Historia literatury USA
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 15-HLUSA-NA-12 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Historia literatury USA |
Jednostka: | Wydział Anglistyki |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język angielski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | filologia angielska, specjalizacja nauczycielska |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Cele kształcenia dla przedmiotu: C1 Przekazanie wiedzy z zakresu historii literatury amerykańskiej od 1620 do czasów współczesnych C2 Przekazanie wiedzy o najważniejszych zjawiskach, przedstawicielach, gatunkach, trendach formalnych i innowacjach w literaturze amerykańskiej C3 Rozwinięcie zdolności krytycznej analizy tekstów literackich i kulturowych C4 Rozwinięcie umiejętności zastosowania metod badania literatury w analizie tekstów literackich C5 Wyrobienie umiejętności czytania i rozumienia krytycznych opracowań oraz ich wykorzystania w analizie tekstów literackich C6 Rozwinięcie umiejętności samodzielnego myślenia i formułowania wniosków C7 Umiejętność prowadzenia dyskusji o literaturze C8 Rozwinięcie umiejętności komunikacji i pracy w grupie C9 Zdolność do poszanowania odmiennych poglądów C10 Kształtowanie postaw otwartości, tolerancji i ciekawości studenta wobec inności kulturowej |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning): | Komunikacja ze studentami, elementy zadań przygotowujących i sprawdzających oraz dyskusje (forum dyskusyjne), np. zadania domowe i dodatkowe pytania do zajęć, odbywają się przy użyciu platformy Moodle |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | znajomość języka angielskiego na poziomie zaawansowanym, podstawowa wiedza i umiejętności z zakresu literatury brytyjskiej oraz historii USA |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Materiały do zajęć przygotowane są w formie wydruku (pytania, zagadnienia, sylabus), większość omawianych tekstów dostępna jest w bibliotece WA (zwłaszcza w antologiach Norton Anthology of American Literature. (Tom 1 i 2) oraz Bradley Sculley (et. al.) American Tradition in Literature (Tom 1 i 2), a także poszczególne teksty źródłowe, a także w publicznie dostępnych zbiorach internetowych (Gutenberg Project, Bartleby.com); część materiałów i zagadnień dostępna będzie także na platformie Moodle.) |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Omawianie przeczytanych tekstów, quizy z treści dyskusja w parach i grupach, prezentacja multimedialna, materiały audiowizualne (filmy dokumentalne, zdjęcia), dyskusja na forum e-learningowym |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | Forma aktywności: Średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności * Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 60h Praca własna studenta# 120h SUMA GODZIN 180 SUMARYCZNA LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA MODUŁU (PRZEDMIOTU) 6 |
Skrócony opis: |
(Pierwszy semestr kursu dwusemestralnego. Następny semestr: 15-HLUSA-NA-22.) Historia literatury amerykańskiej to dwusemestralny kurs, którego celem jest zapoznanie studentów z historią literatury Stanów Zjednoczonych. Sylabus został zaprojektowany chronologicznie, dla podkreślenia ciągłości rozwoju myśli i idei, a także napięć pomiędzy tradycją i innowacją, i obejmuje rozwój tradycji literackiej począwszy od Okresu Kolonialnego (1630-1740) aż do współczesności. Na kursie omówione zostaną główne zjawiska, trendy, gatunki oraz czołowi twórcy kanonu literatury amerykańskiej na tle wydarzeń historycznych i szerszych zjawisk |
Pełny opis: |
(Pierwszy semestr kursu dwusemestralnego. Następny semestr: 15-HLUSA-NA-22.) Historia literatury amerykańskiej to dwusemestralny kurs, którego celem jest zapoznanie studentów z historią literatury Stanów Zjednoczonych. Sylabus został zaprojektowany chronologicznie, dla podkreślenia ciągłości rozwoju myśli i idei, a także napięć pomiędzy tradycją i innowacją, i obejmuje rozwój tradycji literackiej począwszy od Okresu Kolonialnego (1630-1740) aż do współczesności. Na kursie omówione zostaną główne zjawiska, trendy, gatunki oraz czołowi twórcy kanonu literatury amerykańskiej na tle wydarzeń historycznych i szerszych zjawisk kulturowych i społecznych w USA. Założeniem kursu jest przekazanie podstawowej wiedzy na temat bogactwa oraz różnorodności amerykańskiej tradycji literackiej, omówienie głównych kierunków rozwoju oraz dzieł głównych przedstawicieli owych kierunków. Kurs, oparty na konwersacjach, ma również na celu wyrobienie u studentów umiejętności dyskusji, interpretacji i analizy tekstów oraz postawy otwartości na inność kulturową. Sylabus obejmuje następujące treści: Historia literatury amerykańskiej - ramy czasowe i przestrzenne, zarys tematyki Okres kolonialny (1620-1740); tematyka, gatunki literackie, tło kulturowe Okres Oświecenia i walki o niepodległość (1740-1776); tematyka, biografie Benjamina Franklina i Jonathana Edwardsa Okres wczesnej literatury narodowej (1776-1821); główni przedstawiciele, popularne formy poezji i powieści, tematyka; opowiadania Washingtona Irvinga Okres wczesnoromantyczny (1820-1850); romans przygodowy Jamesa Fenimora Coopera, poezja i proza Edgara Allana Poego; powieść obyczajowa i romans przygodowy Okres Renesansu Amerykańskiego (1835-1861); eseistyka Ralpha Waldo Emersona i Henry Davida Thoreau; założenia i inni przedstawiciele transcendentalizmu amerykańskiego Okres Renesansu Amerykańskiego (1835-1861); proza Nathaniela Hawthorne’a i Hermana Melville’a Okres Renesansu Amerykańskiego (1835-1861); poezja Emily Dickinson i Walta Whitmana Opowieści zbiegłych niewolników, powieść obyczajowa i proza polityczna okresu przed Wojną Secesyjną Okres powojenny (1865-1900); realizm w prozie; twórczość Marka Twaina, Henry’ego Jamesa Okres powojenny (1865-1900); naturalizm w prozie; twórczość Stephena Crane’a Modernizm w poezji amerykańskiej (1900-1939); twórczość Ezry Pounda, T.S. Eliota, W.C. Williamsa, Wallace Stevensa, Harta Crane’s i poetów z Chicago Modernizm w prozie amerykańskiej (1900-1939); twórczość Ernesta Hemingwaya i Williama Faulknera Proza i poezja Renesansu Harlemu, oraz inne przykłady literatury Murzynów amerykańskich z pierwszej poł. XX w. Realizm społeczny i eksperymentalny w prozie i dramacie lat pięćdziesiątych XX w. Eksperymenty postmodernistyczne w prozie amerykańskiej (1968-1980). Poezja okresu powojennego (1945-1980); pokolenie pośrednie, nurt poezji zwierzenia, poeci z San Francisco, poezja projektywistyczna, szkoła nowojorska, indywidualności i nurty późniejsze. Nowy realizm i proza mniejszości etnicznych w okresie od 1968 do dzisiaj. Poezja najnowsza. Proza najnowsza. |
Literatura: |
Peter Conn. The Cambridge Illustrated History of American Literature. Cambridge: Cambridge University Press, 1989. Emory Elliott (ed.) Columbia Literary History of the United States. New York: Columbia University Press, 1988. Andrzej Kopcewicz, Marta Sienicka. Historia literatury Stanów Zjednoczonych w zarysie. Vols. 1, 2. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1982. Agnieszka Salska (ed.) Historia literatury amerykańskiej XX wieku. Vols. 1, 2. Kraków: Universitas, 2003. Norton Anthology of American Literature. (Volume One and Two) Bradley Sculley (et. al.) American Tradition in Literature (Volume One and Two) Richard Ruland and Malcolm Bradbury. From Puritanism to Postmodernism: A History of American Literature. Penguin Books. 1992. Stachura, Paweł. 2010. An Outline History of American Literature. Poznań. Wydawnictwo Poznańskie. Richard Gray. 2004. A History of American Literature. Malden, USA, Oxford, UK, Carlton, Australia. Blackwell Publishing Ltd. Agata Preis-Smith. 2004. Kultura, tekst, ideologia. Dyskursy współczesnej amerykanistyki. Kraków: Universitas. F. O. Matthiessen. The American Renaissance. London: Oxford UP, 1941. (IFA Library Reference) The Columbia Literary History of the United States, New York. 1990. Emory Elliot at al. (ed.) The Columbia History of the American Novel and Poetry, New York: 1991 and 1993. Parini, Jay (1948- ). (ed.) Millier, Brett Candlish. Red. The Columbia History of the American Poetry. 1993. Sacvan Bercovitch (ed.), associate ed. Cyrus R. K. Patell. The Cambridge History of American literature. Vol. 1, 1590-1820. Cambridge : Cambridge Univ. Press, 1994. Pearce, Roy, Harvey. The Continuity of American Poetry. Princeton: Princeton University Press. 1961. Bigsby, Christopher William Edgar. Modern American drama, 1945-1990. New York: Cambridge University Press, 1994. Bigsby, Christopher William Edgar. Modern American drama : 1945-2000. Cambridge: Cambridge University Press, 2000. Peter Conn. The Cambridge Illustrated History of American Literature. Cambridge: Cambridge University Press, 1989. Emory Elliott (ed.) Columbia Literary History of the United States. New York: Columbia University Press, 1988. Andrzej Kopcewicz, Marta Sienicka. Historia literatury Stanów Zjednoczonych w zarysie. Vols. 1, 2. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1982. Agnieszka Salska (ed.) Historia literatury amerykańskiej XX wieku. Vols. 1, 2. Kraków: Universitas, 2003. |
Efekty uczenia się: |
Symbol efektów kształcenia* Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student: Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów# 15-HLUSA-NA _01 przywołuje i rozpoznaje główne etapy historycznego rozwoju literatury amerykańskiej K_W02, K_W03, K_W04, K_W06, 15-HLUSA-NA _02 analizuje i interpretuje tekst literacki w kontekście historycznym K_U02, K_U03, K_U05, K_U08, K_U10 15-HLUSA-NA _03 czyta ze zrozumieniem teksty napisane w języku angielskim należące do różnych rodzajów i gatunków literackich K_U10 15-HLUSA-NA _04 czyta ze zrozumieniem naukowe teksty krytyczne i ocenia je K_U10, 15-HLUSA-NA _05 wykorzystuje opracowania krytyczne w analizie tekstów literackich K_U09, K_U10 15-HLUSA-NA _06 proponuje własną interpretację tekstów i bierze aktywny udział w dyskusji na zajęciach K_U11, K_U12 15-HLUSA-NA _07 korzysta ze źródeł literaturowych, w języku polskim i angielskim K_U02, K_U03, K_U10 15-HLUSA-NA _08 zna i prawidłowo posługuje się podstawowymi pojęciami z zakresu literaturoznawstwa K_W10 15-HLUSA-NA _09 wyciąga wnioski i porządkuje efekty dyskusji K_U06, K_U15 15-HLUSA-NA _10 cechuje się tolerancją wobec innych kultur K_K10 |
Metody i kryteria oceniania: |
F: dyskusja podczas zajęć; sprawdzenie przygotowania do zajęć (krótkie sprawdziany na początku zajęć sprawdzające znajomość lektury); obserwacja podczas dyskusji i moderowanie dyskusji; P: kolokwium zaliczeniowe, egzamin pisemny (test z otwartymi i zamkniętymi pytaniami, oraz 3 krótkie eseje do wyboru z 6 tematów obejmujących materiał kursu) przykład pytań testowych zamkniętych: Which of the following writers are associated with the American South: a) Nathaniel Hawthorne b) Ralph Waldo Emerson c) Mark Twain d) Herman Melville e) William Faulkner Pytanie otwarte testowe: define imagism Pytanie esejowe: Discuss Puritan and Transcendentalist approaches to nature and God. Use relevant examples. Kryteria oceniania: bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne dostateczny plus (+dst; 3,5): zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami dostateczny (dst; 3,0): zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami niedostateczny (ndst; 2,0): niezadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
CW
CW
WT ŚR CZ PT CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Michał Kapis, Wieslaw Kuhn, Katarzyna Macedulska, Małgorzata Olsza | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN KON
KON
KON
WT KON
ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paulina Ambroży | |
Prowadzący grup: | Mateusz Dudek, Katarzyna Macedulska, Marcin Markowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
CW
ŚR CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paulina Ambroży | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Macedulska, Małgorzata Olsza, Paweł Stachura | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
CW
WT ŚR CZ PT CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Paulina Ambroży, Mateusz Dudek, Wieslaw Kuhn, Katarzyna Macedulska, Marcin Markowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.