Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Diagnozowanie i rozwiązywanie konfliktów w zespole

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 14-PPS2ZDRK11
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0312) Politologia i wiedza o społeczeństwie Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Diagnozowanie i rozwiązywanie konfliktów w zespole
Jednostka: Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa
Grupy: E-learning - przedmioty Wydziału Nauk Politycznych i Dziennikarstwa
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych
Politologia - studia II stopnia - wykaz przedmiotów
Politologia - wykaz przedmiotów
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Kierunek studiów:

POLITOLOGIA – kierunek OGÓLNOAKADEMICKI

Poziom przedmiotu:

II stopień

Cele kształcenia:

C1 - Zaznajomienie z podstawowymi kategoriami pojęciowymi oraz koncepcjami pojawiającymi się w badaniach nad konfliktami społecznymi

C2 - Prezentacja danych empirycznych ilustrujących zjawiska oraz mechanizmy konfliktowe

C3- Wskazanie na sposoby diagnozy, funkcje konfliktów, powody oraz mozliwości ich rozwiązania

C4 - Analiza wybranych przykładów konfliktów w zespole


Rok studiów (jeśli obowiązuje):

I rok

Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning):

Moduł prowadzony jest z wykorzystaniem tradycyjnych metod kształcenia, jednak z wykorzystaniem urządzeń dydaktycznych znajdujących się w sali dydaktycznej.

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

Student, który rozpoczyna zajęcia z modułu:

- ma podstawową wiedzę o społeczeństwie, państwie i prawie;

- potrafi wyszukiwać informacje w różnych źródłach i opracowaniach;

- ma potrzebę poszerzenia wiedzy o życiu społecznym i przekazywania jej innym; o rozumie znaczenie takiej wiedzy w pracy zawodowej.


Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

Materiały w wersji elektronicznej (pliki PDF) są przekazywane studentom za pośrednictwem poczty elektronicznej i/lub systemu USoS

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Metody podające: usystematyzowany wykład informacyjny

Metody problemowe: wykład problemowy

Metody aktywizujące: dyskusja związana z wykładem, analiza wybranego konfliktu społecznego

Metody eksponujące: film

Metody praktyczne: dyskusja w oparciu o teksty przesłane przez prowadzącego, ćwiczenia praktyczne


Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem - 30 godzin

Praca własna studenta:

1- przygotowanie do zajęć - 10

2- opracowanie case study - 5

3 - przygotowanie do zaliczenia - 15

Punkty ECTS: 2 - 60 godz.


Skrócony opis:

Konflikty są nieodłącznym zjawiskiem życia społecznego. Ich występowanie w zespołach oraz grupach społecznych jest czesto nierozumiane i traktowane jako wyraz fundamentalnych problemów oraz dysfunkcji społecznych. Celem zajęć jest nauczenie się sposobów diagnozowania oraz rozwiązywania konflktów w zespole, ale także szerzej, konfliktów społecznych. Studenci dowiedzą się jaka jest geneza konfliktów, ich dynamika, funkcje a także jakie są style wchodzenia w konflikt oraz wady i zalety każdego z nich. Ważnym elementem programu zajęć są również kwestie związane z władzą, dyskursem oraz dynamika konfliktów międzygrupowych w szerszych zbiorowościach.

Pełny opis:

Konflikty są nieodłącznym zjawiskiem życia społecznego. Ich występowanie w zespołach oraz grupach społecznych jest czesto nierozumiane i traktowane jako wyraz fundamentalnych problemów oraz dysfunkcji społecznych. Celem zajęć jest nauczenie się sposobów diagnozowania oraz rozwiązywania konflktów w zespole, ale także szerzej, konfliktów społecznych. Studenci dowiedzą się jaka jest geneza konfliktów, ich dynamika, funkcje a także jakie są style wchodzenia w konflikt oraz wady i zalety każdego z nich. Ważnym elementem programu zajęć są również kwestie związane z władzą, dyskursem oraz dynamika konfliktów międzygrupowych w szerszych zbiorowościach.

1. Co to jest konflikt? (P_W01, P_W02, P_U01, P_U02, P_K01, P_K02)

2. Mity dotyczące konfliktów (P_W01, P_W02, P_U01, P_U02, P_K01, P_K02)

3. Myślenie grupowe (P_W01, P_W02, P_U01, P_U02, P_K01, P_K02)

4. Zarządzanie konfliktem w grupie (P_W01, P_W02, P_U01, P_U02, P_K01, P_K02)

5. Style wchodzenia w konflikt (P_W01, P_W02, P_U01, P_U02, P_K01, P_K02)

6. Konflikt a władza (P_W01, P_W02, P_U01, P_U02, P_K01, P_K02)

7. Konflikt a komunikacja (P_W01, P_W02, P_U01, P_U02, P_K01, P_K02)

8. Funkcje konfliktu – więź społeczna a wrogość i napięcia (P_W01, P_W02, P_U01, P_U02, P_K01, P_K02)

9. Struktura grupy a konflikty – wymiar wewnątrz- i międzygrupowy (P_W01, P_W02, P_U01, P_U02, P_K01, P_K02)

10. Władza a konflikt (P_W01, P_W02, P_U01, P_U02, P_K01, P_K02)

11. Wyjaśnianie zbiorowej przemocy (P_W01, P_W02, P_U01, P_U02, P_K01, P_K02)

12. Konstruowanie innego, dyskryminacja i mowa nienawiści (P_W01, P_W02, P_U01, P_U02, P_K01, P_K02)

13. Konflikt w społeczeństwie sieci (P_W01, P_W02, P_U01, P_U02, P_K01, P_K02)

14. Mechanizmy stygmatyzacji (P_W01, P_W02, P_U01, P_U02, P_K01, P_K02)

Literatura:

W.W. Wilmot, J.L. Hocker, Konflikty między ludźmi, Warszawa 2011.

K. Adams, G.J.Galanes, Komunikacja w grupach, Warszawa 2008.

Rozwiązywanie konfliktów, red. M. Deutsch, P.T. Coleman, Kraków 2005.

M. Castells, Sieci oburzenia i nadziei. Ruchy społeczne w erze internetu, Warszawa 2013 (rozdz. 5 „Occupy Wall Street: wydobywanie soli ziemi”)

Obywatele ACTA, red. Ł. Jurczyszyn, J. Kołtan, P. Kuczyński, M. Rakusa-Suszczewski, Gdańsk 2014.

A. Grzymała-Kazłowska, Konstruowanie „innego”. Wizerunki imigrantów w Polsce, Warszawa 2007.

M. Reisigl, Dyskryminacja w dyskursach, „Tekst i Dyskurs” 2010, Nr 3.

L.M. Nijakowski,Mowa nienawiści w świetle teorii dyskursu, w: Analiza dyskursu w socjologii i dla socjologii, red. A. Horolets, Toruń 2008.

M. Bilewicz,M. Marchlewska, W. Soral, M. Winiewski, Mowa nienawiści. Raport z badań sondażowych, w: http:// www.batory.org.pl/upload/files/ Programy%20dotacyjne/ Obywatele%20dla %20Demokracji/ Mowa_Nienawisci_raport.pdf

L. Coser, Funkcje konfliktu społecznego, Kraków 2009

L. Nijakowski, Rozkosz zemsty. Socjologia historyczna mobilizacji ludobójczej, Warszawa 2014.

Efekty uczenia się:

P_W01 Zna podstawowe wyjaśnienia zjawisk konfliktowych oraz funkcje konfliktów (K_W06; K_W07)

P_W02 Potrafi opisać i poddac krytycznej analizie sposoby wchodzenia w konflikt (K_W06; K_W07)

P_U01 - Potrafi powiązać znane mu przykłady empiryczne z teoretyczną wiedzą dotyczącą rozwiązywania konfliktów (K_U07; K_U08; K_U09)

P_U02 - Rozwiązuje problemy związane z konfliktami społecznymi w oparciu o wybraną literaturę przedmiotu oraz źródła (K_U07; K_U08; K_U010; K_U013)

P_K01 - Potrafi rozwiązywać problemy związane z konfliktami społecznymi w ramach pracy grupowej (K_K01; K_K03; K_K04; K_K11)

P_K02 - Ma świadomość dylematów etycznych związanych z diagnozowaniem i rozwiązywaniem konfliktów społecznych (K_K03; K_K04; K_K05; K_K09)

Metody i kryteria oceniania:

Metody oceniania formujące: Ćwiczenia praktyczne, obecność

Metody oceniania podsumowujące: Zaliczenie pisemne

Kryteria oceniania:

5,0 znakomita wiedza, bardzo dobrze opanowane umiejętności oraz wykształcone kompetencje personalne i społeczne

4,5 pogłębiona wiedza, dobrze wyuczone umiejętności oraz wykształcone kompetencje personalne i społeczne

4,0 dobra wiedza, dobrze wyuczone umiejętności oraz wykształcone kompetencje personalne i społeczne

3,5 zadowalająca wiedza, wyuczone umiejętności oraz kompetencje personalne i społeczne

3,0 podstawowa wiedza, opanowane najważniejsze umiejętności oraz wykształcone podstawowe kompetencje personalne i społeczne

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-27 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Artur Lipiński
Prowadzący grup: Artur Lipiński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)