Linguistic theory: Morphology
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 15-LT-MORPH-EL-11 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Linguistic theory: Morphology |
Jednostka: | Wydział Anglistyki |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | język angielski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | English linguistics: Theories, interfaces, technologies |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | C1 - zapoznanie studenta z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi morfologii jęz. angielskiego C2 - wprowadzenie specjalistycznej terminologii związanej z dziedziną w jęz. angielskim C3 - wprowadzenie narzędzi teoretycznych do opisu i późniejszego badania struktury wyrazu angielskiego C4 - wprowadzenie elementów wiedzy o morfologii jęz. polskiego w celu bardziej precyzyjnego zobrazowania struktury wyrazu w jęz. angielskim |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning): | Kurs prowadzony przez nauczyciela w trakcie zajęć. Dodatkowo, część aktywności prowadzona będzie zdalnie za pomocą platformy e-learningowej Moodle, która wykorzystywana będzie w celu wymiany tematów, literatury oraz wybranych źródeł i zadań uzupełniających między prowadzącym, a studentami. |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | - znajomość języka angielskiego na poziomie B2 - znajomość podstawowych zagadnień z zakresu językoznawstwa wprowadzonych w szkole średniej; |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Wszystkie materiały do zajęć będą dostępne w bibliotece UAM oraz bibliotece Filologicznej Novum. Studentowi zapewnione zostaną również dodatkowe materiały poprzez platformę Moodle. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | - referowanie przeczytanych tekstów i/lub przygotowanych treści - dyskusja - opracowanie prezentacji |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 3 ECTS |
Skrócony opis: |
(tylko po angielsku) This course is an introduction to the main concepts and issues in morphology, i.e. the study of word structure and the relationship between words and their constituent parts and meaning. The course is also concerned with the implications for the analysis of other components of language structure, i.e. phonology (sound changes), semantics (semantic relations), lexicon (word-formation) and syntax (morphosyntax). While the course will focus on English morphology, data will also be drawn from other languages, in particular Polish. The main topics include: words and their types; types and ordering of morphemes; morphological typology; inflection and derivation; grammatical categories; compound words; grammaticalization and loss of morphology; and morphology of borrowings. The final grade for the course is based on a) short quizzes held at the beginning of each class, and b) a presentation dealing with an aspect relevant to the current class. |
Pełny opis: |
Treści kształcenia: - umiejscowienie morfologii jako dziedziny w językoznawstwie ogólnym - podstawowe zagadnienia w ramach morfologii - klasyfikacja procesów morfologicznych - omówienie produktywności w morfologii - szczegółowa klasyfikacja morfemów oraz ich uporządkowanie w wyrazie angielskim - omówienie różnic pomiędzy fleksją a derywacją - wprowadzenie podstawowej wiedzy dotyczącej kategorii gramatycznych, np. czasu, aspektu, liczby, rodzaju, przypadku - omówienie zjawisk wchodzących w skład morfoskładni, tj. dotyczących zarówno struktury wyrazu jak i struktury frazy/zdania, np. związku zgody i rządu oraz szyku zdania - wprowadzenie podstaw słowotwórstwa w jęz. angielskim - omówienie struktury i typów złożeń w jęz. angielskim - skontrastowanie wybranych zagadnień z jęz. polskim |
Literatura: |
Bauer, L. 2002. English word-formation. Cambridge: Cambridge University Press. Carstairs-McCarthy, A. 2018. An introduction to English morphology: Words and their structure. Edinburgh: Edinburgh University Press. Matthews, P. H. 2006. Morphology. (2nd edition) Cambridge: Cambridge University Press. Spencer, A. & A.M. Zwicky. 2001. The handbook of morphology. Oxford: Blackwell. Stekauer, P. & R. Lieber (eds.). 2005. Handbook of word-formation. Dordrecht: Springer. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student: 1. zna miejsce i znaczenie morfologii w relacji do innych gałęzi językoznawstwa, w szczególności składni, oraz specyfikę przedmiotową 2. potrafi wyłuszczyć zagadnienia ogólne będące przedmiotem morfologii angielskiego 3. rozumie treść, formę i funkcje podstawowej terminologii z zakresu morfologii i potrafi się nią posługiwać 4. nabywa umiejętności właściwego korzystania ze zdobytej wiedzy przedmiotowej w celu formułowania uogólnień i porównań 5. potrafi analizować podstawowe zjawiska językowe w zakresie morfologii 6. ma umiejętność komunikowania się z użyciem specjalistycznej terminologii |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania (F - formujące, P - podsumowujące): F- ocena aktywnego udziału w zajęciach; F - ocena umiejętności powołania się na swoje obserwacje; F - umiejętność powołania się na wcześniej zdobytą wiedzę (i skontrastowanie języków); F - ocena notatek i prezentacji studentów; P - test końcowy Kryteria oceniania: bardzo dobry (bdb; 5,0): student bardzo dobrze zna i rozumie zagadnienia językoznawcze, zna gałęzie dyscyplin i rozumie dynamikę ich rozwoju, bardzo dobrze opanował terminologię dyscyplin i umie się nią posługiwać w języku mówionym i pisanym dobry plus (+db; 4,5): student bardzo dobrze zna i rozumie zagadnienia językoznawcze, zna gałęzie dyscyplin oraz metody badawcze, rozumie dynamikę ich rozwoju, bardzo dobrze opanował terminologię dyscyplin i umie się nią posługiwać w języku mówionym i pisanym, lecz popełnia drobne błędy dobry (db; 4,0): student dobrze zna i rozumie zagadnienia językoznawcze, zna gałęzie dyscyplin oraz metody badawcze, rozumie dynamikę ich rozwoju, bardzo dobrze opanował terminologię dyscyplin i umie się nią posługiwać w języku mówionym i pisanym w stopniu zadowalającym, lecz popełnia okazjonalne błędy dostateczny plus (+dst; 3,5): student zna i rozumie zagadnienia językoznawcze w stopniu podstawowym, zna gałęzie dyscyplin oraz metody badawcze, opanował terminologię dyscyplin i umie się nią posługiwać w języku mówionym i pisanym w stopniu zadowalającym, lecz popełnia błędy dostateczny (dst; 3,0): student zna i rozumie zagadnienia językoznawcze w stopniu podstawowym, zna gałęzie dyscyplin oraz umie wymienić metody badawcze, opanował podstawową terminologię dyscyplin i umie się nią posługiwać w języku mówionym i pisanym w stopniu podstawowym, lecz popełnia błędy niedostateczny (ndst; 2,0): student nie zna lub nie rozumie zagadnień językoznawczych, nie zna gałęzi dyscyplin oraz metod badawczych, nie opanował podstawowej terminologii dyscyplin i nie umie się nią posługiwać w języku mówionym i pisanym bez rażących błędów. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Ronald Kim | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Marcin Kilarski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Marcin Kilarski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Marcin Kilarski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.