Linguistic theory: Phonetics and phonology 1
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 15-LT-PHAPH1-EL-11 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Linguistic theory: Phonetics and phonology 1 |
Jednostka: | Wydział Anglistyki |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | język angielski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | English linguistics: Theories, interfaces, technologies |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | - zapoznanie studenta z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi fonetyki i fonologii jęz. angielskiego - uświadomienie różnic między fonologią a fonetyką - wprowadzenie specjalistycznej terminologii i wiedzy teoretycznej związanej z dziedziną w jęz. angielskim - zaoferowanie narzędzi teoretycznych do opisu i późniejszego badania struktury dźwiękowej jęz. angielskiego - zaoferowanie wiedzy teoretycznej przydatnej w opanowaniu fonetyki jęz. angielskiego - uwrażliwienie studenta na wariantywne formy występujące w jęz. angielskim, jego odmianach i dialektach - wprowadzenie elementów wiedzy o fonologii jęz. polskiego w celu zobrazowania procesów występujących w jęz. angielskim |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning): | Kurs prowadzony przez nauczyciela w trakcie zajęć. Dodatkowo, część aktywności prowadzona będzie zdalnie za pomocą platformy e-learningowej Moodle, która wykorzystywana będzie w celu wymiany tematów, literatury oraz wybranych źródeł i zadań uzupełniających między prowadzącym, a studentami. |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | - znajomość języka angielskiego na poziomie B2 - znajomość podstawowych zagadnień z zakresu językoznawstwa wprowadzonych w szkole średniej. |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Wszystkie materiały do zajęć będą dostępne w bibliotece UAM oraz bibliotece Filologicznej Novum. Studentowi zapewnione zostaną również dodatkowe materiały poprzez platformę Moodle. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Referowanie przeczytanych tekstów i/lub przygotowanych treści, dyskusja, transkrypcja. |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 4 |
Pełny opis: |
Tresci kształcenia: 1. Umiejscowienie fonologii i fonetyki jako dziedzin w językoznawstwie ogólnym, skontrastowanie obydwóch dziedzin 2. Podstawowe zagadnienia w ramach fonologii 3. Wprowadzenie do anatomii i fizjologii aparatu mowy 4. Sklasyfikowanie systemu segmentalnego jęz. ang. 5. Szczegółowy artykulacyjny opis spółgłosek i samogłosek jęz. ang. 6. Omówienie procesów ko-artykulacyjnych, rodzajów artykulacji oraz mechanizmów przepływu powietrza w jęz. ang. 7. Opis procesów alofonicznych i fonostylistycznych w jęz. ang. 8. Wprowadzenie do cech prozodycznych jęz. ang; akcentu wyrazowego, rytmu i intonacji 9. Omówienie struktury sylaby i fonotaktyki jęz. ang. 10. Transkrypcja fonemiczna i fonetyczna jęz. ang. zgodna z międzynarodowym alfabetem fonetycznym IPA 11. Wariantywność jęz. angielskiego 12. Skontrastowanie wybranych zagadnień (poz. 4-12) w jęz. polskim |
Literatura: |
- Ashby, M. & J. Maidment. 2005. Introducing Phonetic Science. Cambridge: CUP. - Collins, B. & I. Mees. 2003. Practical Phonetics and Phonology: a resource book for students. London, New York: Routledge. - Cruttenden, A. 2014. Gimson’s Pronunciation of English. London: Arnold. - Garcia Lecumberri, M.L. & J. Maidment. 2000. English Transcription Course. Arnold, New York: OUP. - Jassem, W. 2003. Polish. Journal of the International Phonetic Association 33,103–107. - Jones, D. 2003. Cambridge English pronouncing dictionary. 16th edition by Peter Roach, James Hartman and Jane Setter. Cambridge: Cambridge University Press. [with CD-ROM] - Ladefoged, P. 2001. A Course in Phonetics. 4th edition. Philadelphia: Harcourt Brace College Publishers. - Roach, P. 2004. English Phonetics and Phonology. 3rd edition. CUP. - Roach, P. 2006. English phonetics and phonology: A practical course. Cambridge: CUP. - Sobkowiak, W. 2001. English phonetics for Poles: A resource book for learners and teachers. 2nd edition. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie. - Wells, J. C. 2009. Longman Pronunciation Dictionary. 3rd edition. London: Pearson Education. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student: - zna miejsce i znaczenie fonologii oraz fonetyki w relacji do innych gałęzi językoznawstwa, oraz specyfikę przedmiotową, - potrafi wyłuszczyć zagadnienia ogólne będące przedmiotem fonetyki i fonologii jęz. angielskiego, - rozumie treść, formę i funkcje podstawowej terminologii z zakresu fonetyki i fonologii i potrafi się nią posługiwać, - nabywa umiejętności właściwego korzystania ze zdobytej wiedzy przedmiotowej w celu formułowania uogólnień i porównań, - potrafi skutecznie posługiwać się zdobytą wiedzą teoretyczną na praktycznych zajęciach z fonetyki angielskiej, - potrafi analizować podstawowe zjawiska językowe w zakresie fonologii, - ma umiejętność komunikowania się z użyciem specjalistycznej terminologii. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania: Ocena aktywnego udziału w zajęciach; ocena umiejętności powołania się na swoje doświadczenie językowe; umiejętność powołania się na wcześniej zdobytą wiedzę i skontrastowanie języków; test końcowy. Kryteria oceniania: bardzo dobry (bdb; 5,0): student bardzo dobrze zna i rozumie zagadnienia literaturoznawcze i kulturoznawcze, zna gałęzie dyscyplin i rozumie dynamikę ich rozwoju, bardzo dobrze opanował terminologię dyscyplin i umie się nią posługiwać w języku mówionym i pisanym dobry plus (+db; 4,5): student bardzo dobrze zna i rozumie zagadnienia literaturoznawcze i kulturoznawcze, zna gałęzie dyscyplin oraz metody badawcze, rozumie dynamikę ich rozwoju, bardzo dobrze opanował terminologię dyscyplin i umie się nią posługiwać w języku mówionym i pisanym, lecz popełnia drobne błędy dobry (db; 4,0): student dobrze zna i rozumie zagadnienia literaturoznawcze i kulturoznawcze, zna gałęzie dyscyplin oraz metody badawcze, rozumie dynamikę ich rozwoju, bardzo dobrze opanował terminologię dyscyplin i umie się nią posługiwać w języku mówionym i pisanym w stopniu zadowalającym, lecz popełnia okazjonalne błędy dostateczny plus (+dst; 3,5): student zna i rozumie zagadnienia literaturoznawcze i kulturoznawcze w stopniu podstawowym, zna gałęzie dyscyplin oraz metody badawcze, opanował terminologię dyscyplin i umie się nią posługiwać w języku mówionym i pisanym w stopniu zadowalającym, lecz popełnia błędy dostateczny (dst; 3,0): student zna i rozumie zagadnienia literaturoznawcze i kulturoznawcze w stopniu podstawowym, zna gałęzie dyscyplin oraz umie wymienić metody badawcze, opanował podstawową terminologię dyscyplin i umie się nią posługiwać w języku mówionym i pisanym w stopniu podstawowym, lecz popełnia błędy niedostateczny (ndst; 2,0): student nie zna lub nie rozumie zagadnień literaturoznawczych i kulturoznawczych, nie zna gałęzi dyscyplin oraz metod badawczych, nie opanował podstawowej terminologii dyscyplin i nie umie się nią posługiwać w języku mówionym i pisanym bez rażących błędów. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Paulina Zydorowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Paulina Zydorowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Paulina Zydorowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Paulina Zydorowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.