Academically-oriented English practice: written English
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 15-AOEP-WR-EL-1BA-22 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Academically-oriented English practice: written English |
Jednostka: | Wydział Anglistyki |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | język angielski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | English linguistics: Theories, interfaces, technologies |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | 1. Zapoznanie z formą akapitu ekspozycyjnego i opanowanie umiejętności jego rozpoznawania, konstruowania i pisania. 2. Zapoznanie z kilkoma podstawowymi retorycznymi modelami rozwijania akapitu ekspozycyjnego i opanowanie umiejętności ich rozpoznawania oraz konstruowania i pisemnej realizacji w akapicie. 3. Zapoznanie z zasadami tworzenia krótkich streszczeń i opanowanie umiejętności doboru informacji z tekstu źródłowego oraz pisania streszczenia w oparciu o tę informację. 4. Opanowanie komunikacyjnych, technicznych i kognitywno-organizacyjnych podstaw języka pisanego, takich jak styl, rejestr, interpunkcja, świadomość adresata, tworzenie tekstu jako proces. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Znajomość języka angielskiego na poziomie B2/B2+. Pomyślne przejście rekrutacji na studia 1. stopnia na kierunek „English linguistics: Theories, interfaces, technologies” w UAM |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Strona WA PNJA, WAMU Moodle, Biblioteka Filologiczna Novum |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | 1. Czytanie i analiza tekstów - identyfikowanie myśli głównej i informacji szczegółowych. 2. Analiza przykładowych akapitów i streszczeń. 3. Przygotowanie argumentacji - metoda burzy mózgów 4. Przygotowanie planów akapitów. 5. Analiza błędów, poprawa błędów - indywidualnie i w grupie 6. Parafrazowanie. 7. Praca indywidualna i w grupie. 8. Praca z podręcznikiem (ćwiczenia stylistyczne, leksykalne, gramatyczne, interpunkcyjne). |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 4 ECTS (po obu semestrach) |
Skrócony opis: |
(Drugi semestr kursu dwusemestralnego. Opis kursu pod: 15-AOEP-WR-EL-1BA-12.) |
Pełny opis: |
(Drugi semestr kursu dwusemestralnego. Opis kursu pod: 15-AOEP-WR-EL-1BA-12.) Treści kształcenia: 1. Czytanie, analiza i dyskusja akapitów wzorcowych w celu zidentyfikowania zasad organizacji typowego akapitu. 2. Ćwiczenia związane ze strukturą akapitu: idea przewodnia („controlling idea”), zdanie tematyczne / główne („topic sentence”), zdania rozwijające główne i podrzędne („major / minor supporting sentences”), zdanie podsumowujące, spójność (unity/cohesion), logika (coherence), kompletność. 3. Poznanie i wyćwiczenie poprzez pisanie i korektę 6 obowiązkowych typów rozwinięcia akapitu: przez listę / egzemplifikację, przez porównanie i różnice, przez klasyfikację, przez porządek przyczynowo-skutkowy (cause/effect), oraz 2 dodatkowych – przez definicję i przez opis / analizę. 4. Ćwiczenia z praktycznego użycia języka: rejestr i styl, zdania złożone (complex, compound), efektywny dobór słownictwa, połączenia logiczne i wyrażenia łączące, podstawowe zasady interpunkcji. 5. Pisanie i poprawa min. 5-6 (kilkuzdaniowych) streszczeń do tekstów współczesnych o tematyce ogólnej o długości 100-210 słów. |
Literatura: |
Arnaudet, Martin L. and Mary Ellen Barrett. 1990. Paragraph Development: A Guide for Students of English. Englewood Cliffs: Prentice Hall Regents. Hamp-Lyons, Liz and Ben Heasley. 2013. Study Writing: A Course in Writing Skills for Academic Purposes. Cambridge: Cambridge University Press. Imhoof, Maurice and Herman Hudson.1975. From Paragraph to Essay. London: Longman. Morenberg, Max and Jeff Sommers. 2008. The Writer's Options: Lessons in Style and Arrangement. New York: Pearson Longman. Oshima, Alice and Ann Hogue. 2006. Writing Academic English. White Plains NY: Pearson Longman. Packer, Nancy Huddleston and John Timpane. 1997. Writing Worth Reading: The Critical Process. Boston: Bedford/St. Martin's. Smalley, Regina L., Mary K. Ruetten and Joann Rishel Kozyrev. 2011. Refining Composition Skills: Rhetoric and Grammar. Boston: Heinle ELT. Smalzer, William R. 2005. Write to Be Read. Cambridge: Cambridge University Press. Zemach, Dorothy E. and Lisa A. Rumisek. 2005. Academic Writing: From Paragraph to Essay. Oxford: Macmillan Zemach, Dorothy E. and Carlos Islam. 2006. Writing in Paragraphs: From Sentence to Paragraph. Oxford: Macmillan. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia EK student /ka: 1. Potrafi skonstruować i napisać spójny, logiczny, wyczerpujący i generalnie poprawny językowo akapit ekspozycyjny o długości do 200 słów, także w warunkach ograniczenia czasowego (1-1,5 h). 2. Potrafi dobrać i zastosować w pisanym tekście właściwy retoryczny model rozwinięcia akapitu ekspozycyjnego, w zależności od postawionego bądź sformułowanego przez siebie tematu. 3. Potrafi napisać kilku zdaniowe, w miarę precyzyjne i obiektywne streszczenie tekstu ogólnego o długości ok. 100-210 słów z zachowaniem podstawowej poprawności gramatycznej i leksykalnej. 4. Potrafi analizować strukturę krótkiego tekstu ekspozycyjnego, i wykorzystać tę umiejętność w korekcie, samo-korekcie, dyskusji, przygotowaniu streszczenia. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania (F - formujące, P - podsumowujące); F – prace pisemne F - prace pisemne oceniane specjalnym arkuszem ocen; F – dyskusja na forum grupy i w pod-grupach P - egzamin pisemny Kryteria oceniania: Egzamin z praktycznej znajomości języka angielskiego po dwóch semestrach nauki, składający się z części pisemnej - esej i test gramatyczno-leksykalny oraz części ustnej - rozmowa z komisją egzaminacyjną na zadany temat. Oczekiwany stopień biegłości językowej po 1 roku studiów pierwszego stopnia B2+ bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita umiejętność pisania akapitów i streszczeń pod względem struktury, zawartości i poprawności językowej dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra umiejętność pisania akapitów i streszczeń pod względem struktury, zawartości i poprawności językowej dobry (db; 4,0): dobra umiejętność pisania akapitów i streszczeń pod względem struktury, zawartości i poprawności językowej dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca umiejętność pisania akapitów i streszczeń pod względem struktury, zawartości i poprawności językowej dostateczny (dst; 3,0): dostateczna umiejętność pisania akapitów i streszczeń pod względem struktury, zawartości i poprawności językowej niedostateczny (ndst; 2,0): niedostateczna umiejętność pisania akapitów i streszczeń pod względem struktury, zawartości i poprawności językowej |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paula Orzechowska | |
Prowadzący grup: | Christopher Whyatt | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Balas, Halszka Bąk, Tomasz Dyrmo, Ewa Grzywaczewska-Stewart, Mateusz Jekiel, Kamil Malarski, Ewa Olszewska, Anna Skałba, Joanna Śmiecińska, Sylwia Wojciechowska, Paulina Zydorowicz | |
Prowadzący grup: | Joanna Śmiecińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Balas | |
Prowadzący grup: | Joanna Śmiecińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Joanna Śmiecińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.