Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia kulturowa Niderlandów 4

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 15-HKNID4-NID-12
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Historia kulturowa Niderlandów 4
Jednostka: Wydział Anglistyki
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: język niderlandzki
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

filologia

fil. niderlandzka

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

1.Przekazanie wiedzy z zakresu historii literatury i kultury niderlandzkiej.

2. Rozwinięcie umiejętności kojarzenia i zrozumienia powiązań między wydarzeniami i procesami w historii.

3. Rozwinięcie umiejętności prezentowania zagadnień.

4. Rozwinięcie umiejętności krytycznego czytania tekstów literackich oraz tekstów kultury.

5. Rozwinięcie umiejętności rozpoznawania odniesień historycznych we współczesnej literaturze i kulturze krajów niderlandzkojęzycznych.

Rok studiów (jeśli obowiązuje):

III rok

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

Potwierdzona wiedza i umiejętności z zakresu historii literatury innej niż niderlandzka (np. polska).

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

- Strona internetowa Zakładu Studiów Niderlandzkich i Południowoafrykańskich WA

- Platforma Moodle WA

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

-Konwersatorium łączące prezentacje (z udziałem prowadzącego i studentów, przygotowane z użyciem środków multimedialnych) z omawianiem wybranych lektur przez pryzmat przeczytanych opracowań krytyczno-literackich;

-praca w grupach,

-praca z tekstem,

-dyskusje,

-wykłady gościnne.

Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem: 30+30=60h

Praca własna studenta: 60+60=120h

SUMA GODZIN 180h


ECTS: 3+3 = 6

Skrócony opis:

Kurs dwusemestralny:

15-HKNID4-NID-12

15-HKNID4-NID-22

Pełny opis:

Treści kształcenia:

Semestr 1:

1) Źródła władzy w średniowieczu

2) Flandria, Ruch Flamandzki - narodowe mitologie i romantyzm (powieść historyczna)

3) Rola miast niderlandzkich w średniowieczu i renesansie

4) Teatr średniowieczny

5) Rozwój form dramatycznych; mieszczański charakter teatru w Niderlandach

6) Od eposu zwierzęcego do pierwszych niderlandzkich powieści

7) Kartografowie, odkrywcy, naukowcy i wynalazcy niderlandzcy

8) Człowiek i woda (przyjaciel czy wróg?) - istnienie Niderlandów jako zasługa techniki i ludzkiej pomysłowości

Semestr 2

1) Oświecenie - czasopisma satyryczne i spektatory; fantastyczne powieści podróżnicze jako krytyka społeczna

2) Socjalizm i proza realistyczna jako odpowiedź na uprzemysłowienie

3) Człowiek jako część przyrody - naturalizm, determinizm i psychoanaliza w powieści niderlandzkiej

4) Imperializm i emancypacja kobiet (pierwsza fala feminizmu) - sprzeczności dyskursów nowoczesności

5) Druga fala feminizmu w Holandii

6) Tematy wybrane przez studentów

Literatura:

Opracowania:

- Entoen - Canon van Nederland

- DBNL - Biblioteka Cyfrowa Lit. Nideralndzkiej

- Literatuurgeschiedenis.nl

- Algemeen Letterkundig Lexicon: https://www.elearning.amu.edu.pl/wa/mod/url/view.php?id=81609

- M. Bachtin, “Epos en roman”

- Russel Shorto, Amsterdam. Historia najbardziej liberalnego miasta na świecie - rozdz. 3. Zmiana

- Z. Herbert, Martwa natura z wędzidłem, rozdz. Cena sztuki

- Erica van Boven, Mary Kemperink. 2006. Literatuur van de moderne tijd: Nederlandse en Vlaamse letterkunde in de 19e en 20e eeuw.

- Greenblatt, S. Renaissance Self-Fashioning. University of Chicago Press, 2005.

Teksty prymarne:

- Karel ende Elegast

- Hendrik Conscience, De Leeuw van Vlaanderen

- Elckerlijc

- Mariken van Nieumeghen

- Van den Vos Reynaerde

- J.J. Cremer, Fabriekskinderen

- F. van Eeden, De kleine Johannes

Materiały przygotowane i udostępnione przez prowadzącego

Efekty uczenia się:

Po zaliczeniu kursu student:

1. Potrafi przywołać i rozpoznać główne tendencje historycznego rozwoju niderlandzkiej kultury, literatury i sztuki.

2. Analizuje i interpretuje teksty literackie oraz teksty kultury w kontekście historycznym.

3. Potrafi scharakteryzować i ocenić działalność i wkład historyczny ważnych postaci w rozwój cywilizacyjny Niderlandów.

4. Potrafi opisać i łączyć ze sobą kluczowe wydarzenia i procesy historyczne.

5. Zrozumie tło historyczne w dziełach literatury i kultury niderlandzkiego obszaru językowego.

6. Potrafi zaproponować własną interpretację tekstów i bierze aktywny udział w dyskusji na zajęciach.

7. Umiejętnie korzysta ze źródeł, głównie w języku niderlandzkim.

8. Prawidłowo posługuje się podstawowymi pojęciami z zakresu literaturoznawstwa, historii oraz historii sztuki.

9. Rozpoznaje odniesienia do historii we współczesnej literaturze, filmie i życiu codziennym.

10. Cechuje się tolerancją wobec innych kultur.

Metody i kryteria oceniania:

Metody oceniania:

- Bieżąca ocena przygotowania studentów i ich udziału w dyskusji na zajęciach

- Prezentacja

- Dwa testy pisemne w semestrze.

Na koniec kursu (po drugim semestrze): pisemny egzamin obejmujący materiał z obu semestrów kursów historia kulturowa Niderlandów 3 oraz 4.

Kryteria oceniania:

bardzo dobry (bdb; 5,0): >90% punktów uzyskanych z kolokwiów, bardzo dobre przygotowanie prezentacji, aktywność podczas dyskusji na zajęciach

dobry plus (+db; 4,5): >82,5 % punktów uzyskanych z kolokwiów, dobre przygotowanie prezentacji, aktywność podczas dyskusji na zajęciach

dobry (db; 4,0): >75 % punktów uzyskanych z kolokwiów, dobre przygotowanie prezentacji, aktywność podczas dyskusji na zajęciach

dostateczny plus (+dst; 3,5): >67 % punktów uzyskanych z kolokwiów, przygotowanie prezentacji

dostateczny (dst; 3,0): >60 % punktów uzyskanych z kolokwiów, przygotowanie prezentacji

niedostateczny (ndst; 2,0): < 60% punktów uzyskanych z kolokwiów

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Małgorzata Drwal
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Małgorzata Drwal
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)