Historia kulturowa Niderlandów 3
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 15-HKNID3-NID-12 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Historia kulturowa Niderlandów 3 |
Jednostka: | Wydział Anglistyki |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | język niderlandzki |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | filologia specjalność: filologia niderlandzka |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | 1. Przekazanie wiedzy z zakresu historii literatury i kultury niderlandzkiej. 2. Rozwinięcie umiejętności kojarzenia i zrozumienia powiązań między wydarzeniami i procesami w historii. 3. Rozwinięcie umiejętności prezentowania zagadnień. 4. Rozwinięcie umiejętności krytycznego czytania tekstów literackich oraz tekstów kultury. 5. Rozwinięcie umiejętności rozpoznawania odniesień historycznych we współczesnej literaturze i kulturze krajów niderlandzkojęzycznych. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | III rok |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Potwierdzona wiedza i umiejętności z zakresu historii kultury, w tym historii literatury, sztuki muzyki, innej niż niderlandzka (np. polska) oraz dziejów powszechnych. |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Platforma Moodle Strona internetowa Zakładu Studiów Niderlandzkich i Południowoafrykańskich WA |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień wykład konwersatoryjny Dyskusja Praca z tekstem Wykłady gościnne |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem: 30 + 30 = 60h Praca własna studenta: 120 h suma godzin: 180 3 + 3 = 6 ECTS |
Skrócony opis: |
(Pierwszy semestr kursu dwusemestralnego. Następny semestr: 15-HKNID3-NID-22.) |
Pełny opis: |
(Pierwszy semestr kursu dwusemestralnego. Następny semestr: 15-HKNID3-NID-22.) Treści kształcenia: 1. Oriënt en Occident 1-4 (Orient i Zachód) - średniowieczne eposy rycerskie, zwłaszcza o tematyce orientalnej, kontakty świata arabskiego i islamu ze średniowieczną Europą, afrikaans-malajska tradycja w południowoafrykańskiej kolonii, współczesne wpływy Wchodu w kulturze holenderskiej, tradycja orientalizmu w nauce holenderskiej. 2. Klank en Woord 1-4 (Dźwięk i Słowo) - najwcześniejsze tradycje muzyczne w Niderlandach, flamandzcy polifoniści, przykłady średniowiecznych i renesansowych pieśni, zbiory zawierające utwory muzyczne (Gruuthuse, Antwerps Liedboek), najbardziej znani kompozytorzy z Niderlandów XVI-XX w. 3. Taal en Schrift 1-2 (Język i Pismo) - najstarsze zabytki języka niderlandzkiego, piśmienność versus oralność (oratura, auratura), formy oralności w koloniach, współczesnie występujące formy oralności w nowych mediach. 4. Kleinkunstlidjes en cabaret 1-2 (Poezja śpiewana, piosenka aktorska i kabaret) - historia kabaretu w Holandii, przykłady ilustrujące różne formy poezji śpiewanej i piosenki aktorskiej. 5. Koloniën/wingewesten 1-4 (Kolonie i obszary zamorskie) - historia zamorskiej ekspansji Holendrów i Belgów, kompanie handlowe, podróżopisarstwo, wczesna XVIII- i XIX-wieczna krytyka kolonializmu oraz XX-wieczna literatura z byłych kolonii i o byłych koloniach. 6. Socialibiliteit 1-3 (Stowarzyszeniowość) - renesansowe izby retoryków, XIX-wieczne ruchy ożywienia religijnego (Réveil, emancypacja katolicka), filaryzacja społeczeństwa holenderskiego i belgijskiego, czasopisma kulturalno-literackie w sfilaryzowanym polu literackim w XX wieku. 7. Między romantyzmem a realizmem – analiza tekstu antykolonialnej powieści Max Havelaar (1860) Multatulego oraz jej historycznych kontekstów. |
Literatura: |
Blom, J.C.H., E. Lamberts (ed.). 2006. History of the Low Countries. Oxford/New York: Berghahn. Huizinga, Johan. 2008. Kultura XVII-wiecznej Holandii. Kraków: Universitas. Koch, Jerzy, Piotr Oczko (red.). 2018. Widzę rzeki szerokie… Z dziejów dawnej literatury niderlandzkiej. UAM: Poznań. Koch, Jerzy, Piotr Oczko (red.). 2018. Widzę rzeki szerokie… Z dziejów literatury niderlandzkiej XIX i XX wieku. UAM: Poznań. Van Boven, Erica, Mary Kemperink. 2006. Literatuur van de moderne tijd: Nederlandse en Vlaamse letterkunde in de 19e en 20e eeuw. www.entoen.nu [canon van de Nederlandse geschiedenis] http://www.literatuurgeschiedenis.nl/ http://www.dbnl.org/ http://www.let.leidenuniv.nl/Dutch/Renaissance/Ursicula.html http://www.bibliopolis.nl/handboek http://cf.hum.uva.nl/dsp/ljc/ Własne materiały prowadzącego |
Efekty uczenia się: |
Po zaliczeniu kursu student: 1. Potrafi przywołać i rozpoznać główne tendencje historycznego rozwoju niderlandzkiej kultury, literatury i sztuki. 2. Analizuje i interpretuje teksty literackie oraz teksty kultury w kontekście historycznym. 3. Potrafi scharakteryzować i ocenić działalność i wkład historyczny ważnych postaci w rozwój cywilizacyjny Niderlandów. 4. Potrafi opisać i łączyć ze sobą kluczowe wydarzenia i procesy historyczne. 5. Zrozumie tło historyczne w dziełach literatury i kultury niderlandzkiego obszaru językowego. 6. Potrafi zaproponować własną interpretację tekstów i bierze aktywny udział w dyskusji na zajęciach. 7. Umiejętnie korzysta ze źródeł, głównie w języku niderlandzkim. 8. Prawidłowo posługuje się podstawowymi pojęciami z zakresu literaturoznawstwa, historii oraz historii sztuki. 9. Rozpoznaje odniesienia do historii we współczesnej literaturze, filmie i życiu codziennym. 10. Cechuje się tolerancją wobec innych kultur. |
Metody i kryteria oceniania: |
Testy pisemne, udział w dyskusjach i pracy w grupach oraz egzamin pisemny po drugim semestrze. Kryteria oceniania: - bardzo dobry (bdb; 5,0): >90% punktów uzyskanych z kolokwiów, bardzo dobre przygotowanie prezentacji, aktywność podczas dyskusji na zajęciach - dobry plus (+db; 4,5): >82,5 % punktów uzyskanych z kolokwiów, dobre przygotowanie prezentacji, aktywność podczas dyskusji na zajęciach - dobry (db; 4,0): >75 % punktów uzyskanych z kolokwiów, dobre przygotowanie prezentacji, aktywność podczas dyskusji na zajęciach - dostateczny plus (+dst; 3,5): >67 % punktów uzyskanych z kolokwiów, przygotowanie prezentacji - dostateczny (dst; 3,0): >60 % punktów uzyskanych z kolokwiów, przygotowanie prezentacji niedostateczny (ndst; 2,0): < 60% punktów uzyskanych z kolokwiów |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Jerzy Koch | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Przemysław Paluszek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.