Historia Języka Angielskiego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 15-HJA-NA-12 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Historia Języka Angielskiego |
Jednostka: | Wydział Anglistyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | język angielski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | filologia angielska specjalizacje: nauczycielska, tłumaczeniowa |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Cele kształcenia: 1: przekazanie wiedzy z zakresu historii języka angielskiego od okresu praindoeuropejskiego do czasów współczesnych; 2: wyrobienie umiejętności wykorzystywania wiedzy ogólnojęzykoznawczej do analizy zjawisk historycznojęzykowych; 3: wyrobienie umiejętności procesualnego oglądu zjawisk historycznojęzykowych i wieloczynnikowego związku przyczynowo-skutkowego w historii języka; 4: wyrobienie umiejętności samodzielnej pracy z angielskimi tekstami niewspółczesnymi; 5: rozwinięcie umiejętności komunikacji i pracy w grupie |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | III rok |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Potwierdzona wiedza i umiejętności z zakresu angielskiego językoznawstwa opisowego |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Platforma e-learningowa Wydziału Anglistyki UAM. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Konwersatorium |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | Od r. akad. 2017-2018: 3 (pierwszy semestr) + 3 (drugi semestr) 4 (pierwszy semestr) + 4 (drugi semestr) |
Skrócony opis: |
(Pierwszy semestr kursu dwusemestralnego. Następny semestr: 15-HJA-NA-22.) Kurs składa się z cyklu ćwiczeń. Ćwiczenia obejmują praktyczne omówienie historii języka z elementami współczesnej dialektologii, pośwęicone też będą pracy z tekstami autentycznymi z wykorzystaniem słownijka. |
Pełny opis: |
(Pierwszy semestr kursu dwusemestralnego. Następny semestr: 15-HJA-NA-22.) Treści kształcenia: 1: Język praindoeuropejski; 2: Język pragermański; 3: Język staroangielski; 4: Język średnioangielski; 5: Język wczesnonowoangielski; 6: Język angielski ostatnich stuleci; 7: Zmiana językowa; 8: Wpływy zewnętrzne w historii języka angielskiego; 9: Standaryzacja języka angielskiego; 10: Socjolingwistyka historyczna języka angielskiego; 11: Dialekty współczesnego języka angielskiego; |
Literatura: |
Alfred Reszkiewicz. 1998 [1971]. Synchronic essentials of Old English: West Saxon. Warszawa: PWN. Jacek Fisiak. 1996 [1968]. A short grammar of Middle English. Warszawa: PWN. Jacek Fisiak. 1995. An outline history of English. Poznan: SAWW. Celia M. Millward. 1989. A biography of the English language. Fort Worth: Harcourt, Brace, Jovanowich. C.A. Baugh, T. Cable. 1993. A History of the English Language. Oxon: Routledge. Charles Laurence Barber (1997). Early Modern English. Edynburg: Edinburgh University Press. Hogg, Richard. 2002. An introduction to Old English. Edinburgh: Edinburgh University Press. Nevalainen, Terttu. 2006. An introduction to Early Modern English. Edinburgh: Edinburgh University Press. Smith, Jeremy & Simon Horobin. 2002. An introduction to Middle English. Edinburgh: Edinburgh University Press. Tieken-Boon van Ostade, Ingrid. 2009. An introduction to Late Modern English. Edinburgh: Edinburgh University Press. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi: 1: określić główne cechy charakterystyczne poszczególnych faz rozwojowych języka angielskiego, wskazując główne tendencje rozwojowe; 2: zastosować współczesne teorie językoznawcze w opisie zjawisk historyczno-językowych; 3: wskazywać i interpretować związki pomiędzy zjawiskami historyczno-językowymi a społeczno-historycznymi; 4: rozumieć, interpretować i analizować teksty reprezentujące różne fazy rozwoju języka angielskiego; 5: wyszukiwać, oceniać i korzystać z naukowych tekstów językoznawczych; 6: formułować i tworzyć wystąpienia ustne i pisemne na temat historii języka angielskiego z wykorzystaniem wyników najnowszych badań; |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin ma formę pisemną. Na egzamin można przynieść zatwierdzoną przez egzaminatora tabelę paradygmatów staroangielskich oraz słownik staroangielski (dostępne na platformie e-learningowej Moodle). Egzamin składa się z dziesięciu pytań i trwa dwie i pół godziny. Jedno z nich dotyczy zewnętrznej historii języka angielskiego; zestaw pytań dostępny jest na platformie e-learningowej Moodle. Przykładowy egzamin dostępny jest na platformie e-learningowej Moodle. Niezależnie od specjalizacji student musi opanować całość materiału kursowego. Komponenty oceny: Ocena z ćwiczeń: 5% Ocena z egzaminu: 100% Polubienie strony ZHJA na Facebooku: 1% (opcjonalnie) Ogólne kryteria oceniania: a) uzyskana wiedza o charakterze faktograficznym i teoretycznym; b) umiejętność pracy z danymi historycznojęzykoznawczymi (rozumienie tekstu, tłumaczenie tekstu, analiza językoznawcza tekstu). 5,0– znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne; 4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne; 4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne; 3.5 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami; 3.0 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami; 2.0 – niezadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.