Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia literatury USA

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 15-HLUSA-OG-12
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Historia literatury USA
Jednostka: Wydział Anglistyki
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język angielski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

Filologia angielska, specjalizacja ogólna

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

C1

Przekazanie wiedzy z zakresu historii literatury amerykańskiej od 1620 do czasów współczesnych

C2

Przekazanie wiedzy o najważniejszych zjawiskach, przedstawicielach, gatunkach, trendach formalnych i innowacjach w literaturze amerykańskiej

C3

Rozwinięcie zdolności krytycznej analizy tekstów literackich i kulturowych

C4

Rozwinięcie umiejętności zastosowania metod badania literatury w analizie tekstów literackich

C5

Wyrobienie umiejętności czytania i rozumienia krytycznych opracowań oraz ich wykorzystania w analizie tekstów literackich

C6

Rozwinięcie umiejętności samodzielnego myślenia i formułowania wniosków

C7

Umiejętność prowadzenia dyskusji o literaturze

C8

Rozwinięcie umiejętności komunikacji i pracy w grupie

C9

Zdolność do poszanowania odmiennych poglądów

C10

Kształtowanie postaw otwartości, tolerancji i ciekawości studenta wobec inności kulturowej

Rok studiów (jeśli obowiązuje):

II rok

Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning):

Komunikacja ze studentami, elementy zadań przygotowujących i sprawdzających oraz dyskusje (forum dyskusyjne), np. zadania domowe i dodatkowe pytania do zajęć, odbywają się przy użyciu platformy Moodle

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

Wymóg podstawowy to znajomość języka angielskiego na poziomie zaawansowanym oraz podstawowa wiedza z zakresu literatury brytyjskiej

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

Zajęcia prowadzą członkowie Zakładu Literatury Amerykanskiej oraz doktoranci. Materiały do zajęć przygotowane są w formie wydruku (pytania, zagadnienia, sylabus), większość omawianych tekstów dostępna jest w bibliotece WA (zwłaszcza w antologiach Norton Anthology of American Literature. (Tom 1 i 2) oraz Bradley Sculley (et. al.) American Tradition in Literature (Tom 1 i 2); poszczególne teksty źródłowe można znaleźć w publicznie dostępnych zbiorach internetowych (Gutenberg Project, Bartleby.com); część materiałów, zadań, handoutów i zagadnień dostępna będzie także na platformie Moodle.


Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Konwersatorium z użyciem tekstów literackich, materiałów elektronicznych i audiowizualnych, na którym studenci omawiają wybrane lektury przez pryzmat wiedzy historycznej; okazjonalnie także prezentacje studenckie, debaty klasowe, praca w grupach, dyskusje na forum e-learningowym.

Wykład z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej i materiałów audiowizualnych



Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

Forma aktywności Średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności *

Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 90h (60 h conversations and 30 h lecture)

Praca własna studenta: 90h

SUMA GODZIN 180

SUMARYCZNA LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA MODUŁU (PRZEDMIOTU) 7


Skrócony opis:

Historia literatury amerykańskiej to jednosemestralny kurs, którego celem jest zapoznanie studentów z historią literatury Stanów Zjednoczonych. Sylabus został zaprojektowany chronologicznie, dla podkreślenia ciągłości rozwoju myśli i idei, a także napięć pomiędzy tradycją i innowacją, i obejmuje rozwój tradycji literackiej począwszy od Okresu Kolonialnego (1630-1740) aż do współczesności. Na kursie omówione zostaną główne zjawiska, trendy, gatunki oraz czołowi twórcy kanonu literatury amerykańskiej na tle wydarzeń historycznych i szerszych zjawisk kulturowych i społecznych w USA. Założeniem kursu jest przekazanie podstawowej wiedzy na temat bogactwa oraz różnorodności amerykańskiej tradycji literackiej, omówienie głównych kierunków rozwoju oraz dzieł głównych przedstawicieli owych kierunków. Kurs, oparty na konwersacjach, ma również na celu wyrobienie u studentów umiejętności dyskusji, interpretacji i analizy tekstów oraz postawy otwartości na inność kulturową.

Pełny opis:

Historia literatury amerykańskiej to dwusemestralny kurs, którego celem jest zapoznanie studentów z historią literatury Stanów Zjednoczonych. Kurs składa się z konwersacji (60 godzin) oraz wykładu (30 godzin). Sylabus został zaprojektowany chronologicznie, dla podkreślenia ciągłości rozwoju myśli i idei, a także napięć pomiędzy tradycją i innowacją, i obejmuje rozwój tradycji literackiej począwszy od Okresu Kolonialnego (1630-1740) aż do współczesności. Na kursie omówione zostaną główne zjawiska, trendy, gatunki oraz czołowi twórcy kanonu literatury amerykańskiej na tle wydarzeń historycznych i szerszych zjawisk kulturowych i społecznych w USA. Założeniem kursu jest przekazanie podstawowej wiedzy na temat bogactwa oraz różnorodności amerykańskiej tradycji literackiej, omówienie głównych kierunków rozwoju oraz dzieł głównych przedstawicieli i twórców owych kierunków. Kurs, oparty na konwersacjach, ma również na celu wyrobienie u studentów umiejętności dyskusji, interpretacji i analizy tekstów, krytycznego myślenia, formułowania niezależnych opinii i wniosków, szacunku dla innych poglądów i tradycji, oraz postawy otwartości i ciekawości wobec inności kulturowych.

Szczegółowy sylabus kursu obejmuje następujące tematy i treści:

Historia literatury amerykańskiej - ramy czasowe i przestrzenne, zarys tematyki

Okres kolonialny (1620-1740); tematyka, gatunki literackie, tło kulturowe

Okres Oświecenia i walki o niepodległość (1740-1776); tematyka, biografie Benjamina Franklina i Jonathana Edwardsa

Okres wczesnej literatury narodowej (1776-1821); główni przedstawiciele, popularne formy poezji i powieści, tematyka; opowiadania Washingtona Irvinga

Okres wczesnoromantyczny (1820-1850); romans przygodowy Jamesa Fenimora Coopera, poezja i proza Edgara Allana Poego; powieść obyczajowa i romans przygodowy

Okres Renesansu Amerykańskiego (1835-1861); eseistyka Ralpha Waldo Emersona i Henry Davida Thoreau; założenia i inni przedstawiciele transcendentalizmu amerykańskiego

Okres Renesansu Amerykańskiego (1835-1861); proza Nathaniela Hawthorne’a i Hermana Melville’a

Okres Renesansu Amerykańskiego (1835-1861); poezja Emily Dickinson i Walta Whitmana

Opowieści zbiegłych niewolników, powieść obyczajowa i proza polityczna okresu przed Wojną Secesyjną

Okres powojenny (1865-1900); realizm w prozie; twórczość Marka Twaina, Henry’ego Jamesa

Okres powojenny (1865-1900); naturalizm w prozie; twórczość Stephena Crane’a

Modernizm w poezji amerykańskiej (1900-1939); twórczość Ezry Pounda, T.S. Eliota, W.C. Williamsa, Wallace Stevensa, Harta Crane’s i poetów z Chicago

Modernizm w prozie amerykańskiej (1900-1939); twórczość Ernesta Hemingwaya i Williama Faulknera

Proza i poezja Renesansu Harlemu, oraz inne przykłady literatury afro-amerykańskiej z pierwszej poł. XX w.

Realizm społeczny i eksperymentalny w prozie i dramacie lat pięćdziesiątych XX w.

Eksperymenty postmodernistyczne w prozie amerykańskiej (1968-1980).

Poezja okresu powojennego (1945-1980); pokolenie pośrednie, nurt poezji zwierzenia, poeci z San Francisco, poezja projektywistyczna, szkoła nowojorska, indywidualności i nurty późniejsze.

Nowy realizm i proza mniejszości etnicznych w okresie od 1968 do dzisiaj.

Poezja najnowsza.

Proza najnowsza.

Literatura:

Zalecana literatura przedmiotu:

Peter Conn. The Cambridge Illustrated History of American Literature. Cambridge: Cambridge University

Press, 1989.

Emory Elliott (ed.) Columbia Literary History of the United States. New York: Columbia University Press,

1988.

Andrzej Kopcewicz, Marta Sienicka. Historia literatury Stanów Zjednoczonych w zarysie. Vols. 1, 2.

Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1982.

Agnieszka Salska (ed.) Historia literatury amerykańskiej XX wieku. Vols. 1, 2. Kraków: Universitas, 2003.

Norton Anthology of American Literature. (Volume One and Two)

Bradley Sculley (et. al.) American Tradition in Literature (Volume One and Two)

Richard Ruland and Malcolm Bradbury. From Puritanism to Postmodernism: A History of American

Literature. Penguin Books. 1992.

Stachura, Paweł. 2010. An Outline History of American Literature. Poznań. Wydawnictwo Poznańskie.

Richard Gray. 2004. A History of American Literature. Malden, USA, Oxford, UK, Carlton, Australia.

Blackwell Publishing Ltd.

Agata Preis-Smith. 2004. Kultura, tekst, ideologia. Dyskursy współczesnej amerykanistyki. Kraków:

Universitas.

F. O. Matthiessen. The American Renaissance. London: Oxford UP, 1941. (IFA Library Reference)

The Columbia Literary History of the United States, New York. 1990.

Emory Elliot at al. (ed.) The Columbia History of the American Novel and Poetry, New York: 1991 and

1993.

Parini, Jay (1948- ). (ed.) Millier, Brett Candlish. Red. The Columbia History of the American Poetry. 1993.

Sacvan Bercovitch (ed.), associate ed. Cyrus R. K. Patell. The Cambridge History of American literature.

Vol. 1, 1590-1820. Cambridge : Cambridge Univ. Press, 1994.

Pearce, Roy, Harvey. The Continuity of American Poetry. Princeton: Princeton University Press. 1961.

Bigsby, Christopher William Edgar. Modern American drama, 1945-1990. New York: Cambridge

University Press, 1994.

Bigsby, Christopher William Edgar. Modern American drama : 1945-2000. Cambridge: Cambridge

University Press, 2000.

Efekty uczenia się:

Symbol

efektów

kształcenia* Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student: Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów#

HLUSA OG-12_01 przywołuje i rozpoznaje główne etapy historycznego rozwoju literatury amerykańskiej K_W02, K_W04, K_W06, K_U05 ,

HLUSA OG-12_02 analizuje i interpretuje tekst literacki w kontekście historycznym, K_U03, K_U05, K_U08, K_U10

HLUSA OG-12_03 czyta ze zrozumieniem teksty napisane w języku angielskim należące do różnych rodzajów i gatunków literackich K_U10

HLUSA OG-12_04 czyta ze zrozumieniem naukowe teksty krytyczne i ocenia je K_U10,

HLUSA OG-12_05 wykorzystuje opracowania krytyczne w analizie tekstów literackich K_U09, K_U10

HLUSA OG-12_06 proponuje własną interpretację tekstów i bierze aktywny udział w dyskusji na zajęciach K_U11, K_U12

HLUSA OG-12_07 korzysta ze źródeł literaturowych, w języku polskim i angielskim K_U02, K_U03, K_U10

HLUSA OG-12_08 zna i prawidłowo posługuje się podstawowymi pojęciami z zakresu literaturoznawstwa K_W10

HLUSA OG-12_09 wyciąga wnioski i porządkuje efekty dyskusji K_U06, K_U15

HLUSA OG-12_10 cechuje się tolerancją wobec innych kultur K_K10, K_U8

Metody i kryteria oceniania:

Metody oceniania:

Formujące: dyskusja podczas zajęć; sprawdzenie przygotowania do zajęć (krótkie sprawdziany na początku zajęć sprawdzające znajomość lektury); obserwacja podczas dyskusji i moderowanie dyskusji;

Podsumowujące:kolokwium zaliczeniowe, egzamin pisemny (pytania testowe i otwarte)

Przykłady:. zdefiniuj pojęcia i podaj przykład jego użycia w konkretnym tekście: obiektywny korelatyw, Amerykański Transcendetalizm); Który pisarz nie należy do przedstawicieli amerykańskiego Południa a) Ralph Waldo Emerson; b) William Faulkner; c) Mark Twain; d) Flannery O’Connor

Komponent oceny z zajęć: 15% oceny z zajęć będzie dodane do końcowej oceny z egzaminu, dotyczy ocen z konwersatorium powyżej oceny dostatecznej

Kryteria oceniania:

bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

dostateczny plus (+dst; 3,5): zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i

społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami

dostateczny (dst; 3,0): zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i

społeczne, ale z licznymi błędami

niedostateczny (ndst; 2,0): niezadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i

społeczne

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Klaudia Borkiewicz, Katarzyna Macedulska, Małgorzata Olsza, Paweł Stachura
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paulina Ambroży
Prowadzący grup: Klaudia Borkiewicz, Dagmara Drewniak, Wieslaw Kuhn, Paweł Stachura
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paulina Ambroży
Prowadzący grup: Mateusz Dudek, Wieslaw Kuhn, Katarzyna Macedulska, Małgorzata Olsza, Paweł Stachura
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Paulina Ambroży, Wieslaw Kuhn, Katarzyna Macedulska, Małgorzata Olsza, Paweł Stachura
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)