Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Language acquisition 1

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 15-LACQ1-EL-11
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Language acquisition 1
Jednostka: Wydział Anglistyki
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: język angielski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

English linguistics: Theories, interfaces, technologies

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

- zapoznanie studentów z zakresem i celem badań akwizycji języka


- przekazanie studentom podstawowej wiedzy na temat przyswajania języka rodzimego


- wprowadzenie studentów w teoretyczne podstawy SLA, najważniejsze nurty badań, problemy metodologiczne i najnowsze osiągnięcia w dziedzinie


- przygotowanie studentów do dalszego studiowania dziedziny na poziomie zaawansowanym

Rok studiów (jeśli obowiązuje):

I rok

Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning):

Nie

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

znajomość podstawowych zagadnień z zakresu językoznawstwa wprowadzonych w szkole średniej; znajomość języka angielskiego na poziomie B2.

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

Moodle, Biblioteka UAM, Biblioteka Filologiczna Novum

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

referowanie przeczytanych tekstów i/lub przygotowanych treści ocena aktywnego udziału w zajęciach; test zaliczeniowy

prezentacje ustne i pisemne, dyskusja ocena prezentacji ustnych i pisemnych, ocena udziału w dyskusji; test końcowy

debata podsumowująca, ocena udziału w dyskusji


Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

4

Pełny opis:

Treści kształcenia:

1. Wstęp do akwizycji języka: zakres i cele badań; - przyswajanie a nabywanie języka - kontekst akwizycji (naturalistyczny vs. formalny)

2. Podstawowe zagadnienia dotyczące przyswajania języka rodzimego

3. Teoretyczne podstawy SLA: - typy podejść teoretycznych - przegląd modeli klasycznych - podejścia współczesne - SLA vs. TLA (język drugi vs. język trzeci)

4. Wpływy międzyjęzykowe (CLI) w przyswajaniu języka obcego

5. Znaczenie różnic indywidualnych w akwizycji języka: - wiek - zdolności - motywacja, nastawienie - ilość i jakość inputu - czynniki kognitywne i psychologiczne - kontekst społeczny

6. Przegląd zagadnień metodologicznych: - mechanizmy wewnętrzne i uniwersalia - wpływy zewnętrzne - wariantywność outputu

Literatura:

Cook, Vivian. 1993. Linguistics and Second Language Acquisition. London: Macmillan.

De Bot, Kees, Wander Lowie, Marjolijn Verspoor. 2005. Second Language Acquisition: an advance resource book, London: Routledge.

Doughty, Catherine J. and Michael H. Long (eds). 2003. Handbook of second language acquisition. Malden, MA: Blackwell.

Ellis, Rod. 1990. Understanding Second Language Acquisition. Oxford: Oxford University Press.

Ellis, Rod. 1994. The Study of Second Language Acquisition. Oxford: Oxford University Press.

Gut, U. 2009. Non-native Speech. A Corpus-based Analysis of Phonological and Phonetic Properties of L2 English and German. Frankfurt am Main: Peter Lang.

Huebner, T. & C. Ferguson (eds.). 1991. Crosscurrents in SLA and linguistic theories. Amsterdam: Benjamins.

Jarvis, S., and A. Pavlenko. 2008. Crosslinguistic Influence in Language and Cognition. Routledge.

Larsen-Freeman, Diane & Michael Long. 1994. An Introduction to Second Language Acquisition research. London: Longman.

Vihman, Marylin M. 1996. Phonological Development: the Origins of Language in the Child. Oxford: Blackwell.

Wrembel, Magdalena. 2015. In search of a new perspective: Cross-linguistic influence in the acquisition of third language phonology. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:

1. Zna podstawowe tematy, pojęcia i zagadnienia dotyczące dziedziny

2. Zna teorie, metodologie, zagadnienia ogólne i szczegółowe z zakresu akwizycji języka

3. Zna główne kierunki rozwoju i najważniejsze nowe osiągnięcia w dziedzinie

4. Rozumie złożoną naturę akwizycji języka

5. Umie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł informacji

6. Umie porównywać różne podejścia do modelowania akwizycji języka oraz krytycznie je oceniać

7. Umie komunikować się z użyciem specjalistycznej terminologii

8. Umie przygotowywać wystąpienia ustne w języku angielskim i brać udział w debacie dot. zjawisk związanych z nabywaniem języka

9. Jest gotów do zmiany opinii w świetle dostępnych danych lub argumentów i otwartości na nowe idee

10. Jest gotów do wspierania różnorodności językowej i działań na rzecz wielojęzyczności

Metody i kryteria oceniania:

bardzo dobry (bdb; 5,0): student/ka bardzo dobrze zna i rozumie zagadnienia dyscypliny, bardzo dobrze opanował/a terminologię dyscyplin i umie się nią posługiwać w języku mówionym i pisanym

dobry plus (+db; 4,5): student bardzo dobrze zna i rozumie zagadnienia dyscypliny, bardzo dobrze opanował terminologię dyscyplin i umie się nią posługiwać w języku mówionym i pisanym, lecz popełnia drobne błędy

dobry (db; 4,0): student dobrze zna i rozumie zagadnienia dyscypliny, dobrze opanował terminologię dyscyplin i umie się nią posługiwać w języku mówionym i pisanym w stopniu zadowalającym, lecz popełnia okazjonalne błędy

dostateczny plus (+dst; 3,5): student zna i rozumie zagadnienia literaturoznawcze i kulturoznawcze w stopniu podstawowym, zna gałęzie dyscyplin oraz metody badawcze, opanował terminologię dyscyplin i umie się nią posługiwać w języku mówionym i pisanym w stopniu zadowalającym, lecz popełnia błędy

dostateczny (dst; 3,0): student zna i rozumie zagadnienia dyscypliny w stopniu podstawowym, opanował podstawową terminologię dyscyplin i umie się nią posługiwać w języku mówionym i pisanym w stopniu podstawowym, lecz popełnia błędy

niedostateczny (ndst; 2,0): student nie zna lub nie rozumie zagadnień dyscypliny, nie opanował podstawowej terminologii dyscyplin i nie umie się nią posługiwać w języku mówionym i pisanym bez rażących błędów.

Praktyki zawodowe:

--

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Magdalena Wrembel
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Magdalena Wrembel
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Magdalena Wrembel
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Magdalena Wrembel
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)