Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Badania marketingowe na rynku politycznym

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 14-PPS2PBMP11
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Badania marketingowe na rynku politycznym
Jednostka: Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych
Politologia - studia II stopnia - wykaz przedmiotów
Politologia - wykaz przedmiotów
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 5.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

Politologia

Poziom przedmiotu:

II stopień

Cele kształcenia:

1. Zapoznanie studentów z zasadami analizy i prowadzenia badań marketingowych w sferze polityki.

2. Omówienie poszczególnych metod badawczych - ich wad i zalet.

3. Nauka przygotowania sondaży politycznych i ich realizacji.

4. Zapoznanie studentów z poprawnym zastosowaniem w polityce IDI oraz FGI.


Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

Student, który rozpoczyna zajęcia z modułu:

1. ma podstawową wiedzę o społeczeństwie, państwie i polityce;

2. potrafi wyszukiwać informacje w różnych źródłach i opracowaniach;

3. ma potrzebę poszerzenia wiedzy o życiu społecznym i politycznym;

4. rozumie znaczenie konieczność posiadania takiej wiedzy w pracy zawodowej.

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

Literatura i inne materiały do zajęć znajdują się w Bibliotece Wydziału Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM. Ponadto znaczna część materiałów dostępna jest w otwartym dostępie w internecie.

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Moduł prowadzony jest z wykorzystaniem tradycyjnych metod kształcenia (część wykładowa i ćwiczeniowa), przy pomocy urządzeń dydaktycznych znajdujących się w sali dydaktycznej.

Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

1. Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem – 60h, w tym 30h wykładów i 30h ćwiczeń.

2. Przygotowanie do zajęć – 30h.

3. Praca z materiałami źródłowymi (akty prawne) – 40h.

4. Przygotowanie go egzaminu – 20h.

5. SUMA – 150h.

6. SUMARYCZNA LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA MODUŁU (PRZEDMIOTU) – 5.

Pełny opis:

Opis treści kształcenia

TK_01 Badania marketingowe – historia, definicje (P_W01, P_W02, P_W03, P_W04, P_W05)

TK_02 Koncepcja rynku politycznego (P_W01, P_W02, P_W03, P_W04, P_W05)

TK_03 Marketing mix w polityce (P_W01, P_W02, P_W03, P_W04, P_W05)

TK_04 Segmentacja rynku politycznego (P_W01, P_W02, P_W03, P_W04, P_W05)

TK_05 Targeting (P_W01, P_W02, P_W03, P_W04, P_W05)

TK_06 Pozycjonowanie (P_W01, P_W02, P_W03, P_W04, P_W05)

TK_07 Zasady zintegrowanej komunikacji marketingowej w marketingu politycznym (P_U0U1, P_U02, P_U03, P_U04, P_U05)

TK_08 IDI w polityce (P_U01, P_U02, P_U03, P_U04, P_U05)

TK_09 Wykorzystanie badać FGI (P_U01, P_U02, P_U03, P_U04, P_U05)

TK_10 CATI w sondażach przedwyborczych (P_U01, P_U02, P_U03, P_U04, P_U05)

TK_11 Badania F2F - ich wady i zalety (P_U01, P_U02, P_U03, P_U04, P_U05)

TK_12 Badania exit poll i late poll (P_K01, P_K02, P_K03, P_K04, P_K05, P_K06)

TK_13 Zasady doboru próby (P_K01, P_K02, P_K03, P_K04, P_K05, P_K06)

TK_14 Tworzenie ankiet i formułowanie pytać (P_K01, P_K02, P_K03, P_K04, P_K05, P_K06)

TK_15 Sondaże a prognozy przedwyborcze

Literatura:

1. M. Mazur, “Marketing polityczny”, Warszawa 2002

2. McNair B., “Wprowadzenie do komunikowania politycznego”, Poznań 1998

3. Stępińska A., “Marketingowe strategie wyborcze”, Poznań 2004

4. Biskup B., "Pozycja i rola rzeczników rządów w Polsce po 1989 roku w dobie profesjonalizacji komunikowania politycznego", Warszawa 2019

5. Cwalina W., Falkowski A., “Marketing polityczny. Perspektywa psychologiczna”, Gdańsk 2006

6. Milic-Czerniak R., (red.), Badania marketingowe, Warszawa 2019

7. Marciniak E., "Nowe idee zarządzania publicznego: wyzwania i dylematy" (red.), Warszawa 2017

8. "Trafność sondaży przed wyborami samorządowymi, IBS, Warszawa 2018

9. https://sprawdzamysondaze.pl/

10. https://stanpolityki.pl/

11. https://lokalnapolityka.pl/

12. https://www.ibsp.com.pl/

Efekty uczenia się:

Wiedza: absolwent zna i rozumie:

P_W01. podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami takiej własności (K_W10)

P_W02. ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu nauk o polityce (K_W11)

P_W03. metodykę wykonywania zadań, normy, procedury i dobre praktyki stosowane w organizacjach i instytucjach politycznych zorientowane na innowacyjne rozwiązywanie złożonych problemów w nietypowych sytuacjach (K_W12)

P_W04. rolę mediów w polityce, działań promocyjno-reklamowych oraz pogłębioną wiedzę o metodach diagnozowania potrzeb w tym zakresie (K_W13)

P_W05. zasady funkcjonowania oraz sposobach realizacji zadań organizacji i instytucji politycznej w zależności od wybranej specjalności (K_W14)

Umiejętności: absolwent potrafi:

P_U01. wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje istotne w działalności publicznej z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy (K_U12)

P_U02. prowadzić badania społeczne niezbędne do opracowania diagnoz potrzeb uczestników życia politycznego i działań promocyjno-reklamowych (K_U13)

P_U03. sporządzić wniosek o przyznanie środków na realizację projektu związanego z działalnością zawodową i publiczną oraz kierować realizacją projektu (K_U14)

P_U04. merytorycznie argumentować z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań (K_U15)

P_U05. porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych w działalności zawodowej i publicznej w języku polskim i języku obcym (K_U16)

Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do:

P_K01. poszerzania i aktualizowania wiedzy, umiejętności oraz kompetencji przez całe życie oraz jest przekonany do konieczności uczenia się innych osób (K_K01)

P_K02. pracy w grupie, ma świadomość znaczenia pracy zespołowej dla realizacji celów w pracy zawodowej i działalności publicznej (K_K02)

P_K03. wskazania metody i sposobów realizacji określonego przez siebie lub innych zadania w politycznej sferze życia społecznego (K_K03)

P_K04. zarządzania informacją w sferze publicznej (K_K09)

P_K05. pracy w organach administracji publicznej, ośrodkach analiz politologicznych, wykonywania funkcji eksperta i doradcy oraz komentatora życia politycznego (K_K010)

P_K06. wykorzystywania technik negocjacyjnych i kierowania zespołami realizującymi projekty obywatelskie oraz proponować ich kształt prawny i organizacyjny (K_K11).

Metody i kryteria oceniania:

5.0 - znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu

4.5 - bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu

4.0 - dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu

3.5 - zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu

3.0 - zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu

2.0 - niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Szymon Ossowski
Prowadzący grup: Szymon Ossowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)