Language acquisition 1
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 15-LACQ1-EL-11 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Language acquisition 1 |
Jednostka: | Wydział Anglistyki |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | język angielski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | English linguistics: Theories, interfaces, technologies |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | - zapoznanie studentów z zakresem i celem badań akwizycji języka - przekazanie studentom podstawowej wiedzy na temat przyswajania języka rodzimego - wprowadzenie studentów w teoretyczne podstawy SLA, najważniejsze nurty badań, problemy metodologiczne i najnowsze osiągnięcia w dziedzinie - przygotowanie studentów do dalszego studiowania dziedziny na poziomie zaawansowanym |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning): | Nie |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | znajomość podstawowych zagadnień z zakresu językoznawstwa wprowadzonych w szkole średniej; znajomość języka angielskiego na poziomie B2. |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Moodle, Biblioteka UAM, Biblioteka Filologiczna Novum |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | referowanie przeczytanych tekstów i/lub przygotowanych treści ocena aktywnego udziału w zajęciach; test zaliczeniowy prezentacje ustne i pisemne, dyskusja ocena prezentacji ustnych i pisemnych, ocena udziału w dyskusji; test końcowy debata podsumowująca, ocena udziału w dyskusji |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 4 |
Pełny opis: |
Treści kształcenia: 1. Wstęp do akwizycji języka: zakres i cele badań; - przyswajanie a nabywanie języka - kontekst akwizycji (naturalistyczny vs. formalny) 2. Podstawowe zagadnienia dotyczące przyswajania języka rodzimego 3. Teoretyczne podstawy SLA: - typy podejść teoretycznych - przegląd modeli klasycznych - podejścia współczesne - SLA vs. TLA (język drugi vs. język trzeci) 4. Wpływy międzyjęzykowe (CLI) w przyswajaniu języka obcego 5. Znaczenie różnic indywidualnych w akwizycji języka: - wiek - zdolności - motywacja, nastawienie - ilość i jakość inputu - czynniki kognitywne i psychologiczne - kontekst społeczny 6. Przegląd zagadnień metodologicznych: - mechanizmy wewnętrzne i uniwersalia - wpływy zewnętrzne - wariantywność outputu |
Literatura: |
Cook, Vivian. 1993. Linguistics and Second Language Acquisition. London: Macmillan. De Bot, Kees, Wander Lowie, Marjolijn Verspoor. 2005. Second Language Acquisition: an advance resource book, London: Routledge. Doughty, Catherine J. and Michael H. Long (eds). 2003. Handbook of second language acquisition. Malden, MA: Blackwell. Ellis, Rod. 1990. Understanding Second Language Acquisition. Oxford: Oxford University Press. Ellis, Rod. 1994. The Study of Second Language Acquisition. Oxford: Oxford University Press. Gut, U. 2009. Non-native Speech. A Corpus-based Analysis of Phonological and Phonetic Properties of L2 English and German. Frankfurt am Main: Peter Lang. Huebner, T. & C. Ferguson (eds.). 1991. Crosscurrents in SLA and linguistic theories. Amsterdam: Benjamins. Jarvis, S., and A. Pavlenko. 2008. Crosslinguistic Influence in Language and Cognition. Routledge. Larsen-Freeman, Diane & Michael Long. 1994. An Introduction to Second Language Acquisition research. London: Longman. Vihman, Marylin M. 1996. Phonological Development: the Origins of Language in the Child. Oxford: Blackwell. Wrembel, Magdalena. 2015. In search of a new perspective: Cross-linguistic influence in the acquisition of third language phonology. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student: 1. Zna podstawowe tematy, pojęcia i zagadnienia dotyczące dziedziny 2. Zna teorie, metodologie, zagadnienia ogólne i szczegółowe z zakresu akwizycji języka 3. Zna główne kierunki rozwoju i najważniejsze nowe osiągnięcia w dziedzinie 4. Rozumie złożoną naturę akwizycji języka 5. Umie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł informacji 6. Umie porównywać różne podejścia do modelowania akwizycji języka oraz krytycznie je oceniać 7. Umie komunikować się z użyciem specjalistycznej terminologii 8. Umie przygotowywać wystąpienia ustne w języku angielskim i brać udział w debacie dot. zjawisk związanych z nabywaniem języka 9. Jest gotów do zmiany opinii w świetle dostępnych danych lub argumentów i otwartości na nowe idee 10. Jest gotów do wspierania różnorodności językowej i działań na rzecz wielojęzyczności |
Metody i kryteria oceniania: |
bardzo dobry (bdb; 5,0): student/ka bardzo dobrze zna i rozumie zagadnienia dyscypliny, bardzo dobrze opanował/a terminologię dyscyplin i umie się nią posługiwać w języku mówionym i pisanym dobry plus (+db; 4,5): student bardzo dobrze zna i rozumie zagadnienia dyscypliny, bardzo dobrze opanował terminologię dyscyplin i umie się nią posługiwać w języku mówionym i pisanym, lecz popełnia drobne błędy dobry (db; 4,0): student dobrze zna i rozumie zagadnienia dyscypliny, dobrze opanował terminologię dyscyplin i umie się nią posługiwać w języku mówionym i pisanym w stopniu zadowalającym, lecz popełnia okazjonalne błędy dostateczny plus (+dst; 3,5): student zna i rozumie zagadnienia literaturoznawcze i kulturoznawcze w stopniu podstawowym, zna gałęzie dyscyplin oraz metody badawcze, opanował terminologię dyscyplin i umie się nią posługiwać w języku mówionym i pisanym w stopniu zadowalającym, lecz popełnia błędy dostateczny (dst; 3,0): student zna i rozumie zagadnienia dyscypliny w stopniu podstawowym, opanował podstawową terminologię dyscyplin i umie się nią posługiwać w języku mówionym i pisanym w stopniu podstawowym, lecz popełnia błędy niedostateczny (ndst; 2,0): student nie zna lub nie rozumie zagadnień dyscypliny, nie opanował podstawowej terminologii dyscyplin i nie umie się nią posługiwać w języku mówionym i pisanym bez rażących błędów. |
Praktyki zawodowe: |
-- |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Magdalena Wrembel | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Magdalena Wrembel | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Magdalena Wrembel | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Magdalena Wrembel | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.