Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Linguistic theory: Sociolinguistics 1

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 15-LT-SOC1-EL-11
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Linguistic theory: Sociolinguistics 1
Jednostka: Wydział Anglistyki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język angielski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

English linguistics: Theories, interfaces, technologies

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

- zaznajomienie studentów z podstawami teoretycznymi i terminologią socjolingwistyki

- zaznajomienie studentów z przedmiotem badań socjolingwistyki na przykladzie języka angielskiego

- rozwinięcie umiejętności opisania i krytycznego rozumienia procesów komunikacji w kontekście społecznym i kulturowym

- rozwinięcie umiejętności prezentowania i krytykowania poglądów własnych i cudzych w debacie akademickiej

- rozwinięcie umiejętności pracy indywidualnej oraz komunikacji i pracy w grupie


Rok studiów (jeśli obowiązuje):

I rok

Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning):

Kurs na bieżąco obecny na platformie moodle: tematy, literatura oraz wybrane źródła i zadania (ćwiczenia) uzupełniające.

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

znajomość podstawowych zagadnień z zakresu językoznawstwa wprowadzonych w szkole średniej; znajomość języka angielskiego na poziomie B2

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

Moodle, Biblioteka UAM, Biblioteka Filologiczna Novum

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

referowanie przeczytanych tekstów i/lub przygotowanych treści

dyskusja

zaprojektowanie eksperymentu

prezentacje ustne i pisemne

przywołanie przykładów zastosowań badań socjolingwistycznych

debata podsumowująca

Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

3 ECTS

Pełny opis:

Treści kształcenia:

1. Wstęp: Czym zajmuje się socjolingwistyka?

2. Źródła i początki socjolingwistyki

3. Języki i ich odmiany

4. Wariantywność w języku

5. Dialekty i dialektologia

6. Język a płeć

7. Język a wiek

8. Język a grupa etniczna

9. Socjolekty i odmiany zawodowe

10. Zróżnicowanie stylistyczne

11. Badania postaw językowych

12. Komunikacja społeczna: dyskursy mediów

13. Komunikacja interkulturowa

14. Zastosowania badań socjolingwistycznych

Literatura:

Holmes, Janet and Nick Wilson. 2016. An introduction to sociolinguistics. (5th edition.) London: Routledge.

Meyerhoff, Miriam. 2011. Introducing sociolinguistics. (2nd edition.) London: Routledge.

Mesthrie, Rajend, Joan Swann, Ana Deumert and William L. Leap. 2009. Introducing sociolinguistics. (2nd editio.) Philadelphia: John Benjamins.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:

1. zna i rozumie źródła socjolingwistyki i przedmiot jej badań

2. zna podstawowe tematy, pojęcia i terminy dotyczące badań socjolingwistycznych

3. zna złożoną naturę języka oraz, w szczególności, jego zróżnicowanie

4. umie zastosować poznaną terminologię do opisu i analizy zjawisk w j. angielskim i wybranych innych językach

5. zna metodologię badania postaw językowych

6. rozumie procesy komunikacji w kontekście społecznym i kulturowym

7. umie przygotowywać prezentacje na tematy dotyczące socjolingwistyki

8. umie przygotowywać wystąpienia ustne w języku angielskim na tematy dotyczące zjawisk i badań socjolingwistycznych

9. umie brać udział w debacie na tematy dotyczące zjawisk i badań socjolingw.

10. zna praktyczne zastosowania nabytej wiedzy socjolingwistycznej

Metody i kryteria oceniania:

Metody oceniania (F - formujące, P - podsumowujące);

F - ocena aktywnego udziału w zajęciach

F - ocena zdolności przywoływania przykładów z literatury i obserwacji własnej

F - ocena umiejętności zaprojektowania eksperymentu

F - ocena prezentacji ustnych i pisemnych

F - ocena udziału w dyskusji

F - ocena udziału w debacie

P - test końcowy

Kryteria oceniania:

bardzo dobry (bdb; 5,0): student bardzo dobrze zna i rozumie zagadnienia literaturoznawcze i kulturoznawcze, zna gałęzie dyscyplin i rozumie dynamikę ich rozwoju, bardzo dobrze opanował terminologię dyscyplin i umie się nią posługiwać w języku mówionym i pisanym

dobry plus (+db; 4,5): student bardzo dobrze zna i rozumie zagadnienia literaturoznawcze i kulturoznawcze, zna gałęzie dyscyplin oraz metody badawcze, rozumie dynamikę ich rozwoju, bardzo dobrze opanował terminologię dyscyplin i umie się nią posługiwać w języku mówionym i pisanym, lecz popełnia drobne błędy

dobry (db; 4,0): student dobrze zna i rozumie zagadnienia literaturoznawcze i kulturoznawcze, zna gałęzie dyscyplin oraz metody badawcze, rozumie dynamikę ich rozwoju, bardzo dobrze opanował terminologię dyscyplin i umie się nią posługiwać w języku mówionym i pisanym w stopniu zadowalającym, lecz popełnia okazjonalne błędy

dostateczny plus (+dst; 3,5): student zna i rozumie zagadnienia literaturoznawcze i kulturoznawcze w stopniu podstawowym, zna gałęzie dyscyplin oraz metody badawcze, opanował terminologię dyscyplin i umie się nią posługiwać w języku mówionym i pisanym w stopniu zadowalającym, lecz popełnia błędy

dostateczny (dst; 3,0): student zna i rozumie zagadnienia literaturoznawcze i kulturoznawcze w stopniu podstawowym, zna gałęzie dyscyplin oraz umie wymienić metody badawcze, opanował podstawową terminologię dyscyplin i umie się nią posługiwać w języku mówionym i pisanym w stopniu podstawowym, lecz popełnia błędy

niedostateczny (ndst; 2,0): student nie zna lub nie rozumie zagadnień literaturoznawczych i kulturoznawczych, nie zna gałęzi dyscyplin oraz metod badawczych, nie opanował podstawowej terminologii dyscyplin i nie umie się nią posługiwać w języku mówionym i pisanym bez rażących błędów.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)