Linguistic theory: Sociolinguistics 1
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 15-LT-SOC1-EL-11 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Linguistic theory: Sociolinguistics 1 |
Jednostka: | Wydział Anglistyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | język angielski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | English linguistics: Theories, interfaces, technologies |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | - zaznajomienie studentów z podstawami teoretycznymi i terminologią socjolingwistyki - zaznajomienie studentów z przedmiotem badań socjolingwistyki na przykladzie języka angielskiego - rozwinięcie umiejętności opisania i krytycznego rozumienia procesów komunikacji w kontekście społecznym i kulturowym - rozwinięcie umiejętności prezentowania i krytykowania poglądów własnych i cudzych w debacie akademickiej - rozwinięcie umiejętności pracy indywidualnej oraz komunikacji i pracy w grupie |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning): | Kurs na bieżąco obecny na platformie moodle: tematy, literatura oraz wybrane źródła i zadania (ćwiczenia) uzupełniające. |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | znajomość podstawowych zagadnień z zakresu językoznawstwa wprowadzonych w szkole średniej; znajomość języka angielskiego na poziomie B2 |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Moodle, Biblioteka UAM, Biblioteka Filologiczna Novum |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | referowanie przeczytanych tekstów i/lub przygotowanych treści dyskusja zaprojektowanie eksperymentu prezentacje ustne i pisemne przywołanie przykładów zastosowań badań socjolingwistycznych debata podsumowująca |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 3 ECTS |
Pełny opis: |
Treści kształcenia: 1. Wstęp: Czym zajmuje się socjolingwistyka? 2. Źródła i początki socjolingwistyki 3. Języki i ich odmiany 4. Wariantywność w języku 5. Dialekty i dialektologia 6. Język a płeć 7. Język a wiek 8. Język a grupa etniczna 9. Socjolekty i odmiany zawodowe 10. Zróżnicowanie stylistyczne 11. Badania postaw językowych 12. Komunikacja społeczna: dyskursy mediów 13. Komunikacja interkulturowa 14. Zastosowania badań socjolingwistycznych |
Literatura: |
Holmes, Janet and Nick Wilson. 2016. An introduction to sociolinguistics. (5th edition.) London: Routledge. Meyerhoff, Miriam. 2011. Introducing sociolinguistics. (2nd edition.) London: Routledge. Mesthrie, Rajend, Joan Swann, Ana Deumert and William L. Leap. 2009. Introducing sociolinguistics. (2nd editio.) Philadelphia: John Benjamins. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student: 1. zna i rozumie źródła socjolingwistyki i przedmiot jej badań 2. zna podstawowe tematy, pojęcia i terminy dotyczące badań socjolingwistycznych 3. zna złożoną naturę języka oraz, w szczególności, jego zróżnicowanie 4. umie zastosować poznaną terminologię do opisu i analizy zjawisk w j. angielskim i wybranych innych językach 5. zna metodologię badania postaw językowych 6. rozumie procesy komunikacji w kontekście społecznym i kulturowym 7. umie przygotowywać prezentacje na tematy dotyczące socjolingwistyki 8. umie przygotowywać wystąpienia ustne w języku angielskim na tematy dotyczące zjawisk i badań socjolingwistycznych 9. umie brać udział w debacie na tematy dotyczące zjawisk i badań socjolingw. 10. zna praktyczne zastosowania nabytej wiedzy socjolingwistycznej |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania (F - formujące, P - podsumowujące); F - ocena aktywnego udziału w zajęciach F - ocena zdolności przywoływania przykładów z literatury i obserwacji własnej F - ocena umiejętności zaprojektowania eksperymentu F - ocena prezentacji ustnych i pisemnych F - ocena udziału w dyskusji F - ocena udziału w debacie P - test końcowy Kryteria oceniania: bardzo dobry (bdb; 5,0): student bardzo dobrze zna i rozumie zagadnienia literaturoznawcze i kulturoznawcze, zna gałęzie dyscyplin i rozumie dynamikę ich rozwoju, bardzo dobrze opanował terminologię dyscyplin i umie się nią posługiwać w języku mówionym i pisanym dobry plus (+db; 4,5): student bardzo dobrze zna i rozumie zagadnienia literaturoznawcze i kulturoznawcze, zna gałęzie dyscyplin oraz metody badawcze, rozumie dynamikę ich rozwoju, bardzo dobrze opanował terminologię dyscyplin i umie się nią posługiwać w języku mówionym i pisanym, lecz popełnia drobne błędy dobry (db; 4,0): student dobrze zna i rozumie zagadnienia literaturoznawcze i kulturoznawcze, zna gałęzie dyscyplin oraz metody badawcze, rozumie dynamikę ich rozwoju, bardzo dobrze opanował terminologię dyscyplin i umie się nią posługiwać w języku mówionym i pisanym w stopniu zadowalającym, lecz popełnia okazjonalne błędy dostateczny plus (+dst; 3,5): student zna i rozumie zagadnienia literaturoznawcze i kulturoznawcze w stopniu podstawowym, zna gałęzie dyscyplin oraz metody badawcze, opanował terminologię dyscyplin i umie się nią posługiwać w języku mówionym i pisanym w stopniu zadowalającym, lecz popełnia błędy dostateczny (dst; 3,0): student zna i rozumie zagadnienia literaturoznawcze i kulturoznawcze w stopniu podstawowym, zna gałęzie dyscyplin oraz umie wymienić metody badawcze, opanował podstawową terminologię dyscyplin i umie się nią posługiwać w języku mówionym i pisanym w stopniu podstawowym, lecz popełnia błędy niedostateczny (ndst; 2,0): student nie zna lub nie rozumie zagadnień literaturoznawczych i kulturoznawczych, nie zna gałęzi dyscyplin oraz metod badawczych, nie opanował podstawowej terminologii dyscyplin i nie umie się nią posługiwać w języku mówionym i pisanym bez rażących błędów. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.