Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Analiza i opracowanie dokumentów - warsztaty

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 13-ISL1XAOD12
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Analiza i opracowanie dokumentów - warsztaty
Jednostka: Wydział Pedagogiczno-Artystyczny w Kaliszu
Grupy: E-learning - przedmioty Wydziału Pedagogiczno-Artystycznego w Kaliszu
Moodle - przedmioty Innych jednostek
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

Informacja naukowa i bibliotekoznawstwo

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

Celem przedmiotu jest praktyczna nauka analizy treściowej wszystkich typów dokumentów. Studenci powinni nabyć umiejętność analizowania tekstu dokumentu w zależności od specyfiki i rodzaju opracowania rzeczowego. Sporządzać charakterystyki wyszukiwawcze dokumentów oraz identyfikować poszczególne języki informacyjno- wyszukiwawcze. Powinni także zdobywać umiejętność krytycznego myślenia i samodzielność intelektualną w zakresie języków informacyjno- wyszukiwawczych.

Rok studiów (jeśli obowiązuje):

I rok

Skrócony opis:

1. Definicje i systemy języków informacyjno- wyszukiwawczych( leksykalny, słownikowy, semantyczny, relacyjny, gramatyczny, transformacyjny pragmatyczny).

2. Porównywanie i ocena języków informacyjno- wyszukiwawczych ( j. klasyfikacyjne, j. kodów semantycznych i syntagmatyczne, j. systemów faktograficznych, j. słów kluczowych i deskryptorowe).

3. Rozwój systemów klasyfikacji piśmiennictwa.

4. Problematyka klasyfikacji zbiorów bibliotecznych oraz katalogów rzeczowych.

5. Analiza dokumentacyjna ( rodzaje, zasady opracowania).

6. Analiza zawartościowa, analiza w czasopiśmie, analiza odautorska.

7. Język kartotek haseł wzorcowych.

Literatura:

Normy:

- PN-77/N- 01221 Adnotacje i analizy dokumentacyjne

- PN-78/ N- 01180 Opracowanie dokumentacyjne

- PN- 92/ N- 09018 Tezaurus jednojęzyczny. Zasady tworzenia, forma, struktura.

- PN- 89/ N-01224 Opracowywanie zbiorów informacji o dokumentach. Terminologia

UKD P- 058

Słownik JHP B N

1. Czarnecka, J. Katalog przedmiotowy. Wwa, 2000.

2. Głowacka, T. Język haseł przedmiotowych KABA: Zasady tworzenia. Słownictwo. Wwa, 2000.

3. Paluszkiewicz, A. Format MARC 21 rekordu kartoteki haseł wzorcowych. Wwa, 2012.

4. Sadowska, J., Turowska, T. Języki informacyjno- wyszukiwawcze. Katalogi rzeczowe. Wwa, 1990.

5. Sosińska- Kaleta, B. Podręcznik UKD dla bibliotekarzy i pracowników informacji. Wwa, 1993.

6. Stopa, A. O treści książek: Opracowanie rzeczowe piśmiennictwa. Wwa,2002.

7. Ścibor, E. Klasyfikacja piśmiennictwa. Olsztyn, 1996.

8. Ścibor, E. Wybrane zagadnienia teorii języków informacyjnych. Olsztyn, 1999.

9. Woźniak- Kasperek, J., Birczyńska, P. (red.). Opracowanie rzeczowe. Wwa, 2000.

Efekty uczenia się:

1. Definiuje, zna i rozróżnia systemy języków informacyjno- wyszukiwawczych.

2. Posługuje się językami inf.- wyszukiwawczymi ( głównie j. słów kluczowych i j. deskryptorowymi) w celu charakteryzowania treści dokumentów.

3. Korzysta z różnych źródeł informacji ( głównie dokumentów pochodnych) tak w wersji elektronicznej, jak i tradycyjnej.

4. Zna systemy klasyfikacji piśmiennictwa.

5. Sporządza charakterystyki wyszukiwawcze dokumentów oraz identyfikuje poszczególne języki informacyjno- wyszukiwawcze.

6. Orientuje się w klasyfikacji zbiorów bibliotecznych, katalogów rzeczowych i kartotek haseł wzorcowych.

Metody i kryteria oceniania:

5- znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

4,5- wyczerpująca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

4,0- dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

3,5- zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

3,0- liczne braki w wiedzy, umiejętnościach i kompetencjach społecznych

2,0- niezadowalająca wiedza, błędne umiejętności i brak kompetencji społecznych

1.Definiuje, zna i rozróżnia systemy języków informacyjno- wyszukiwawczych

- zna podstawowe systemy języków inf.- wyszukiwawczych

- rozróżnia podstawowe języki

Uszczegółowione kryteria:

- definiuje poszczególne języki inf.- wyszukiwawcze

- biegle rozróżnia poszczególne języki

- definiuje poszczególne systemy j. inf.- wyszukiwawczych

- biegle rozróżnia poszczególne systemy języków inf. – wyszukiwawczych

2. Posługuje się językami inf.- wyszukiwawczymi ( głównie j. słów kluczowych i j. deskryptorowymi) w celu charakteryzowania treści dokumentów

- posługuje się podstawowymi j. inf.- wyszukiwawczymi w celu charakteryzowania treści różnego typu dokumentów

Uszczegółowione kryteria:

- definiuje j. słów kluczowych i j. deskryptorowe oraz biegle się nimi posługuje

- biegle tworzy charakterystyki wyszukiwawcze różnego typu dokumentów

- porównuje i ocenia poszczególne języki

3. Korzysta z różnych źródeł informacji ( głównie dokumentów pochodnych) tak w wersji elektronicznej, jak i tradycyjnej

- zna podstawowe źródła informacji o piśmiennictwie

- rozróżnia dokument oryginalny od pochodnego

- posługuje się nowoczesnymi technologiami

Uszczegółowione kryteria:

- biegle orientuje się w różnorodnych źródłach informacji

- biegle wyszukuje tak dokumenty oryginalne, jak i pochodne również w wersji elektronicznej

- zna elektroniczne źródła informacji o piśmiennictwie

4. Zna systemy klasyfikacji piśmiennictwa

- orientuje się w podstawowych systemach klasyfikacyjnych

- zna ogólne zasady podstawowych systemów klasyfikacji piśmiennictwa

Uszczegółowione kryteria:

- rozróżnia poszczególne systemy klasyfikacyjne

- doskonale orientuje się w zasadach różnych klasyfikacji piśmiennictwa

- biegle porusza się po najpopularniejszych klasyfikacjach

5. Sporządza charakterystyki wyszukiwawcze dokumentów oraz identyfikuje poszczególne języki informacyjno- wyszukiwawcze

- dokonuje analizy wybranych typów dokumentów

- sporządza charakterystyki wyszukiwawcze

- zna rodzaje i zasady analizy dokumentacyjnej

Uszczegółowione kryteria:

- dokonuje analiz wszystkich typów dokumentów

- analizuje tekst w zależności od rodzaju opracowania rzeczowego

- sporządza charakterystyki wyszukiwawcze identyfikujące poszczególne języki

- wykazuje samodzielność intelektualną w zakresie j. inf.- wyszukiwawczych

6. Orientuje się w klasyfikacji zbiorów bibliotecznych, katalogów rzeczowych i kartotek haseł wzorcowych

- zna najważniejsze klasyfikacje stosowane w bibliotekach

- rozróżnia rodzaje katalogów rzeczowych

- zna ogólne zasady najważniejszych klasyfikacji i tworzonych w oparciu o nie katalogów rzeczowych

Uszczegółowione kryteria:

- biegle porusza się we współczesnych klasyfikacjach zbiorów bibliotecznych

- zna zasady rządzące najpopularniejszymi klasyfikacjami piśmiennictwa

- zna rodzaje i tworzy najpopularniejsze katalogi rzeczowe

- orientuje się w kartotekach haseł wzorcowych

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztat, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Elżbieta Pieszak
Prowadzący grup: Elżbieta Pieszak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Warsztat - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztat, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Elżbieta Pieszak
Prowadzący grup: Elżbieta Pieszak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Warsztat - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztat, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Elżbieta Pieszak
Prowadzący grup: Elżbieta Pieszak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Warsztat - Zaliczenie z notą
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)