Academically-oriented English practice: pronunciation: General British / General American
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 15-AOEP-PH-EL-1BA-12 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Academically-oriented English practice: pronunciation: General British / General American |
Jednostka: | Wydział Anglistyki |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | język angielski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | English linguistics: Theories, interfaces, technologies |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | - Rozwinięcie umiejętności artykulacji dźwięków angielskich we wszystkich kontekstach alofonicznych, z zachowaniem niezbędnych kontrastów fonemicznych. - Wykształcenie świadomości społecznych znaczeń wymowy. - Wyrobienie umiejętności świadomego kontrolowania swojej wymowy i niezależnej pracy nad nią. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning): | Tak (częściowo): materiały, testowanie zagadnień, załączanie nagrań do oceny |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | znajomość podstawowych zagadnień z zakresu językoznawstwa wprowadzonych w szkole średniej; znajomość języka angielskiego na poziomie B2 |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Strona WA PNJA, WA Moodle, Biblioteka Neofilologii Collegium Novum |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Opisy artykulacyjne dźwięków mowy; słuchanie tekstów modelowych i powtarzanie; dryle fonetyczne, czytanie dialogów i tekstów; prezentacje ustne; testy percepcyjne; ćwiczenie transkrypcji fonemicznej; ekspozycja na źródła autentyczne (np. BBC); Ćwiczenia laboratoryjne; konsultacje indywidualne. |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 4 (po obu semestrach) |
Skrócony opis: |
(Pierwszy semestr kursu dwusemestralnego . Następny semestr: 15-AOEP-PH-EL-1BA-22.) |
Pełny opis: |
(Pierwszy semestr kursu dwusemestralnego . Następny semestr: 15-AOEP-PH-EL-1BA-22.) Tresci kształcenia: 1. Monoftongi języka angielskiego. 2. Dyftongi języka angielskiego 3. Spółgłoski języka angielskiego 4. Formy słabe słów funkcyjnych 5. Podstawy cech suprasegmentalnych: akcent wyrazowy i zdaniowy oraz rytm 6. Rozwijanie świadomości wariantywności |
Literatura: |
Słowniki: - Jones, D. 2006. Cambridge English pronouncing dictionary. (17th edition by P. Roach, J. Hartman and J. Setter. With CD-ROM.) CUP. - Kenyon, J.S and T.A. Knott. 1953. A pronouncing dictionary of American English. G.C. Merriam Co. - Lindsey, G. and Péter Szigetvári. CUBE pronunciation dictionary, with sound links: http://seas3.elte.hu/cube/ - Upton, C. and W. Kretzschmar. 2017. The Routledge Dictionary of Pronunciation for Current English. (2nd edition). Routledge. - Wells, J. 2008. Longman pronunciation dictionary. (3rd edition. With CD-ROM.) Pearson Education. Podręczniki: British English - Bowler, B. and S. Cunningham. 1991. Headway (Intermediate and Upper Intermediate) pronunciation. OUP. - Bradford, B. 1988. Intonation in context. CUP. - Brazil, D. 1994. Pronunciation for advanced learners of English. CUP. - Espeseth, M. 1999. Academic listening encounters. CUP. - Gimson, A.C. 1975. A practical course of English pronunciation. Edward Arnold. - Hancock, M. 1995. Pronunciation games. CUP. - Hancock, M. 2003. English pronunciation in use (Intermediate). CUP. [With audio CDs and CD-ROM.] - Hewings, M. 2007. English pronunciation in use (Advanced). CUP. [With audio CDs and CD-ROM.] - Morris-Wilson, I. 1984. English phonemic transcription. Blackwell. - Mortimer, C. 1984. Elements of pronunciation. CUP. - Nadstoga, Z. and W. Sobkowiak. 1997. The lighter side of English. Wiedza Powszechna. - O’Connor, J.D. 1971. Advanced phonetic reader. CUP. - O’Connor J.D. 1973. Phonetic drill reader. CUP. - O’Connor, J.D. and G.F. Arnold 1973. Intonation of colloquial English. (2nd ed.) Longman. - O’Connor, J.D. and J. Fletcher. 1991. Sounds English. Longman. - Ponsonby, M. 1982. How now, brown cow? Pergamon Press. - Reszkiewicz, A. 1981. Correct your English pronunciation. PWN. - Sawala K., T. Szczegóła, and M. Jankowski. 2017. Say It Right - A Multimedia Course in English Pronunciation and Vocabulary 5.0. Poznań: Oficyna Wydawnicza Atena Krzysztof Sawala; Motivex. - Thompson, I. 1985. Intonation practice. OUP. - Vaughan-Rees, M. 1994. Rhymes and rhythm: A poem-based course for English pronunciation. Macmillan. - Wells, J. 2006. English intonation: An introduction. CUP. [With audio CD.] American English: - Bifulco, B., A. Popiel, M. Woynarowski and G. Blick. 1996. Young people talk. Wydawnictwo Idea. - Boyd, F. and D. Quinn. 1990. Stories from Lake Wobegon. Advanced listening and conversation skills. Longman. - Cook, A. 2000. American accent training. A guide to speaking and pronouncing colloquial American English. (2nd ed.) Hauppauge, NY: Barrons. - Dąbrowski, K. 1991. American kaleidoscope. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne. - Gilbert, J.B. 1984. Clear speech. CUP. - Hagen, S. and P. Grogan. 1992. Sound advantage. A pronunciation book. Prentice Hall. - Jones, L. and C. Von Baeyer. 1983. Functions of American English. CUP. - Leigh, S. 1990. Tuning in the USA. (Radio plays.) - Orion, G.F. 1990. Pronouncing American English. Newbury House Publishers. - Prator, C. and B. Robinett. 1985. Manual of American English pronunciation. Harcourt College. - Sawala K., T. Szczegóła, and M. Jankowski. 2017. Say It Right - A Multimedia Course in English Pronunciation and Vocabulary 5.0. Poznań: Oficyna Wydawnicza Atena Krzysztof Sawala; Motivex. - Tillit, B. and M.N. Bruder.1985. Speaking naturally. CUP. - Trager, E.C. 1982. Pd’s in depth. Prentice-Hall. - Wong, R. 1987. Teaching pronunciation. Prentice-Hall. - Weinstein, N. 1982. Whaddaya say? Prentice-Hall. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student: - umie artykułować dźwięki angielskie z zachowaniem niezbędnych kontrastów fonemicznych. - stosuje podstawowe procesy alofoniczne języka angielskiego we własnej wymowie. - umie artykułować słowa z uwzględnieniem poprawnego akcentu wyrazowego. - ma świadomość znaczenia społecznego niektórych wariantów wymowy angielskiej. - potrafi pracować nad swoją wymową samodzielnie. - potrafi refleksyjnie odnosić się do własnych ustnych wypowiedzi językowych i modyfikować je pod kontrolą wykładowcy/opiekuna naukowego. - jest gotów do krytycznej oceny posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności oraz konieczności ich stałej aktualizacji w kontekście wykonywanego zawodu. - jest gotów do krytycznej oceny możliwości i ograniczeń wynikających z uzyskanej na danym kierunku kompetencji językowej. - jest gotów do ciągłego dokształcania się, ciągłości praktyki komunikacyjnej w języku angielskim i uczenia się przez całe życie. - jest gotów do zmiany opinii w świetle dostępnych danych lub argumentów i otwartości na nowe idee. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania: Ocena formująca: sprawdzenie przygotowania do zajęć; obserwacja i komentarz podczas ćwiczeń na zajęciach; oceny nagrań i zadań zaliczeniowych. Ocena podsumowująca – ocena podczas końcowego egzaminu ustnego Kryteria oceniania: bardzo dobry (bdb; 5,0): student posiada dystynktywne cechy brytyjskiej lub amerykańskiej wymowy standardowej, znakomicie opanował wszystkie fonemy, poprawnie akcentuje słowa wielosylabowe, stosuje formy słabe, wpływ języka ojczystego jest znikomy dobry plus (+db; 4,5): student posiada dystynktywne cechy brytyjskiej lub amerykańskiej wymowy standardowej, bardzo dobrze opanował wszystkie fonemy, poprawnie akcentuje słowa wielosylabowe, stosuje formy słabe, sporadycznie popełnia drobne błędy; wpływ języka ojczystego jest minimalny; dobry (db; 4,0): student posiada dystynktywne cechy brytyjskiej lub amerykańskiej wymowy standardowej, dobrze opanował podstawowe fonemy, poprawnie akcentuje słowa wielosylabowe, stosuje formy słabe, popełnia sporadyczne błędy; wpływ języka ojczystego jest minimalny dostateczny plus (+dst; 3,5): student posiada cechy brytyjskiej lub amerykańskiej wymowy standardowej, w zadowalającym stopniu opanował podstawowe fonemy, jednak nadal popełnia okazjonalne błędy w produkcji kontrastów dźwięków lub akcentowaniu wyrazów, nie stosuje form słabych we wszystkich potencjalnych kontekstach; okazjonalna interferencja z języka ojczystego nie zakłóca komunikacji dostateczny (dst; 3,0): student posiada cechy brytyjskiej lub amerykańskiej wymowy standardowej, dostatecznie opanował podstawowe fonemy, jednak nadal popełnia okazjonalne błędy w produkcji kontrastów dźwięków lub akcentowaniu wyrazów, nie stosuje form słabych we wszystkich potencjalnych kontekstach; okazjonalna interferencja z języka ojczystego nie zakłóca komunikacji niedostateczny (ndst; 2,0): student nie posiada dystynktywnych brytyjskich i amerykańskich cech wymowy, popełnia poważne błędy w podstawowych kontrastach fonemicznych (np. pary typu FLEECE vs KIT, kontrast dźwięczności na końcu słowa, kontrast długości samogłosek); błędnie akcentuje wyrazy wielosylabowe a nawet dwusylabowe, nie stosuje form słabych, nie potrafi monitorować własnej wymowy, nie posiada świadomości językowej, ani umiejętności kontrolowania i poprawy własnych błędów; zauważalna jest silna interferencja z języka ojczystego |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN CW
WT CW
ŚR CZ CW
PT CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Anna Balas, Paula Orzechowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN KON
KON
WT ŚR KON
KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Anna Balas, Paulina Zydorowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN CW
WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Anna Balas, Zuzanna Cal | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ CW
CW
PT CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Iwona Łęska-Drajerczak, Marcin Markowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.