Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy humanistyki

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 15-PHUM-NA-11
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Podstawy humanistyki
Jednostka: Wydział Anglistyki
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język angielski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

filologia angielska

specjalizacja nauczycielska

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

- przedstawienie specyfiki nauk humanistycznych i roli humanistyki w społeczeństwie demokratycznym,

- przedstawienie głównych gałęzi nauk humanistycznych, ich celów, metodologii i terminologii oraz ewolucji


Rok studiów (jeśli obowiązuje):

III rok

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

znajomość kanonicznych tekstów z zakresu literatur anglojęzycznych

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

biblioteka, platforma moodle

Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

2 ECTS

Skrócony opis: (tylko po angielsku)

The aim of the course is to introduce students to the most significant concepts of humanist studies. The course presents the history and evolution of the understanding of humanities from the Antiquity to the twenty-first century. It explores the notion of humanism and its paradoxes which have led to the rivalry between humanist and scientific studies which has eventually resulted in the crisis of humanities. The core of the course will be the discussion of the tasks, role and the methods of humanities in modern social life. The emphasis will be placed upon the evolution and the transformations of philology, of literary studies and the paradigm shift it experienced as a result of the rise of cultural studies. The course will finish with the introduction of digital humanities and a brief overview of posthumanist disciplines. The course includes 30 hours of lectures.

Pełny opis:

Treści kształcenia:

1. kryzys humanistyki: symptomy i przyczyny oraz wpływ na życie społeczne

2. charakterystyka i cele nauk humanistycznych

3. powstanie humanistyki w epoce antycznej i jej związki z demokracją antyczną: krytyki literackiej, retoryki, filologii, medioznawstwa; formy uprawiania humanistyki

4. teorie mimesis według Platona i Arystotelesa

5. powstanie nowożytnej filologii i krytyki: respublika literaria, teoria sfery publicznej Habermasa, konflikt między starożytnymi i nowoczesnymi, kultura druku, narodziny dyskursu krytycznego, w tym krytyki literackiej

6: Poglądy Matthew Arnolda na rolę humanistyki, kultury i krytyki w życiu społecznym XIX wieku

7: powstanie literaturoznawstwa jako dyscypliny akademickiej

8: przegląd najważniejszych kierunków literaturoznawstwa XX wieku: "zwrot" lingwistyczny, kulturowy i medialny

Literatura:

Bod, Rens. 2013. A new history of humanities. The search for principles and patterns from Antiquity to the Present. Oxford: Oxford University Press.

Turner, James. 2014. Philology. The forgotten origins of modern humanities. Princeton and Oxford. Princeton University Press.

Habib, M.A.R. 2005. A history of literary criticism from Plato to the present. Malden: Blackwell Publishing.

Day, Gary. 2008. Literary criticism. A new history. Edinburgh: Edinburgh University Press.

Ayers, David. 2008. Literary theory. A reintroduction. Malden: Blackwell Publishing.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia EK student /ka:

1. zna i umie wymienić główne gałęzie nauk humanistycznych, umie je scharakteryzować i wymienić ich cele

2. rozumie procesy rozwoju nauk humanistycznych i umie je omówić na przykładzie wybranych dziedzin nauk humanistycznych

3. zna pojęcia z zakresu humanistyki, umie je definiować i poprawnie się nimi posługiwać

4. potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych zjawisk językowych, literackich i kulturowych

5. potrafi ze zrozumieniem wysłuchać wykładu akademickiego i sporządzić z niego notatki

6. wykazuje otwartość na nowe idee i gotowość do zmiany opinii w świetle dostępnych danych lub argumentów

Metody i kryteria oceniania:

Metody oceniania (F - formujące, P - podsumowujące):

P - egzamin.

Kryteria oceniania:

bardzo dobry (bdb; 5,0): student bardzo dobrze zna i rozumie zagadnienia z zakresu nauk humanistycznych, zna i rozumie zagadnienia i teksty omawiane na zajęciach, bardzo dobrze opanował terminologię dyscypliny i umie się nią posługiwać

dobry plus (+db; 4,5): student bardzo dobrze zna i rozumie zagadnienia i teksty omawiane na zajęciach, bardzo dobrze opanował terminologię dyscypliny i umie się nią posługiwać, lecz popełnia drobne błędy

dobry (db; 4,0): student dobrze zna i rozumie zagadnienia i teksty omawiane na zajęciach, dobrze opanował terminologię dyscypliny i umie się nią posługiwać w stopniu zadowalającym, lecz popełnia okazjonalne błędy

dostateczny plus (+dst; 3,5): student zna i rozumie podstawowe zagadnienia i teksty omawiane na zajęciach, opanował jedynie podstawową terminologię dyscypliny i umie się nią poprawnie posługiwać, lecz popełnia błędy

dostateczny (dst; 3,0): student zna i rozumie podstawowe zagadnienia i teksty omawiane na zajęciach, lecz zagadnienia złożone przysparzają mu trudności, w stopniu podstawowym opanował terminologię dyscypliny i umie się nią posługiwać, lecz popełnia okazjonalne błędy

niedostateczny (ndst; 2,0): ): student nie zna lub nie zna i rozumie zagadnień i tekstów omawianych na zajęciach, nie opanował terminologii dyscypliny i nie umie się nią posługiwać bez rażących błędów.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)