Językoznawstwo ogólne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 15-JO-11 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Językoznawstwo ogólne |
Jednostka: | Wydział Anglistyki |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | język angielski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | filologia angielska |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | 1. przekazanie podstawowej wiedzy na temat języka i językoznawstwa, zakresu badawczego dziedziny, najważniejszych nurtów badań, podstawowych zagadnień badawczych, typów metod i metodologii badawczych; najnowszych osiągnięć w dziedzinie 2. rozwinięcie zdolności posługiwania się różnymi źródłami informacji 3. wskazanie potencjalnych kierunków dalszej nauki w zakresie językoznawstwa (wybór proseminariów i seminariów) |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Platforma Moodle Biblioteka |
Pełny opis: |
1. Wprowadzenie do badań nad językiem: strukturalne i pozastrukturalne obszary badań nad językiem, nauki pokrewne i powiązane z językoznawstwem; 2. Powstanie języka i podejścia do języka: wczesne idee, teorie antropologiczne, ewolucjonizm, dane archeologiczne a ewolucja języka; 3. Semiotyka i cechy języka: teoria znaku, język jako system znaków arbitralnych, onomatopeja, trójkąt semiotyczny, cechy języka ludzkiego; 4. Semantyka: semantyka leksykalna, znaczenie w ujęciu naturalistycznym, kognitywnym i behawioralnym, analiza komponencyjna, Naturalny Metajęzyk Semantyczny i uniwersalia semantyczne, teoria prototypów, relacje semantyczne; 5. Pragmatyka: kontekst a język, presupozycja, implikatura, akty mowy, teoria 'twarzy', grzeczność i niegrzeczność językowa; 6. Analiza Dyskursu: językoznawstwo funkcjonalne, dyskurs jako poziom struktury (budowa tekstu, kryteria tekstualności), jako użycie języka (analiza konwersacyjna) i jako praktyka społeczna (CDA: język a władza, język a tożsamość) 7. Socjolingwistyka: odmiany geograficzne i społeczne języka; język a dialekt a akcent, czynniki socjolingwistyczne a zmienne; sieci społeczne, standard jezykowy; 8. Psycholingwistyka i neurolingwistyka: rozwój mowy u dziecka w ujęciu behawiorystycznym, generatywistycznym i kognitywnym (Critical Period Hypothesis); "dzikie" dzieci, gen FOX2P, język a mózg, zaburzenia mowy i języka; bilingwizm. 9. Kontakt językowy: superstratum, wybrane konsekwencje kontaktu językowego: zmiana kodów, zapożyczenia; pidginizacja i kreolizacja; wymieranie języków świata; 10. Zmiana językowa: językoznawstwo diachroniczne, podejścia deistyczne, strukturalne, ewolucjonistyczne i kognitywne, źródła i typy zmiany językowej, gramatykalizacja, leksykalizacja, pragmatykalizacja; 11. Język i kultura: język a myśl, język a rzeczywistość; hipoteza Sapira i Whorfa, nazewnictwo kolorów; uniwersalia językowe; |
Literatura: |
Fromkin, Victoria and Robert Rodman. 2003 [1974]. An introduction to language. New York: Holt, Rinehart & Wilson. O’Grady, William et al. 2003. Contemporary linguistics. An introduction. London: Longman. Crystal, David. 1997. The Cambridge encyclopedia of language. Cambridge: CUP. Yule, G. 2006 [1991]. The study of language. Cambridge: CUP. Literatura dodatkowa Aitchison, Jean. 2008 (3rd edition). The articulate mammal. Cambridge: Routledge. (Chapt. 2) Aronoff, Mark and Janie Rees-Miller (eds.) 2000. The handbook of linguistics. Oxford: Blackwell. Bussmann, Hadumod. 1996. Routledge dictionary of language and linguistics. London: Routledge. Crystal, David. 1995. The Cambridge encyclopedia of the English language. Cambridge: CUP. Lewandowska-Tomaszczyk, Barbara (ed.) 1988. Ways to language. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. Lyons, John. 1982. Language and linguistics. Cambridge: CUP. Trask, R.L. 1995. Language. The basics. London: Routledge. Trask,R.L. 1998. Key concepts in language and linguistics. London: Routledge. Trask,R.L. 1997. A student's dictionary of language and linguistics. London: Routledge. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi: 1. Przedstawić i porównać różne nurty językoznawstwa. 2. Definiować podstawowe pojęcia z zakresu językoznawstwa. 3. Zilustrować przykładami podstawowe pojęcia z zakresu językoznawstwa. 4. Nazwać najważniejszych językoznawców i przypisać im typ badań. 5. Posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami teoretycznymi przy analizie problemów i przykładów. 6. Prowadzić notatki z wykładów i organizować materiał. 7. Być świadomym specyfiki ludzkiego języka i komunikacji, kontrowersji i opinii na temat języka, oraz formułować własne oceny. |
Metody i kryteria oceniania: |
Formujące - testy online po niektórych wykładach na platformie Moodle. Podsumowujące – pisemny egzamin końcowy. Dodatkowe punkty za udział w eksperymentach prowadzonych na WA. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Jelec | |
Prowadzący grup: | Anna Jelec | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Jelec | |
Prowadzący grup: | Anna Jelec | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Anna Jelec | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Karolina Krawczak-Glynn | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.