Historia języka niderlandzkiego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 15-HJN-NID-11 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Historia języka niderlandzkiego |
Jednostka: | Wydział Anglistyki |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | język niderlandzki |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | filologia |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Celem kursu jest: -przekazanie wiedzy z zakresu pochodzenia języka -przekazanie wiedzy z zakresu historii języka niderlandzkiego od okresu praindoeuropejskiego do czasów współczesnych -wyrobienie umiejętności analizowania tekstów popularnonaukowych i prac naukowych z zakresu historii języka niderlandzkiego ze szczególnym uwzględnieniem związków pomiędzy rozwojem języka niderlandzkiego a tworzeniem literatury -wyrobienie umiejętności samodzielnej pracy z niderlandzkimi tekstami niewspółczesnymi |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | III rok |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Podstawowa znajomość historii i literatury Niderlandów; znajomość języka niderlandzkiego na poziomie B2. |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Kurs dostępny na platformie Moodle. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych efektów kształcenia obejmują m.in.: - wykład z wykorzystaniem multimediów - analizę tekstów niewspółczesnych i materiałów audio-wizualnych - dyskusję na forum grupy o omawianych tekstach i materiałach audio-wizualnych |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | Za ten kurs student uzyskuje w sumie 1 ECTS, a szacowany nakłąd pracy studenta wynosi 40h pracy. 30h z tego to godziny zajęć z nauczycielem. Pracę własną studenta na przygotowanie do zajęć i testów szacuje się na 10h. |
Skrócony opis: |
Celem kursu jest zapoznanie studentów z szeroko pojętą ewolucją języka niderlandzkiego: od czasów prehistorycznych poprzez średniowiecze i renesans aż do współczeności, gdzie szczególną uwagę poświęca się współczesnym odmianom narodowym języka niderlandzkiego. |
Pełny opis: |
Celem kursu jest zapoznanie studentów z szeroko pojętą ewolucją języka niderlandzkiego: od czasów prehistorycznych poprzez średniowiecze i renesans aż do współczeności, gdzie szczególną uwagę poświęca się współczesnym odmianom narodowym języka niderlandzkiego. Studenci zapoznają się nie tylko z tłem 'genetycznym', ale również z różnego rodzaju czynnikami pozajęzykowymi, które miały wpływ na rozwój języka niderlandzkiego w jego kolejnych stadiach. Przy omawianiu współczesnych odman języka szczególna uwaga będzie poświęcona ich cechom charakterystycznym (pisownia, wymowa, słownictwo i gramatyka). Treści kształcenia obejmują: -Język i jego pochodzenie -Genetyczne pokrewieństwo języków i uniwersalia językowe -Rozwój języków germańskich -Język staroniderlandzki -Język średnioniderlandzki -Język niderlandzki w XVI i XVII wieku -Język niderlandzki w XVII i XIX wieku -Język niderlandzki w Belgii – rys historyczny -Współczesne odmiany języka niderlandzkiego – północ (Holandia) i południe (Flandria) -Vlaamse tussentaal – współczesna odmiana j. niderlandzkiego używana w Belgii -Język niderlandzki poza Holandią i Flandrią |
Literatura: |
G. Janssens en Ann Marynissen. 2008, "Het Nederlands vroeger en nu." Leuven/Voorburg: Acco. Materiały własne prowadzącego. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu kursu student: -rozpoznaje główne tendencje historycznego rozwoju języka niderlandzkiego oraz potrafi wskazać charakterystyczne cechy języka niderlandzkiego w danym okresie -rozumie i interpretuje teksty reprezentujące różne fazy rozwoju języka niderlandzkiego -potrafi scharakteryzować język niderlandzki na tle innych języków germańskich -zna współczesne odmiany języka niderlandzkiego i potrafi wskazać podstawowe różnice między nimi -umie objaśnić pochodzenie języka -czyta ze zrozumieniem i umie krytycznie analizować teksty naukowe i popularnonaukowe napisane w języku niderlandzkim dot. rozwoju języka niderlandzkiego -zna i prawidłowo posługuje się podstawowymi pojęciami z zakresu historii języka -potrafi formułować wypowiedzi ustne na temat historii języka niderlandzkiego |
Metody i kryteria oceniania: |
W ciągu semestru przewidziane są dwa testy składające się z kilkunastu krótkich pytań otwartych oraz z zadania polegającego na rozpoznaniu w tekście cech charakterystycznych języka staro- i średnioniderlandzkiego (test 1) oraz flamandzkiego międzyjęzyka (Vlaamse tussentaal, test 2). Student uzyskuje zaliczenie, jeśli średnia z dwóch testów jest równa bądź większa niż 61%. 90% - 100%: bardzo dobry (bdb; 5,0) 82% - 89%: dobry plus (+db; 4,5) 75% - 81%: dobry (db; 4,0) 67% - 74%: dostateczny plus (+dst; 3,5) 61% - 66%: dostateczny (dst; 3,0) mniej niż 61%: niedostateczny (ndst; 2,0) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Wiercińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Wiercińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.