Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

History of English

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 15-HOE-EL-11
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: History of English
Jednostka: Wydział Anglistyki
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: język angielski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

English linguistics: Theories, interfaces, technologies

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

Cele:

1: zapoznanie studentów z historią języka angielskiego na różnych poziomach opisu (fonologia, morfologia, leksyka, składnia, socjolingwistyka, pragmatyka);

2: zapoznanie studentów ze społeczną i kulturową funkcją języka angielskiego na przestrzeni jego dziejów;

3: zapoznanie studentów z metodologią badań historyczno-językoznawczych .

Rok studiów (jeśli obowiązuje):

I rok

Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning):

nie

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

Znajomość podstawowych zagadnień z zakresu językoznawstwa wprowadzonych w szkole średniej; znajomość języka angielskiego na poziomie B2,

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

Platforma e-learningowa Wydziału Anglistyki UAM.

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Ćwiczenia.

Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

3

Skrócony opis:

Kurs stanowi wprowadzenie do historii języka angielskiego z uwzględnieniem najnowszych metodologii i podejść badawczych.

Pełny opis:

Treści kształcenia:

1: Prehistoria języka angielskiego — język angielski jako język germański i praindoeuropejski

2: Modele zmiany językowej

3: Język pisany a język mówiony

4: Struktura języka staroangielskiego

5: Struktura języka średnioangielskiego

6: Struktura języka wczesnonowoangielskiego

7: Struktura języka późnonowoangielskiego

8: Język angielski w kontakcie z innymi językami — rywalizacja i wielojęzyczność

9: Język angielski a tożsamość narodowa

10: Standaryzacja języka i podejście preskryptywne w historii języka angielskiego

Literatura:

Baugh, Albert & Thomas Cable. 2012. History of the English language (6th edn.). Boston: Addison Wesley.

Bergs, Alexander & Laurel J. Brinton. 2012. English historical linguistics: An international handbook (2 vols.). Berlin: Mouton de Gruyter.

Fisiak, Jacek. 1995. An outline history of English. Poznań: SAWW.

Fisiak, Jacek. 1996 [1968]. A short grammar of Middle English. Warszawa: PWN.

Hogg, Richard. 2002. An introduction to Old English. Edinburgh: Edinburgh University Press.

Miller, D. Gary. 2010. Language change and linguistic theory, volume I: Approaches, methodology, and sound change. Oxford: Oxford University Press.

Miller, D. Gary. 2010. Language change and linguistic theory, volume II: Morphological, syntactic, and typological change. Oxford: Oxford University Press.

Millward, Celia M. 1996. A biography of the English language (2nd edn.). Fort Worth: Harcourt, Brace, Jovanowich.

Nevalainen, Terttu. 2006. An introduction to Early Modern English. Edinburgh: Edinburgh University Press.

Reszkiewicz, Alfred. 1998 [1971]. Synchronic essentials of Old English: West Saxon. Warszawa: PWN.

Smith, Jeremy & Simon Horobin. 2002. An introduction to Middle English. Edinburgh: Edinburgh University Press.

Tieken-Boon van Ostade, Ingrid. 2009. An introduction to Late Modern English. Edinburgh: Edinburgh University Press.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:

1; Rozumie związki pomiędzy zmianami strukturalnymi języka a zjawiskami pozajęzykowymi (społecznymi, kulturowymi, historycznymi, etc.).

2: Zna podstawowe narzędzia badawcze angielskiego językoznawstwa historycznego i modele teoretyczne zmiany językowej.

3: Zna podstawowe zjawiska i procesy z historii języka angielskiego

4: Potrafi kompetentnie analizować teksty z różnych okresów historii języka angielskiego pod kątem ich cech strukturalnych i społeczno-kulturowych.

5: Potrafi formułować zwięzłe wypowiedzi ustne i pisemne na temat historii języka angielskiego.

6: Jest gotów do dokonywania interpretacji zjawisk językowych z różnych perspektyw teoretycznych, ze świadomością ich komplementarnego raczej niż wzajemnie sprzecznego charakteru.

Metody i kryteria oceniania:

Aktywność na zajęciach, prace domowe, praca zaliczeniowa (esej).

bardzo dobry (bdb; 5,0): student bardzo dobrze zna i rozumie zagadnienia językoznawcze, zna gałęzie dyscyplin i rozumie dynamikę ich rozwoju, bardzo dobrze opanował terminologię dyscyplin i umie się nią posługiwać w języku mówionym i pisanym

dobry plus (+db; 4,5): student bardzo dobrze zna i rozumie zagadnienia językoznawcze, zna gałęzie dyscyplin oraz metody badawcze, rozumie dynamikę ich rozwoju, bardzo dobrze opanował terminologię dyscyplin i umie się nią posługiwać w języku mówionym i pisanym, lecz popełnia drobne błędy

dobry (db; 4,0): student dobrze zna i rozumie zagadnienia językoznawcze, zna gałęzie dyscyplin oraz metody badawcze, rozumie dynamikę ich rozwoju, bardzo dobrze opanował terminologię dyscyplin i umie się nią posługiwać w języku mówionym i pisanym w stopniu zadowalającym, lecz popełnia okazjonalne błędy

dostateczny plus (+dst; 3,5): student zna i rozumie zagadnienia językoznawcze w stopniu podstawowym, zna gałęzie dyscyplin oraz metody badawcze, opanował terminologię dyscyplin i umie się nią posługiwać w języku mówionym i pisanym w stopniu zadowalającym, lecz popełnia błędy

dostateczny (dst; 3,0): student zna i rozumie zagadnienia językoznawcze w stopniu podstawowym, zna gałęzie dyscyplin oraz umie wymienić metody badawcze, opanował podstawową terminologię dyscyplin i umie się nią posługiwać w języku mówionym i pisanym w stopniu podstawowym, lecz popełnia błędy

niedostateczny (ndst; 2,0): student nie zna lub nie rozumie zagadnień językoznawczych, nie zna gałęzi dyscyplin oraz metod badawczych, nie opanował podstawowej terminologii dyscyplin i nie umie się nią posługiwać w języku mówionym i pisanym bez rażących błędów.

Praktyki zawodowe:

n/d

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Justyna Rogos-Hebda
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-24 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Justyna Rogos-Hebda
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-27 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Justyna Rogos-Hebda
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-26 - 2024-09-30

Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Justyna Rogos-Hebda
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)