Przekraczanie granic wyobraźni w naukach przyrodniczych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 12-MON-GZ03 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Przekraczanie granic wyobraźni w naukach przyrodniczych |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Humanistycznych |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | język polski |
Skrócony opis: |
Cele modułu zajęć/przedmiotu Zapoznanie z wybranymi zagadnieniami z fizyki i astrofizyki współczesnej, które zmuszają do rewizji i przekraczania granic wyobraźni ukształtowanej przez praktykę życia codziennego i klasyczną fizykę. Wykłady obejmą między innymi: dualistyczny model materii, elementy kwantowo-mechanicznego obrazu świata, stan wiedzy o cząstkach elementarnych, wybrane zagadnienia z astronomii kosmologii a szczególnie ewolucja wszechświata. Uwzględnione będą najnowsze wyniki badań. W nawiązaniu do encykliki "Fides et Ratio" szczególnie podkreślone będą zagadnienia z pogranicza, na których materialiści opierają swoją "wiarę". Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji społecznych Wiedza gimnazjalna i licealna z fizyki, matematyki i chemii |
Pełny opis: |
Opis treści kształcenia modułu zajęć/przedmiotu 1. Dualistyczny model materii i jego konsekwencje dla wyobraźni 2. Kwantowo-mechaniczny model materii; wyniki badań i aspekty filozoficzne 3. Wiedza o cząstkach elementarnych 4. Wybrane zagadnienia z kosmologii i ewolucja wszechświata 6 Prawidłowości rozwoju wiedzy przyrodniczej (jej metodologia) 8. Elementy fizyki relatywistycznej i ich wpływ na wyobrażenie wszechświata |
Literatura: |
Zalecana literatura: Stephen M. Baar, Współczesna fizyka a wiara w Boga, Techtra, Wrocław 2005. Anton Zeilinger; Od splątania cząstek do kwantowej teleportacji, Prószyński, W-wa 2013. John C. Lennox, Bóg i Stephen Hawking, W Drodze, Poznań 2017 Zbigniew Jacyna-Onyszkiewicz, Metakosmologia, Gazeta Handlowa, Poznań 1999. Jim Baggott, Pożegnanie z rzeczywistością, Prószyński, W-wa 2015 Govert Schiling, Zmarszczki czasoprzestrzeni, Prószyński, W-wa 2018. Gavin Hesheth, Cząstki elementarne, Prószyński, W-wa 2017 Leon Lederman, Christopher Hill, Dalej niż boska cząstka, Prószyński, W-wa 2015 Max Tegmark, Nasz matematyczny wszechświat, Prószyński, W-wa 2015 Stephen Hawking; Wielki projekt, Albatros, Warszawa 2011 Brain Cox, Jeff Forshaw. Kwantowy wszechświat, Prószyński, W-wa 2014 John D. Barrow, Kres możliwości, Prószyński, W-wa 1998 Roger Penrose; Droga do rzeczywistości, Prószyński, W-wa 2010 Michał Heller; Ostateczne wyjaśnienie wszechświata, Universitas, Kraków 2008 Zbigniew Jacyna-Onyszkiewicz, Kosmologia kwantowa, Wyd.Nauk UAM, Poznań 2008. Stephen W. Hawking, Krótka historia czasu, Wyd. Alfa, Warszawa 1993. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu modułu/przesmiotu studnet/ka: - ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach teologii z innymi dziedzinami nauki, a zwłaszcza z naukami humanistycznymi, społecznymi i prawnymi, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych - ma rozszerzoną wiedzę o człowieku jako twórcy kultury, pogłębioną w zakresie aktywności religijnej człowieka oraz zna wybrane koncepcje człowieka i świata oraz rozumie interakcje pomiędzy wiarą a rozumem - ustawicznie poprawia własny wizerunek w obszarach wiedzy, - dostrzega ustawiczną potrzebę pogłębiania swoich umiejętności językowych, tak by rozumieć fachową literaturę podstawową - ma świadomość etycznego wymiaru diagnozowania i oceniania uczniów - posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji światopoglądowej dotyczącej zagadnień teologicznych i życia Kościoła, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań - potrafi przedstawić modele komunikowania społecznego oraz obowiązki twórców i odbiorców mass mediów, jak również twórczo wykorzystywać media i efekty medialne oraz zachować się asertywnie i uczyć innych tej formy zachowa - umie przygotować wystąpienia pisemne i ustne w języku polskim |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM: bardzo dobry (bdb; 5,0): dobry plus (+db; 4,5): dobry (db; 4,0): dostateczny plus (+dst; 3,5): dostateczny (dst; 3,0): niedostateczny (ndst; 2,0): 5,0 – frekwencja + znakomite wyniki testów i ocena eseju 4,5 – frekwencja + bardzo dobre wyniki testów i ocena eseju 4,0 – frekwencja + dobre wyniki testów i ocena eseju 3,5 – frekwencja + zadowalające wyniki testów i ocena eseju 3,0 – frekwencja + niezadowalające wyniki testów i ocena eseju 2,0 – ponad 3 nieobecności+ niezadowalające wyniki testów i ocena eseju |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Henryk Szydłowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Henryk Szydłowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.