Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Fonetyka i fonologia języka angielskiego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 15-FIF-NA-12
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Fonetyka i fonologia języka angielskiego
Jednostka: Wydział Anglistyki
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Punkty ECTS i inne: 3.00 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język angielski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

filologia angielska

specjalizacje: nauczycielska, tłumaczeniowa, teatrologiczna

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

Przekazanie wiedzy z zakresu fonetyki opisowej i elementów fonologii języka angielskiego; przekazanie podstawowej terminologii dziedziny; rozwinięcie umiejętności analizy zjawisk językowych; wyrobienie umiejętności identyfikowania podobieństw i różnic między systemami fonologicznymi różnych języków.


Rozwinięcie umiejętności komunikacji na tematy powiązane z treściami kursu; rozwinięcie wrażliwości i otwartości na różnorodne zjawiska językowe, w tym fonetyczne.

Rok studiów (jeśli obowiązuje):

I rok

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

Zaawansowana znajomość języka angielskiego.

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

Platorma e-learningowa Moodle.

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Dyskusja i ćwiczenia podczas konweratorium.

Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

6 ECTS (po 2 semestrach)

Skrócony opis:

(Pierwszy semestr kursu dwusemestralnego. Następny semestr: 15-FIF-NA-22.)

Kurs roczny składający się z 60 h ćwiczeń (nie ma wykładów).

Celem kursu jest zapewnienie studentom ogólnego wprowadzenia do fonetyki i fonologii języka angielskiego. Omawiane są też niektóre aspekty głosek innych języków (zwłaszcza polskiego).

Pełny opis:

(Pierwszy semestr kursu dwusemestralnego. Następny semestr: 15-FIF-NA-22.)

Celem kursu jest zapewnienie studentom ogólnego wprowadzenia do fonetyki i fonologii języka angielskiego. Omawiane są też niektóre aspekty głosek innych języków (zwłaszcza polskiego).

Wiedza tego typu jest niezbędna studentom Wydziału Anglistyki – jako osobom, które będą się zajmować językiem angielskim zawodowo – z kilku powodów:

– umożliwi studentom świadome kontrolowanie własnej wymowy angielskiej; jest to sprawność przydatna na zajęciach z Wymowy (PNJA), umiejętności zintegrowanych oraz na egzaminie ustnym z Praktycznej Nauki Języka Angielskiego; jest też przydatna we wszystkich sytuacjach, w których potrzebne jest publiczny występ w języku angielskim (np. w roli nauczyciela, tłumacza ustnego, rzecznika prasowego itp.);

– umożliwi studentom wykrywanie, analizowanie i ewentualną korektę błędów w wymowie ich własnych uczniów w przyszłości (w przypadku wyboru zawodu nauczyciela);

– w przypadku studentów wybierających na późniejszym etapie seminarium licencjackie lub magisterskie z językoznawstwa, niniejszy kurs służy za pierwsze wprowadzenie do specjalistycznej terminologii i sposobów argumentacji w dziedzinie.

Należy zauważyć, że kurs prowadzony jest z założeniem, iż studenci podchodzą do niego z dobrą znajomością języka angielskiego, a ich celem jest praca zawodowa z językiem angielskim (w roli nauczyciela, tłumacza, językoznawcy itp.), a nie po prostu korzystanie z języka angielskiego do porozumiewania się w życiu codziennym.

Literatura:

Ashby, Michael and John Maidment. 2005. Introducing phonetic science. Cambridge: Cambridge University Press.

Collins, Beverley and Inger Mees. 2003. Practical phonetics and phonology. (1st ed.) London: Routledge.

Cruttenden, Alan. 2014. Gimson’s pronunciation of English. (8th edition.) London: Routledge.

García Lecumberri, María Luisa and John Maidment. 2000. English transcription course. London: Arnold.

Jones, D. 2006. Cambridge English pronouncing dictionary. (17th edition by Peter Roach, James Hartman and Jane Setter. With CD-ROM.) Cambridge: Cambridge University Press.

Ladefoged, Peter. 2001. A course in phonetics. (4th edition.) Boston: Heinle & Heinle.

Roach, Peter. 2000[/2006]. English phonetics and phonology. (3rd edition.) Cambridge University Press.

Sobkowiak, Włodzimierz. 2004. English phonetics for Poles. (3rd edition.) Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.

Wells, John C. 2008. Longman pronunciation dictionary. (3rd edition. With CD-ROM.) London: Pearson Education.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:

- posiada umiejętność podstawowego opisu artykulacji dźwięków mowy języka angielskiego

- umie wymienić elementy fonemiczne języka angielskiego i przeprowadzić ich ogólną systematyzację

- potrafi przeprowadzić podstawowe porównanie artykulacji dźwięków angielskich i polskich oraz systemów fonemicznych tych języków

- rozumie zasady transkrypcji fonemicznej i fonetycznej oraz potrafi z nich korzystać

- umie opisać i przeanalizować główne zjawiska mowy ciągłej w języku angielskim

- potrafi nazwać główne zjawiska suprasegmentalne

- potrafi objaśnić znaczenie analizy akustycznej mowy

- ma umiejętność korzystania z podstawowych źródeł piśmienniczych dziedziny

- potrafi odnieść zdobytą wiedzę do własnej wymowy w języku angielskim oraz do wymowy innych osób, zarówno rodzimych użytkowników, jak i uczących się

- uświadamia sobie potrzebę dalszego doskonalenia swoich umiejętności oraz wie, jak to robić

Metody i kryteria oceniania:

Testy pisemne w ramach konwersatoriów.

Pisemny egzamin końcowy.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Anna Balas, Kamil Kaźmierski, Grzegorz Michalski, Geoffrey Schwartz, Jarosław Weckwerth
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jarosław Weckwerth
Prowadzący grup: Anna Balas, Grzegorz Michalski, Geoffrey Schwartz, Jarosław Weckwerth
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jarosław Weckwerth
Prowadzący grup: Grzegorz Michalski, Jarosław Weckwerth, Ewelina Wojtkowiak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jarosław Weckwerth
Prowadzący grup: Grzegorz Michalski, Jarosław Weckwerth
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)