiczna badań literackich. Wykłady przygotowują studentów do lepszego rozumienia i krytycznej oceny dzieła literackiego oraz teoretycznie zorientowanej interpretacji literatury. |
Pełny opis: |
Celem wykładu jest zapoznanie studentów studiów pierwszego stopnia z problematyką analizy tekstu literackiego. Wykłady wprowadzają podstawowe pojęcia i zagadnienia dotyczące wiedzy o dziele literackim i przygotowują narzędzia do analizy utworu literackiego. Głównym przedmiotem namysłu w trakcie spotkań będzie swoistość dzieła literackiego, elementy kompozycyjne i stylistyczne gatunków literackich, a także specyfika metodologiczna badań literackich. Wykłady przygotowują studentów do lepszego rozumienia i krytycznej oceny dzieła literackiego oraz teoretycznie zorientowanej interpretacji literatury. Zakres programowy wykładu obejmuje następujące treści: 1) Czym jest literatura?: cechy swoiste literatury w odróżnieniu od innych dyskursów 2) Pojęcie dzieła literackiego i główne elementy jego struktury i znaczeń (koncepcje struktury dzieła literackiego, kompozycja, świat przedstawiony, fabuła, narracja i jej typy, czas, przestrzeń, język, bohater literacki, persona, podmiot liryczny, etc.,) 3) Podział na rodzaje i gatunki literackie (epika, liryka, dramat) i specyfika ich analizy 4) Podstawowe sposoby analizy dzieła literackiego (autor-świat-czytelnik-dzieło; teoria, historia, krytyka) 5) Interpretacja i rola czytelnika w dziele literackim Sylabus przedmiotu obejmuje następujące treści: Czym jest literatura?: Swoistość dzieła literackiego; Podstawowe podejścia krytyczno-literackie Mimesis według Platona i Arystotelesa; Poetyka i teoria tragedii według Arystotelesa Narratologia: Fabuła i struktura narracyjna Narratologia: Bohater literacki: typologie i funkcje Narratologia: Narrator i narracyjny punkt widzenia Formalizm rosyjski, tropy literackie: porównanie, metafora, metonimia, synekdocha, hiperbola, symbol, alegoria Czas i przestrzeń w literaturze: chronotop według Michaiła Bachtina. Gatunki literackie: Poezja: prosodia, gatunki poetyckie; obrazowanie w poezji, nastrój i ton Gatunki literackie: teorie intertekstualności i wpływu (Gerard Genette, Julia Kristeva, Roland Barthes, Michael Riffaterre, Harold Bloom) Gatunki literackie: dramat; podstawowe gatunki dramatyczne (tragedia, komedia, tragikomedia); elementy przedstawienia Gatunki hybrydyczne: intermedialność w literaturze: ekfraza poetycka, powieść graficzna Nowe zjawiska literackie: literatura digitalna Teorie recepcji dzieła literackiego: Rola czytelnika w dziele literackim |
Literatura: |
Bal, Mieke. Narratology: Introduction to the Theory of Narrative. London: University of Toronto Press, 1997. Alison Booth, et al. (eds). The Norton Introduction to Literature. 10th ed. W.W. Norton, 2010. Burzyńska A., Markowski M.P. Teorie literatury XX wieku, Antologia, Kraków 2006. Burzyńska A., Markowski M.P. Teorie literatury XX wieku, Podręcznik, Kraków. 2006. Culler, Jonathan. 2000. Literary Theory. Oxford: Oxford University Press. Cuddon. J.A. 2000. Dictionary of Literary Terms and Literary Theory, 4th ed. New York: Penguin. Ferguson, Margaret, Mary Jo Salter and Jon Stallworthy, eds. The Norton Anthology of Poetry, 5th ed. New York: W. W. Norton & Company, 2005. Klarer, Mario. 2004. (the fourth expanded edition.)An Introduction to Literary Studies. London and New York: Routledge. Vincent B. Leitch (ed.) The Norton Anthology of Theory and Criticism. New York: Norton, 2001. Preminger, Alex, and T. V. F. Brogan (eds). The New Princeton Encyclopedia of Poetry and Poetics. New Jersey: Princeton University Press, 1993. Lodge, David. The Art of Fiction: Illustrated from Classic and Modern Texts.Harmondsworth: Penguin, 1992. Dukore, Bernard, (ed). Dramatic Theory and Criticism: Greeks to Grotowski. New York: Holt, Rinehart, 1974. Meisel, Martin. How Plays Work: Reading and Performance. Oxford: Oxford University Press, 2007. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi: 15-WL-11_01 Student ma podstawową wiedzę na temat analizy dzieła literackiego i rozpoznaje jego swoistość w odniesieniu do innych dyskursów K_W02; K_W03; K_W04; K_W05; K_W10 15-WL-11_02 Student potrafi analizować i interpretować tekst literacki przy użyciu pojęć krytyczno-literackich K_U04; K_U05; K_U06; K_U04; K_U10 15-WL-11_03 Student czyta ze zrozumieniem naukowe teksty krytyczno-literackie K_U09; K_U10 15-WL-11_04 Student umie wykorzystać terminologię krytyczno-literacką w analizie tekstów literackich i kulturowych K_U04; K_U10 15-WL-11_05 Student proponuje własną interpretację tekstów K_U05; K_U06 15-WL-11_06 Student umiejętnie i twórczo korzysta ze źródeł literaturowych w języku angielskim K_U02; 15-WL-11_07 Student zna gatunki oraz podstawowe pojęcia z zakresu literatury i prawidłowo posługuje się podstawowymi pojęciami K_W6; K_U09, 15-WL-11_08 Student umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze w zakresie literaturoznawstwa K_U05; K_U10 15-WL-11_09 Student jest ciekawy świata i otwarty wobec innych literatur i kultur K_K04; K_K10 |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody: Podsumowujące: End-of-term test based on the material of the lecture consisting of open and closed questions Kryteria oceniania: bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje badawcze, analityczne i krytyczne dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje badawcze, analityczne i krytyczne dostateczny plus (+dst; 3,5): zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje badawcze, analityczne i krytyczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami dostateczny (dst; 3,0): zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje badawcze, analityczne i krytyczne, ale z licznymi błędami niedostateczny (ndst; 2,0): niezadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje badawcze, analityczne i krytyczne |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Paweł Stachura | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Paweł Stachura | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Paweł Stachura | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Paweł Stachura | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.