Analiza dyskursu medialnego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 14-DPS2OAND11 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Analiza dyskursu medialnego |
Jednostka: | Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa |
Grupy: |
E-learning - przedmioty Wydziału Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
LUB
4.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | dziennikarstwo i komunikacja społeczna |
Poziom przedmiotu: | II stopień |
Cele kształcenia: | C1 - Zaznajomienie z podstawowymi kategoriami pojęciowymi oraz teoriami pojawiającymi się w badaniach nad dyskursem C2 - Dostarczenie wiedzy o utrwalonych w polu badawczym tej dziedziny koncepcjach analizy dyskursu wraz z wybranymi przykładami empirycznymi analizy C3 - Wyuczenie umiejętności stosowania wybranych narzędzi analizy dyskursu C4 - Wykształcenie krytycznej postawy w zakresie odbioru oraz przygotowywania tekstów medialnych |
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning): | Moduł prowadzony jest z wykorzystaniem tradycyjnych metod kształcenia, jednak z wykorzystaniem urządzeń dydaktycznych znajdujących się w sali dydaktycznej. |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Student, który rozpoczyna zajęcia z modułu: - ma podstawową wiedzę o społeczeństwie, państwie i prawie; - potrafi wyszukiwać informacje w różnych źródłach i opracowaniach; - ma potrzebę poszerzenia wiedzy o życiu społecznym i przekazywania jej innym; o rozumie znaczenie takiej wiedzy w pracy zawodowej. |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Materiały w wersji elektronicznej (pliki PDF) są przekazywane studentom za pośrednictwem poczty elektronicznej. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | wykład konwersatoryjny, metody praktyczne - dyskusja w oparciu o teksty przesłane przez prowadzącego, metody praktyczne - analiza tekstów medialnych, metody aktywizujące - case study |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem - 30 godzin Praca własna studenta (1- przygotowanie do zajęć, 2- opracowanie case study, 3 - przygotowanie do zaliczenia) - 45 godzin |
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest przegląd pojęć, teorii i instrumentów analizy dyskursu medialnego, które pozwolą na analizę przekazów medialnych pod kątem ideologii oraz relacji władzy zakodowanych i działających za pośrednictwem języka. Ważnym aspektem zajęć jest krytyczna analiza wypowiedzi medialnych w oparciu o wybrane przykłady empiryczne, pochodzące z polskiej sfery publicznej. Zakres tematyczny przedmiotu obejmuje następujące zagadnienia: TK_01 Analiza dyskursu medialnego – podstawowe pojęcia (P_W01; P_U01; P_K02) TK_02 Strategie badawcze w analizie dyskursu medialnego (P_W02; P_U01; P_K02) TK_03 Krytyczna analiza dyskursu jako strategia badań nad dyskursem publicznym (P_W02; P_U01; P_K02) TK_04 Analiza dyskursu medialnego – wybrane narzędzia (P_W01; P_U01; P_K02) TK_05 Poziomy analizy dyskursu (P_W01; P_W02; P_U01; P_K02) TK_06 Dyskursywne mechanizmy wykluczania i dyskryminacji (P_W01; P_W02; P_U01; P_U02; P_K02) TK_07 Mechanizmy skandalizacji w mediach (P_W01; P_U01; P_K01; P_K02) TK_08 Wojny, konflikty zbrojne i terroryzm w mediach (P_W01; P_U01; P_K01; P_K02) TK_09 Medialne reprezentacje śmierci i żałoby (P_W01; P_U01; P_K01; P_K02) TK_10 Dyskursywne konstruowanie wspólnoty/narodu w mediach (P_W01; P_U01; P_K01; P_K02) TK_11 Konstruowanie „Innego” w dyskursie medialnym (P_W01; P_U01; P_U02; P_K01; P_K02) TK_12 Europeizacja dyskursu medialnego – w stronę europejskiej przestrzeni publicznej (P_W01; P_U01; P_K01; P_K02) TK_13 Role dyskursywne w telewizyjnych debatach polityków (P_W01; P_U01; P_K01; P_K02) TK_14 Medialne konstruowanie podziałów politycznych (P_W01; P_U01; P_U02; P_K01; P_K02) |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Rytualny chaos. Studium dyskursu publicznego, red. M Czyżewski, S. Kowalski, A. Piotrowski, Kraków 1997. 2. M. Lisowska-Magdziarz, Analiza tekstu w dyskursie medialnym, Kraków 2007. 3. Krytyczna analiza dyskursu. Interdyscyplinarne podejście do komunikacji społecznej, red. A. Duszak i N. Fairclough, Kraków 2008. 4. T. Piekot, Dyskurs polskich wiadomości prasowych, Kraków 2006. Literatura uzupełniająca: 1. Analiza dyskursu w sojologii i dla socjologii, red. A. Horolets, Toruń 2008. 2. N. Fairclough, Analysing discourse, Routledge 2003. 3. J. Richardson, Analysing newspapers, Palgrave 2007. 4. A. Grzymała – Kazłowska, Konstruowanie “innego”. Wizerunki imigrantów w Polsce, Warszawa 2007. 5. Z. Kloch, Odmiany dyskursu. Semiotyka życia publicznego w Polsce po 1989, Wrocław 2006. 6. Retoryka i polityka, red. M. Czyżewski, S. Kowalski, T. Tobako, Warszawa 2010. |
Efekty uczenia się: |
P_W01 - Zna podstawowe kategorie analityczne służące badaniom dyskursu medialnego. P_W02 - Posiada wiedzę na temat typów analizy dyskursu medialnego. P_U01 - Potrafi stosować narzędzia analizy dyskursu medialnego. P_U02 - Potrafi zidentyfikować i poddać krytyce mechanizmy przy pomocy których konstruuje się obrazy świata wsparte na ideologicznych założeniach. P_K01 - Potrafi rozwiązywać problemy analizy dyskursu w ramach pracy grupowej. P_K02 - Ma świadomość dylematów etycznych związanych z problematyką badań nad dyskursem. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania formujące: Ćwiczenia praktyczne, obecność Metody oceniania podsumowujące: Zaliczenie pisemne Kryteria oceniania: 5,0 znakomita wiedza, bardzo dobrze opanowane umiejętności oraz wykształcone kompetencje personalne i społeczne 4,5 pogłębiona wiedza, dobrze wyuczone umiejętności oraz wykształcone kompetencje personalne i społeczne 4,0 dobra wiedza, dobrze wyuczone umiejętności oraz wykształcone kompetencje personalne i społeczne 3,5 zadowalająca wiedza, wyuczone umiejętności oraz kompetencje personalne i społeczne 3,0 podstawowa wiedza, opanowane najważniejsze umiejętności oraz wykształcone podstawowe kompetencje personalne i społeczne |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Artur Lipiński | |
Prowadzący grup: | Artur Lipiński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą Wykład - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Artur Lipiński | |
Prowadzący grup: | Artur Lipiński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą Wykład - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Artur Lipiński | |
Prowadzący grup: | Artur Lipiński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą Wykład - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.