Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia literatury irlandzkiej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 15-HLIRL-CE-11
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Historia literatury irlandzkiej
Jednostka: Wydział Anglistyki
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język angielski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

filologia angielska

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

C1

Przekazanie wiedzy z zakresu historii literatury irlandzkiej począwszy od mitologii wczesnoirlandzkiej aż po okres współczesny

C2

Rozwinięcie umiejętności krytycznej analizy tekstu z zastosowaniem wiedzy uzyskanej w ramach innych przedmiotów specjalizacji celtyckiej

C3

Wyrobienie zdolności korzystania z krytycznych opracowań naukowych w tym czasopism dostępnych w formie elektronicznej

C4

Wyrobienie umiejętności pisainia esejów krytycznoliterackich z wykorzystaniem odpowiednio przytaczanych opracowań naukowych oraz materiałów źródłowych

C5

Rozwinięcie zdolności wypowiedzi ustnej na poziomie akademickim, w tym zabierania głosu w dyskusji oraz krótkiej prezentacji o charakterze literaturoznawczym

C6

Ukazanie roli literatury w procesie kształtowania tożsamości kulturowej i językowej w kontekście historycznym i współczesnym


Rok studiów (jeśli obowiązuje):

II rok

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

Ukończenie pierwszego roku studiów w ramach specjalizacji celtyckiej


Zaawansowany poziom języka angielskiego, zaliczenie przedmiotów wchodzących w plan pierwszych trzech semestrów studiów o specjalizacji celtyckiej

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

Moodle

Pierwsze zajęcia

Dyżur

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Konwersatorium, analiza tekstu

Dyskusja, prezentacja



Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 30

Praca własna studenta (przygotowanie do zajęc) 50

Praca własna studenta (esej, przygotowanie do kolokwium) 45


Razem: 125 godz. / 5 ECTS

Pełny opis:

Wprowadzenie do literatury wczesnoirlandzkiej oraz badań nad mitem

Cykl Mitologiczny- Cath Maige Tuired, Tochmarc Étaíne

Cykl Ulsterski- Togail Bruidne Dá Derga

Cykl Ulsterski- Táin Bó Cúailnge

Cykl Feniański- Acallam na Senórach

Satyra irlandzka- Scéla Muicce Meicc Da Thó

Poezja bardów- Laoisioch Mac an Bhaird,The Patron Saint of the O’Dalys, Ó Dálaigh Midhe, Eochaidh Ó Héoghusa

Aisling- Brian Mac Giolla Meidhre, Cúirt an Mheán Oíche

Poezja w okresie 1600-1900- Aodh Mac Aingil, Eibhlín Dhubh, Antoine Ó Reachtabhra

Athbheochan Ghaelach- Lady Gregory and W.B. Yeats

Máirtín Ó Cadhain, Cré na Cille

Autobiografia- Tómas Ó Criomhthain,

An t-Oileánach

Proza współczesna- Flann O’Brien, Am Béal Bocht

Poezja współczesna- Nuala Ní Dhomhnaill, Michael Hartnett

Dramaty Brian Friel, Translations, Martin McDonagh, Cripple of Inishmaan

Literatura:

Campbell, J., A Hero with a Thousand Faces, Cleveland, 1956

Caerwyn Williams, J.E., Irish Literary Tradition, Ford and Bailie, 1992

Crotty, P., Modern Irish Poetry: an Anthology, Blackstaff Press, 1995

Dooley, A., and H. Roe, Tales of the Elders of Ireland, Oxford Classics, 1999

Friel, B., Translations, Faber and Faber, 1981

Gantz, J., Early Irish Myths and Sagas, Penguin Classics, 1981

Gregory, A., Selected Plays of Lady Gregory, Catholic University of America Press, 1983

Greene, D., and F. Kelly, Irish Bardic Poetry: Texts and Translations Together with an Introductory Lecture, Dublin Institute for Advanced Studies, 1980

Jackson, K., The oldest Irish tradition: A window on the Iron Age, Cambridge University Press, 1999

Jung, C.G., and K. Kerenyi, Essays on a Science of Mythology, Princeton University Press, 1969

Kinsella, T., The Tain; translated from the Irish Epic Tain Bo Cuailnge, Oxford, 1969

Knowland, A. S., W.B. Yeats, Dramatist of Vision, Barnes and Noble Books, 1983

Koch, J., and J. Carey, eds, The Celtic Heroic Age; Literary Sources for Ancient Celtic Europe and Early Ireland and Wales, Celtic Studies Publications, 2003

Mallory, J.P., Aspects of The Táin, December Publications, 1992

McDonagh, M., The Cripple of Inishmaan, Methuen Drama, 1997

McLaughlinn, R., Early Irish Satire, Dublin Institute for Advanced Studies, 2008

Mercier, V., 1000 Years of Irish Prose, New York, 1953

Mercier, V., Irish Comic Tradition, Clarendon Press, 1962

Merriman, B., The Midnight Court, O’Brien, 1969

Miles, B., Heroic Saga and Classical Epic in Medieval Ireland, Cambridge, 2011

O’Brien, F., Am Béal Bocht, An Press Naisiunta, 1941

Ó Criomhthain, T., An t-Oileánach, Cló Talbóid, 2002

Ó Tuama, S., An Duanaire 1600-1900- Poems of the Dispossessed, Bord na Gaeilge, 1981

Sternlicht, S., Modern Irish Drama: W.B. Yeats to Marina Carr, Syracuse University Press, 2010

Corpus of Electronic Texts http://www.ucc.ie/celt/

Irish Mythology: Internet Sources for the Readings http://rhicks.iweb.bsu.edu/ANTH360/Tale%20Sources.htm

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:

Zna najważniejsze trendy w dziejach literatury irlandzkiej, dostrzega elementy wyróżniające literaturę irlandzką spośród literatur europejskich

Analizuje teksty literackie w kontekście historycznym i kulturowym

Korzysta z opracowań krytycznych przy pracy nad tekstami literackimi

Posługuje się specjalistycznym słownictwem z zakresu literaturoznawstwa

Proponuje własną interpretację tekstu oraz aktywnie uczestniczy w dyskusjach dotyczących literatury oraz dziedzin wpływających na jej rozumienie oraz funkcjonowanie w społeczeństwie

Poprawnie formułuje wypowiedzi pisemne w formie eseju akademickiego wykorzystującego materiały naukowe

Wyciąga wnioski i porządkuje wiedzę uzyskaną w trakcie konwersatoriów, jest w stanie wykorzystać ją w dalszym toku studiów o charakterze literaturoznawczym i celtologicznym

Metody i kryteria oceniania:

Metody oceniania

F- aktywność, prezentacja, esej

P- kolokwium (pytania zamknięte +esej)

Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM

bardzo dobry (bdb; 5,0): ...

dobry plus (+db; 4,5): ...

dobry (db; 4,0): ...

dostateczny plus (+dst; 3,5): ...

dostateczny (dst; 3,0): ...

niedostateczny (ndst; 2,0): ...

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)