Historia literatury USA
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 15-HLUSA-OG-12 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Historia literatury USA |
Jednostka: | Wydział Anglistyki |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | język angielski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | Filologia angielska, specjalizacja ogólna |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | C1 Przekazanie wiedzy z zakresu historii literatury amerykańskiej od 1620 do czasów współczesnych C2 Przekazanie wiedzy o najważniejszych zjawiskach, przedstawicielach, gatunkach, trendach formalnych i innowacjach w literaturze amerykańskiej C3 Rozwinięcie zdolności krytycznej analizy tekstów literackich i kulturowych C4 Rozwinięcie umiejętności zastosowania metod badania literatury w analizie tekstów literackich C5 Wyrobienie umiejętności czytania i rozumienia krytycznych opracowań oraz ich wykorzystania w analizie tekstów literackich C6 Rozwinięcie umiejętności samodzielnego myślenia i formułowania wniosków C7 Umiejętność prowadzenia dyskusji o literaturze C8 Rozwinięcie umiejętności komunikacji i pracy w grupie C9 Zdolność do poszanowania odmiennych poglądów C10 Kształtowanie postaw otwartości, tolerancji i ciekawości studenta wobec inności kulturowej |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning): | Komunikacja ze studentami, elementy zadań przygotowujących i sprawdzających oraz dyskusje (forum dyskusyjne), np. zadania domowe i dodatkowe pytania do zajęć, odbywają się przy użyciu platformy Moodle |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Wymóg podstawowy to znajomość języka angielskiego na poziomie zaawansowanym oraz podstawowa wiedza z zakresu literatury brytyjskiej |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Zajęcia prowadzą członkowie Zakładu Literatury Amerykanskiej oraz doktoranci. Materiały do zajęć przygotowane są w formie wydruku (pytania, zagadnienia, sylabus), większość omawianych tekstów dostępna jest w bibliotece WA (zwłaszcza w antologiach Norton Anthology of American Literature. (Tom 1 i 2) oraz Bradley Sculley (et. al.) American Tradition in Literature (Tom 1 i 2); poszczególne teksty źródłowe można znaleźć w publicznie dostępnych zbiorach internetowych (Gutenberg Project, Bartleby.com); część materiałów, zadań, handoutów i zagadnień dostępna będzie także na platformie Moodle. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Konwersatorium z użyciem tekstów literackich, materiałów elektronicznych i audiowizualnych, na którym studenci omawiają wybrane lektury przez pryzmat wiedzy historycznej; okazjonalnie także prezentacje studenckie, debaty klasowe, praca w grupach, dyskusje na forum e-learningowym. Wykład z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej i materiałów audiowizualnych |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | Forma aktywności Średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności * Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 90h (60 h conversations and 30 h lecture) Praca własna studenta: 90h SUMA GODZIN 180 SUMARYCZNA LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA MODUŁU (PRZEDMIOTU) 7 |
Skrócony opis: |
Historia literatury amerykańskiej to jednosemestralny kurs, którego celem jest zapoznanie studentów z historią literatury Stanów Zjednoczonych. Sylabus został zaprojektowany chronologicznie, dla podkreślenia ciągłości rozwoju myśli i idei, a także napięć pomiędzy tradycją i innowacją, i obejmuje rozwój tradycji literackiej począwszy od Okresu Kolonialnego (1630-1740) aż do współczesności. Na kursie omówione zostaną główne zjawiska, trendy, gatunki oraz czołowi twórcy kanonu literatury amerykańskiej na tle wydarzeń historycznych i szerszych zjawisk kulturowych i społecznych w USA. Założeniem kursu jest przekazanie podstawowej wiedzy na temat bogactwa oraz różnorodności amerykańskiej tradycji literackiej, omówienie głównych kierunków rozwoju oraz dzieł głównych przedstawicieli owych kierunków. Kurs, oparty na konwersacjach, ma również na celu wyrobienie u studentów umiejętności dyskusji, interpretacji i analizy tekstów oraz postawy otwartości na inność kulturową. |
Pełny opis: |
Historia literatury amerykańskiej to dwusemestralny kurs, którego celem jest zapoznanie studentów z historią literatury Stanów Zjednoczonych. Kurs składa się z konwersacji (60 godzin) oraz wykładu (30 godzin). Sylabus został zaprojektowany chronologicznie, dla podkreślenia ciągłości rozwoju myśli i idei, a także napięć pomiędzy tradycją i innowacją, i obejmuje rozwój tradycji literackiej począwszy od Okresu Kolonialnego (1630-1740) aż do współczesności. Na kursie omówione zostaną główne zjawiska, trendy, gatunki oraz czołowi twórcy kanonu literatury amerykańskiej na tle wydarzeń historycznych i szerszych zjawisk kulturowych i społecznych w USA. Założeniem kursu jest przekazanie podstawowej wiedzy na temat bogactwa oraz różnorodności amerykańskiej tradycji literackiej, omówienie głównych kierunków rozwoju oraz dzieł głównych przedstawicieli i twórców owych kierunków. Kurs, oparty na konwersacjach, ma również na celu wyrobienie u studentów umiejętności dyskusji, interpretacji i analizy tekstów, krytycznego myślenia, formułowania niezależnych opinii i wniosków, szacunku dla innych poglądów i tradycji, oraz postawy otwartości i ciekawości wobec inności kulturowych. Szczegółowy sylabus kursu obejmuje następujące tematy i treści: Historia literatury amerykańskiej - ramy czasowe i przestrzenne, zarys tematyki Okres kolonialny (1620-1740); tematyka, gatunki literackie, tło kulturowe Okres Oświecenia i walki o niepodległość (1740-1776); tematyka, biografie Benjamina Franklina i Jonathana Edwardsa Okres wczesnej literatury narodowej (1776-1821); główni przedstawiciele, popularne formy poezji i powieści, tematyka; opowiadania Washingtona Irvinga Okres wczesnoromantyczny (1820-1850); romans przygodowy Jamesa Fenimora Coopera, poezja i proza Edgara Allana Poego; powieść obyczajowa i romans przygodowy Okres Renesansu Amerykańskiego (1835-1861); eseistyka Ralpha Waldo Emersona i Henry Davida Thoreau; założenia i inni przedstawiciele transcendentalizmu amerykańskiego Okres Renesansu Amerykańskiego (1835-1861); proza Nathaniela Hawthorne’a i Hermana Melville’a Okres Renesansu Amerykańskiego (1835-1861); poezja Emily Dickinson i Walta Whitmana Opowieści zbiegłych niewolników, powieść obyczajowa i proza polityczna okresu przed Wojną Secesyjną Okres powojenny (1865-1900); realizm w prozie; twórczość Marka Twaina, Henry’ego Jamesa Okres powojenny (1865-1900); naturalizm w prozie; twórczość Stephena Crane’a Modernizm w poezji amerykańskiej (1900-1939); twórczość Ezry Pounda, T.S. Eliota, W.C. Williamsa, Wallace Stevensa, Harta Crane’s i poetów z Chicago Modernizm w prozie amerykańskiej (1900-1939); twórczość Ernesta Hemingwaya i Williama Faulknera Proza i poezja Renesansu Harlemu, oraz inne przykłady literatury afro-amerykańskiej z pierwszej poł. XX w. Realizm społeczny i eksperymentalny w prozie i dramacie lat pięćdziesiątych XX w. Eksperymenty postmodernistyczne w prozie amerykańskiej (1968-1980). Poezja okresu powojennego (1945-1980); pokolenie pośrednie, nurt poezji zwierzenia, poeci z San Francisco, poezja projektywistyczna, szkoła nowojorska, indywidualności i nurty późniejsze. Nowy realizm i proza mniejszości etnicznych w okresie od 1968 do dzisiaj. Poezja najnowsza. Proza najnowsza. |
Literatura: |
Zalecana literatura przedmiotu: Peter Conn. The Cambridge Illustrated History of American Literature. Cambridge: Cambridge University Press, 1989. Emory Elliott (ed.) Columbia Literary History of the United States. New York: Columbia University Press, 1988. Andrzej Kopcewicz, Marta Sienicka. Historia literatury Stanów Zjednoczonych w zarysie. Vols. 1, 2. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1982. Agnieszka Salska (ed.) Historia literatury amerykańskiej XX wieku. Vols. 1, 2. Kraków: Universitas, 2003. Norton Anthology of American Literature. (Volume One and Two) Bradley Sculley (et. al.) American Tradition in Literature (Volume One and Two) Richard Ruland and Malcolm Bradbury. From Puritanism to Postmodernism: A History of American Literature. Penguin Books. 1992. Stachura, Paweł. 2010. An Outline History of American Literature. Poznań. Wydawnictwo Poznańskie. Richard Gray. 2004. A History of American Literature. Malden, USA, Oxford, UK, Carlton, Australia. Blackwell Publishing Ltd. Agata Preis-Smith. 2004. Kultura, tekst, ideologia. Dyskursy współczesnej amerykanistyki. Kraków: Universitas. F. O. Matthiessen. The American Renaissance. London: Oxford UP, 1941. (IFA Library Reference) The Columbia Literary History of the United States, New York. 1990. Emory Elliot at al. (ed.) The Columbia History of the American Novel and Poetry, New York: 1991 and 1993. Parini, Jay (1948- ). (ed.) Millier, Brett Candlish. Red. The Columbia History of the American Poetry. 1993. Sacvan Bercovitch (ed.), associate ed. Cyrus R. K. Patell. The Cambridge History of American literature. Vol. 1, 1590-1820. Cambridge : Cambridge Univ. Press, 1994. Pearce, Roy, Harvey. The Continuity of American Poetry. Princeton: Princeton University Press. 1961. Bigsby, Christopher William Edgar. Modern American drama, 1945-1990. New York: Cambridge University Press, 1994. Bigsby, Christopher William Edgar. Modern American drama : 1945-2000. Cambridge: Cambridge University Press, 2000. |
Efekty uczenia się: |
Symbol efektów kształcenia* Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student: Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów# HLUSA OG-12_01 przywołuje i rozpoznaje główne etapy historycznego rozwoju literatury amerykańskiej K_W02, K_W04, K_W06, K_U05 , HLUSA OG-12_02 analizuje i interpretuje tekst literacki w kontekście historycznym, K_U03, K_U05, K_U08, K_U10 HLUSA OG-12_03 czyta ze zrozumieniem teksty napisane w języku angielskim należące do różnych rodzajów i gatunków literackich K_U10 HLUSA OG-12_04 czyta ze zrozumieniem naukowe teksty krytyczne i ocenia je K_U10, HLUSA OG-12_05 wykorzystuje opracowania krytyczne w analizie tekstów literackich K_U09, K_U10 HLUSA OG-12_06 proponuje własną interpretację tekstów i bierze aktywny udział w dyskusji na zajęciach K_U11, K_U12 HLUSA OG-12_07 korzysta ze źródeł literaturowych, w języku polskim i angielskim K_U02, K_U03, K_U10 HLUSA OG-12_08 zna i prawidłowo posługuje się podstawowymi pojęciami z zakresu literaturoznawstwa K_W10 HLUSA OG-12_09 wyciąga wnioski i porządkuje efekty dyskusji K_U06, K_U15 HLUSA OG-12_10 cechuje się tolerancją wobec innych kultur K_K10, K_U8 |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania: Formujące: dyskusja podczas zajęć; sprawdzenie przygotowania do zajęć (krótkie sprawdziany na początku zajęć sprawdzające znajomość lektury); obserwacja podczas dyskusji i moderowanie dyskusji; Podsumowujące:kolokwium zaliczeniowe, egzamin pisemny (pytania testowe i otwarte) Przykłady:. zdefiniuj pojęcia i podaj przykład jego użycia w konkretnym tekście: obiektywny korelatyw, Amerykański Transcendetalizm); Który pisarz nie należy do przedstawicieli amerykańskiego Południa a) Ralph Waldo Emerson; b) William Faulkner; c) Mark Twain; d) Flannery O’Connor Komponent oceny z zajęć: 15% oceny z zajęć będzie dodane do końcowej oceny z egzaminu, dotyczy ocen z konwersatorium powyżej oceny dostatecznej Kryteria oceniania: bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne dostateczny plus (+dst; 3,5): zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami dostateczny (dst; 3,0): zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami niedostateczny (ndst; 2,0): niezadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT CW
ŚR WYK
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Klaudia Borkiewicz, Katarzyna Macedulska, Małgorzata Olsza, Paweł Stachura | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą Wykład - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN KON
KON
WT KON
KON
ŚR KON
CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paulina Ambroży | |
Prowadzący grup: | Klaudia Borkiewicz, Dagmara Drewniak, Wieslaw Kuhn, Paweł Stachura | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą Wykład - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN CW
WT CW
CW
ŚR WYK
CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paulina Ambroży | |
Prowadzący grup: | Mateusz Dudek, Wieslaw Kuhn, Katarzyna Macedulska, Małgorzata Olsza, Paweł Stachura | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą Wykład - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CW
WYK
CZ CW
PT CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Paulina Ambroży, Wieslaw Kuhn, Katarzyna Macedulska, Małgorzata Olsza, Paweł Stachura | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą Wykład - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.