Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy dydaktyki (moduł 3.1)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 15-PD-NA-11
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Podstawy dydaktyki (moduł 3.1)
Jednostka: Wydział Anglistyki
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

filologia angielska

specjalizacja nauczycielska

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

1. przekazanie informacji na temat współczesnych dyskursów i podejść do procesów edukacyjnych;

2. zapoznanie z konstruktywistyczną teorią uczenia się i jej znaczeniem w planowaniu i organizowaniu procesu kształcenia;

3. zapoznanie z wybranymi aktywizującymi metodami pracy z uczniami;

4. zapoznanie z budową procesu kształcenia;

5. doskonalenie umiejętności projektowania procesu kształcenia;

6. przybliżenie teoretycznych założeń oceniania oraz możliwych sposobów oceny pracy uczniów;

7. zaznajomienie ze sposobami motywowania uczniów do nauki;

8. uświadomienie konieczności uwzględniania specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów podczas procesu kształcenia;

9. przekazanie informacji na temat wybranych sposobów utrzymywania ładu w klasie i kierowania zespołem klasowym;


Rok studiów (jeśli obowiązuje):

II rok

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

Potwierdzona wiedza i umiejętności z zakresu psychologii ogólnej i rozwojowej.

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

Część materiałów i zadań związanych z tematyką wykładów znajduje się na platformie e-learningowej

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

wykład,

zadania na platformie Moodle


Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

3 ECTS

Skrócony opis: (tylko po angielsku)

The aim of this course is to provide students with a detailed knowledge and terminology of teaching basics. The introductory part deals with analyzing contemporary discourses and approaches to educational process and studying the constructivist theory of learning and its importance in planning and organizing the education process. The second part is concerned with the structure of the educational process (goals, objectives and their taxonomies, teaching/learning methods, means, a structure of the lesson, assessment). The final part deals with a variety of aspects related to teaching, e.g. SEN students, gifted education, classroom management, motivation, collaborative learning, etc. Students are required to participate actively in class discussion, complete all tasks and pass the exam.

Pełny opis:

Treści kształcenia:

1. Współczesne dyskursy edukacyjne

2. Behawioryzm oraz konstruktywizm psychologiczny i ich wpływ na projekty dydaktyczne

3. Cele kształcenia (rodzaje celów i ich taksonomie)

4. Wybrane metody i formy organizacyjne pracy z uczniem

5. Środki dydaktyczne (podręcznik, możliwości wykorzystania nowych technologii, tworzenie autorskich pomocy dydaktycznych)

6. Projektowanie procesu kształcenia

7. Diagnostyka i ocenianie szkolnego uczenia się (zalety i wady struktur opartych na rywalizacji i struktur opartych na współpracy służących realizacji celu; tradycyjne metody oceny wyników uczniów oraz ich ograniczenia; sprawdzanie wiedzy i umiejętności zgodnie z konstruktywistyczną teorią uczenia się, ocenianie kształtujące)

8. Wspomaganie motywacji do uczenia się

9. Kierowanie zespołem klasowym

10. Praca z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (dysleksja, ADHD, niepełnosprawność ruchowa, niepełnosprawność umysłowa w stopniu lekkim, autyzm, uczeń zdolny)

Literatura:

Bereźnicki F., Podstawy kształcenia ogólnego, Oficyna wydawnicza Impuls, Kraków 2011 (dostępna on-line w BU).

Bereźnicki F., Podstawy dydaktyki, Oficyna wydawnicza Impuls, Kraków 2007 (dostępna on-line w BU).

Filipiak E., Rozwijanie zdolności uczenia się. Z Wygotskim i Brunerem w tle, GWP, Spopt 2012.

Istota uczenia się. Wykorzystanie wyników badań w praktyce, red. H. Dumont, D. Istance, F. Benavides, OECD, Warszawa 2013.

Klus-Stańska D., Dydaktyka wobec chaosu pojęć i zdarzeń, Wydawnictwo Akademickie ŻAK, Warszawa 2010.

Komorowska H. (2002), Metodyka nauczania języków obcych, Fraszka Edukacyjna, Warszawa.

Kopaczyńska I., Ocenianie szkolne wspierające rozwój ucznia, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2004.

Mietzel G., Psychologia dla nauczycieli. Jak wykorzystać teorie psychologiczne w praktyce dydaktycznej, GWP, Gdańsk 2009.

Nolting H. P., Jak zachować porządek w klasie, GWP, Gdańsk 2004.

Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2003

Dylak S., Koniec „nauczania” czy nowy paradygmat dydaktyczny, w: Paradygmaty współczesnej dydaktyki, red. L.Hurło, D. Klus-Stańska, M. Łojko, Impuls, Kraków 2009

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:

1. wskazać różnice pomiędzy behawiorystycznym oraz konstruktywistycznym podejściem do procesu edukacyjnego i wymienić wynikające z tego konsekwencje dla pracy nauczyciela;

2. wyprowadzić cele szczegółowe z celów ogólnych kształcenia oraz dokonać hierarchizacji celów operacyjnych według określonej taksonomii;

3. zastosować wybrane aktywizujące metody i techniki pracy z uczniem;

4. zaprojektować zajęcia w oparciu o konstruktywistyczną teorię uczenia się;

5. omówić czynniki wspomagające motywację do uczenia się;

6. dokonać wyboru sposobu i formy oceniania w różnych sytuacjach edukacyjnych oraz uzasadnić ten wybór;

7. zidentyfikować indywidualne potrzeby uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz uwzględnić je podczas projektowania zajęć edukacyjnych;

8. wskazać sposoby utrzymania ładu i dyscypliny w klasie;

9. zaprojektować i wykonać pomoc dydaktyczną do nauki języka angielskiego;

Metody i kryteria oceniania:

Metody oceniania (F - formujące, P - podsumowujące):

F: Informacja zwrotna dotycząca zaprojektowanego przez studentów cyklu lekcji

F: Ocena wykonania broszury wg określonych kryteriów

F: Informacja zwrotna dotycząca zaproponowanego rozwiązania studium przypadku

F: Informacja zwrotna dotycząca projektu pomocy dydaktycznej

P: Prezentacja pomocy dydaktycznej

P: Egzamin ustny

Kryteria oceniania:

Części składowe oceny:

• opracowanie studium przypadku – max 10 pkt.

• projekt 3 lekcji w modelu konstruktywistycznym – max 15 pkt.

• projekt zajęć Storyline max 15 pkt.

• pomoc dydaktyczna max 15 pkt.

• egzamin max 30 pkt.

Punktacja:

85 – 79 – bardzo dobry (5,0)

78 – 70 – dobry + (4,5)

69 – 60 – dobry (4,0)

59 – 49 – dostateczny + (3,5)

48 – 41 – dostateczny (3,0)

40 – 0 – niedostateczny (2,0)

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)