Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Gramatyka opisowa języka irlandzkiego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 15-GOJIRL-CE-11
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Gramatyka opisowa języka irlandzkiego
Jednostka: Wydział Anglistyki
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język angielski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

filologia angielska

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:


C1

Poszerzenie zakresu słownictwa studentów umożliwiające opis gramatyki języka irlandzkiego na poziomie podstawowym

C2

Rozwinięcie umiejętności korzystania z narzędzi współczesnej leksykografii języka irlandzkiego

C3

Rozwinięcie kompetencji studentów w zakresie ortografii

C4

Rozwinięcie umiejętności czytania tekstów na poziomie bardziej zaawansowanym

C5

Rozwinięcie umiejętności pisania krótkich tekstów w języku irlandzkim

C6

Zapoznanie studentów z naturalnym brzmieniem języka irlandzkiego wywodzącego się z tradycyjnego irlandzkiego obszaru językowego (Gaeltacht)


Rok studiów (jeśli obowiązuje):

II rok

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

Znajomość języka angielskiego; pozytywne ukończenie kursu gramatyki języka irlandzkiego w poprzednim roku akademickim 

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

Moodle

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Leksykalno-gramatyczne ćwiczenia, krótkie formy pisemne

Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

Godziny zajęć z nauczycielem

30

Praca własna studenta#

35

Praca własna studenta#

35


SUMA GODZIN

100


Pełny opis: (tylko po angielsku)

Students of this course will gain an in-depth knowledge of Irish grammar. They will learn the tenses in Irish, first and second conjugation verbs, and irregular verbs. Students will study the comparative and superlative forms of adjectives. Students will learn the importance of gender and number in Irish nouns and adjectives. They will also study the genitive, vocative and dative cases in Irish and the declensions of nouns. Students will learn complex syntax and will practice grammar exercises on a regular basis. The course ends with a written examination. The coursebooks are: Nollaig Mac Conghail, Irish Grammar: A Basic Handbook; Irish Grammar Book; Nancy Stenson, Basic Irish: A Grammar and workbook. Other materials will be provided by the instructor.

Literatura:

Nollaig Mac Conghail, Irish Grammar: A Basic Handbook

Nancy Stenson, Basic Irish: A Grammar and workbook

Efekty uczenia się:

Studenci znają i potrafią opisać bardziej zaawansowane formy gramatyczne języka irlandzkiego używając specjalistycznego słownictwa.

Studenci są w stanie w większym zakresie wykorzystywać leksykalne i gramatyczne informacje zawarte w słownikach współczesnego języka irlandzkiego.

Studenci rozumieją i stosują zasady irlandzkiej ortografii.

Studenci zyskują doświadczenie w czytaniu przygotowanych na potrzeby zajęć tekstów irlandzkich na poziomie średnio zaawansowanym.

Studenci potrafią pisać dłuższe teksty w języku irlandzkim.

Studenci znacznym stopniu rozumieją mowę irlandzką wywodzącą się z tradycyjnego irlandzkiego obszaru językowego poprzez słuchanie materiałów językowych.

Studenci potrafią zademonstrować znajomość wybranych cech charakteryzujących dialekty języka irlandzkiego.

Metody i kryteria oceniania:

Metody oceniania

quizy, testy, aktywność na zajęciach

egzamin pisemny (test leksykalno-gramatyczny)

Kryteria oceniania

bardzo dobry (bdb; 5,0): ocenę bardzo dobrą otrzymuje student, który: opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności określony programem nauczania przedmiotu w danej klasie, oraz sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami

dobry plus (+db; 4,5)

dobry (db; 4,0): ocenę dobrą otrzymuje student, który: nie opanował w pełni wiadomości określonych programem nauczania w danej klasie, ale opanował je na poziomie przekraczającym minimalne wymagania programowe, oraz poprawnie stosuje wiadomości, rozwiązuje samodzielnie typowe zadania teoretyczne lub praktyczne.

dostateczny plus (+dst; 3,5)

dostateczny (dst; 3,0): ocenę dostateczną otrzymuje student, który: opanował wiadomości i umiejętności określone programem nauczania w danej klasie na poziomie nie przekraczającym minimalnych wymagań, oraz rozwiązuje typowe zadania teoretyczne lub praktyczne o średnim stopniu trudności.

niedostateczny (ndst; 2,0): ocenę niedostateczną otrzymuje student, który: nie opanował wiadomości i umiejętności określonych programem przedmiotu nauczania w danej klasie, a braki w wiadomościach uniemożliwiają dalsze zdobywanie wiedzy z tego przedmiotu, oraznie jest w stanie rozwiązać zadań o niewielkim (elementarnym) stopniu trudności.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)