Culture-oriented English practice: Grammar in public discourse
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 15-COEP-GPD-ES-34 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Culture-oriented English practice: Grammar in public discourse |
Jednostka: | Wydział Anglistyki |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | język angielski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | English Studies: Literature and Culture |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | 1. Przekazanie wiedzy z zakresu historii analizy tekstu i dyskursu 2. Rozwinięcie zdolności identyfikacji podejść i tradycji badawczych w analizie tekstu i dyskursu. 3. Rozwinięcie zdolności krytycznej oceny podejść i tradycji badawczych w analizie tekstu i dyskursu. 4. Rozwinięcie zdolności krytycznej oceny kombinacji podejść i tradycji badawczych analizy tekstu i dyskursu. 5. Rozwinięcie umiejętności zastosowania metod analizy tekstu i dyskursu w badaniach języka mediów i polityki. 6. Rozwinięcie umiejętności zastosowania kombinacji metod analizy tekstu i dyskursu w badaniach języka mediów i polityki. 7. Rozwinięcie umiejętności komunikacji i pracy w grupie. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Materiały dostępne są w Bibliotece Novum oraz na platformie Moodle. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Ćwiczenia • krytyczna analiza tekstów naukowych • prezentacja treści wybranych artykułów przez studentów • dyskusja • ćwiczenia (w tym w grupach i indywidualnie) w analizie przykładowych tekstów medialnych i politycznych |
Skrócony opis: |
(Pierwszy semestr kursu dwusemestralnego . Następny semestr: 15-COEP-GPD-ES-44.) |
Pełny opis: |
Treści kształcenia: 1. Teorie dyskursu i komunikacji w naukach humanistycznych i społecznych 2. Retoryka i inne źródła przednowoczesne 3. Źródła strukturalistyczne w analizie tekstu i dyskursu 4. Źródła etnometodologiczne w analizie tekstu i dyskursu 5. Socjologia języka 6. Lingwistyka tekstu 7. Analiza konwersacyjna 8. Analiza narratywna 9. Językoznawstwo krytyczne 10. Krytyczna analiza dyskursu: Szkoła brytyjska 11. Krytyczna analiza dyskursu: Podejście socjo-kognitywne 12. Krytyczna analiza dyskursu: Podejście dyskursywno-historyczne 13. Językoznawstwo korpusowe w analizie tekstu i dyskursu 14. Analiza multimodalna i dyskursywno-etnograficzna 15. Wybrane aspekty z dziedziny mediów masowych – typy dziennikarstwa 16. Wybrane aspekty z dziedziny mediów masowych – typy tekstów dziennikarskich 17. Ideologia, władza i hegemonia 18. Wartości i wartościowanie językowe 19. Związek ideologii z wartościami i procesem wartościowania 20. Mechanizmy językowe w wyrażaniu ideologii, wartości i wartościowania w dyskursie 21. KAD jako metoda badawcza w analizie komunikatów medialnych |
Literatura: |
Podręczniki: Jaworski, Adam and Nikolas Coupland (eds.). 1999. The discourse reader. London: Routledge. Johnstone, Barbara. 2008. Discourse analysis. Maleden: Blackwell. Van Dijk, Teun A. (ed.). 2011. Discourse studies. Los Angeles: Sage. Schiffrin, Deborah, Deborah Tannen and Heidi E. Hamilton (eds.). 2001. The handbook of discourse analysis. Malden: Blackwell. de Beaugrande, Robert-Alain and Wolfgang Ulrich Dressler. 1990. Wstęp do lingwistyki tekstu (translated by Aleksander Szwedek). Warszawa: PWN. Kress, Gunter and Theo van Leeuwen, T. 1996. Reading images. London: Routledge. Van Dijk, Teun. A. (ed.). 2007. Discourse Studies. (5 Vols.). London: Sage. Van Leeuwen, Theo. 2008. Discourse and practice. Cambridge: Cambridge University Press. Wodak, Ruth and Michael Meyer. Inne teksty: Duszak, Anna and Norman Fairclough (eds). 2008. Krytyczna Analiza Dyskursu. Kraków: Universitas. Duszak, Anna. 1998. Tekst, dyskurs, komunikacja międzykulturowa. Warszawa: PWN. Dressler, Wolfgang Ulrich. 1978. Current trends in textlinguistics. Berlin: Mouton de Gruyter. Fairclough, Norman. 2010. Critical Discourse Analysis. (2nd edition.) London: Longman. Johnstone, Barbara. 2001. “Discourse analysis and narrative”, in: Deborah Schiffrin, Deborah Tannen and Heidi E. Hamilton (eds.). 2001. The handbook of discourse analysis. Malden: Blackwell. Ochs, Elinor. 2011. “Narrative in everyday life”, in: Teun Van Dijk. (ed.).2007. Discourse studies: A multidisciplinary introduction. (2nd edition.). London: Sage. Maestrie, Rajend. 2008. “Sociolinguistics and sociology of language“, in: Bernard Spolsky and Francis M. Hult (eds.). 2008. The handbook of educational linguistics. Malden: Blackwell, 66-82. Krzyżanowski, Michał. 2011. Ethnography and critical discourse analysis: Towards a problem-oriented research dialogue, Critical Discourse Studies 8: 231-238. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student: 1. przywołuje i rozpoznaje podejścia i tradycje badawcze w analizie tekstu i dyskursu; 2. rozróżnia podejścia i tradycje badawcze w analizie tekstu i dyskursu; 3. czyta ze zrozumieniem teksty źródłowe głównych przedstawicieli podejść i tradycji badawczych w analizie tekstu i dyskursu; 4. identyfikuje kombinacje podejść i tradycji badawczych analizy tekstu i dyskursu; 5. wykorzystuje pojedyncze podejścia i tradycje badawcze w analizie tekstu i dyskursu do własnych badań języka mediów i polityki; 6. wykorzystuje kombinacje podejść i tradycji badawczych analizy tekstu i dyskursu do własnych analiz języka mediów i polityki; 7. proponuje własną interpretację tekstów i bierze aktywny udział w dyskusji na zajęciach; 8. korzysta ze źródeł literaturowych, głównie w języku angielskim; 9. zna i prawidłowo posługuje się podstawowymi pojęciami z zakresu analizy tekstu i dyskursu; 10. wyciąga wnioski i porządkuje efekty dyskusji. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania (F – formujące, P – podsumowujące) F – dyskusja podczas zajęć F – sprawdzenie przygotowania do zajęć (w tym krótkie sprawdziany na początku zajęć sprawdzające znajomość lektury) F – obserwacja podczas dyskusji i prezentacji F – moderowanie dyskusji P – pisemne kolokwium zaliczeniowe: udzielenie poprawnych odpowiedzi na pytania dot. rozwoju, aktualnych trendów i zastosowania podejść badawczych w analizie tekstu i dyskursu P – pisemna analiza wybranego tekstu prasowego |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Kamila Dębowska-Kozłowska | |
Prowadzący grup: | Maciej Kielar | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Maciej Kielar | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maciej Kielar, Christopher Whyatt | |
Prowadzący grup: | Maciej Kielar | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Maciej Kielar | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.