Perswazja w mediach
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 15-PWM-JIK-11 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Perswazja w mediach |
Jednostka: | Wydział Anglistyki |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | język angielski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | Filologia angielska Specjalizacja: Język i komunikacja w mediach i polityce |
Poziom przedmiotu: | II stopień |
Cele kształcenia: | C1: przekazanie wiedzy z zakresu pragmatyki językoznawczej jako dziedziny posiadającej narzędzia do analizy dyskursu perswazyjnego C2:rozwinięcie umiejętności oceniania poszczególnych modeli i teorii pragmatycznych i psychologiczno-socjologicznych wykorzystywanych do analizy dyskursu perswazyjnego C3: rozwinięcie zdolności krytycznej analizy tekstów medialnych i politycznych przy wykorzystaniu omawianych narzędzi pragmatycznych C4: wykształcenie umiejętności oceny zasadności i rzetelności argumentacji w dyskursie perswazyjnym mediów przy wykorzystaniu narzędzi pragmatycznych C5:wykształcenie umiejętności rozróżniania nadrzędnego celu debaty medialnej i poszczególnych celów uczestników sporu przy wykorzystaniu narzędzi pragmatycznych C6: rozwinięcie umiejętności wyszukiwania, analizowania, oceniania, selekcjonowania i integrowania informacji z tekstów naukowych z dziedziny pragmatyki oraz umiejętności formułowania na tej podstawie krytycznych sądów C7: rozwinięcie umiejętności tworzenia logicznie i pragmatycznie poprawnego dyskursu argumentatywnego C8:rozwinięcie umiejętności uczestniczenia w dyskusji zawierającej argumenty perswazyjne oraz jej moderowania C9: rozwinięcie umiejętności samodzielnego poszerzania wiedzy na temat dodatkowych narzędzi pragmatycznych |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Znajomość podstawowych pojęć z językoznawstwa i analizy dyskursu |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Na platformie Moodle (strona domowa WA UAM, zakładka Moodle, zakładka Persuasion in the media, 2MA Lancom (Dębowska-Kozłowska), wymagana znajomość hasła) |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień Wykład konwersatoryjny Dyskusja Praca z tekstem Metoda analizy przypadków Metoda ćwiczeniowa Metoda badawcza (dociekania naukowego) X Demonstracje dźwiękowe i/lub video X Materiały, artykuły naukowe, zadania na platformie e-learningowej Moodle |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 30 h Praca własna studenta* Przygotowanie do zajęć: rozwiązywanie dodatkowych ćwiczeń przed zajęciam,1 godzina przed każdymi zajęciami, RAZEM:14h Czytanie wskazanej literatury ok. 30 stron przed każdym wykładem (1 godzina czytania = 7 stron, 4 godziny czytania = 28 stron, RAZEM: 4hx14=56h); Przygotowanie prezentacji 10 h Przygotowanie pracy semestralnej 15h Przygotowanie do kolokwium pisemnego 10h Przygotowanie do egzaminu pisemnego 15h SUMA GODZIN 150h LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA ZAJĘĆ/PRZEDMIOTU 5 |
Skrócony opis: |
Analiza dyskursu perswazyjnego mediów. |
Pełny opis: |
Treści programowe dla zajęć: Pragmatyczna interpretacja tekstu i mowy a procesy kognitywne zachodzące w mózgu podczas przetwarzania dyskursu medialnego: wprowadzenie. Perswazja językowa w mediach: modele i teorie pragmatyczne oraz społeczno-psychologiczne. Pragmatyka griceowska – podejście do analizy dyskursu perswazyjnego w mediach Pragmatyka neo-griceowska – podejście do analizy dyskursu perswazyjnego w mediach Pragmatyka post-griceowska – podejście do analizy dyskursu perswazyjnego w mediach Złożona siła illokuyjna i typologia aktów mowy w dyskusie perswazyjnym mediów. Teoria argumentacji: logika, dialektyka i retoryka Arystotelesa a dyskurs perswazyjny w mediach. Pragma-dialektyczna teoria argumentacji i koncepcja nierzetelnego argumentu (tj. sofizmatu) w dyskusie perswazyjnym mediów. Manipulacja językowa w dyskursie medialnym: modele i mechanizmy. Rodzaje dyskursu mass-medialnego i metody analizy: podsumowanie. Rodzaje politycznego dyskursu mass-medialnego i metody analizy: podsumowanie. Dyskurs afektywny a wnioskowanie: emocje w języku mediów a proces przetwarzania kognitywnego Struktura logicznie i pragmatycznie poprawnych argumentów a wnioskowanie w dyskursie medialnym Moderowanie dyskusji i debat medialnych Podsumowanie. Kolokwium zaliczeniowe. |
Literatura: |
Brown, Keith (ed.). 2006. Encyclopedia of language and linguistics: Pragmatics Volume. Oxford: Elsevier. – wybrane artykuły naukowe dotyczące poszczególnych treści kształcenia z dziedziny pragmatyki i analizy dyskursu medialnego. Bublitz, Wolfram, Christian Hoffmann (eds.). 2017. Pragmatics of Social Media. Berlin: De Gruyter Mouton. Durant, Alan. 2010. Meaning in the Media : Discourse, Controversy and Debate. Cambridge: Cambridge University Press. Eemeren, Frans H. van, Rob Grootendorst, Sally Jackson and Scott Jacobs. 1993. Reconstructing Argumentative Discourse. Tucaloosa: University of Alabama Press. Eemeren, Frans H. van, Rob Grootendorst and Francisca A. Snoeck Henkemans. 2002. Argumentation: Analysis, Evaluation, Presentation. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates. Halmari Helena and Tuija Virtanen. 2005. Persuasion across genres: A linguistic approach. Amsterdam: John Benjamins. Herbig, Art, Andrew F. Herrmann, Adam W Tyma (eds.). 2015. Beyond New Media : Discourse and Critique in a Polymediated Age. Lanham: Lexington Books. Gass, Robert H. and John S.Seiter. 2014. Persuasion: Social Influence and Compliance. New York: Routledge. McQuail, Dennis. 2005. McQuail's mass communication theory. London: Sage Publications. O’Keefe, Daniel J. 2002. Persuasion: theory and research. Thousand Oaks: Sage. Perloff, Richard M. 2010. The Dynamics of Persuasion: Communication and Attitudes in the 21st Century. New York: Routledge. Petty, Richard, T. M. Ostrom, T. C. Brock. 2014 (the updated version). Cognitive Responses in Persuasion. New York: Taylor and Francis Group. Reardon, Kathleen Kelley. 1991. Persuasion in practice. London: Sage Publications. Stiff, James B. and Paul A.Mongeau. 2016. Persuasive communication. New York:The Guilford Press. Walton, Douglas. 2007. Media argumentation: dialectic, persuasion, and rhetoric. New York: Cambridge University Press. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student: - potrafi zidentyfikować pragmatykę wśród innych dziedzin językoznawczych i ma wiedzę na temat powiązania pragmatyki z innymi dziedzinami nauki - zna pojęcia i metody z pragmatyki językoznawczej wykorzystywane do analizy tekstów medialnych - potrafi stosować i omawiać poznane modele i teorie oraz samodzielnie poszerzać wiedzę na temat dodatkowych modeli i teorii adekwatnych do analizy wybranego rodzaju dyskursu perswazyjnego - potrafi analizować i interpretować dyskurs medialny i polityczny w ujęciu pragmatycznym posługując się zdobytą wiedzą i informacjami zawartymi na platformie moodle - potrafi formułować samodzielne wnioski, sądy krytyczne po przeprowadzeniu analizy tekstów medialnych pochodzących z różnych źródeł - potrafi rozpoznać niezasadne i nierzetelne argumenty w dyskursie perswazyjnym wykorzystując omówione narzędzia pragmatyczne i narzędzia pragmatyczne opisane w materiałach zamieszczonych platformie moodle - posiada umiejętność badawczą obejmującą rozróżnienie nadrzędnego celu debaty medialnej i poszczególnych celów uczestników sporu i wykorzystuje tą umiejętność do oceny zasadności argumentacji w dyskursie medialnym - potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z tekstów naukowych z dziedziny pragmatyki oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy - potrafi formułować logicznie i pragmatycznie poprawne argumenty - potrafi koordynować i moderować dyskusję zawierającą argumenty perswazyjne |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania: Egzamin pisemny Kolokwium pisemne Test Prezentacja multimedialna Praca pisemna semestralna (analiza wywiadu) Ocena udziału w dyskusjach w czasie zajęć (odniesienie do przeczytanych artykułów naukowych) Kryteria oceniania: bardzo dobry (bdb; 5,0):znakomita znajomość pojęć i metod z pragmatyki językoznawczej wykorzystywanych do analizy tekstów medialnych, bardzo dobra umiejętność zastosowania modeli i teorii pragmatycznych do analizy dyskursu perswazyjnego, znakomita umiejętność formułowania samodzielnych wniosków po przeprowadzeniu analizy, znakomita umiejętność selekcjonowania i integrowania informacji z tekstów naukowych, bardzo dobra umiejętność formułowania poprawnych pragmatycznie i logicznie argumentów, bardzo dobre kompetencje społeczne w zakresie moderowania dyskusji dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra znajomość pojęć i metod z pragmatyki językoznawczej wykorzystywanych do analizy tekstów medialnych, dobra umiejętność zastosowania modeli i teorii pragmatycznych do analizy dyskursu perswazyjnego, dobra umiejętność formułowania samodzielnych wniosków po przeprowadzeniu analizy, dobra umiejętność selekcjonowania i integrowania informacji z tekstów naukowych, dobra umiejętność formułowania poprawnych pragmatycznie i logicznie argumentów, dobre kompetencje społeczne w zakresie moderowania dyskusji dobry (db; 4,0): dobra znajomość pojęć i metod z pragmatyki językoznawczej wykorzystywanych do analizy tekstów medialnych, dobra umiejętność zastosowania modeli i teorii pragmatycznych do analizy dyskursu perswazyjnego, dobra umiejętność formułowania samodzielnych wniosków po przeprowadzeniu analizy, dobra umiejętność selekcjonowania i integrowania informacji z tekstów naukowych,dobra umiejętność formułowania poprawnych pragmatycznie i logicznie argumentów, popełnianie okazjonalnych błędów dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca znajomość pojęć i metod z pragmatyki językoznawczej wykorzystywanych do analizy tekstów medialnych, ale ze znacznymi niedociągnięciami, zadowalająca umiejętność zastosowania modeli i teorii pragmatycznych do analizy dyskursu perswazyjnego, ale ze znacznymi niedociągnięciami,zadowalająca umiejętność formułowania samodzielnych wniosków po przeprowadzeniu analizy, zadowalająca umiejętność selekcjonowania informacji z tekstów naukowych dostateczny (dst; 3,0): .zadowalająca znajomość pojęć i metod z pragmatyki językoznawczej wykorzystywanych do analizy tekstów medialnych, zadowalająca umiejętność zastosowania modeli i teorii pragmatycznych do analizy dyskursu perswazyjnego, ale z licznymi błędami,słaba umiejętność formułowania samodzielnych wniosków po przeprowadzeniu analizy, słaba umiejętność integrowania informacji z tekstów naukowych niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca znajomość pojęć i metod z pragmatyki językoznawczej wykorzystywanych do analizy tekstów medialnych, niezadowalająca umiejętność zastosowania modeli i teorii pragmatycznych do analizy dyskursu perswazyjnego, brak umiejętności formułowania samodzielnych wniosków po przeprowadzeniu analizy, brak umiejętności integrowania informacji z tekstów naukowych |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Kamila Dębowska-Kozłowska | |
Prowadzący grup: | Kamila Dębowska-Kozłowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.