E-government
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 14-PPS2SEGR11 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | E-government |
Jednostka: | Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych Politologia - studia II stopnia - wykaz przedmiotów Politologia - wykaz przedmiotów |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | POLITOLOGIA - kierunek OGÓLNOAKADEMICKI |
Poziom przedmiotu: | II stopień |
Cele kształcenia: | C1 - Wyposażenie studenta w podstawowe pojęcia z zakresu e-government, e-administration, e-governance. C2 - Nabycie przez studenta umiejętności posługiwania się aktami prawnymi związanymi z e-administracją w naszym państwie. C3 - Nabycie przez studentów umiejętności korzystania z e-usług w administracji publicznej na poziomie ogólnopolskim i regionalnym. C4 - Nabycie przez studentów wiedzy na temat konstytucyjnego prawa dostępu do informacji publicznej. C5 - Wyposażenie studenta w wiedzę z zakresu typów, wad i zalet oraz współczesnych zastosowań e-głosowań na świecie. C6 - Wyposażenie studenta w wiedzę na temat współczesnych zagrożeń dla demokracji, e-administracji takich jak: fake news, deep fakes. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Student, który rozpoczyna zajęcia z modułu: - ma podstawową wiedzę o społeczeństwie, państwie i prawie; - potrafi wyszukiwać informacje w różnych źródłach i opracowaniach; - ma potrzebę poszerzenia wiedzy o życiu społecznym i przekazywania jej innym; - rozumie znaczenie takiej wiedzy w pracy zawodowej. |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Literatura i inne materiały do zajęć znajdują się w Bibliotece Wydziału Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM. Należy również skorzystać z bezpłatnego dostępu do bazy LEX OMEGA za pośrednictwem strony internetowej Biblioteki Uniwersyteckiej. Oprócz tego studenci otrzymują listę artykułów, które dostępne są w ogólnodostępnych bazach naukowych. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Case study, dyskusja, ćwiczenia przedmiotowe |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | Przedmiot ma 1 pkt ECTS i jest prowadzony w formie 15h ćwiczeń. 1. Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem - 15h ćwiczeń. 2. Przygotowanie do zajęć - 8h. 2. Praca z aktami prawnymi - 2h. Suma: 25h Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu - 1. |
Pełny opis: |
TK_01 - Pojęcie i istota e-administracji (P_W01, P_K01). TK_02 - Pojęcia: e-administracja, e-government, e-governance i koncepcje ich rozróżnienia (P_W01, P_K02). TK_03 - Funkcjonowanie sieci Internet i technologie informacyjno-komunikacje (ICT). Bezpieczeństwo od strony urzędu oraz obywateli (P_W01, P_W02, P_U01, P_K02). TK_04 - Podstawy prawne funkcjonowania e-administracji w Polsce (P_W02, P_U02). TK_05 - E-administracja w Polsce, a poziom rozwoju e-usług w innych państwach UE (P_W03, P_U01, P_U02, P_K01). TK_06 - Dostęp do informacji publicznej w Polsce (P_W02, P_W03, P_U01, P_K02). TK_07 - E-demokracja i e-voting. Szanse i zagrożenia (P_K02). |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1) Davles Ron (2015), eGovernment. Using technology to improve public services and democratic participation, https://ec.europa.eu/futurium/en/ system/files/ged/eprs_ida2015565890_en.pdf. 2) Michel Helene (2005), e-Administration, e-Government, e-Governance and the Learning City: A typology of Citizenship management using ICTs, The Electronic Journal of e-Government 3/4. 3) Oniszczu Dorota, Rafalski Marcin, E-administracja w Polsce - jak daleko do osiągnięcia poziomu UE (2017), Ekonomiczne Problemy Usług 1/2:385-396. Literatura uzupełniająca: 1) Fleszer Dorota (2012), Funkcjonowanie elektronicznej administracji na przykładzie ePUAP, Roczniki Administracji i Prawa t. 12. 2) Gonciarski Wiesław, Mazurek Izabela (2014), E-administracja w Polsce – główne złożenia, stan aktualny i kierunki rozwoju, http://www.nsz.edu.pl/api /files/view/21867.pdf. 3) Musiał-Karg Magdalena (2011), Internetowe głosowanie w E-stonii na przykładzie wyborów w latach 2005-2009, Przegląd Politologiczny nr 3. 4) Skotnicki Krzysztof (2018), Instytucja i-votingu w wybranych krajach (2018), Zeszyty Prawnicze Biura Analiz Sejmowych Kancelarii Sejm nr 1 (57). Główne akty prawne: 1) Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz.U. nr 78, poz. 483). 2) Ustawa o dostępie do informacji publicznej z dnia 6 września 2001 r. (Dz.U. z 2018 r. poz. 1330) 3) Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie Biuletynu Informacji Publicznej (Dz.U. z 2007 r. Nr 10, poz. 68), zastępujące rozporządzenie z dnia 17 maja 2002 r. |
Efekty uczenia się: |
P_W01 - zna podstawowe pojęcia z zakresu e-government, e-administration, e-governance (K_W02, K_W03, K_W07, K_W12). P_W02 - zna sposób funkcjonowania sieci Internet i wykorzystanie ICT w e-administracji (K_W07, K_W12). P_W03 - zna ramy prawne funkcjonowania e-administracji w Polsce i jej aktualny poziom rozwoju (K_W07, K_W12, K_W14). P_U01 - potrafi posługiwać się aktami prawnymi związanymi z funkcjonowaniem e-administracji w Polsce, w tym dotyczącymi dostępu do informacji publicznej (K_U02, K_U05, K_U07). P_U02 - potrafi korzystać z e-usług dostępnych w Polsce (K_U05, K_U07, K_U12, K_U15). P_K01 - jest otwarty na pracę w zespole w oparciu o partnerskie reguły współpracy oraz jest zdolny do zarządzania zespołem ludzi (K_K02; K_K05). P_K02 - potrafi przewidywać potencjalne skutki wynikające z rozwoju nowoczesnych technologii, jak formułować swoje sądy na temat wynikających z tego szans i zagrożeń (K_K01, K_K06). |
Metody i kryteria oceniania: |
OCENA FORMUJĄCA - aktywność i obecność na zajęciach. OCENA PODSUMOWUJĄCA - prezentacja dotycząca e-administracji oraz projekt zaliczeniowy dotyczący dostępu do informacji publicznej w Polsce. KRYTERIA OCENIANIA: 5,0 - znakomita wiedza, bardzo dobrze opanowane umiejętności oraz wykształcone kompetencje personalne i społeczne 4,5 - pogłębiona wiedza, dobrze wyuczone umiejętności oraz wykształcone kompetencje personalne i społeczne 4,0 - dobra wiedza, dobrze wyuczone umiejętności oraz wykształcone kompetencje personalne i społeczne 3,5 - zadawalająca wiedza, wyuczone umiejętności oraz kompetencje personalne i społeczne 3,0 - podstawowa wiedza, opanowane najważniejsze umiejętności oraz wykształcone podstawowe kompetencje personalne i społeczne 2,0 - niezadawalająca wiedza, nieopanowane umiejętności oraz niewykształcone kompetencje personalne i społeczne |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Maciej Górny | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.