History of English
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 15-HOE-EL-11 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | History of English |
Jednostka: | Wydział Anglistyki |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | język angielski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | English linguistics: Theories, interfaces, technologies |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Cele: 1: zapoznanie studentów z historią języka angielskiego na różnych poziomach opisu (fonologia, morfologia, leksyka, składnia, socjolingwistyka, pragmatyka); 2: zapoznanie studentów ze społeczną i kulturową funkcją języka angielskiego na przestrzeni jego dziejów; 3: zapoznanie studentów z metodologią badań historyczno-językoznawczych . |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning): | nie |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Znajomość podstawowych zagadnień z zakresu językoznawstwa wprowadzonych w szkole średniej; znajomość języka angielskiego na poziomie B2, |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Platforma e-learningowa Wydziału Anglistyki UAM. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Ćwiczenia. |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 3 |
Skrócony opis: |
Kurs stanowi wprowadzenie do historii języka angielskiego z uwzględnieniem najnowszych metodologii i podejść badawczych. |
Pełny opis: |
Treści kształcenia: 1: Prehistoria języka angielskiego — język angielski jako język germański i praindoeuropejski 2: Modele zmiany językowej 3: Język pisany a język mówiony 4: Struktura języka staroangielskiego 5: Struktura języka średnioangielskiego 6: Struktura języka wczesnonowoangielskiego 7: Struktura języka późnonowoangielskiego 8: Język angielski w kontakcie z innymi językami — rywalizacja i wielojęzyczność 9: Język angielski a tożsamość narodowa 10: Standaryzacja języka i podejście preskryptywne w historii języka angielskiego |
Literatura: |
Baugh, Albert & Thomas Cable. 2012. History of the English language (6th edn.). Boston: Addison Wesley. Bergs, Alexander & Laurel J. Brinton. 2012. English historical linguistics: An international handbook (2 vols.). Berlin: Mouton de Gruyter. Fisiak, Jacek. 1995. An outline history of English. Poznań: SAWW. Fisiak, Jacek. 1996 [1968]. A short grammar of Middle English. Warszawa: PWN. Hogg, Richard. 2002. An introduction to Old English. Edinburgh: Edinburgh University Press. Miller, D. Gary. 2010. Language change and linguistic theory, volume I: Approaches, methodology, and sound change. Oxford: Oxford University Press. Miller, D. Gary. 2010. Language change and linguistic theory, volume II: Morphological, syntactic, and typological change. Oxford: Oxford University Press. Millward, Celia M. 1996. A biography of the English language (2nd edn.). Fort Worth: Harcourt, Brace, Jovanowich. Nevalainen, Terttu. 2006. An introduction to Early Modern English. Edinburgh: Edinburgh University Press. Reszkiewicz, Alfred. 1998 [1971]. Synchronic essentials of Old English: West Saxon. Warszawa: PWN. Smith, Jeremy & Simon Horobin. 2002. An introduction to Middle English. Edinburgh: Edinburgh University Press. Tieken-Boon van Ostade, Ingrid. 2009. An introduction to Late Modern English. Edinburgh: Edinburgh University Press. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student: 1; Rozumie związki pomiędzy zmianami strukturalnymi języka a zjawiskami pozajęzykowymi (społecznymi, kulturowymi, historycznymi, etc.). 2: Zna podstawowe narzędzia badawcze angielskiego językoznawstwa historycznego i modele teoretyczne zmiany językowej. 3: Zna podstawowe zjawiska i procesy z historii języka angielskiego 4: Potrafi kompetentnie analizować teksty z różnych okresów historii języka angielskiego pod kątem ich cech strukturalnych i społeczno-kulturowych. 5: Potrafi formułować zwięzłe wypowiedzi ustne i pisemne na temat historii języka angielskiego. 6: Jest gotów do dokonywania interpretacji zjawisk językowych z różnych perspektyw teoretycznych, ze świadomością ich komplementarnego raczej niż wzajemnie sprzecznego charakteru. |
Metody i kryteria oceniania: |
Aktywność na zajęciach, prace domowe, praca zaliczeniowa (esej). bardzo dobry (bdb; 5,0): student bardzo dobrze zna i rozumie zagadnienia językoznawcze, zna gałęzie dyscyplin i rozumie dynamikę ich rozwoju, bardzo dobrze opanował terminologię dyscyplin i umie się nią posługiwać w języku mówionym i pisanym dobry plus (+db; 4,5): student bardzo dobrze zna i rozumie zagadnienia językoznawcze, zna gałęzie dyscyplin oraz metody badawcze, rozumie dynamikę ich rozwoju, bardzo dobrze opanował terminologię dyscyplin i umie się nią posługiwać w języku mówionym i pisanym, lecz popełnia drobne błędy dobry (db; 4,0): student dobrze zna i rozumie zagadnienia językoznawcze, zna gałęzie dyscyplin oraz metody badawcze, rozumie dynamikę ich rozwoju, bardzo dobrze opanował terminologię dyscyplin i umie się nią posługiwać w języku mówionym i pisanym w stopniu zadowalającym, lecz popełnia okazjonalne błędy dostateczny plus (+dst; 3,5): student zna i rozumie zagadnienia językoznawcze w stopniu podstawowym, zna gałęzie dyscyplin oraz metody badawcze, opanował terminologię dyscyplin i umie się nią posługiwać w języku mówionym i pisanym w stopniu zadowalającym, lecz popełnia błędy dostateczny (dst; 3,0): student zna i rozumie zagadnienia językoznawcze w stopniu podstawowym, zna gałęzie dyscyplin oraz umie wymienić metody badawcze, opanował podstawową terminologię dyscyplin i umie się nią posługiwać w języku mówionym i pisanym w stopniu podstawowym, lecz popełnia błędy niedostateczny (ndst; 2,0): student nie zna lub nie rozumie zagadnień językoznawczych, nie zna gałęzi dyscyplin oraz metod badawczych, nie opanował podstawowej terminologii dyscyplin i nie umie się nią posługiwać w języku mówionym i pisanym bez rażących błędów. |
Praktyki zawodowe: |
n/d |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Justyna Rogos-Hebda | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Justyna Rogos-Hebda | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Justyna Rogos-Hebda | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Justyna Rogos-Hebda | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.