Językoznawstwo ogólne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 15-JOG-CH-11 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Językoznawstwo ogólne |
Jednostka: | Wydział Anglistyki |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | język angielski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | Filologia Specjalność: filologia angielsko-chińska |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | C1 przekazanie podstawowej wiedzy na temat języka i językoznawstwa, zakresu badawczego dziedziny, najważniejszych nurtów badań, podstawowych zagadnień badawczych, typów metod i metodologii badawczych; najnowszych osiągnięć w dziedzinie C2 rozwinięcie zdolności posługiwania się różnymi źródłami informacji C3 wskazanie potencjalnych kierunków dalszej nauki w zakresie językoznawstwa (wybór proseminariów i seminariów) |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning): | Częściowo: testy na Moodle |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | znajomość podstawowych zagadnień z zakresu językoznawstwa wprowadzonych w szkole średniej; znajomość języka angielskiego na poziomie B2. |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Wykłady interaktywne wspierane dodatkowymi ćwiczeniami i testami na platformie e-learningowej, linki do tekstów i wykładów językoznawczych dostępnych w sieci. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład z elementami interakcji, stosowanie materiałów multimodalnych |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 2 ECTS |
Pełny opis: |
Treści kształcenia: 1. Wprowadzenie do badań nad językiem: strukturalne i pozastrukturalne obszary badań nad językiem, nauki pokrewne i powiązane z językoznawstwem. 2. Powstanie języka i podejścia do języka: wczesne idee, teorie antropologiczne, ewolucjonizm, dane archeologiczne a ewolucja języka. 3. Semiotyka i cechy języka: teoria znaku, język jako system znaków arbitralnych, onomatopeja, trójkąt semiotyczny, cechy języka ludzkiego. 4. Semantyka: semantyka leksykalna, znaczenie w ujęciu naturalistycznym, kognitywnym i behawioralnym, analiza komponencyjna, Naturalny Metajęzyk Semantyczny i uniwersalia semantyczne, teoria prototypów, relacje semantyczne. 5. Pragmatyka: kontekst a język, preWprowadzenie do badań nad językiem: strukturalne i pozastrukturalne obszary badań nad językiem, nauki pokrewne i powiązane z językoznawstwem. Morfologia: derywacja i fleksja Składnia: strukturalizm, generatywizm, kognitywizm. Semantyka: semantyka leksykalna, znaczenie w ujęciu naturalistycznym, kognitywnym i behawioralnym, analiza komponencyjna, Naturalny Metajęzyk Semantyczny i uniwersalia semantyczne, teoria prototypów, relacje semantyczne. Pragmatyka: kontekst a język, akty mowy, teoria 'twarzy', grzeczność i niegrzeczność językowa. Psycholingwistyka: rozwój mowy u dziecka w ujęciu behawiorystycznym, generatywistycznym i kognitywnym (Critical Period Hypothesis); zaburzenia mowy i języka; bilingwizm. Socjolingwistyka: odmiany geograficzne i społeczne języka. Ewolucja języka i historia języków. Systemy pisma Język ludzki a komunikacja zwierząt Język i kultura: język a myśl, język a rzeczywistość; hipoteza Sapira i Whorfa, nazewnictwo kolorów; uniwersalia językowe. supozycja, implikatura, akty mowy, teoria 'twarzy', grzeczność i niegrzeczność językowa. Socjolingwistyka: odmiany geograficzne i społeczne języka; język a dialekt a akcent, czynniki socjolingwistyczne a zmienne; sieci społeczne, standard językowy. Psycholingwistyka: rozwój mowy u dziecka w ujęciu behawiorystycznym, generatywistycznym i kognitywnym (Critical Period Hypothesis); "dzikie" dzieci, gen FOXP2, język a mózg, zaburzenia mowy i języka; bilingwizm. Język i kultura: język a myśl, język a rzeczywistość; hipoteza Sapira i Whorfa, nazewnictwo kolorów; uniwersalia językowe. |
Literatura: |
Aitchison, Jean. 2008 (3rd edition). The articulate mammal. Cambridge: Routledge. Crystal, David. 1995. The Cambridge encyclopedia of the English language. Cambridge: CUP. Crystal, David. 1997. The Cambridge encyclopedia of language. Cambridge: CUP. Hodge, B. and L. Kam.1998. The politics of Chinese language and culture. The art of reading dragons. London: Routledge. Sun, C. 2006. Chinese. A linguistic introduction. Cambridge: CUP. Trask, R.L. 1995. Language. The basics. London: Routledge. Trask, R.L. 1997. A student's dictionary of language and linguistics. London: Routledge. Trask, R.L. 1998. Key concepts in language and linguistics. London: Routledge. Yule, G. 2006 [1991]. The study of language. Cambridge: CUP. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student: 1. Przedstawić i porównać różne nurty językoznawstwa. 2. Definiować podstawowe pojęcia z zakresu językoznawstwa. 3. Zilustrować przykładami podstawowe pojęcia z zakresu językoznawstwa. 4. Nazwać najważniejszych językoznawców i przypisać im typ badań. 5. Posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami teoretycznymi przy analizie problemów i przykładów. 6. Być świadomym specyfiki ludzkiego języka i komunikacji, kontrowersji i opinii na temat języka, oraz formułować własne oceny. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania (F - formujące, P - podsumowujące): F – pytania otwarte w trakcie wykładu; pytania zamknięte w trakcie wykładu; krótkie testy po wykładzie (pytania zamknięte) P – prezentacja wybranego zagadnienia z zakresu językoznawstwa w formie eseju. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Hanna Rutkowska | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Fabiszak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Hanna Rutkowska | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Fabiszak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Hanna Rutkowska | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Fabiszak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Fabiszak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.