Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

SPSS

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 14-PPS2PSSS11
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: SPSS
Jednostka: Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa
Grupy: E-learning - przedmioty Wydziału Nauk Społecznych
Moodle - przedmioty Innych jednostek
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych
Politologia - studia II stopnia - wykaz przedmiotów
Politologia - wykaz przedmiotów
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Kierunek studiów:

POLITOLOGIA – kierunek OGÓLNOAKADEMICKI

Poziom przedmiotu:

II stopień

Cele kształcenia:

C1. Nabycie przez studenta umiejętności w zakresie posługiwania się programem SPSS.

C2. Pozyskanie umiejętności użycia pakietu SPSS do opisu zmiennych oraz znajomości zasad interpretacji opisu statystycznego.

C3. Nabycie praktycznej umiejętności testowania hipotez zależnościowych i istotnościowych oraz stawiania wniosków formalnych i merytorycznych.



Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning):

Równolegle do zajęć prowadzony jest kurs e-learningowy, w którym umieszczone są opisy ćwiczeń, pliki danych oraz propozycje zadań dla studentów wykorzystywane podczas pracy własnej.

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

Student, który rozpoczyna zajęcia z modułu:


- ma podstawową wiedzę o społeczeństwie, państwie i prawie;

- ma podstawową wiedzę z zakresu statystyki opisowej;

- ma wiedzę z zakresu stawiania pytań badawczych, hipotez oraz ich weryfikacji przy użyciu metod statystycznych;

- potrafi wyszukiwać informacje w różnych źródłach i opracowaniach;

- ma potrzebę poszerzenia wiedzy o życiu społecznym i przekazywania jej innym;

- rozumie znaczenie takiej wiedzy w pracy zawodowej.

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

Literatura i inne materiały do zajęć znajdują się w Bibliotece Wydziału Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM. Dodatkowo materiały do poszczególnych ćwiczeń umieszczone są w kursie e-learningowym prowadzonym dla przedmiotu.

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

ćwiczenia przedmiotowe (praca z pakietem SPSS)

Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

1. Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem – 30h, w tym 30h ćwiczeń.

2. Przygotowanie do zajęć – 10h.

3. Praca z pakietem SPSS w domu (przy pomocy materiałów udostępnionych w e-learningu) – 10h.

4. Przygotowanie go zaliczenia – 10h.

5. SUMA – 60h.

6. SUMARYCZNA LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA MODUŁU (PRZEDMIOTU) – 2

Pełny opis:

TK_01 student zapoznaje się z pakietem SPSS, tworzy własne bazy danych oraz korzysta z baz pochodzących z innych badań. Studenci zapoznawani są z definicją zmiennej, podziałem zmiennych i różnymi skalami pomiarowymi(P_W_01).

TK_02 Słuchacze przypominają sobie wiedzę z zakresu opisu statystycznego i wykorzystują ją do opisu wybranych zmiennych (P_W_02;P_U_01)

TK_03 Studenci uczą się jak formułować pytania i hipotezy badawcze i w jaki sposób dokonywać ich weryfikacji. Studenci poznają współczynniki korelacji i kontyngencji (r Pearsona, Rs Spearmana, V Cramera, Phi Yula) oraz testy istotności dla danych interwałowych i porządkowych (test t dla 2 średnich, test t dla danych zależnych, test Wilcoxona, test Manna Whitneya) (P_U_02;P_K_01;P_K_02)

Literatura:

1. Brzeziński, J., Zakrzewska, M. (2010). Metodologia. Podstawy metodologiczne i statystyczne prowadzenia badań naukowych w psychologii. W: J. Strelau, D. Doliński (red.), Psychologia akademicka. Podręcznik(wyd. 2, t. 1, s.175-302). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

2. Brzeziński, J. (2008). Badania eksperymentalne w psychologii i pedagogice(wyd. 2). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar .

3. Brzeziński, J. (2019). Metodologia badań psychologicznych (wydanie nowe).

Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

4. Ferguson, G. A., Takane, Y. (2002). Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

5. King, B. M., Minium, E. W. (2009). Statystyka dla psychologów i pedagogów.Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Efekty uczenia się:

P_W_01 Student zna zasady kodowania danych, i tworzenia z nich bazy wykorzystywanej w programie SPSS (K_W06)

P_W_02 Student zna kryteria doboru wskaźników opisowych oraz ich interpretacji (K_W13)

P_U_01 Student potrafi prawidłowo opisać i zinterpretować zmienne występujące w testowanym modelu badawczym ((K_U01)

P_U_02 Student potrafi postawić pytania badawcze oraz hipotezy istotnościowe i zależnościowe oraz zweryfikować je przy użyciu pakietu statystycznego (K_U02)

P_K_01 Student jest gotów do postawienia hipotez, zaplanowania i przeprowadzenia badań oraz wprowadzenia danych do programu statystycznego(K_K01)

P_K_02 Student jest gotów do analizy wyników, przeprowadzenia ich dyskusji oraz wyciągnięcia wniosków merytorycznych z przeprowadzonych badań (K_K09)

Metody i kryteria oceniania:

Na zakończenie kursu studenci wykonują zadanie praktyczne związane z analizą danych w pakiecie SPSS. Zadania dotyczą opisu statystycznego oraz wnioskowania statystycznego (weryfikacji hipotez).

KRYTERIA OCENIANIA:

5,0 - znakomita wiedza, bardzo dobrze opanowane umiejętności oraz wykształcone kompetencje personalne i społeczne

4,5 - pogłębiona wiedza, dobrze wyuczone umiejętności oraz wykształcone kompetencje personalne i społeczne

4,0 - dobra wiedza, dobrze wyuczone umiejętności oraz wykształcone kompetencje personalne i społeczne

3,5 - zadawalająca wiedza, wyuczone umiejętności oraz kompetencje personalne i społeczne

3,0 - podstawowa wiedza, opanowane najważniejsze umiejętności oraz wykształcone podstawowe kompetencje personalne i społeczne

2,0 - niezadawalająca wiedza, nieopanowane umiejętności oraz niewykształcone kompetencje personalne i społeczne

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Tomasz Ptaszyński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)