Emisja głosu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 12-A304-22 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Emisja głosu |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Humanistycznych |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | język polski |
Skrócony opis: |
Przedmiot dwusemestralny. Opis dotyczy obu semestrów razem. Cele modułu kształcenia a) Celem zasadniczym wykładów i ćwiczeń jest wskazanie studentom właściwej emisji głosu ludzkiego w aspekcie teoretycznym i praktycznym. b) Podczas zajęć zostaną przedstawione konkretne sposoby prawidłowego sposobu oddychania w mowie i w śpiewie. c) Studenci zdobędą wiedzę z budowy i fizjologii narządów głosu i słuchu. d) Przedstawione zostaną zagrożenia i choroby związane z niewłaściwym posługiwaniem się narządem głosu. |
Pełny opis: |
Przedmiot dwusemestralny. Opis dotyczy obu semestrów razem. Opis treści kształcenia Podstawowe zagadnienia – terminy z zakresu emisji głosu Specyfika mowy w czasie wydobywania prawidłowo głosu ludzkiego Fizjologia ośrodków nerwowych i narządów mowy Umiejętność prawidłowego oddechu, artykulacji i modulacji głosu Umiejętność poprawnego posługiwania się narządem mowy w sytuacjach granicznych Właściwe posługiwanie się narządem głosu Ćwiczenia dykcyjne i artykulacyjne z elementami logopedii Sztuka poprawnej autoprezentacji i opanowania tremy |
Literatura: |
Przedmiot dwusemestralny. Opis dotyczy obu semestrów razem. Zalecana literatura Styczek I., Logopedia, Warszawa: PWN 1983 Oczkoś M., Sztuka poprawnej wymowy, czyli o bełkotaniu i faflunieniu, Warszawa: RM, 2007. Plust W., Znaczenie prawidłowej emisji głosu w pracy nauczyciela muzyki, Wychowanie Muzyczne w Szkole, 2009, nr 2, s. 16-20.Mikuta M., Kultura żywego słowa, Warszawa 1963. Bregy W., Elementy techniki wokalnej, PWM 1974. Antos D., Demel G., Styczek I., Jak usuwać seplenienie i inne wady wymowy, Warszawa 1978. Tarasiewicz B., Mówię i śpiewam świadomie, Kraków 2006. Wieczorkiewicz B., Sztuka mówienia, Warszawa 1997. Wojtyński Cz., Emisja głosu, PZWS 1970. Dodatkowe informacje są dostępne w materiałach dla studentów na stronie internetowej osoby prowadzącej zajęcia, zobacz : wiktor.plust@wp.pl |
Efekty uczenia się: |
Przedmiot dwusemestralny. Opis dotyczy obu semestrów razem. Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student: Zna podstawowe terminy i pojęcia z zakresu emisji głosu Zapoznał się z podstawowymi pojęciami związanymi z budową i funkcjonowaniem narządu głosu, słuchu i artykulacji Zna układ oddechowy człowieka i ma wyćwiczony prawidłowy tor oddechowy Posiada wiedzę na temat zagrożeń i chorób narządów głosu i zna formy terapii Posiada wymagane umiejętności w zakresie oddechu, artykulacji, wymowy i śpiewu Korzysta z literatury przedmiotu oraz potrafi szukać źródeł pomocniczych Potrafi w ramach prezentacji przedstawić wybrany tekst z naciskiem na nienaganną dykcję i artykulację |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot dwusemestralny. Opis dotyczy obu semestrów razem. Przykładowe zadania/pytania służące ocenie osiągnięcia opisanych efektów kształcenia. Proszę wyjaśnić na czym polega prawidłowa emisja głosu? Wymień kilka sposobów ochrony aparatu głosowego przed niepożądanym forsowaniem Podaj właściwe sposoby oddychania Kryteria oceniania 5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu 4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu 4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu 3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu 3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu 2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 14 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Wiktor Plust | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.