Fonetyka i fonologia języka angielskiego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 15-FIF-OG-22 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Fonetyka i fonologia języka angielskiego |
Jednostka: | Wydział Anglistyki |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język angielski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | filologia angielska specjalizacja ogólnoakademicka |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Przekazanie wiedzy z zakresu fonetyki opisowej i elementów fonologii języka angielskiego; przekazanie podstawowej terminologii dziedziny; rozwinięcie umiejętności analizy zjawisk językowych; wyrobienie umiejętności czytania podstawowych opracowań z zakresu fonetyki i fonologii; wyrobienie umiejętności identyfikowania podobieństw i różnic między systemami fonologicznymi różnych języków; rozwinięcie umiejętności komunikacji na tematy powiązane z treściami kursu; rozwinięcie wrażliwości i otwartości na różnorodne zjawiska fonetyczne. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Zaawansowana znajomość języka angielskiego. |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Platorma e-learningowa Moodle. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład oraz dyskusja i ćwiczenia podczas konweratorium. |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 5 |
Skrócony opis: |
(Drugi semestr kursu dwusemestralnego. Opis pod 15-FIF-OG-12.) |
Pełny opis: |
(Drugi semestr kursu dwusemestralnego. Opis pod 15-FIF-OG-12.) |
Literatura: |
Ashby, Michael and John Maidment. 2005. Introducing phonetic science. Cambridge: Cambridge University Press. Collins, Beverley and Inger Mees. 2003. Practical phonetics and phonology. (1st ed.) London: Routledge. Cruttenden, Alan. 2014. Gimson’s pronunciation of English. (8th edition.) London: Routledge. García Lecumberri, María Luisa and John Maidment. 2000. English transcription course. London: Arnold. Jones, D. 2006. Cambridge English pronouncing dictionary. (17th edition by Peter Roach, James Hartman and Jane Setter. With CD-ROM.) Cambridge: Cambridge University Press. Ladefoged, Peter. 2001. A course in phonetics. (4th edition.) Boston: Heinle & Heinle. Roach, Peter. 2000[/2006]. English phonetics and phonology. (3rd edition.) Cambridge University Press. Sobkowiak, Włodzimierz. 2004. English phonetics for Poles. (3rd edition.) Poznań: Wydawnictwo Poznańskie. Wells, John C. 2008. Longman pronunciation dictionary. (3rd edition. With CD-ROM.) London: Pearson Education. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student: - posiada umiejętność podstawowego opisu artykulacji dźwięków mowy języka angielskiego - umie wymienić elementy fonemiczne języka angielskiego i przeprowadzić ich ogólną systematyzację - potrafi przeprowadzić podstawowe porównanie artykulacji dźwięków angielskich i polskich oraz systemów fonemicznych tych języków - rozumie zasady transkrypcji fonemicznej i fonetycznej oraz potrafi z nich korzystać - umie opisać i przeanalizować główne zjawiska mowy ciągłej w języku angielskim - potrafi nazwać główne zjawiska suprasegmentalne - potrafi objaśnić znaczenie analizy akustycznej mowy - ma umiejętność korzystania z podstawowych źródeł piśmienniczych dziedziny - potrafi odnieść zdobytą wiedzę do własnej wymowy w języku angielskim oraz do wymowy innych osób, zarówno rodzimych użytkowników, jak i uczących się - uświadamia sobie potrzebę dalszego doskonalenia swoich umiejętności oraz wie, jak to robić |
Metody i kryteria oceniania: |
Testy pisemne w ramach konwersatoriów. Pisemny egzamin końcowy. |
Praktyki zawodowe: |
Brak. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
CW
WYK
ŚR CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Kamil Kaźmierski, Grzegorz Michalski, Geoffrey Schwartz, Jarosław Weckwerth | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN KON
WT KON
KON
ŚR KON
KON
CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jarosław Weckwerth | |
Prowadzący grup: | Kamil Kaźmierski, Grzegorz Michalski, Jarosław Weckwerth, Ewelina Wojtkowiak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie z notą Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT CW
WYK
ŚR CW
CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jarosław Weckwerth | |
Prowadzący grup: | Anna Balas, Grzegorz Michalski, Jarosław Weckwerth | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą Wykład - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jarosław Weckwerth | |
Prowadzący grup: | Alona Kononenko-Szoszkiewicz, Grzegorz Michalski, Jarosław Weckwerth | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą Wykład - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.