Fonetyka i fonologia języka angielskiego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 15-FIF-NA-12 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Fonetyka i fonologia języka angielskiego |
Jednostka: | Wydział Anglistyki |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język angielski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | filologia angielska specjalizacje: nauczycielska, tłumaczeniowa, teatrologiczna |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Przekazanie wiedzy z zakresu fonetyki opisowej i elementów fonologii języka angielskiego; przekazanie podstawowej terminologii dziedziny; rozwinięcie umiejętności analizy zjawisk językowych; wyrobienie umiejętności identyfikowania podobieństw i różnic między systemami fonologicznymi różnych języków. Rozwinięcie umiejętności komunikacji na tematy powiązane z treściami kursu; rozwinięcie wrażliwości i otwartości na różnorodne zjawiska językowe, w tym fonetyczne. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Zaawansowana znajomość języka angielskiego. |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Platorma e-learningowa Moodle. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Dyskusja i ćwiczenia podczas konweratorium. |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 6 ECTS (po 2 semestrach) |
Skrócony opis: |
(Pierwszy semestr kursu dwusemestralnego. Następny semestr: 15-FIF-NA-22.) Kurs roczny składający się z 60 h ćwiczeń (nie ma wykładów). Celem kursu jest zapewnienie studentom ogólnego wprowadzenia do fonetyki i fonologii języka angielskiego. Omawiane są też niektóre aspekty głosek innych języków (zwłaszcza polskiego). |
Pełny opis: |
(Pierwszy semestr kursu dwusemestralnego. Następny semestr: 15-FIF-NA-22.) Celem kursu jest zapewnienie studentom ogólnego wprowadzenia do fonetyki i fonologii języka angielskiego. Omawiane są też niektóre aspekty głosek innych języków (zwłaszcza polskiego). Wiedza tego typu jest niezbędna studentom Wydziału Anglistyki – jako osobom, które będą się zajmować językiem angielskim zawodowo – z kilku powodów: – umożliwi studentom świadome kontrolowanie własnej wymowy angielskiej; jest to sprawność przydatna na zajęciach z Wymowy (PNJA), umiejętności zintegrowanych oraz na egzaminie ustnym z Praktycznej Nauki Języka Angielskiego; jest też przydatna we wszystkich sytuacjach, w których potrzebne jest publiczny występ w języku angielskim (np. w roli nauczyciela, tłumacza ustnego, rzecznika prasowego itp.); – umożliwi studentom wykrywanie, analizowanie i ewentualną korektę błędów w wymowie ich własnych uczniów w przyszłości (w przypadku wyboru zawodu nauczyciela); – w przypadku studentów wybierających na późniejszym etapie seminarium licencjackie lub magisterskie z językoznawstwa, niniejszy kurs służy za pierwsze wprowadzenie do specjalistycznej terminologii i sposobów argumentacji w dziedzinie. Należy zauważyć, że kurs prowadzony jest z założeniem, iż studenci podchodzą do niego z dobrą znajomością języka angielskiego, a ich celem jest praca zawodowa z językiem angielskim (w roli nauczyciela, tłumacza, językoznawcy itp.), a nie po prostu korzystanie z języka angielskiego do porozumiewania się w życiu codziennym. |
Literatura: |
Ashby, Michael and John Maidment. 2005. Introducing phonetic science. Cambridge: Cambridge University Press. Collins, Beverley and Inger Mees. 2003. Practical phonetics and phonology. (1st ed.) London: Routledge. Cruttenden, Alan. 2014. Gimson’s pronunciation of English. (8th edition.) London: Routledge. García Lecumberri, María Luisa and John Maidment. 2000. English transcription course. London: Arnold. Jones, D. 2006. Cambridge English pronouncing dictionary. (17th edition by Peter Roach, James Hartman and Jane Setter. With CD-ROM.) Cambridge: Cambridge University Press. Ladefoged, Peter. 2001. A course in phonetics. (4th edition.) Boston: Heinle & Heinle. Roach, Peter. 2000[/2006]. English phonetics and phonology. (3rd edition.) Cambridge University Press. Sobkowiak, Włodzimierz. 2004. English phonetics for Poles. (3rd edition.) Poznań: Wydawnictwo Poznańskie. Wells, John C. 2008. Longman pronunciation dictionary. (3rd edition. With CD-ROM.) London: Pearson Education. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student: - posiada umiejętność podstawowego opisu artykulacji dźwięków mowy języka angielskiego - umie wymienić elementy fonemiczne języka angielskiego i przeprowadzić ich ogólną systematyzację - potrafi przeprowadzić podstawowe porównanie artykulacji dźwięków angielskich i polskich oraz systemów fonemicznych tych języków - rozumie zasady transkrypcji fonemicznej i fonetycznej oraz potrafi z nich korzystać - umie opisać i przeanalizować główne zjawiska mowy ciągłej w języku angielskim - potrafi nazwać główne zjawiska suprasegmentalne - potrafi objaśnić znaczenie analizy akustycznej mowy - ma umiejętność korzystania z podstawowych źródeł piśmienniczych dziedziny - potrafi odnieść zdobytą wiedzę do własnej wymowy w języku angielskim oraz do wymowy innych osób, zarówno rodzimych użytkowników, jak i uczących się - uświadamia sobie potrzebę dalszego doskonalenia swoich umiejętności oraz wie, jak to robić |
Metody i kryteria oceniania: |
Testy pisemne w ramach konwersatoriów. Pisemny egzamin końcowy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT CW
CW
ŚR CW
CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Anna Balas, Kamil Kaźmierski, Grzegorz Michalski, Geoffrey Schwartz, Jarosław Weckwerth | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN KON
KON
KON
WT ŚR KON
KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jarosław Weckwerth | |
Prowadzący grup: | Anna Balas, Grzegorz Michalski, Geoffrey Schwartz, Jarosław Weckwerth | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN CW
WT CW
ŚR CW
CW
CZ CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jarosław Weckwerth | |
Prowadzący grup: | Grzegorz Michalski, Jarosław Weckwerth, Ewelina Wojtkowiak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
CW
ŚR CW
CZ CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jarosław Weckwerth | |
Prowadzący grup: | Grzegorz Michalski, Jarosław Weckwerth | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.