Historia Kościoła I - starożytność
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 12-B002Awar |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Historia Kościoła I - starożytność |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Humanistycznych |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Skrócony opis: |
Cele zajęć/przedmiotu a) przekazanie wiedzy o głównych etapach rozwoju Kościoła katolickiego w czasie i przestrzeni od momentu jego założenia do końca okresu starożytności; b) rozwinięcie umiejętności usytuowania najważniejszych wydarzeń z dziejów Kościoła umiejscowienie jego najważniejszych przedstawicieli na tle głównych wydarzeń historii powszechnej starożytności; c) zapoznanie w stopniu rozszerzonym z wiedzą na temat kształtowania się struktury Kościoła, relacji Kościoła z władzą świecką oraz światem kultury grecko-rzymskiej; d) uwrażliwienie na przyczyny rozwoju tych kierunków refleksji teologicznej, które znacząco wpłynęły na proces kształtowania się tradycji Kościoła i kultury europejskiej e) wyrobienie umiejętności krytycznej oceny i interpretacji źródeł historycznych związanych z historią Kościoła; f) rozwinięcie umiejętności komunikacji i pracy zespołowej nad źródłem historycznym dotyczącym dziejów Kościoła, z uwzględnieniem jego wymiaru faktograficznego oraz teologicznego. |
Pełny opis: |
Treści programowe dla zajęć/przedmiotu: Wykłady: Świat antyczny i narodziny chrześcijaństwa. Stosunek państwa rzymskiego do chrześcijaństwa, do 313 r. Kościół judeochrześcijan i Kościół w kontekście kultury grecko-rzymskiej. Historia prześladowań i znaczenie kultu męczenników. Pierwsze zagrożenia jedności Kościoła (pierwsze herezje, gnostycyzm). Etapy kształtowania się struktury hierarchicznej Kościoła. Charakterystyka kultury i życia codziennego chrześcijan do poł. IV w. Konstantyn Wielki i jego znaczenie dla historii Europy i Kościoła. Relacje państwo – Kościół po 313 r. Wielkie spory teologiczne, trynitarne i chrystologiczne. Triumfujący Kościół wobec pogan. Monastycyzm od Antoniego Pustelnika do Benedykta. Upadek Cesarstwa Rzymskiego. Papiestwo i rozwój idei prymatu. Chrześcijaństwo a islam, ikonoklazm. Kościół u schyłku starożytności na wschodzie i zachodzie. Ćwiczenia: Historia Kościoła jako przedmiot badań naukowych. Doktryny, herezje i spory kościelne. Służba Boża, sakramenty i życie codzienne chrześcijan do poł. IV w. Architektura i sztuka chrześcijańska pierwszych wieków. |
Literatura: |
Zalecana literatura Opracowania i podręczniki: ‒ Historia Kościoła, red. L.J. Rogier, R. Aubert, M.D. Knowles, t. I, Od początków do roku 600, Warszawa 1986. ‒ Świat Bizancjum, t.1, Cesarstwo Wschodniorzymskie 330-641, red. C. Morrisson, Kraków 2007. ‒ Świat Bizancjum, t. 2, Cesarstwo Bizantyńskie 641-1204, red. J. C. Cheyneta, Kraków 2011. ‒ Ks. M. Starowieyski, Sobory niepodzielonego Kościoła, Kraków 2016. ‒ Bp Jan Śrutwa, Dzieje Kościoła w starożytności, t. 1-2, Lublin 2018. Źródła: ‒ Dzieje Apostolskie ‒ Constitutiones Apostolorum, red. A.Baron, H. Pietras, Kraków 2007. ‒ Dokumenty Soborów Powszechnych, t. I (325-787), red. A.Baron, H. Pietras, Kraków 2005. ‒ Euzebiusz z Cezarei, Historia Kościelna, Kraków 2013. ‒ Tenże, Żywot Konstantyna, Kraków 2007. ‒ Hermiasz Sozomen, Historia Kościoła, Warszawa 1980. ‒ Sokrates Scholastyk, Historia Kościoła, Warszawa 1983. ‒ Atanazy Aleksandryjski, Żywot św. Antoniego, Warszawa 1987. ‒ Zosimos, Nowa historia, Warszawa 1983. ‒ VARIA z serii wydawniczych: PSP, POK, OŻ, PL, reguły zakonne, pisma gnostyckie, teksty świeckich autorów antycznych (Swetoniusz, Tacyt, Libanios, Julian Apostata, Ammianus Marcellinus i in.). |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka: tłumaczy okoliczności pojawienia się pierwszych wspólnot chrześcijańskich w starożytności opisuje wpływ innych refleksji religijnych oraz filozoficznych na kształtowanie się teologii młodego Kościoła oraz związane z tym nurty heterodoksyjne wskazuje potencjalne kierunki rozwoju wspólnoty Kościoła oraz momenty, w których dokonano kluczowych wyborów dyscyplinarnych i teologicznych ocenia znaczenie najważniejszych postaci z dziejów Kościoła na poszczególnych etapach jego dziejów ukazuje zmiany zachodzące w społeczeństwie antycznym pod wpływem idei chrześcijańskich korzysta z podstawowych źródeł historycznych i literatury przedmiotu dostrzega związek między faktami historycznymi a rozwojem teologii posiada umiejętność krytycznej oceny źródła historycznego tłumaczy okoliczności pojawienia się pierwszych wspólnot chrześcijańskich w starożytności |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM: ‒ bardzo dobry (bdb; 5,0) – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach uczenia się ‒ dobry plus (+db; 4,5) – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach uczenia się ‒ dobry (db; 4,0) – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach uczenia się ‒ dostateczny plus (+dst; 3,5) – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach uczenia się ‒ dostateczny (dst; 3,0) – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach uczenia się ‒ niedostateczny (ndst; 2,0) – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach uczenia się |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
Wykład, 36 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Roman Dworacki, Paweł Wygralak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.