Dramat i teatr elżbietański i jakobiński
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 15-DTCPKE-TD-11 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Dramat i teatr elżbietański i jakobiński |
Jednostka: | Wydział Anglistyki |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | język angielski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | Filologia angielska Specjalizacja: Teatr i dramat krajów angielskiego obszaru językowego |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | C1 Przekazanie studentom najważniejszych informacji na temat dramatu i teatru epoki elżbietańskiej i okresu panowania Jakuba I w Anglii. C2 Przekazanie studentom najważniejszych informacji na temat praktyk teatralnych epoki wczesno nowożytnej w Anglii. C3 Przekazanie wiedzy na temat najważniejszych dzieł, twórców i procesów w angielskim dramacie wczesnej epoki nowożytnej. C4 Rozwinięcie umiejętności rozpoznawania odniesień historycznych i kulturowych w literaturze i kulturze krajów anglojęzycznych. C5 Dostarczenie studentom podstawowego nazewnictwa i terminologii z zakresu teatrologii i literaturoznawstwa w języku angielskim. C6 Rozwinięcie umiejętności korzystania z literatury przedmiotu. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning): | Umieszczanie na platformie Moodle materiałów z zajęć oraz linków i dodatkowych pomocy w zakresie poszczególnych tematów. |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Podstawowym kryterium jest wystarczająco wysoki poziom znajomości j. angielskiego (przynajmniej poziom B2 lub C1). Ponadto wymagana jest podstawowa wiedza z dziedziny teatru i dramatu (na poziomie szkoły średniej). |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Umieszczanie na platformie Moodle materiałów z zajęć oraz linków i dodatkowych pomocy w zakresie poszczególnych tematów. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | · Analiza fragmentów tekstów źródłowych i fragmentów dramatów. · Projekcja i analiza filmów historycznych oraz dokumentalnych. · Dyskusja na temat fragmentów sztuk i filmów. · Prezentacje studenckie. · Wprowadzenia w postaci mini-wykładów prezentowane przez wykładowcę. |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 30 h Praca własna studenta 2 (przygotowanie do testu końcowego) 5 h SUMA GODZIN 35 h LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA MODUŁU ZAJĘĆ/PRZEDMIOTU 2 |
Skrócony opis: |
(tylko po angielsku) This course will give students the most important information about drama and theatre during the Elisabethan and Jacobean rule in England. The students will get acquainted with the most important works, playwrights and processes of the period. They will also be introduced to the key theatrical terms relevant to the period in question, they will get some basic knowledge as to the major playhouses created during that period as well as their structure and stage practices employed. During this course students will also have a chance to analyse the most important dramatic works of the period, including these of Christopher Marlowe, William Shakespeare, Ben Johnson as well as some anonymous plays of the epoch. Credits will be awarded on the basis of class participation and a written test. |
Pełny opis: |
1. Wprowadzenie do historii teatru i twórczości dramatycznej: najważniejsze terminy dotyczące teatru, przegląd kluczowych dzieł i postaci teatru antycznego i średniowiecznego, analiza wpływu poprzednich epok na kształtowanie się nowych trendów, wstęp do tła historycznego renesansu w Anglii. 2. Wstęp do teatru i dramatu elżbietańskiego oraz porównanie z teatrem średniowiecznym: teatr w średniowieczu, kontynuacje myśli i praktyk średniowiecznych w dramacie wczesno-nowożytnym, nowe trendy i praktyki teatralne w epoce Tudorów. 3. Rozwój sceny elżbietańskiej cz.1: teatry w Londynie (Blackfriars The Curtain, The Rose, The Swan, The Theatre itp.), okoliczności historyczne i kulturowe rozwoju sceny elżbietańskiej. 4. Rozwój sceny elżbietańskiej cz. 2: teatry w Londynie, budowa i wygląd teatru elżbietańskiego, praktyki sceniczne wraz z analizą fragmentów sztuk wystawianych na scenie czasów panowania Elżbiety I i Jakuba I. 5. Rozwój sceny elżbietańskiej cz. 3: teatry w Londynie, budowa i wygląd teatru elżbietańskiego, praktyki sceniczne wraz z analizą fragmentów sztuk wystawianych na scenie czasów panowania Elżbiety I i Jakuba I. 6. University Wits: John Lyly, Robert Greene, George Peele, Thomas Lodge, Thomas Kyd, Thomas Nashe, and Christopher Marlowe. 7. Wprowadzenie do twórczości Christophera Marlowe’a: ambitni bohaterowie Marlowe’a (tzw. overreachers) Tamburlaine i Barabas 8. Wprowadzenie do twórczości Christophera Marlowe’a: Marlowe na scenie elżbietańskiej i kontynuatorzy jego stylu. 9. Wprowadzenie do twórczości Williama Shakespeare’a: tragedia Szekspirowska (Król Lear). 10. Wprowadzenie do twórczości Williama Shakespeare’a: komedia Szekspirowska (Sen Nocy Letniej). 11. Wprowadzenie do twórczości Bena Jonsona: komedie satyryczne Jonsona (The Alchemist, Every Man in His Humour), John Marston (także komedie satyryczne). 12. Dramat po Shakespearze: Chapman (The Revenge of Bussy D'Ambois), Dekker (The Shoemaker’s Holidays), Middleton, wzrost popularności tragi-komedii (Fletcher, Beaumont). 13. Wybitne anonimowe dzieła epoki: The Revenger’s Tragedy, Yorkshire Tragedy, Arden of Feversham. 14. Zbrodnia, sensacja i tabu na scenie epoki cz. 1: Ford (Tis a pity she’s a whore), Webster (The Duchess of Malfi, The White Devil). 15. Zbrodnia, sensacja i tabu na scenie epoki cz. 2: theory of transgression, Barnes (Borgia), Middleton (The Changling, Women beware women), Shakespeare (Othello). |
Literatura: |
G.E. Bentley, The Jacobean and Caroline Stage (7 vols.; Oxford, 1941) E.K. Chambers, The Elizabethan Stage (4 vols.; Oxford, 1923, repr. 2009) Brian Gibbons, Jacobean City Comedy (2nd ed., Methuen, 1980) Andrew Gurr, The Shakespearean Stage 1674-1642 (4th ed.; Cambridge, 2009) Lisa Jardine, Still Harping on Daughters (2nd ed., Brighton: Harvester, 1989) John Kerrigan, Revenge Tragedy (Oxford, 1996) Brian Vickers (ed.), English Renaissance Literary Criticism (Oxford, 2003) Peter Womack, English Renaissance Drama (Oxford: Blackwell, 2006) A. R. Braunmuller and Michael Hattaway, The Cambridge Companion to English Renaissance Drama (2nd ed.; Cambridge, 2003) Arthur Kinney (ed.), A Companion to Renaissance Drama (Oxford: Wiley-Blackwell, 2002) Michael Hattaway (ed.), A Companion to Renaissance Literature and Culture (Oxford: Wiley-Blackwell, 2003) Emma Smith (ed.), The Cambridge Companion to English Renaissance Tragedy (Cambridge, 2010) |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia EK student /ka potrafi: 1. scharakteryzować poszczególne nurty rozwoju teatru oraz dramatu za panowania Królowej Elżbiety I i Jakuba I w Anglii 2. opisać, łączyć ze sobą oraz lokalizować kluczowe procesy historyczne i kulturowe, które miały wpływ na kształtowanie się praktyk teatralnych oraz twórczość dramatyczną epoki 3. zrozumieć tło historyczne w dziełach dramatycznych epoki elżbietańskiej i czasów panowania jej następcy 4. scharakteryzować i ocenić wkład najważniejszych dramatopisarzy w rozwój kultury angielskiego renesansu i baroku 5. opisać, łączyć ze sobą oraz lokalizować kluczowe procesy historyczne i kulturowe, które miały wpływ na kształtowanie się praktyk teatralnych oraz twórczość dramatyczną epoki angielskiego renesansu i baroku 6. korzystać z literatury przedmiotu w języku angielskim |
Metody i kryteria oceniania: |
P – zaliczenie pisemne składające się z 10 pytań otwartych opisowych, 5-8 pojęć do wyjaśnienia. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Burzyńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Burzyńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Burzyńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Burzyńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.