Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Prawo oświatowe

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 12-A302Z
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Prawo oświatowe
Jednostka: Wydział Teologiczny
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Humanistycznych
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Skrócony opis:

Cele modułu kształcenia

a) przekazanie wiedzy dotyczącej prawa oświatowego, w szczególności obowiązujących uregulowań prawnych w zakresie nauczania religii w szkołach publicznych, awansu zawodowego nauczycieli oraz organów szkoły

b) wykształcenia zdolności identyfikowani i interpretowania przepisów prawnych w ww. zakresie

c) wyrobienie umiejętności krytycznej oceny obowiązujących regulacji prawnych w zakresie nauczania religii w szkołach publicznych

Pełny opis:

Opis treści kształcenia

Nauka religii w szkołach publicznych w

II RP, usuwanie religii ze szkół po 1945 r., kształtowanie się obowiązującego stanu prawnego

Obowiązek organizowania nauki religii i etyki przez szkoły publiczne

Sposób określenia treści i wymiar godzin nauczania religii

Ocenianie zajęć z religii

Odmawianie modlitwy i umieszczanie krzyża w szkole

Organizowanie tzw. rekolekcji szkolnych

Status prawny nauczycieli religii

Awans zawodowy nauczycieli

Organy szkoły

Literatura:

Zalecana literatura

A. Mezglewski: Polski model edukacji religijnej w szkołach publicznych : aspekty prawne , Lublin 2009

A. Barański, M. Szymańska, J. Rozwadowska-Skrzeczyńska, Ustawa Karta Nauczyciela, Komentarz. Warszawa, 2009

M. Pilich, Ustawa o systemie oświaty. Komentarz, Warszawa 2011

P. Łącki: Glosa do wyroku Europejskiego Trybunału Praw Człowieka z dnia 15 czerwca 2010 r. w sprawie Grzelak przeciwko Polsce (nr skargi 7710/02), Przegląd Sejmowy 2 (103) 2011, s. 194-204.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:

Uzyskuje wiedzę na temat treści aktów prawnych dotyczących podstawowych zagadnień z zakresu oświaty, w szczególności nauki religii w szkołach publicznych.

Rozumie specyficzny status prawny nauczania religii w szkołach publicznych.

Identyfikuje kluczowe kontrowersje i wątpliwości prawne związane z obowiązującymi przepisami w zakresie nauki religii w szkołach publicznych

Potrafi ocenić w świetle obowiązujących przepisów hipotetyczne sytuacje związane z nauką religii w szkole publicznej

Zna procedurę uzyskiwania kolejnych stopni awansu zawodowego nauczyciela

Metody i kryteria oceniania:

Przykładowe zadania/pytania służące ocenie osiągnięcia opisanych efektów kształcenia.

Zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 kwietnia 1992 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach i ich interpretacją przez Trybunał Konstytucyjny na lekcje etyki:

a) powinni uczęszczać uczniowie, którzy zrezygnują z uczęszczania na lekcje religii

b) mogą uczęszczać jedynie ci uczniowie, którzy nie uczęszczają na lekcje religii

c) mogą uczęszczać zarówno uczniowie, którzy nie uczęszczają na lekcje religii, jak i uczniowie, którzy uczęszczają na lekcje religii

Kryteria oceniania

5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu

4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu

4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu

3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu

3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu

2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-24 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 16 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Jarosław Powąska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie z notą
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)