Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Linguistic theory: Morphology

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 15-LT-MORPH-EL-11
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Linguistic theory: Morphology
Jednostka: Wydział Anglistyki
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język angielski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

English linguistics: Theories, interfaces, technologies

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

C1 - zapoznanie studenta z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi morfologii jęz. angielskiego

C2 - wprowadzenie specjalistycznej terminologii związanej z dziedziną w jęz. angielskim

C3 - wprowadzenie narzędzi teoretycznych do opisu i późniejszego badania struktury wyrazu angielskiego

C4 - wprowadzenie elementów wiedzy o morfologii jęz. polskiego w celu bardziej precyzyjnego zobrazowania struktury wyrazu w jęz. angielskim


Rok studiów (jeśli obowiązuje):

I rok

Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning):

Kurs prowadzony przez nauczyciela w trakcie zajęć. Dodatkowo, część aktywności prowadzona będzie zdalnie za pomocą platformy e-learningowej Moodle, która wykorzystywana będzie w celu wymiany tematów, literatury oraz wybranych źródeł i zadań uzupełniających między prowadzącym, a studentami.

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

- znajomość języka angielskiego na poziomie B2

- znajomość podstawowych zagadnień z zakresu językoznawstwa wprowadzonych w szkole średniej;


Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

Wszystkie materiały do zajęć będą dostępne w bibliotece UAM oraz bibliotece Filologicznej Novum.

Studentowi zapewnione zostaną również dodatkowe materiały poprzez platformę Moodle.


Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

- referowanie przeczytanych tekstów i/lub przygotowanych treści

- dyskusja

- opracowanie prezentacji

Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

3 ECTS

Skrócony opis: (tylko po angielsku)

This course is an introduction to the main concepts and issues in morphology, i.e. the study of word structure and the relationship between words and their constituent parts and meaning. The course is also concerned with the implications for the analysis of other components of language structure, i.e. phonology (sound changes), semantics (semantic relations), lexicon (word-formation) and syntax (morphosyntax). While the course will focus on English morphology, data will also be drawn from other languages, in particular Polish. The main topics include: words and their types; types and ordering of morphemes; morphological typology; inflection and derivation; grammatical categories; compound words; grammaticalization and loss of morphology; and morphology of borrowings. The final grade for the course is based on a) short quizzes held at the beginning of each class, and b) a presentation dealing with an aspect relevant to the current class.

Pełny opis:

Treści kształcenia:

- umiejscowienie morfologii jako dziedziny w językoznawstwie ogólnym

- podstawowe zagadnienia w ramach morfologii

- klasyfikacja procesów morfologicznych

- omówienie produktywności w morfologii

- szczegółowa klasyfikacja morfemów oraz ich uporządkowanie w wyrazie angielskim

- omówienie różnic pomiędzy fleksją a derywacją

- wprowadzenie podstawowej wiedzy dotyczącej kategorii gramatycznych, np. czasu, aspektu, liczby, rodzaju, przypadku

- omówienie zjawisk wchodzących w skład morfoskładni, tj. dotyczących zarówno struktury wyrazu jak i struktury frazy/zdania, np. związku zgody i rządu oraz szyku zdania

- wprowadzenie podstaw słowotwórstwa w jęz. angielskim

- omówienie struktury i typów złożeń w jęz. angielskim

- skontrastowanie wybranych zagadnień z jęz. polskim

Literatura:

Bauer, L. 2002. English word-formation. Cambridge: Cambridge University Press.

Carstairs-McCarthy, A. 2018. An introduction to English morphology: Words and their structure. Edinburgh: Edinburgh University Press.

Matthews, P. H. 2006. Morphology. (2nd edition) Cambridge: Cambridge University Press.

Spencer, A. & A.M. Zwicky. 2001. The handbook of morphology. Oxford: Blackwell.

Stekauer, P. & R. Lieber (eds.). 2005. Handbook of word-formation. Dordrecht: Springer.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:

1. zna miejsce i znaczenie morfologii w relacji do innych gałęzi językoznawstwa, w szczególności składni, oraz specyfikę przedmiotową

2. potrafi wyłuszczyć zagadnienia ogólne będące przedmiotem morfologii angielskiego

3. rozumie treść, formę i funkcje podstawowej terminologii z zakresu morfologii i potrafi się nią posługiwać

4. nabywa umiejętności właściwego korzystania ze zdobytej wiedzy przedmiotowej w celu formułowania uogólnień i porównań

5. potrafi analizować podstawowe zjawiska językowe w zakresie morfologii

6. ma umiejętność komunikowania się z użyciem specjalistycznej terminologii

Metody i kryteria oceniania:

Metody oceniania (F - formujące, P - podsumowujące):

F- ocena aktywnego udziału w zajęciach;

F - ocena umiejętności powołania się na swoje obserwacje;

F - umiejętność powołania się na wcześniej zdobytą wiedzę (i skontrastowanie języków);

F - ocena notatek i prezentacji studentów;

P - test końcowy

Kryteria oceniania:

bardzo dobry (bdb; 5,0): student bardzo dobrze zna i rozumie zagadnienia językoznawcze, zna gałęzie dyscyplin i rozumie dynamikę ich rozwoju, bardzo dobrze opanował terminologię dyscyplin i umie się nią posługiwać w języku mówionym i pisanym

dobry plus (+db; 4,5): student bardzo dobrze zna i rozumie zagadnienia językoznawcze, zna gałęzie dyscyplin oraz metody badawcze, rozumie dynamikę ich rozwoju, bardzo dobrze opanował terminologię dyscyplin i umie się nią posługiwać w języku mówionym i pisanym, lecz popełnia drobne błędy

dobry (db; 4,0): student dobrze zna i rozumie zagadnienia językoznawcze, zna gałęzie dyscyplin oraz metody badawcze, rozumie dynamikę ich rozwoju, bardzo dobrze opanował terminologię dyscyplin i umie się nią posługiwać w języku mówionym i pisanym w stopniu zadowalającym, lecz popełnia okazjonalne błędy

dostateczny plus (+dst; 3,5): student zna i rozumie zagadnienia językoznawcze w stopniu podstawowym, zna gałęzie dyscyplin oraz metody badawcze, opanował terminologię dyscyplin i umie się nią posługiwać w języku mówionym i pisanym w stopniu zadowalającym, lecz popełnia błędy

dostateczny (dst; 3,0): student zna i rozumie zagadnienia językoznawcze w stopniu podstawowym, zna gałęzie dyscyplin oraz umie wymienić metody badawcze, opanował podstawową terminologię dyscyplin i umie się nią posługiwać w języku mówionym i pisanym w stopniu podstawowym, lecz popełnia błędy

niedostateczny (ndst; 2,0): student nie zna lub nie rozumie zagadnień językoznawczych, nie zna gałęzi dyscyplin oraz metod badawczych, nie opanował podstawowej terminologii dyscyplin i nie umie się nią posługiwać w języku mówionym i pisanym bez rażących błędów.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Ronald Kim
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Marcin Kilarski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Marcin Kilarski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Marcin Kilarski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)