Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia kulturowa Niderlandów 3

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 15-HKNID3-NID-12
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Historia kulturowa Niderlandów 3
Jednostka: Wydział Anglistyki
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: język niderlandzki
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

filologia

specjalność: filologia niderlandzka

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

1. Przekazanie wiedzy z zakresu historii literatury i kultury niderlandzkiej.

2. Rozwinięcie umiejętności kojarzenia i zrozumienia powiązań między wydarzeniami i procesami w historii.

3. Rozwinięcie umiejętności prezentowania zagadnień.

4. Rozwinięcie umiejętności krytycznego czytania tekstów literackich oraz tekstów kultury.

5. Rozwinięcie umiejętności rozpoznawania odniesień historycznych we współczesnej literaturze i kulturze krajów niderlandzkojęzycznych.


Rok studiów (jeśli obowiązuje):

III rok

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

Potwierdzona wiedza i umiejętności z zakresu historii kultury, w tym historii literatury, sztuki muzyki, innej niż niderlandzka (np. polska) oraz dziejów powszechnych.

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

Platforma Moodle

Strona internetowa Zakładu Studiów Niderlandzkich i Południowoafrykańskich WA

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień

wykład konwersatoryjny

Dyskusja

Praca z tekstem

Wykłady gościnne

Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem: 30 + 30 = 60h

Praca własna studenta: 120 h


suma godzin: 180


3 + 3 = 6 ECTS

Skrócony opis:

(Pierwszy semestr kursu dwusemestralnego. Następny semestr: 15-HKNID3-NID-22.)

Pełny opis:

(Pierwszy semestr kursu dwusemestralnego. Następny semestr: 15-HKNID3-NID-22.)

Treści kształcenia:

1. Oriënt en Occident 1-4 (Orient i Zachód) - średniowieczne eposy rycerskie, zwłaszcza o tematyce orientalnej, kontakty świata arabskiego i islamu ze średniowieczną Europą, afrikaans-malajska tradycja w południowoafrykańskiej kolonii, współczesne wpływy Wchodu w kulturze holenderskiej, tradycja orientalizmu w nauce holenderskiej.

2. Klank en Woord 1-4 (Dźwięk i Słowo) - najwcześniejsze tradycje muzyczne w Niderlandach, flamandzcy polifoniści, przykłady średniowiecznych i renesansowych pieśni, zbiory zawierające utwory muzyczne (Gruuthuse, Antwerps Liedboek), najbardziej znani kompozytorzy z Niderlandów XVI-XX w.

3. Taal en Schrift 1-2 (Język i Pismo) - najstarsze zabytki języka niderlandzkiego, piśmienność versus oralność (oratura, auratura), formy oralności w koloniach, współczesnie występujące formy oralności w nowych mediach.

4. Kleinkunstlidjes en cabaret 1-2 (Poezja śpiewana, piosenka aktorska i kabaret) - historia kabaretu w Holandii, przykłady ilustrujące różne formy poezji śpiewanej i piosenki aktorskiej.

5. Koloniën/wingewesten 1-4 (Kolonie i obszary zamorskie) - historia zamorskiej ekspansji Holendrów i Belgów, kompanie handlowe, podróżopisarstwo, wczesna XVIII- i XIX-wieczna krytyka kolonializmu oraz XX-wieczna literatura z byłych kolonii i o byłych koloniach.

6. Socialibiliteit 1-3 (Stowarzyszeniowość) - renesansowe izby retoryków, XIX-wieczne ruchy ożywienia religijnego (Réveil, emancypacja katolicka), filaryzacja społeczeństwa holenderskiego i belgijskiego, czasopisma kulturalno-literackie w sfilaryzowanym polu literackim w XX wieku.

7. Między romantyzmem a realizmem – analiza tekstu antykolonialnej powieści Max Havelaar (1860) Multatulego oraz jej historycznych kontekstów.

Literatura:

Blom, J.C.H., E. Lamberts (ed.). 2006. History of the Low Countries. Oxford/New York: Berghahn.

Huizinga, Johan. 2008. Kultura XVII-wiecznej Holandii. Kraków: Universitas.

Koch, Jerzy, Piotr Oczko (red.). 2018. Widzę rzeki szerokie… Z dziejów dawnej literatury niderlandzkiej. UAM: Poznań.

Koch, Jerzy, Piotr Oczko (red.). 2018. Widzę rzeki szerokie… Z dziejów literatury niderlandzkiej XIX i XX wieku. UAM: Poznań.

Van Boven, Erica, Mary Kemperink. 2006. Literatuur van de moderne tijd: Nederlandse en Vlaamse letterkunde in de 19e en 20e eeuw.

www.entoen.nu [canon van de Nederlandse geschiedenis] http://www.literatuurgeschiedenis.nl/

http://www.dbnl.org/

http://www.let.leidenuniv.nl/Dutch/Renaissance/Ursicula.html http://www.bibliopolis.nl/handboek

http://cf.hum.uva.nl/dsp/ljc/

Własne materiały prowadzącego

Efekty uczenia się:

Po zaliczeniu kursu student:

1. Potrafi przywołać i rozpoznać główne tendencje historycznego rozwoju niderlandzkiej kultury, literatury i sztuki.

2. Analizuje i interpretuje teksty literackie oraz teksty kultury w kontekście historycznym.

3. Potrafi scharakteryzować i ocenić działalność i wkład historyczny ważnych postaci w rozwój cywilizacyjny Niderlandów.

4. Potrafi opisać i łączyć ze sobą kluczowe wydarzenia i procesy historyczne.

5. Zrozumie tło historyczne w dziełach literatury i kultury niderlandzkiego obszaru językowego.

6. Potrafi zaproponować własną interpretację tekstów i bierze aktywny udział w dyskusji na zajęciach.

7. Umiejętnie korzysta ze źródeł, głównie w języku niderlandzkim.

8. Prawidłowo posługuje się podstawowymi pojęciami z zakresu literaturoznawstwa, historii oraz historii sztuki.

9. Rozpoznaje odniesienia do historii we współczesnej literaturze, filmie i życiu codziennym.

10. Cechuje się tolerancją wobec innych kultur.

Metody i kryteria oceniania:

Testy pisemne, udział w dyskusjach i pracy w grupach oraz egzamin pisemny po drugim semestrze.

Kryteria oceniania:

- bardzo dobry (bdb; 5,0): >90% punktów uzyskanych z kolokwiów, bardzo dobre przygotowanie prezentacji, aktywność podczas dyskusji na zajęciach

- dobry plus (+db; 4,5): >82,5 % punktów uzyskanych z kolokwiów, dobre przygotowanie prezentacji, aktywność podczas dyskusji na zajęciach

- dobry (db; 4,0): >75 % punktów uzyskanych z kolokwiów, dobre przygotowanie prezentacji, aktywność podczas dyskusji na zajęciach

- dostateczny plus (+dst; 3,5): >67 % punktów uzyskanych z kolokwiów, przygotowanie prezentacji

- dostateczny (dst; 3,0): >60 % punktów uzyskanych z kolokwiów, przygotowanie prezentacji

niedostateczny (ndst; 2,0): < 60% punktów uzyskanych z kolokwiów

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Jerzy Koch
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Przemysław Paluszek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)